A márka-szimpátia elegendőnek bizonyulhat ahhoz, hogy talpraesett ifjú jelentkezők tömegei ostromolják a vállalatokat. De vigyázat: a hiteles információ felértékelődött a válságban edzett pályakezdő diplomások körében.
Barátkozás
a munkaerőpiaccal
– szerkesztői előszó
Olyan még nem volt, hogy aki itt
végzett, ne talált volna gyorsan állást – biztatták az oktatók a
Budapesti Corvinus Egyetem pénzügy-számvitel szakos gólyáit
szeptemberben. Ám ezen az elitegyetemen sem minden szak hallgatói
láthatják rózsaszínben a jövőt, nem is beszélve azokról, akik csak
kisebb presztízsű intézménybe tudtak bekerülni. Ugyanakkor például a
frissdiplomás mérnökök és informatikusok számára évek óta nem gond az
elhelyezkedés, feltéve, hogy az egyetemen megszerezhető tudás mellett
már diákként gyakorlatot szereznek, és idegen nyelveket is beszélnek.
Az
álláskeresés tehát nem diplomával a kézben kezdődik, hanem jóval annak
előtte, mondhatni, már a gimnáziumban. Hiszen, ha valaki például nem
tanulja meg ott a matekot, több ígéretes karrierutat lezár maga előtt.
Később pedig nem bízhat abban, hogy a felsőoktatás megadja neki azt a
tudást, amellyel kapóssá válik a munkaerőpiacon, vagyis tanácsos már az
egyetemi évek alatt résen lenni.
Ha valaki elég előrelátó, ügyes
és szorgalmas volt ahhoz, hogy vonzó önéletrajzzal felszerelkezve
láthasson neki az álláskeresésnek, igencsak ajánlatos széles körben
tájékozódnia. Hiba pusztán a cég márkaneve alapján dönteni, pedig ez
meglepően sokakra gyakorol döntő befolyást. Van valami különös abban is,
hogy a pályakezdők nagymértékben hagyatkoznak ismerőseik, barátaik és
családtagjaik véleményére, mert ugyan miből gondolják, hogy ők jól
tájékozottak? Sokkal több potenciális munkahely van annál, semmint, hogy
ezeket akár egy különösen széles ismeretségi kör is át tudná fogni.
Számos buktatót fel lehet még sorolni, s ezt meg is tesszük ebben az
összeállításban, amely az idei Munkáltatói Márka Kutatás alapján
készült, az Aon nemzetközi hr tanácsadó cég, az AIESEC
(közgazdászhallgatók nemzetközi szervezete), a Profession.hu állásportál
és a Figyelő együttműködésében. Kívánunk jó böngészést mindenkinek, aki
most, illetve a belátható jövőben friss vagy néhány éves diplomával a
zsebében jó álláshoz szeretne jutni.
VRANNAI KATALIN
rovatvezető
Több ezer önéletrajz érkezett az elmúlt év során a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. Kecskeméten épülő gyárához a vállalat weboldalán keresztül, köztük megannyi friss diplomásé. Néhány internetes fórumon azt taglalják a próbálkozók, milyen feltételekkel szeretnének bekerülni, illetve miként zajlik a kiválasztás. A téma népszerűségét csalók is meglovagolták: emelt díjas sms-ben ajánlják a munkalehetőségekhez való hozzájutást, s kérik a jelentkezést, persze mindezt a vállalat tudta nélkül. A német autóipari szereplőt a hazai pályakezdő diplomások annak ellenére az ötödik legvonzóbb vállalatnak tekintik, hogy az üzemből csak jövőre fog kigurulni az első Magyarországon gyártott autó. Ulrich Jäger, a vállalat személyzeti igazgatója a sikert egyrészt a Mercedes márka, mint prémium termék vonzerejének tulajdonítja. A jelentkezők számára emellett az is meghatározó, hogy részesei lehetnek egy nem mindennapi fejlődési és tapasztalatszerzési lehetőségnek.
