Hallgatózók

Mobilhívás-rögzítés
Figyelő
2011-05-24 20:40
Az internetes cégbirodalmat építő Docler csoport befektetőcége 1,2 millió euróval beszállt a mobil-monitoring rendszereket fejlesztő Ceudata Kft.-be.

Viszonylag egyszerűen tisztázhatók lennének a milliárdos sikkasztással gyanúsított egykori sztárbróker, Kulcsár Attila nemritkán egymásnak is ellentmondó állításai, ha a céges ügyekben indított és fogadott mobilbeszélgetéseit a munkaadó annak idején rögzítette volna. Brókercégek, privátbankárok és tehetős ügyfelek közt elég gyakran adódnak százmillió forintos félreértések. Tucatnyi ügyben vitatkoznak a bíróságon a felek arról, elhangzott-e ott, akkor, abban a formában az adott megbízás, amely az ügyfélnek esetleg veszteséget okozott.<#zaras_figyelo#>

De hasonlóan fontos lenne a mobilos aktivitás archiválása a mindennapi banki, biztosítási ügykezelésben is. A vonalas telefonbeszélgetések rögzítése nem nagy kunszt, de a mobiltelefonoknál ez már keményebb dió, amibe még a hangrögzítési és hang-elemzési világpiac nagyobb szereplőinek is sokszor beletörik a bicskájuk.

Fazekas István, A Ceudata Kft. ügyvezetője. Tanácsadás helyett hangrögzítés.
Fotó: Lakos Gábor BEFEKTETŐK. Két évvel ezelőtt egy apró magyar cég, a Ceudata Kft. is elkezdett focizni a nagyok közt. Fazekas Istvánt – aki korábban megfordult a Deloitte, a Crédit Lyonnais, a Unisys és az IBM értékesítési csapataiban is – 2008 végén egy régi barátja, Jakab Tibor kereste meg az ötletével. Egy olyan szoftveralkalmazást javasolt, amellyel bárki rögzítheti a mobiltelefonos beszélgetéseit. Miután a multiknál tapasztalatot szerzett Fazekas alig pár héttel korábban indított közös tanácsadó céget egy másik barátjával, Győrffy Péterrel, szkeptikusan fogadta a tervet. Azt gondolta, ezt az egyszerű feladatot bizonyára tucatnyi külföldi cég oldotta már meg flottul. Ám hiába keresgéltek hetekig, hiába költöttek el sok ezer dollárt az ilyen, mobiltelefonos hangrögzítést ígérő alkalmazásokra, nem találtak egyetlen olyat sem, amely a nemzetközi cégek szigorú követelményeit még csak közelítőleg is teljesíteni tudta volna. „Volt, amelyik el sem indult, némelyik pedig igen megbízhatatlanul működött. Ekkor kezdtük el komolyan vizsgálni az ötletet” – mesélt a kezdetekről Fazekas István, a Ceudata Kft. ügyvezetője.

A korábban diplomata szülők gyermekeként hat évet Amerikában töltő Fazekas azonban még ekkor is óvatos volt. Személyesen keresett fel egy New York-i kutatócéget, ahol további dollár ezrekért vásárolt piaci tanulmányokat. Ezek ígéretes lehetőségeket felvázoló megállapításai alapján aztán már felbátorodott, letett tanácsadói ambícióiról és felkarolta a mobil hangrögzítő fejlesztést. Üzleti angyalokat keresett, akik 2009 májusában közel1 millió eurónyi magántőkével megfinanszírozták a szoftver kifejlesztésének és piacra dobásának költségeit. A Synaptel névre keresztelt megoldást az elmúlt fél évben 8–10 hazai pénzintézetnek, biztosítónak és brókercégnek sikerült értékesíteniük. Köztük például a Generali Alapkezelőnek, a Groupama Garancia Biztosítónak, az Erste Befektetési Zrt.-nek vagy a Citibanknak. Sőt, a Magyar Telekom Csoporthoz tartozó KFKI Zrt. a kiemelt viszonteladójuk lett, annak ellenére, hogy azóta már a csoport berkein belül is készült hasonló alkalmazás, Mobilengine néven.

A nagy halak

Hívásrögzítéssel és híváselemzéssel foglalkozó világcégek:

AUTONOMY CORP. Tőzsdei vállalat, 2005-ben felvásárolta az Etalk nevű céget.

