Fotó: Getty Images
PÓTCSELEKVÉS? Ez annál is szembetűnőbb, mert közben a sokkal lényegesebb városüzemeltetési reformban fél év után már törések és csúszások észlelhetők. Mint azzal a Figyelő is többször részletesen foglalkozott, a főváros két nagy holding, a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. és a Budapesti Városüzemeltetési Központ Zrt. alá rendezve kívánja kialakítani a korrupciómentes, a szinergiákat jobban kihasználó és mindenekelőtt kevesebb közpénzt elnyelő fővárosi cégstruktúrát. Az eredeti terv szerint 2011 júliusától már mindkét holding alkalmas lehetett volna minden feladatának ellátására, de cégjogi nehézségek lassítják a folyamatot, legalábbis a hivatalos magyarázat szerint. György István, városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes szerint a szándékok ugyan továbbra is töretlenek, de inkább csak őszre vagy az év végére állhat fel teljes körűen a modell. Az átalakítás megy tovább, igazán komoly eredmények a ciklus második felére várhatók. (A fővárosi közlekedés helyzetéről szóló cikkünket lásd a lap 25–27. oldalán.)Az integrált városüzemeltetési modell két pillére
1. BUDAPESTI
VÁROSÜZEMELTETÉSI KÖZPONT ZRT.
A holdingba a tervezett menetrend
szerint apportálnak hat társaságot; ezek: · Budapest Gyógyfürdői és
Hévizei Zrt. · Budapesti Temetkezési Intézet Zrt. · Főkert Zrt. · Főtáv
Zrt. · Fővárosi Kéményseprő-Ipari Kft. · Fővárosi Településtisztasági és
Környezetvédelmi Kft.
- Valamivel később, feladatainak cégjogi
szétválasztását követően várható a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.
apportálása is, amelyből a hulladékgazdálkodást és a köztisztasági
feladatokat tartják meg a társaságon belül.
2. BUDAPESTI
KÖZLEKEDÉSI KÖZPONT ZRT.
· Ez a holding felel majd mindenért, ami
közlekedés, legyen az közösségi, gyalogos, kerékpáros vagy autós
közlekedés, illetve szállítás, parkolás, taxi vagy közútkezelés (ez
utóbbit a Fővárosi Közterület-fenntartótól veszi majd át).
- Ha a
törvényi keret is adott lesz, a mai Budapesti Közlekedési Vállalat
háromfelé indulhat el: a modellben a holding irányít, szervez és
megrendel; a kötöttpályás üzemeltetést végző cég viszi tovább a BKV
nevet; a buszközlekedés pedig Budapesti Autóbusz Zrt. néven fut majd.
Szimbolikus hatások
Budapesten 26 közterület kapott új nevet, és az
eddigi negyedszázad helyett immár 5 esztendővel a haláluk után is el
lehet nevezni közterületet a nagyjainkról – a főpolgármester erről szóló
előterjesztéseit április 27-én fogadta el a Fővárosi Közgyűlés. Amikor
korábban a Stadionok metrómegállót át akarták nevezni Puskás Ferenc
Stadionra, úgy tudjuk, a BKV végigszámolta, hogy pusztán ez a
változtatás több tízmillió forintos tétel, feltéve, ha valóban
végrehajtják a térképek, menetrendek, információs táblák és brosúrák
frissítését. (Egyébiránt közterületet még a rendeletmódosítás után sem
lehet a neves futballistáról elnevezni, hiszen esetében 2011. november
17-én jár le az öt év.) A mostani átnevezések tehát jókora kiadásokkal
járnak, nemcsak az államnak, a közlekedési cégnek, de nyilván a
helyszíneken működő privát vállalkozásoknak, esetleg az ott lakó
magánszemélyeknek is. György István főpolgármester-helyettes ezt
elfogadja, de szerinte fontos az emlékállítás. „Ha rosszul megy a
családnak, a névnapokat attól még meg szokták ünnepelni.”
Miért
olyan lényeges Tarlós Istvánnak a sok jelképes intézkedés, mit jelent ez
a politikus népszerűségére nézve? – erről kérdeztük a Városháza régi-új
bennfenteseit. Abban forrásaink egyetértettek: Tarlós számára személyes
ügy, hogy letegyen egy teljesen új jelképrendszert. Mindennel szakítani
szeretne, ami Demszky Gábor húsz évét jelképezi. Demszky környezete
ugyanakkor úgy emlékszik vissza, hogy a korábbi főpolgármester ezekkel a
kérdésekkel nemigen foglalkozott. A szakemberek, így például az elmúlt
két évtizedben is fontos ítésznek számító Ráday Mihály úgy gondolkodtak,
hogy aminek volt régi neve, azt visszaadták, ezen belül is igyekeztek
azt az elnevezést kiválasztani, amelyik a kommunizmus előtt a legtovább
élt. A Moszkva tér Széll Kálmán térré történő átnevezése például azért
bukott el e logikában, mert így csak másfél évtizedig hívták a tér egy
részét (tehát nem is az egészet).