A brand értéke továbbra is egyértelmű húzóerő a legújabb diplomás generáció körében. Ezt mutatja, hogy a 2011-es Munkáltatói Márka Kutatásban a fizetés vonzó összege mellett a legnépszerűbbnek ítélt cégek – a fiatal diplomások véleménye szerint – a hírnév és a sikeresség tekintetében térnek el leginkább a többitől. Ám ha arról van szó, hogy általában milyen szempontok szerint választ munkahelyet a legújabb diplomás nemzedék, sokkal inkább előtérbe kerül a szakmai fejlődés, a csapatmunka, valamint az életvitel egyensúlya. „Az általánosan vallott, és az egyes vállalatokhoz társított, vélt preferenciák sok mindenben különböznek. Leginkább ahhoz tudnám hasonlítani, hogy ha megkérdezik valakitől, tudományos szempontok vagy reklám alapján választ mosóport, akkor a tényeket mondja, de valójában a hirdetés alapján dönt, mivel a háttérinformációk jó részét nem ismeri” – von párhuzamot Tompa Nadja, a 2011-es kutatást koordináló Aon Hewitt vezető tanácsadója.
KÉT SZEMPONTBÓL. A felmérés az idén két szempontból vizsgálta a munkavállalók igényeit: mit tartanak fontosnak általában a munkahelyválasztás során, illetve mely tulajdonságokat tekintik rokonszenvesnek 230 konkrét vállalat esetében. A pályakezdő diplomások számára öt Legvonzóbb Vállalat listája azt mutatja, mely cégeknél tudják leginkább elképzelni a jövőjüket. A szimpátia és a társaságok által biztosított valós lehetőségek összevetésével alakult ki a KarrierStart Top Vállalatok listája a pályakezdők körében legnépszerűbb nyolc érdeklődési területen
(a nyertesek listáját és a módszertant bővebben lásd a keretes írásokban).A felszín mögé tekintve kiderül: a cégek erősségei jelentős mértékben differenciálják a válaszadókat. A munkahelyválasztáskor az utolsó éves hallgatók és a frissen végzettek a vonzó fizetést és a megbízhatóságot tartják leginkább szem előtt. Ezek egyúttal a legmegosztóbb kategóriák is. „A gazdasági környezet is indokolja a diákok igényét a magas fizetésre és a biztonságra, pont ezért szeretik alaposan megismerni a vállalatot, ahol el kívánnak helyezkedni” – osztja meg tapasztalatait Debreczeni Kinga, a közgazdász-hallgatók nemzetközi szervezete, az AIESEC üzletfejlesztésért felelős elnökhelyettese.
A győztesek között is láthatóan előnyt élveznek a hiteles kommunikátorok. A vállalati vonzóság tekintetében aranyérmes Audinál például munkakör-értékelésen alapuló, mindenki számára átlátható bérrendszert alakítottak ki. Az adott pozíciókhoz rögzített bérsávok tartoznak, s azokon belül a konkrét összegek a szakmai tapasztalatot figyelembe véve mozognak. A javadalmazási rendszer kiegészül egy személyre szabott kompetencia alapú fejlődési tervvel. Mint Rozman Richárd személyügyi igazgató rámutat, a transzparencia lehetővé teszi, hogy a munkatársak – így a pályakezdők is – tudatosan, hosszú távra tervezzék meg a karrierjüket, s a maximumot hozzák ki magukból.
A kutatásról
NÉGYES EGYÜTTMŰKÖDÉS. A Munkáltatói Márka Kutatást 2010
végén indította újra az Aon Hewitt hr tanácsadó cég és az AIESEC
(közgazdászhallgatók nemzetközi szervezete), karöltve a Figyelővel, s a
lapot kiadó Sanoma Budapesthez tartozó Profession.hu internetes
állásközvetítő portállal. A felmérés célja, hogy összeállítsa a
pályakezdők által a legjobb választásnak bizonyuló munkáltatók listáját.
Segítségével a hazai munkaadók 2011-ben is megtudhatják, mennyire
vonzóak a fiatal tehetségek szemében, mennyire hatékonyak a márkaépítési
erőfeszítéseik.
