Összebarkácsolják

Veszteségcsökkentés a Praktiker csoportnál
Figyelő
2012-07-03 18:47
A hazai barkácspiac sorsát alapvetően meghatározó döntésre készült a Praktiker csoport. Lapzártánk után derül ki, feláldozza-e a magyar, illetve a kelet-európai érdekeltségeket a riasztóan növekvő veszteség csökkentésére, vagy újabb tőke-befektetőket keres a fenntartható működéshez. A magyar piac kilátásai mindenesetre nem sok jóval kecsegtetnek.
Keserédes volt a Praktiker Építési és Barkácspiacok Magyarország Kft. 14. születésnapja májusban. Az áruházlánc ugyan a kerékpároktól a LED-televízióig, a zuhanyfülkétől a laminált padlóig ünnepi akciós termékek özönével várta a vásárlókat, de azoknak a csábítás ellenére csak nem akaródzik jönni. A válságban egyre kevesebb ugyanis a barkácsolók pénze. Így a Praktikernél – minden vásárlást generáló próbálkozás, saját márka bevezetése ellenére – évek óta nő a ráfizetés. A céginformációs adatok alapján a 2010-es 2,2 milliárdról 3,4 milliárd forintra nőtt tavaly a társaság vesztesége, és ez már a magyar leányvállalat harmadik súlyosan mínuszos éve. A cég 2008-ban még csaknem 43 milliárd forintos árbevétele a válságban tavaly 30 milliárdra apadt.

Fotó: Bánkuti András

<#zaras_figyelo#> ÚJRAÍRT TERVEK
A fogyatkozó bevételt a hazai kereslet csökkenésével, a fogyasztók eladósodottságával és hiteltörlesztésével magyarázta korábban Karl-Heinz Keth, a Praktiker Magyarország ügyvezetője. Az is rontott szerinte a helyzeten, hogy fontos építő-ipari projektek álltak le. A 19 áruházat üzemeltető cég karizmatikus vezetője tavaly, 12 év után vette is a kalapját, de az idén visszatért.

A piaci folyamatokat látva valóban nem vezetői hibákkal magyarázható a magyar Praktiker mélyrepülése, sokkal inkább a keresletcsökkenéssel. Nem is kirívó a magyarországi helyzet, az anyavállalatnál, a frankfurti tőzsdén jegyzett Praktiker AG-nél is évek óta gyűlik a veszteség. A folyamat megállítására radikális szerkezetátalakítást dolgoztak ki még tavaly a központban. A Praktiker 2013 elnevezésű projekt eredetileg már a gazdasági válság utáni időszakra készült, de a bajt látva alaposan átdolgozták.

A Praktiker AG felügyelőbizottsága májusban fogadta el a csoport működésének átalakítására a friss pénzügyi tervet, amelynek része egy 85 millió eurós befektetői kölcsön is. Ez a koncepció még a korábbi modellnél is radikálisabb változásokat ígér, amely szerint a vállalat erősíti a Praktiker és a hozzá tartozó németországi Max Bahr áruházlánc profiljai közötti különbséget. A két testvér barkácshálózat közül a Praktiker nagy árkedvezményekkel és karcsúsított áruházlánccal jelenik meg majd a piacon, a feljebb pozicionált Max Bahr pedig minőségi termékekkel, több szolgáltatással próbál teret nyerni.

A befektetők azonban a jelek szerint határozottabb lépéseket vártak, miután a Praktiker AG teljes tavalyi árbevétele az előző évihez képest 7,7 százalékkal, 3,2 milliárd euróra csökkent. Németországban ugyan a cég stabilizálni tudta a forgal-mát 2011 negyedik negyedében, de a határon túl továbbra is gyengén muzsikált.

A külföldi leányvállalatok összes árbevétele a tavalyi utolsó negyedévben 12,6 százalékkal csökkent, igaz, ebből 5,5 százalék a deviza¬árfolyam-hatások következménye volt. A Praktiker csoport 2011-es teljes vesztesége 554,7 millió euró lett; ez már egymás után a harmadik ráfizetéses éve volt, ráadásul növekvő deficittel.

