Nem lankad a Google lendülete: böngészőjük pár év alatt piacvezető lett, és immár több nagy konkurens vállalat termékeivel szemben is fel tudnak vonultatni saját, működő megoldásokat. Most tartott konferenciájukon tucatnyi újdonságot jelentettek be.
Miközben az átlagos felhasználó számára nincs sok különbség két internetböngésző közt, addig a globális cégek – az Apple, a Google, a Microsoft, valamint a Firefoxot kiadó Mozilla Alapítvány – nagyon is odafigyelnek arra, hogy a világon működő több milliárd informatikai eszköz milyen programokon keresztül jut fel a világhálóra. Hogy ez miért fontos? Például azért, mert az egyre nagyobb bevételt hozó keresők (a rajtuk eladott hirdetések milliói, százmilliói révén) hatalmas üzletet jelentenek. Legalábbis annak, aki a böngészőpiac érdemi részét birtokolja, és sok millió felhasználót tud prezentálni a hirdetőknek. Ez esetben nemcsak az automatikusan beállított kezdőlapok segítik a böngészőket fejlesztő nagyvállalatokat, de a felhőben futó kiegészítő szolgáltatások terén is képesek bizonyos oldalakra, szolgáltatásokra terelni a felhasználókat.
Ebben a globális játszmában egyre jobb helyet vív ki magának az online világ immár szinte minden szeletében jelen lévő Google Inc. A Chrome nevű böngészőjüket 2006 óta fejlesztik. Csak 2009-ben kezdett elterjedni, mostanra azonban már a globális részesedést tekintve megelőzték a Microsoft Internet Explorer (IE) programját is (a Google vezető fejlesztőjével lásd külön interjúnkat). Pedig a redmondi cég már több mint másfél évtizede jelen van a porondon, és bár az európai hatóságok erélyesen léptek fel, a Windows hatalmas piaci ereje mégis természetes monopóliumot biztosított a Microsoftnak.
Aki azonban egyszer már kipróbálta valamelyik IE-konkurens böngészőterméket, megtapasztalhatta, mennyivel gyorsabb, átláthatóbb és biztonságosabb a böngészés egy újabb programmal. Ma már az Internet Explorer újabb verziói természetesen felnőnek a feladathoz, ám a régebbi gépek jellemzően a sokéves IE böngészőkkel voltak felszerelve. Ilyen esetekben bármelyik versenytárs program feltelepítésével egy új webes világ tárult az egyszeri netező elé. A Google, a Mozilla vagy az Apple böngészők nagy sebessége különösen az IE régebbi, 5-ös, 6-os verzióit használó százmillióknak szúrhatott szemet, így erodálódott évről évre a sokáig piacvezető Microsoft részesedése. Természetesen az Európai Bíróság is sokat tett az ügyért, hiszen mintegy fél évtizede kötelezte a redmondi céget, ajánlja fel a szabad böngészőválasztás lehetőségét minden Windows-felhasználónak.
VÁLLALATI VILÁGA böngészőfront azonban nem az egyetlen, ahol csatát nyerhet a Google. A cég éves rendszeres nagy fejlesztői konferenciáján, az I/0 2012-n kiderült, hogy még hosszú évek tucatnyi nagy innovációját követően sem látszanak a fáradtság jelei a Google-nél. Böngészőfronton például elintézték, hogy a Chrome mobilokra kihegyezett változata ne csak a Google Androidot használóknak, de az iPhone- és az iPad-tulajdonosoknak is elérhető legyen. Nem mellesleg új verziót adtak ki a fenti, robotos mobilrendszerükből. Ez például tartalmazza azt az intelligens, hanggal utasítható virtuális asszisztenst, a megújult Google Voice programot, amely az Apple rendszerén megismert Siri méltó ellenfele. A Google Now nevű újdonsá-guk pedig a Windows 8-ban megismert csempéket igyekszik lemásolni, illetve továbbgondolni. (Furcsa, hogy a Google immár mindkét nagy konkurensét figyeli, és igyekszik hasonló dolgokkal gondoskodni arról, hogy a felhasználók ne pártolja-nak el tőle csak azért, mert a keresőóriás nem kínál hasonló okosságot.)
Érdekes az is, hogy a vállalati felhasználók irányában is erősítenek. Főként a több mint ötmillió céges ügyfélnek, illetve a reménybeli újabbaknak szól, hogy a Google Dokumentumok szolgáltatás ezek után netkapcsolat nélkül is használható lesz. Nagy fricskát mutatnak ezzel a Word programnak, de akár a nyílt forráskódú szövegszerkesztőknek is. Ráadásul hatalmas erőt is képvisel a keresőóriás, hiszen a Gmail rendszerének 425 millió, a Chrome böngészőnek 310 millió aktív felhasználója van. Emellett az online tárhelyük, a Google Drive is 10 millió főnél tart, pedig csak hét hete indult útjára.
Magyarán egy Gmail-fiók és egy netkapcsolat elég bárkinek ahhoz, hogy teljes és egyre kényelmesebben használható vállalati környezetet építsen, akár mindkét nagy konkurenst megkerülve. Ha pedig ez nem lenne elég, a weblapokat és az online alkalmazásokat kiszolgáló háttér-infrastruktúra terén is nagyot lépnek. Most beharangozott Computing Engine nevezetű, olcsón kínált szerverszolgáltatásukkal egy újabb nagy szereplő, az Amazon.com tyúkszemére lépnek rá. Ez utóbbi úttörő, EC2 nevű online bérszerver-kapacitást kínáló megoldása ugyanis igen népszerű szinte minden innovatív vállalat körében.