VONZERŐ-RANGSOR. A kutatás első felében az idén
az Aon Hewitt és az AIESEC összevonta korábbi elemzéseit, a Your Future
Potentials kutatást és a Legvonzóbb Vállalat Felmérést. Ez utóbbi 16
éves múltra tekint vissza, míg a másikat immár harmadik éve végzi az Aon
Hewitt. A pályakezdők és tapasztalt munkavállalók körében végzett
közvélemény-kutatásban 33 ezer hazai munkavállaló – ebből több mint 8
ezer pályakezdő – munkahely-választási preferenciáit és elvárásait
mérték fel. A kitöltők értékelték 12 iparág mintegy 230 vállalatát. A
pályakezdők véleménye alapján rangsorolták a számukra leginkább csábító
Legvonzóbb Vállalatokat.
CÉGES SZÁMADÁS. A második részben a
közvélemény-kutatásban értékelt több mint 230 vállalat arról adott
számot, hogy mennyire befogadó a pályakezdők irányában, miféle belépési
programokat biztosítanak, milyen fizetést és juttatásokat kínálnak
számukra, illetve milyen szakmai fejlődésre és előmenetelre számíthatnak
a fiatalok.
CÉLPONTLISTA. A két rész összevonásával, a
pályakezdő diplomások percepcióit (40 százalékban) és a vállalati
gyakorlatokat (60 százalékban) figyelembe véve alakult ki a KarrierStart
Top Vállalatok listája. A napjainkban legnépszerűbb 8 érdeklődési
területen az egyes szakmák végzőseinek leginkább e cégeket érdemes
megcélozniuk.
TUDATOSABBAN. E tendenciával párhuzamosan a vállalati kultúra megismertetésében is teret nyer a tudatosság. A KarrierStart Top Vállalatok, vagyis a pályakezdésre legelőnyösebbek között (a cégek gyakorlatáról lásd részletesebben cikkünket a XVI. oldalon) két kategóriában is győzedelmeskedő Coca-Cola HBC Magyarország Kft. a valóság bemutatását tűzte ki célul mind a gyakornoki programok, mind a gyárlátogatással egybekötött nyílt napok során. Utóbbiakon a vezetői utánpótlás programot sikeresen elvégző munkatársakkal találkozhatnak a jelentkezők, szakítva azzal az országos gyakorlattal, hogy a menedzsment tagjai mutatják be a céget. A beszélgetések során az átélt nehézségekről is beszámolnak, így például a kemény munka és a szakmai alázat jelentőségéről. Minderre azért is szükség volt, mivel a válság sem fordított azon a trenden, hogy egy-egy pozícióban nagyon kevés időt, legfeljebb egy évet szeretne eltölteni a pályakezdők jelentős hányada. „Egyre csúszik lefelé az a korhatár, amit a fiatalok kitűznek maguk elé, hogy hány évesen kívánnak felső vezetői szintre jutni. Mi azt szeretnénk, hogy a valódi lehetőségeiket fedezzék fel” – magyarázza Orosz Vivien személyügyi vezető.
Karrier Start Top Vállalatok 2011
A diplomát szerző fiatalok körében 8
érdeklődési terület a legnépszerűbb. A kutatás kimutatta, hogy az egyes
szakmák végzőseinek – a pályakezdők szimpátiája, illetve a cégek által
biztosított valós lehetőségek alapján – leginkább a következő cégeket
érdemes megcélozniuk a karrierindításhoz:
A 8 céget tartalmazó toplistát, valamint a Karrier Start kutatás további tanulságait, a teljes álláskeresési elemzést, és további karrier cikkeket a Figyelő hetilap 2011/9-ik számában talál. Ez a lapszám, a 24 oldalas melléklettel három héten át, egészen március 23-ig kapható lesz az újságárusoknál.
<#zaras_figyelo#>Egészségügy * Teva
Gyógyszergyár Zrt.
Értékesítés * Coca-Cola HBC Magyarország Kft.
Informatika
* Hewlett-Packard Magyarország Kft.