NICE SYSTEMS LTD. Tőzsdei cég, tíz év alatt több mint 500 millió dollárt költött 10 felvásárlásra, többek közt az Actimize és a Fortent nevű vállalatokat vette meg.

NUANCE COMMUNICATIONS INC. Szintén jegyzik a tőzsdén; 6 millió ügyfele van. Az elmúlt évtizedben 2 milliárd dollárt költött 30 akvizícióra; egyebek mellett a Dictaphone és az SNAPin nevű iparági vállalkozásokat kebelezte be. Mobil divíziójának 2008-as árbevétele 156 millió dollár volt.

WITNESS SYSTEMS INC. A biztonsági kamerarendszereket szállító, tőzsdén jegyzett Verint Systems Inc. vásárolta fel 2007-ben.

A Ceudata a tavalyi mindössze 15 millió forintos árbevételét az idén 200 millióra szeretné növelni. A Docler Investments a napokban megvette a cég 40 százalékos üzletrészét 1,2 millió euróért. A Docler az erotikus chatszoba szolgáltatásra alapozta üzletét (Világelső webkukkoló – Figyelő, 2009/49. szám), s ennek révén alapítója, Gattyán György villámgyorsan a 100 leggazdagabb magyar közé került.

KÖTELEZŐ LESZ? A tőkét a Ceudata további fejlesztéseire, valamint a nemzetközi terjeszkedés megindítására fordítják. A terjeszkedés fő iránya Nyugat-Európa, Dél-Amerika és Ázsia lesz. Fazekas elmondása szerint Nagy-Britanniában és Norvégiában mostanában teszik kötelezővé, hogy a pénzügyi szektor cégeinél munkaidőben rögzíteni kell a telefonhívásokat. Hasonló szabályozás bevezetését fontolgatják Olaszországban és Spanyolországban is.

Mint Makra Zsolt, a Docler Investment Kft. ügyvezetője elmondta, az állami pénzügyi felügyeletek világszerte arra készülnek, hogy kötelezővé tegyék a mobilos kommunikáció rögzítését a pénzügyi szférában, így a Ceudata Kft. számára is hatalmas üzleti lehetőségek nyílhatnak meg. Úgy tudjuk, a tulajdonosok és a vezetés egyaránt abban gondolkodnak, hogy 3–4 év múlva bevezetik a tőzsdére a céget, vagy egy másik továbblépési változatként stratégiai befektetőnek adják el azt.

Alkalmazási irányok

A Ceudata több változatban is kínálja Synaptel nevű szoftverét. A rendszer bevezetése alapesetben pár napot vesz igénybe, ha nem kell túlságosan egyénre szabni.

MONITOROZÁS
A szoftver alapváltozata a mobilos aktivitást valós időben, vagyis azonnal, 3G kapcsolaton keresztül, titkosított formában feltölti egy céges adatbázisba. Hangforgalom, sms, mms, e-mail, fotó, sőt elvben akár videó is monitorozható így.

JEGYZŐKÖNYVEZÉS, RIASZTÁS
Az alapfunkciókból nőtt ki idővel a cég másik fejlesztése, a több munkafolyamatot lefedő Synaptel Workflow. Idehaza már használja is egy biztosító, méghozzá arra, hogy a terepen dolgozó kollégák munkáját leegyszerűsítse. A kárfelvevő nem papírra, hanem elektronikus űrlapra dolgozik, az ügyfél kárleírását, valamint az ajánlott biztosítási összeg elfogadását hangfájlban rögzíti, amely hiteles jegyzőkönyvként szolgálhat. A telefon minden egyes mozzanat idejét és helyét is rögzíti. A GPS, mobilcella- és toronyinformációk által pontosított helymeghatározás azonban nem csak erre alkalmas, hanem például arra is, hogy a kárfelvevőt azonnal értesítse egy-egy újabb bejelentésről. Így például nem kell másnap újra ugyanarra a vidéki helyszínre elutaznia, hiszen egy füst alatt elintézheti a menetközben befutott kérést is.

TÁVOLI ESZKÖZKEZELÉS
Egy harmadik fejlesztési irány eredményeként a Ceudata szoftvere képes arra, hogy például az elveszett telefonról távolról letörölje az azon maradt adatokat, frissítse az alkalmazást, vagy mondjuk naponta rendszeresen lementse a telefonon tárolt adatokat. Az újabb tervek közt szerepel, hogy mind a kisebb, mind a nagyobb képernyős táblagépekre is optimalizálják a megoldást.