Sufnituning

Olajmaffiával szövetkeznek a feketeszervizek
Figyelő
2012-06-26 14:08
Az adóellenőrök célkeresztjébe kerültek az autójavítók, de az érintettek bánatára főleg a legális szervizek, nem pedig a feketeműhelyek. Utóbbiak már a mintegy 100 milliárd forintos szektor kétharmadát uralják.
Üzleti abszurd az egyik óbudai autójavító vállalkozás. A garázssoron bérelt kétállásos, jeltelen műhely tulajdonosának mindössze egyetlen szerelője van, mégis virágzik. Olyan jól megy az üzlet, hogy az aranykezű mesternél már több hét a várakozási idő. A kuncsaftok között a BMW-s cégvezetőtől a lakótelepi, trabantos nyugdíjasig az autóstársadalom minden rétege megtalálható. Egyvalamiben azonosak: egyikük sem kér számlát.

Autómosóban. Zavaros helyzet. Fotó: Szigeti Tamás

Éppen az ilyen műhelyeket vették célba a minap a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) Dél-budapesti Adóigazgatóságának ellenőrei azzal az ürüggyel, hogy autójuk sérült lökhárítóját lefényeztessék. Ezekben az esetekben nem a szerelők, hanem a revizorok kaszáltak, mert a javításról nem kaptak sem nyugtát, sem számlát. A vétkesek akár egymillió forintos bírságra, a visszaesők a műhely bezárására is számíthatnak.
<#zaras_figyelo#>
„Az extra magas áfa miatt még jobban megéri számla nélkül javíttatni” – magyarázza a feketeszervizek virágzását Lovas Károly, a Magyar Autóklub főtitkárhelyettese. A mintegy 100 milliárd forintos autójavításban 70 százalékra becsülhető a feketegazdaság aránya. A 27 százalékos árkülönbség már-már behozhatatlan versenyhátrányt okoz a legálisan, számlára dolgozó szervizeknek, így az autóklub 47 javítóállomásának is.

MEGY A NEM GYÁRI
Az uniós csoportmentességi törvény tette lehetővé a szervizeknek a garanciális járművek javítását a megfelelő minőségű, nem gyári alkatrészekkel, ez itthon is átrendezte a piacot. Az ügyfelek ennek nyomán kezdtek elvándorolni a márkaszer-vizekből az olcsóbb, független műhelyekbe. A folyamatot gyorsította a válság, amely meglátszik a szervizek és az alkatrészüzletág fogyatkozó forgalmán.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete és az Autós Nagykoalíció javaslatai a feketegazdaság ellen

Vállalati autók javítása után vissza lehessen igényelni az áfát, a csalások megelőzésére.

Az importautók után előre fizessék meg a forgalmi adót, mert sok cég áfafizetés előtt eltűnik.

Hozzanak létre országos járműtörténeti adatbázist, a kilométerszám rögzítése után adott kocsi baleseti kártörténetét és a szervizelés nyilvántartását is be kell vezetni, amit csak legális szerviz tölthet fel.

Jöjjön létre a szervizek működésének általános kritériumrendszere (telephely, munkavédelem, környezetvédelem, legális software-alapok stb.), és ez legyen az ellenőrzés alapja.

Szigorú, következetes és folyamatos ellenőrzés, büntetés, bezárás.

A gépjárművek rendszeres és folyamatos közúti ellenőrzése a közlekedésre való alkalmasság szempontjából.

„Emiatt veszítettük el a szervizügyfeleink 30-35 százalékát, a forgalom további 20 százalékát pedig a feketeszervizek vitték el” – összegez Szabó Attila, a Maxabo cégcsoport tulajdonosa. A Maxabo jelenlegi forgalma így megközelítőleg a 2008 előtti felére csökkent, mert még a céges volt ügyfelek nagy része is a számla nélküli feketeszervizekben javíttatja az autót. Pedig ezekben a műhelyekben Szabó Attila meggyőződése szerint rosszabb szolgáltatást kapnak, ráadásul valódi garancia nélkül. Egyetért vele Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke, mert az illegális szervizek csak az utángyártott, illetve a közlekedésbiztonságra veszélyes, lopott, bontott alkatrészekből, valamint az adó-, környezet- és munkavédelmi szabályok betartása nélkül tudnak olcsóbban dolgozni. Ha az állam nem számolja fel vagy nem tereli legalitásba a fekete javítóállomásokat, tönkremennek a tisztességes szervizek, esetleg ezek is átcsúsznak a szürkegazdaságba.

HAMISÍTOTT OLAJ
Érthető ezek után, ha a Porsche Hungaria márkaszerviz-hálózatában már azt is nagy eredménynek tartja Kiss Pál szervizhálózatért és alkatrész-forgalmazásért felelős igazgató, hogy az egy autóra vetített fajlagos javítási és alkatrész-árbevételt javítani tudták a 8 évnél fiatalabb kocsik között. Az újabb autók tulajdonosai még hajlandók többet fizetni a jó műszaki állapot fenntartására, ezt kedvezményekkel is segíti a márkaszerviz.