Tarlós jelképes intézkedései
igazán népszerűséget sem hoznak, vagy legalábbis nem a bizonytalanok
körében. Hiszen inkább a jobboldalon, esetleg a szélsőjobbon fontosak
azok a topikok, miszerint Budapest zászlaja ne úgy nézzen ki, mint a
román nemzeti lobogó, vagy hogy Roosevelt ne legyen kitüntetett tér
névadója. (Utóbbiban persze az a tévedés is szerepet játszott, hogy
összekevertek két amerikai elnököt: a trianoni béketárgyalások idején
Magyarország ellen tevékeny – akkor már nem elnöki pozícióban lévő –
Theodore Rooseveltet az 1933 és 1945 között a posztot betöltő Franklin
D. Roosevelttel, akiről valójában a teret 1947-ben elnevezték.) Tarlós
amúgy eddig inkább erős volt az oldalak közötti gesztus-politikában: a
városházi cégek felügyelőbizottsági elnöki posztjainak kiosztása,
illetve tanácsadói csapatának összetétele is egyfajta nyitottságot
sugárzott. A jelképcseréknek azonban forrásaink szerint inkább ellenzői
lesznek a bizonytalan szavazók körében.
Tarlós István szokatlanul keményen és direkt stílusban tárgyalt a jobboldal csúcsfejeivel, a gazdasági háttéremberek mellett vezető politikusokkal is.
Fotó: Hartyányi Norbert
Fontos emberek
Igyekeztünk az önkormányzati szférát jobban ismerő
lobbistákkal, tanácsadókkal arról beszélgetni, mely gazdasági
háttérembereknek van erős befolyásuk. A legfontosabbak között ezúttal is
Simicska Lajos és Nyerges Zsolt neve hangzott el a leggyakrabban, s
mellettük Győri Tibor neve merült fel még sokszor. Ő valaha Simicska
egyik legközvetlenebb munkatársa, a Mahir vezérigazgatója, régebben a
Fidesz jogtanácsosa volt. Jelenlegi aktivitásáról hivatalosan azt tudni,
hogy a Miniszterelnökség közel 6,5 milliós tanácsadói szerződést kötött
vele. A területet ismerők szerint a helyi önkormányzatoknál, azok
személyi politikájában ő és közvetlen csapata meghatározó szóval bír,
mintegy öt éve a legfontosabb háttérember ezekben az ügyekben. A
jogász-üzletember Győri Tibor a Nézőpont Intézet vezetője, de korábban
jó néhány, a Fideszhez valamilyen módon kapcsolódó cég irányításában is
részt vett. Például a Fico (később Sades) Kft.-ben; ez a ma már
végelszámolás alatt álló társaság egykoron a Lendvay utca 28. szám
alatt, utoljára pedig a Radóc utca 8-ban, a Mahir-székházban volt
bejegyezve. Sokat mozog a fővárosi cégek ügyeiben Győri jobb keze,
Csutora László is.
Lényeges szereplő Bártfai Beatrix is, aki szintén
sok-sok jobboldalinak mondott üzleti kör cégeiben vitt, vagy visz
tisztséget. Ő, illetve férje, Sárhegyi Zoltán jogász (az Országos
Választási Bizottság fideszes delegáltja) egy ügyvédi irodában
dolgoznak. A Sárhegyi és Társai Ügyvédi Iroda kapta a legnagyobb, 86,2
millió forintos ügyvédi megbízást, amikor a Nemzeti Fejlesztési
Minisztérium több ügyvédi csapattal is közbeszerzés nélkül szerződött,
illetve az irodának szerepe volt az elmúlt baloldali éra házi
szállítóinak átvilágításában. Érdekesség, hogy Papcsák Ferenc, az első
elszámoltatási biztos, anno szintén ezen ügyvédi irodánál volt
ügyvédjelölt.
A Sárhegyi–Bártfai házaspáré az 1995-ben alapított Z.
