A hét legfontosabb céghírei

Figyelő
2012-06-26 17:03
Marad az EU-ban a magyar libamáj. Szalont nyitott a Hyundai. Új gyár nyílik Békéscsabán. Növekvő Videoton. Csődeljárás alatt az AutoCarma Zrt.
Marad az EU-ban a magyar libamáj
Az Európai Parlament mezőgazdasági és vidékfejlesztési bizottsága nagy többséggel, 32:5 arányban elutasította a hízott libamáj betiltását célzó, liberális képviselők által benyújtott javaslatot. A hízott libamáj hagyományos mezőgazdasági ter-mék, a lisszaboni szerződés védelme alatt áll – nyilatkozta az ülés után Glattfelder Béla EP-képviselő. A libamáj fontos magyar exportcikk is, több ezer, jórészt hátrányos helyzetű vidéki térségben élő embernek biztosít megélhetést. „Az elutasí-tó bizottsági határozat után egyelőre nem érezhető a döntés jótékony piaci hatása” – mondta el a Figyelőnek Magyar József, az évi 650 tonna libamájat előállító Hungerit Zrt. vezérigazgatója. A cég nemcsak az EU-ba szállít, termelése csak-nem ötödét unión kívüli országokban, egyebek között Japánban, Kínában, Hongkongban értékesíti.<#zaras_figyelo#>

Fotó: Gablini Gábor, vezérigazgató. Zsugorodó piacon bővülnek

Szalont nyitott a Hyundai
Bízva a válság utáni növekedésben, mintegy 100 millió forintos önerős beruházással új autószalont épített Budaörsön a Hyundai Gablini. Az 5 főnek munkát adó bázison még az idén 60 autó értékesítését tervezik. „Jövőre tovább növeljük az eladást” – mondta a Figyelőnek Gablini Gábor, a Gablini Vagyonkezelő Zrt. vezérigazgatója, a Gablini-cégcsoport feje. A csoportnak 5 telephelye, csaknem kétszer ennyi szalonja és 5 autómárkája van. Ebből az egyik a Hyundai, amelynek Európában 3,4, itthon pedig 3 százalék volt a piaci részesedése 2011-ben, és az idén a magyar piacon a márkából összesen mintegy 1500 autó eladását tervezik. Nem reménytelen terv, mert tavaly Európában 11,8 százalékos bővülést tudott felmutatni a márka, miközben az újautó-piac 1,4 százalékkal zsugorodott.


A Linamar orosházi üzeme. Uniós forrásból bővülnek

Új gyár nyílik Békéscsabán
Július 4-én új, 7000 négyzetméteres üzemcsarnokot avat Békéscsabán a Linamar Hungary Zrt. A tíz gyártósorral működő, 400 főt foglalkoztató precíziós autóalkatrészeket gyártó üzem (PPM, Precision Part Manufacturing) bővítése részint uniós forrásokból valósul meg. Ez az idén a második gyáravatás lesz: március 9-én adták át Orosházán 6,9 milliárd forintos beruházással a Linamar mezőgazdasági gépeket és autóalkatrészeket gyártó cég új üzemcsarnokát is, ahol 250 fővel bővült a vállalat 2100-as összlétszáma. A kanadai gépgyártó hazai leánya a régió legnagyobb ipari foglalkoztatója, amely tavaly 37,3 milliárdos bevételt ért el.


Növekvő Videoton
Egymilliárd forinttal emelkedett a Videoton cégcsoport árbevétele, így tavaly 90,2 milliárd forintot ért el. A csoport üzemi eredménye nem változott, 6,69 milliárd forint, az adózás előtti eredmény 8,6 milliárd volt. A Videoton két éve intenzív tech-nológiai bővítésbe fogott, tavaly ötmilliárd forint értékű beruházást valósított meg. Sinkó Ottó vezérigazgató szerint várhatóan az idén is eléri a 4 milliárd forintot a fejlesztések értéke. Felvásárlást nem tervez a cég, korábbi szerzeményei integrálásán dolgozik.


Csődeljárás alatt az AutoCarma Zrt.
Június 7-én elrendelte a Budapest Környéki Törvényszék az AutoCarma Zrt. csődeljárását. A SEAT, Fiat és Fiat haszonjármű-márkakereskedői társaság mérlegadataiban mély nyomot hagyott az újautó-piac válsága. Az AutoCarma Zrt. tavaly 1,75 milliárd forint árbevétel mellett 0,4 milliárdos veszteséggel zárta az évet. A 2009-ben még 4,6 milliárd forintos árbevétel egy évvel később megfeleződött, s már 2010-et is 62 milliós ráfizetéssel fejezte be a társaság. A 1998-ban alakult szigetszentmiklósi részvénytársaság több önálló kft. összeolvadásával, több, az autókereskedelemben érdekelt tulajdonos összefogásával jött létre. Piaci szereplők azzal magyarázzák a társaság nehéz helyzetét, hogy a válságban a képviselt márkák eladása jelentősen csökkent, a 2011-esnél sokkal nagyobb forgalomra méretezett, a korábbi beruházások, fejlesztések hitelterheit még viselő társaság működtetése ezért nem rentábilis.