Ez sem tudta azonban ellensúlyozni a csökkenő összforgalmat, a kisebb újautó-eladás miatt ugyanis kevesebben keresték fel a szervizhálózatot. A régiós alkatrész-forgalmazó Porsche Hungaria Parts Centerben tavaly csökkent a belföldi alkat-részforgalom, és az eddigi adatok alapján félő, hogy az idén még kisebb lesz a Magyarországon eladott alkatrészekből származó árbevétel.

Pedig a szervizbevétel a fenntartható újautó-értékesítés alapja. Egy márkakereskedés működése általában akkor egészséges, ha az állandó költségeit fedezi a szerviz, a nyereséget pedig az autóeladás hozza. De a válságban 3,5 millió darab-ról 2,8 millióra apadt a személyautó-állomány. A márkaszervizeknek ezért sincs elég munkájuk, és az árverseny hatására elkezdtek nem gyári, hanem úgynevezett másodlagos alkatrészeket beépíteni. Egy-egy nagyobb szerviz könnyen elér ugyanis 40-50 százalékos kedvezményt is az alkatrészárakból.

De résen kell lenni, mert az alkatrészt, sőt a kenőolajat is hamisítják. Gablini Gábor, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke szerint Magyarországon már nagyüzemi az olajhamisítás. Márkás olajok dobozait állítják elő műanyag csomagolást gyártó cégeknél, s ezekben Montenegróból és Lengyelországból behozott olcsó ásványi kenőolajat adnak el minőségi termékként. Az olajmaffia működése nyomán a legális javítóvállalkozások a piac felét már elveszítették, a korszerű motorok pedig hamarabb tönkremennek. Guruló bombává is válhat az autó, ha nem a gyárilag előírt, hanem az olcsóbb, silányabb fékolajat öntik bele, és emiatt a nyári forróságban beesik a fékpedál.

Kontárlista
Az autójavító műhelyeknél, szervizeknél 21 operatív, illetve adónem-ellenőrzést végzett az idén a Nemzeti Adó- és Vámhivatal. Ebből 17 esetben szabott ki összesen 2,5 millió forint mulasztási bírságot. A mulasztáson ért vállalkozások utólagos vizsgálatán két esetben összesen 18,5 millió forint áfakülönbözetet állapított meg, és 8,5 milliós adóbírságot szabott ki. A közép-magyarországi főigazgatóság területén további kiemelt ellenőrzés-sorozat várható. Az adóhatóság közérdekű bejelentések alapján vizsgálja az engedély és bejelentés nélkül üzemeltetett garázsműhelyeket, házi szervizeket is, amelyekben a zömmel feketejavítás mellett illegális színesfém-kereskedelem is folyik. Erre a körre is jellemző, hogy nem ad számlát vagy nyugtát, illetve fiktív számlákat állít ki, nem jelenti be a telephelyet, bejelentés nélkül foglalkoztatja az alkalmazottakat. Az is előfordult, hogy valaki bejelentés nélkül végezte az adóköteles tevékenységet. Ilyen esetben a vállalkozás adatai felkerülnek a NAV honlapján a kontár munkát végzők listájára. A Nemzeti Közlekedési Hatóság évente egyszer ellenőrzi az ágazat közel 21 ezer bejelentett vállalkozását, hiányosságokat főleg az adminisztrációban tapasztal.

KOROSODÓ AUTÓPARK
A Magyar Autóklub 47 javítóállomásának tapasztalatai is erre figyelmeztetnek. Ezekben évente mintegy 120 ezer műszaki vizsgát végeznek, és tapasztalják a 11 éves átlagéletkorú autópark műszaki leépülését. A közúti műszaki ellenőrzések is riasztó adatokkal szolgálnak. Lovas Károly szerint a megállított személyautók 15-20, az autóbuszok, teherautók több mint 40 százaléka nem felelt meg a műszaki előírásoknak.

Szigorú ellenőrzés kell! Erre a következtetésre jutottak mindebből a megkérdezett szakemberek. Elegendő lenne az alkatrész- és a kenőolaj-kiszállító kocsikat követni, és a nap végén összevetni, mennyit vittek ki ténylegesen, s hány értékesítést számláztak ki. Ehelyett a hatóságok továbbra is a tisztességesen működő, legális vállalkozásokat vegzálják, és a feketekereskedelem felszámolásában nem hajlandók érdemben előrelépni – tapasztalja Gablini Gábor.

Egyszerű megoldást javasol Szabó Attila: igényelhessék vissza a cégek az autójavítás forgalmi adóját, amint azt a gépkocsi bérlésénél, lízingjénél már lehetővé teszi ez évtől a törvény. Ezzel megszűnne az adóelkerülés, és visszatérnének a céges ügyfelek a legális szervizekbe.