I. B. Consulting elnevezésű cég is, amely a HVG cikke szerint az első
Orbán-kormány idején egy 10 éves keretszerződés alapján 1,63 milliárd
forint értékben vállalt közút-, sztráda-, illetve vasúti
nyomvonal-előkészítést, koordinálást. A társaságnak a baloldali
kormányok idején is volt szerepe az autópálya-építések előkészítésében,
de 2010-ben, immár közbeszerzésen, nagyobb szerepet kapott. A tenderen a
Z. I. B. egyedül indult. Bártfai több tisztsége olyan vállalkozásokhoz
kötődik, ahol olyan jobboldali nagyágyúk bukkannak fel, mint az említett
Győri Tibor, Töröcskei István, a Széchenyi Bank tulajdonosa, Nyerges
Zsolt, vagy éppen Liszkay Gábor, a Magyar Nemzet főszerkesztője.
György István szerint a mindenkori kormányzatnak politikai hovatartozástól függetlenül kiemelt módon kell kezelnie országa fővárosát.
Fotó: Kőhalmi Péter
Mélyhűtött dossziék
Több közműcégnél, így a március végével távozó
egyik fővárosi holdingvezető, László György korábbi munkahelyén, a
Főtávnál is gyakorlat volt az elmúlt önkormányzati érákban a vezetők
valamilyen szintű megfigyelése, telefonok lehallgatása, számítógépek
átfésülése. Arról már megoszlanak a vélemények, hogy ezek politikai
megrendelésre, szervezetten folytak-e, vagy valamilyen gyanú, esetleg
óvintézkedés miatt céges szinten.
Mindenesetre dossziék készültek a
városi cégek döntéshozóiról. Ezek az anyagok valahol most is léteznek,
piaci értékük van, esetleg az anyagokat összeállító szakértők maguknak
is készítettek egy fénymásolatot. Vagyis ha éppen nem is használják
azokat üzleti zsarolásra, a mélyhűtött dossziék tulajdonképpen bármikor
kijátszhatók azok ellen, akik nem újonnan érkeztek a fővárosi cégekhez.
Egy korábbi vezető elmondta a Figyelőnek, hogy látta a saját anyagának
másolatát, és nagyon megdöbbent. A barátai, azok politikai besorolása,
korábbi barátnői, jogosítványának másolata, külföldi utazásainak
leírása, vagyoni helyzetének becslése, sőt a házáról, a saját kertjéből
készített fotók is szerepeltek ebben a mappában.
Ugyanakkor tény,
hogy ezek a dossziék egy olyan közegben születtek, amelyre jellemző,
hogy a főváros eddig a korábbi szerződések újratárgyalásával – kissé
profánabbul: a lopászatok elzárásával – tudott a legtöbbet, milliárdokat
spórolni. A Budapesti Városüzemeltetési Központ Zrt. is a prevenció
jegyében igyekezett mindenhol vállalatbiztonsági osztályokat kiépíteni.
Ezek olyan egységek, amelyek nem utólagos belső ellenőrzési
tevékenységet végeznek, hanem megelőző jelleggel igyekeznek úgy
kialakítani a folyamatokat, hogy a cégeket ne érje anyagi kár. Sok
büntetőeljárás is zajlik, de az is igaz, hogy bizonyos, korábban
sajtónyilvánosságot kapott ügyeket a hatóságok már bűncselekmény
hiányában lezárnak (informálisan ezt hallottuk a Főkert és a Rácz Fürdő
vizsgálatáról is). A hosszú távú szerződések haszonélvezőivel a
városüzemeltetési holding vezetése folyamatosan tárgyalásokat folytat,
és igyekszik azokból megegyezéssel kijönni. Olykor azonban a vezetők
beszámolója szerint még akkor is fel kell bontani a megállapodást, ha a
rendkívül előnytelenül megkötött kontraktus miatt szinte biztos egy
későbbi pervesztés.
Mindig azt kell mérlegelni, mivel jár kisebb
közpénzveszteség.
A prevencióra példa, hogy a városüzemeltetési holding
14 milliárd forintnyi főtávos közbeszerzést állított le menet közben,
mert a vezetés azt reméli, hogy 10–20 százalékkal alacsonyabb árakat
érhet el. Érdekes eset, hogy az éppen veszteségesből nyereségessé
feljavított Budapesti Temetkezési Intézet területén levő virágboltokat a
társaság úgy adta bérbe a virágosoknak, hogy közbeiktatott egy kft.-t,
amely beszedte a pénzt, majd valamivel kevesebbet továbbított az
intézetnek. Ennek a társaságnak 30+25 éves szerződése volt, vagyis az
alapidőszak 30 évéhez 25 év opciós időszak párosult. Egy másik esetben
hasonlóan hosszú, 45 éves szerződést kötöttek távközlési
szolgáltatásokra, amelynek ellenértékét minden évben inflációval
növelik, miközben e téren tipikusan lefelé tartanak az árak. Több
kontraktusba, például negyedévszázados megállapodásokba kifejezetten
belevettek egy felbonthatatlanságról szóló passzust.