Smartmobile

Figyelő
2011-04-06 19:22
Te milyen tartalomért lennél hajlandó fizetni a mobiltelelfonodon keresztül? Leginkább semmilyenért – mondták a témában tartott konferencia egyeik panelbeszélgetésének szereplői. A meglepő, hogy éppen olyanok feleltek így, akik maguk is tartalomelőállítók.
Az idei Smartmobile konferencia témája éppen az volt, hogy jövőképet adjon egy olyan iparág szereplőinek, amely mindennél dinamikusabban növekszik, ám bevételeket leginkább csak remélni tud. Sok-sok adaton és „mindent vivő” grafikonon keresztül, amely azt volt hivatva bebizonyítani, hogy milyen hamar milyen sokan fognak mobilon internetezni. Kiderült közben, hiába van az AppStore-ban sok-sok millió alkalmazás, mindössze 10 százalékukért hajlandók fizetni. Ezek többsége is játék, amivel önmagában persze semmi baj, de hát nem csak a játékfejlesztők szeretnének megélni a mindent elárasztó okostelefon invázóból.

És mindez láthatóan igaz is, a helyszínen tartott, kézfeltartásos közönség szavaztatás szerint ketten voltak a teremben olyanok, akiknek nem okostelefon volt a kezükben. Még az állami részről megjelent képviselet is azzal vívta ki a legnagyobb elismerést, hogy bevallotta, akkor kapja legtöbb emailt mobil kliensről, amikor a kormánytagok értekeznek.

Morgan Stanley "mindent vivő" előrejelzése

A webes evolúcióhoz képest az okosmobil-eszközök és az azokon elérhető tartalmak fejlődése elképesztően gyors. Míg a web fejlődésének ideje években volt kifejezhető, addig az ezen termékek és a hozzájuk kapcsolódó szolgáltatások evolúciója hónapokban mérhető. És sokan akarnak ezekből az eszközökből megélni hazánkban is, akár reklámügynökségi szereplőként, akár alkalmazásfejlesztőként, akár tartalomszolgáltatóként. Mindenesetre jól látszik, a felfokozott érdeklődés, több mint 700-an regisztráltak a konferenciára. A tavalyi konferencia nézőszáma minimum megduplázódott, és szinte biztosra vehető, hogy a jövőre ideje is duplázódni fog, legalább két napos lesz. És talán kevés is az olyan rendezvény, ahol válogatni lehet a szponzorokból. Itt úgy tűnt még ezt is megtehették volna, kérdés hogy sor került-e rá?

De az ellenfélről – a vásárlókról – is érkeztek érdekes adatok. Az Ipsos felmérése szerint a magyar emberek kétharmada nem hajlandó 30 ezer forintnál többet költeni egy okostelefonra, ezért gyors terjedésükhöz e lélektani határ alá kellene csökkenteni az árakat. Az már egy más kérdés, és innen lehetne kiindulni, hogy zajlik egyfajta hitvita is a kérdésben, ugyanis, akik okostelefont szeretnének, azzal indokolják döntésüket, hogy ezekben a készülékekben több a funkció, míg, akik elutasítják arra hivatkoznak, miszerint az tele van felesleges funkciókkal. Ezt igazolni látszik, hogy egy átlagos okostelefonos embernek 108 alkalmazás „lakik” a mobilján, ezekből minden bizonnyal alig használ 5-10-et. És azt sem nehéz kitalálni melyik a legnépszerűbb. Persze, hogy a Facebook kliens … számok szerint mára mintegy 200 millióan érik el nap mint nap valamilyen mobileszközön keresztül az oldalt. k_fn9_cikk_banner
Összecsapásra készült a három legnagyobb operációs platform, az Android, a iOS és a Microsoft is, ám az ütközetük elmaradt - most egyébként elkényeztetett helyzetben vannak, mert nem az a fontos hogy milyen mobilod van, mint 20 éven át – hanem, hogy milyen rendszerű. De leginkább az lenne jó a felhasználóknak, ha nem kellene minden platformra külön fejleszteni. Mert azt csak az igazán "geek-ek" kívánhatják maguknak – és láthattunk ilyet, hogy egy Andriodos, egy iPhone-t és egy üzleti BlackBerry-t is maguknál tartanak.

Hallhattunk itt kereskedelmi tévéstől, őszödi beszédnek ható nyíltsággal, arról, hogy értetlenül állnak azok előtt, akik egy szappanopera epizódot töltenek le a gépére, vagy a sztárkereső műsorhoz való alkalmazást. Bevallotta, minden ilyen fejlesztés csak viszi a pénzt és nem is lehet mást várni egy ekkora és erősen megkérdőjelezhető fizetőképességű piacon. A nyomtatott napilapokat látszó tabletekről is esett szó végezetül. Röviden összegezve, ha van szenzáció, az újságárusoknál is felfut a példányszám a tableten megvehető kiadványoknál is. A magyar lapok tabletre menekített változatai pedig egyelőre komoly dilemmákat okoznak a kiadóknak, és leginkább ingyenesen adják őket előállításukat megszponzoráltatva valamilyen nagy hirdetővel.