Okostelefon 30 ezerért?

Figyelő
2011-04-06 17:45
Te milyen tartalomért lennél hajlandó fizetni a mobiltelelfonodon keresztül? Leginkább semmilyenért – mondták a témában tartott konferencia egyik panelbeszélgetésének szereplői. A meglepő, hogy éppen olyanok feleltek így, akik maguk is tartalomelőállítók. És mennyit adnánk egy ilyen készülékért?
Az idei Smartmobile konferencia témája éppen az volt, hogy jövőképet adjon egy olyan iparág szereplőinek, amely mindennél dinamikusabban növekszik, ám bevételeket leginkább csak remélni tud. Sok-sok adaton és „mindent vivő” grafikonon keresztül volt hivatva bizonyítani a közönségnek azt amiben maguk is hinni szeretnének, hogy milyen hamar milyen sokan fognak mobilon internetezni. És mindez láthatóan igaz is, a helyszínen tartott, kézfeltartásos közönségszavaztatás szerint ketten voltak a teremben olyanok, akiknek nem okostelefon volt a kezükben. Még az állami részről megjelent képviselet is azzal vívta ki a legnagyobb elismerést, hogy bevallotta, akkor kapja legtöbb emailt mobil kliensről, amikor a kormánytagok értekeznek.

Morgan Stanley mindent vivő grafikonja.

A webes evolúcióhoz képest az okosmobil-eszközök és az azokon elérhető tartalmak fejlődése elképesztően gyors. Míg a web fejlődésének ideje években volt kifejezhető, addig az ezen termékek és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások evolúciója hónapokban mérhető. Láthatóan sokan akarnak ezekből az eszközökből megélni hazánkban is, akár reklámügynökségi szereplőként, akár alkalmazásfejlesztőként, akár tartalomszolgáltatóként. Annak ellenére is, hogy az is kiderült a világ legnagyobb alkalmazás-áruházában, az AppStore-ban, hiába a sok-sok millió alkalmazás, mindössze 10 százalékukért hajlandók fizetni az emberek. Ezek többsége is játék, amivel önmagában persze semmi baj, de hát nem csak a játékfejlesztők szeretnének megélni a mindent elárasztó okostelefon invázóból. Mindenesetre a konferenciának mindez jót tesz, jól látszik a felfokozott érdeklődés, több mint 700-an regisztráltak, a nézőszáma minimum megduplázódott, és szinte biztosra vehető, hogy jövőre az ideje is duplázódni fog, legalább kétnapos lesz.k_fn9_cikk_banner
Természetesen a vásárlókról is érkeztek érdekes adatok. Az Ipsos felmérése szerint a magyar emberek kétharmada nem hajlandó 30 ezer forintnál többet költeni egy okostelefonra, ezért gyors terjedésükhöz e lélektani határ alá kellene csökkenteni az árakat. Az már egy más kérdés, és innen lehetne kiindulni, hogy zajlik egyfajta hitvita is a kérdésben, ugyanis, akik okostelefont szeretnének, azzal indokolják döntésüket, hogy ezekben a készülékekben több a funkció, míg akik elutasítják arra hivatkoznak, miszerint tele van felesleges funkciókkal. Ezt igazolni látszik, hogy egy átlagos okostelefonos embernek 108 alkalmazás „lakik” a mobilján, ezekből minden bizonnyal alig használ 5-10-et. És azt sem nehéz kitalálni melyik a legnépszerűbb. Persze, hogy a Facebook kliens, számok szerint mára 200 millióan érik el nap mint nap valamilyen mobileszközön keresztül az oldalt.
Promo videó a'la Mac vs. Pc:

 
Összecsapásra készült a Smartmobile konferencián a három operációs platform képviselője is, az Androidé, a iOS-é és a Microsofté, ám ütközetük elmaradt, ugyanis egyet értettek, hogy leginkább az lenne jó a felhasználóknak, ha nem kellene minden platform miatt külön telefont tartani. Mert azt csak az igazán "geek-ek" kívánhatják maguknak és bár láthattunk ilyet, hogy egy Andriodos, egy iPhone-t és egy üzleti BlackBerry-t is maguknál tartanak.

bal_fn8_cikk_kapcsDe hallhattunk itt kereskedelmi tévéstől, őszödi beszédnek ható nyíltsággal arról, hogy értetlenül állnak azok előtt, akik egy szappanopera epizódot töltenek le a gépre, vagy a sztárkereső műsorhoz való alkalmazást. Bevallotta, minden ilyen fejlesztés csak viszi a pénzt és nem is lehet mást várni egy ekkora és erősen megkérdőjelezhető fizetőképességű piacon. A nyomtatott napilapok kiadóit megmenteni látszó tabletekről is esett szó végezetül. Röviden összegezve, ha van szenzáció, az újságárusoknál is felfut a példányszám és a tableten megvehető kiadványoknál is. A magyar lapok tabletre menekített változatai pedig egyelőre komoly dilemmákat okoznak a kiadóknak, és leginkább ingyenesen adják őket előállításukat megszponzoráltatva valamilyen nagy hirdetővel.