NEM MERNEK JÓSOLNI
A nehézségek ellenére a Praktiker hálózatában nincs napirenden olyan döntés, amely szerint a Németországon kívüli leányvállalatok kilépnének a Praktiker konszernből – igyekezett lehűteni a kedélyeket jóval a július 4-i, lapzártánk után tartott közgyűlés előtt a lánc. Cégközeli információk szerint ugyanakkor a fenntartható működés áldozatokat követelhet. De hogy a közgyűlésen miként döntenek a főrészvényesek, eladják-e a magyar vagy más kelet-európai érdekeltségeket, esetleg új befektetőt vonnak be, azt nem merték megjósolni a kérdezettek.

„Minden megtörténhet, de az ellenezője is” – fogalmazta meg a dodonai jóslatot a közgyűlés előtt a csoport holdudvarába tartozó egyik kereskedelmi szakember. Névvel azonban július 4. előtt egy illetékes sem nyilatkozott a várható fejlemé-nyekről. A csoport német honlapján is olvasható üzleti jelentések okozta vásárlói riadalmat a magyar leányvállalat bizalomébresztő közleményekkel igyekezett csillapítani.

Pedig az itteni cég az idén sincs könnyű helyzetben, és nem csak az általános, folytatódó piaci visszaesés miatt. Olyan többletköltségek is növelték a kiadásait, mint a gyenge forintárfolyam, a növekvő közterhek és az elvárt bérkompenzáció, amelyet valamennyi dolgozójának megadott idén január óta.

Barkácsáruházak
A német OBI 1970-ben, Hamburgban nyitotta első áruházát. Az összesen 3,8 millió négyzetméter eladótérrel rendelkező csoport a 2009-ben elért 5,9 milliárd euró után 2011-ben 6,7 milliárdra növelte az árbevételét. Az OBI 13 országban van jelen több mint 670 áruházzal és 43 100 dolgozóval. A német, cseh, orosz, szlovén és bosnyák mellett a hazai barkácspiacot is vezeti. Az OBI Hungary Retail Kft. 24 áruházban 181 ezer négyzetméter üzlettel rendelkezik, és 1770 főt foglalkoztat.

A szintén német Praktiker 1978-ban, Luxemburgban nyitotta első barkácsáruházát, ma már 350 üzlete van, több mint 20 ezer főt foglalkoztat 10 országban. Az 1347 főt alkalmazó, piaci második magyar Praktiker 19 áruházában összesen közel 129 ezer négyzetméter az eladótér.

Az osztrák BauMax Európában 159 áruházat nyitott 9 országban. A BauMax Magyarország Zrt. 15 áruházat működtet, a teljes eladótere mintegy 91 ezer négyzetméter. A válság előtt még gyors régiós növekedésre készülő lánc 18-ra akarta bővíteni magyar hálózatát is.

A francia Bresson vállalat 1977-ben adta át első barkácsáruházát, majd 1991-ben megalapította láncát, a Bricostore-t. A Romániában, Horvátországban is jelen lévő Bricostore Holding S.A.S. honlapja szerint 9 magyar áruháza van.

Sovány vigasz a menedzsmentnek, hogy a konkurensek sem állnak sokkal jobban. A kőbánya-kispesti Köki Terminálban a 24. áruházát tavaly átadó piacvezető OBI Hungary Retail Kft. ugyan növelni tudta 2011-ben a bevételeit, de közben a vesztesége mintegy 2 milliárd forintra nőtt a 2010-ben regisztrált –1,75 milliárdról. Igaz, ennek ellenére sem adta fel növekedési terveit, a következő áruházát jövő tavasszal, Győrben nyitja meg.

A szebb években 150 milliárd forintot közelítő hazai barkácspiac két másik nagy szereplője sem dicsekedhet a válságévek mérlegével. A BauMax Magyarország Zrt., amely 2007-ben még 39 milliárd forint forgalmat ért el, ugyan szintén képes volt 2010-hez képest valamelyest növelni tavaly az árbevételét, de a vesztesége megduplázódott. A Bricostore magyar leányvállalatának pedig 2011-ben 1,75 milliárd forinttal kevesebb árbevétel mellett immár 2,2 milliárdra emelkedett veszteséget kellett elkönyvelnie. A keserves múlt év után pedig az idei esztendő is vérzivatarosnak ígérkezik a barkácspiac túlélőinek.