KÜTYÜK ÉS KÜTYÜKHa mindez a sok újdonság nem lenne elég: az Amazon immár azért is aggódhat, mert Nexus 7 néven saját márkás táblagépet is bejelentett a keresőcég. Méghozzá éppen olyan olcsón, 199 dollárért, mint a sikeres Kindle Fire, amely a kínált szolgáltatások révén vált népszerűvé, és e kiegészítő bevételek okán lett nyereséges. A rengeteg újdonság együtt sem akkora dobás, mint a Project Glass, a miniképernyőt tartalmazó virtuális szemüveg. A hétköznapi okulárénak tűnő alkalma-tosság szára egy okostelefonos tudású minigépet rejt. Apró kamerával és egy a látást alig zavaró minikijelzővel szerelték fel, amely élőképet közvetíthet bármely eszközre, akár egy másik ilyen szemüvegre is. Szergej Brin, a Google társalapító-ja maga demonstrálta ennek tudását, amikor a pár hónap múlva már meg is vásárolható szemüveg egyik prototípusa közvetített az előadóterem hatalmas kivetítőjére. A készülék egy ejtőernyős fején volt, akinek kiugrását, zuhanását láthatták az elképedt nézők. Az ejtőernyős pedig a konferencia-központtól pár háznyira, egy épület tetején landolt. Onnan kötélen leereszkedett, majd biciklivel behajtott az előadás színhelyére, és ott kezet fogott Brinnel. Mindezt pedig élőben láthatta a közönség. Hogy mi mindenre is lesz jó ez a technológia, az még nagy kérdés. Ám hogy piszokul látványos, az biztos.
Interjú a Google Chrome vezető fejlesztőjével
Lars Bak
A szakmában legendának számító Lars Bak programozó elérte a Google-nél, hogy saját dán farmján, Aarhusban rendezzen be irodát az óriáscég. Innen fejlesztették a gyors Chrome böngészőt az elmúlt években, nyilatkozta a Figyelőnek Lars Bak.
– Hogyan találta meg önt a Google annak idején, és mivel győzte meg a világcéget, hogy a lakóhelye közelében alakítson ki egy mobil irodát, ahelyett, hogy ön költözött volna a Szilícium-völgybe?
– 1986 óta a webes programozási területen dolgozom. 1991-től három évet éltem a Szilícium-völgyben, a Sun Microsystemsnél dolgoztam; saját vállalkozásom is volt ott pár barátommal, a LongView Technologies, így a szakmában ismertek. Iparági kontaktok révén keresett meg a Google ezzel a projekttel. Éppen jókor, mert startup cégemet egy svájci IT-társaságnak értékesítettük. Pihenni szerettem volna, de az ajánlat csábító volt: a Google-ön belül megcsinálhattam a saját startup cégemet, és feleségem, valamint két gyermekem közelében maradhattam.
– Miért a Google költözött önhöz?
– Délelőtt megkaptuk a feladatot, hogy hozzuk létre a világ leggyorsabb böngészőjét, délután pedig már neki is ültünk programozni itt, Aarhusban, a farmomon. Először mindjárt a legnehezebb dolgot akartuk megcsinálni: felgyorsítani a böngé-szők lelkét adó Javascript motort. Talán ez a gyorsaság segített meggyőzni a Google-t. Mindössze négy hónap alatt összehoztunk egy működő prototípust: a
V8 Javascript motorunk 22-szer volt gyorsabb, mint korábban.
– Ha jól értem, akkor ön a sebesség megszállottja?
– Azt mondják rólam. A sebesség megszállottá tesz: hatalmas élményt jelent azoknak, akik a weben szörföznek, és a szolgáltatások fejlesztőit is innovációra ösztönzi. De ha már itt tartunk, tudja, mennyivel lett gyorsabb a Chrome böngésző 2006 óta, ugyanolyan teljesítményű hardveren?
– Harminc-negyvenszer?
– Téved. Százszor gyorsabb lett.
– Miért fontos néhány tized vagy század másodperc az átlagos felhasználónak?
– Aki már használt valaha ilyen gyors terméket, az akár függővé is válhat tőle, különösen, ha valahol a régi böngészővel kell dolgoznia. De roppant fontos az is, hogy nagyon egyszerű legyen a felhasználói felület, és – nem utolsósorban – igen biztonságos legyen a böngésző.
– Ez a sebességelőny a modern webes felületeken, a weboldalakon futó alkalmazásokban is megmutatkozik?
– Igen. A webes programfejlesztők számára kulcskérdés, hogy például Javascript nyelven írt, internetes használatra tervezett programjaik mennyire gyorsan, milyen gördülékenyen futnak a mai böngészőkben. Nem is beszélve az új webes szabványról, a HTML 5-ről. De mondok egy életszerű példát: egy átlagos felhasználónak nagyon zavaró, hogy minden egyes programfrissítést magának kell telepíteni, és ha nem teszi, gépe biztonságát, kompatibilitását veszélyezteti. Nálunk ezt automatikusan, a háttérben végzik a rendszerek.
– A jövő megoldása ezek szerint az előre telepített programokat nem, illetve alig tartalmazó Google Chromebook és a hasonló vékony kliensgépek?
– Szerintem pár éven belül egyre többen használnak olyan gépeket, mint a Google Chromebook, amelyre csupán egy egyszerű operációs rendszer és egy böngésző van telepítve. Mind több fejlesztés költözik a böngészőprogramokon belülre, és azok egyre gyorsabbak lesznek. A szövegszerkesztést, a táblázatkezelést, a fájlok tárolását vagy épp a játékot már ma is többnyire böngészőkben használjuk, a felhőből vesszük igénybe ezeket a szolgáltatásokat. Sőt az olyan üzletkritikus dolgok is kikerülnek a felhőbe, mint például az adatbázis-kezelés.