Könyvelés, audit, adó * Ernst
& Young Tanácsadó Kft.
Logisztika * Audi Hungaria Motor Kft.
Marketing
* Coca-Cola HBC Magyarország Kft.
Műszaki terület * Bosch-csoport
Magyarország
Pénzügyes terület * Mol Nyrt.
A személyes kapcsolatok igénye felé mutat az is, hogy a múlt évhez képest valamelyest felértékelődött az emberközpontúság a munkahelyválasztási szempontok között, noha korántsem olyan jelentőségű, mint az idősebb generáció vagy a középfokú végzettségűek esetében. Nem véletlen, hogy a KarrierStart Top Vállalatok között az Ernst & Young a diákokkal és a pályakezdőkkel kialakított közvetlen viszonyt emelte ki népszerűsége zálogaként. Egyebek mellett szemináriumokra hívják a diákokat, hogy betekintést nyerjenek a társaság mindennapi életébe. A Hewlett-Packard Magyarország Kft.-nél is a rugalmas munkaidő és az otthoni munkavégzés lehetőségét tartják a cég egyik vonzerejének. Ugyanakkor a vizsgált vállalatok többségének legszembetűnőbb hiányossága, hogy nem mutatnak kellően humánus arcot a munkaerőpiac felé. A munka és a magánélet egyensúlyának, valamint az emberközpontúságnak a feltételezett hiánya „közös bűn”. E tekintetben még a legvonzóbbaknak is van hová fejlődniük.
Tompa Nadja, Az Aon Hewitt vezető tanácsadója. „Egyes szakmákban kifejezetten célirányosan választanak a pályakezdő diplomások.”
Egyes szakmákban – mint arra Tompa Nadja rámutat – kifejezetten célirányosan választanak saját iparágukból a pályakezdő diplomások. Ilyen például a könyvvizsgálat: nem gondolkodnak nagy termelővállalatokban, egyértelmű út vezet a Big Fourhoz, vagyis a négy nagy könyvvizsgáló és tanácsadó céghez. Közülük is a felmérés tanúsága szerint a gyakorlataival is kiemelkedő Ernst & Younggal szimpatizálnak a legtöbben. Ez a tendencia érvényesül az egészségügy felé orientálódók, gyógyszerészek körében is. Sikerét a kategórianyertes Teva azzal indokolja, hogy a vállalat köztudottan stabil, megbízható, fejlődő, és szakmai kihívásokat, karrierlehetőséget biztosít.
E specializált területeken, gyakran hiányszakmákban kiemelkedő jelentőségű, hogy a vállalatok már korán elérjék a kiszemelt munkavállalókat. A műszaki területen győzedelmeskedő Bosch is célzottan a szakmabeliek felé kommunikál. A nemzetközi szinten napi 15 szabadalmat jegyző vállalatnál a felsőoktatás támogatása mellett rendszeresen hirdetnek fejlesztői és kivitelezői pályázatot műszakis hallgatók számára. A vállalat nevével fémjelzett miskolci Elektromobil és egri Pneumobil versenyek már nemzetközi mezőnnyel is büszkélkedhetnek.
<#zaras_figyelo#>A L’Oréal Magyarország is rendez üzleti versenyeket felsőoktatási intézményeknek. A Brandstorm nemzetközi marketing versenyen a hallgatói csapatoknak egy teljesen új termékvonalat kell kitalálniuk, a hozzá tartozó marketing és kommunikációs stratégiával együtt. A Reveal pedig virtuális online üzleti játék, amelyet 2010-ben vezettek be. Ebben a hallgatók egy management trainee szemével ismerhetik meg a céget, és olyan területeken próbálhatják ki magukat, mint az üzletfejlesztés, marketing, pénzügy, logisztika és kutatás-fejlesztés. A résztvevők a játék végén elemzést kapnak arról, hogy a teljesítményük alapján mennyire illenek a cégbe, miként teljesítettek az egyes üzleti területeken, illetve kapnak egy rövid személyes jellemzést is. A L’Oréalnál úgy tartják, az is növeli vonzerejüket, hogy szorgalmazzák a cégen belüli mobilitást. Márkaportfóliójuk lehetővé teszi, hogy két-három év után új pozíciót ajánljanak munkavállalóiknak, akiknek lehetőségük van váltani a márkák, a szakmai területek, a divíziók és az országok között.
A vonzó cégek előnyei
Mekkora a versenyelőnye a Legvonzóbb
Vállalatoknak a többi céghez képest a pályakezdők egyes
munkahely-választási preferenciáit tekintve?
KIEMELKEDŐ (15–18
százalékpont) ● Sikeres cég ● Vonzó fizetés ● Munkáltatói hírnév
JELENTŐS
(12–14 százalékpont) ● Karrier ● Nemzetközi háttér ● Termék vagy
szolgáltatás minősége
ÉREZHETŐ (7–9 százalékpont) ● Kihívó
feladatok ● Szakmai fejlődés
NINCS VERSENYELŐNY ● Csapatmunka ●
Emberközpontúság ● Megbízhatóság ● Munka és magánélet egyensúlya
A vonzóság szempontjából ezüstérmes Mol-csoport a Corvinuson végzettek körében az első helyet tudhatja magáénak, a KarrierStart Top Vállalatok között pedig pénzügyi területen szerzett címet. „A közgazdászok számára vonzó lehet, hogy aktívan részt vehetnek a csoport működését szabályozó és irányító nemzetközi folyamatok kitalálásában, és nem egy külföldi anyavállalat utasításai korlátozzák a mozgásterüket” – világít rá Szőcs László hr igazgató. A cégcsoport azt követően kezdett fokozottan figyelni a tehetségek felkutatására, hogy a rendszerváltást követően fokozatosan vesztett a vonzerejéből a mérnökképzés.
Az olajipari szakmákból ráadásul nemzetközi szinten is egy teljes generáció kiesett a nyolcvanas, kilencvenes évek kedvezőtlen iparági körülményei, és az abból következő elbocsátási hullám miatt. A magyar vállalatcsoport hazai szinten úgy igyekszik „lehalászni” a legjobb embereket, hogy hat egyetemmel – a szakmához szorosan kapcsolódó intézmények mellett a Corvinusszal – stratégiai együttműködést kezdeményezett. „Mivel a Mol nemzetközi léptékben közepes cégnek számít, nálunk a tudatos építkezés lehet a siker záloga, szemben a multikkal, amelyek bárkit bárhonnan képesek elcsábítani” – ad magyarázatot Szőcs László.
Egyes iparágak vállalatait ugyanakkor tipikusan „büntették” a pályakezdők. Kiszorultak a korábban jóval népszerűbb hipermarketek és kereskedelmi láncok, miként a bankok, és különösen a biztosítótársaságok munkáltatói arculata is megsínylette a válságot. A presztízsvesztés kötődhet mind a biztosítási ügynöki szakma népszerűtlenségéhez, mind a közelmúlt politikai intézkedéseiről, különadók bevezetéséről és a nyugdíjrendszer átalakításáról szóló hírekhez is.
Öt hazai cég, ahol a pályakezdő
diplomások a leginkább el tudják
képzelni a jövőjüket:
1. Audi Hungaria Motor Kft.
2.
Mol Nyrt.
3.
Nestlé Hungária Kft.
4. L’Oréal Magyarország Kft.
5.
Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.
BŐVÍTŐ JÁRMŰGYÁRTÓK. Annál több sikert könyvelhetnek el a recessziót szintén megszenvedő autóipari szereplők. A tendencia minden bizonnyal összefüggésbe hozható a bővülő elhelyezkedési lehetőségekkel. Az Audi Hungariánál a múlt évhez képest megduplázódott a pályakezdőknek kínált pozíciók száma (összesen 61 ilyen munkatársat vettek fel), habár továbbra sem éri el a válság előtti szintet. A már bejelentett 900 millió eurós beruházás révén 2013-ig új présüzemmel, karosszériagyárral, lakkozóval és járműszereldével is kiegészül a járműgyár. E bővítésnek köszönhetően több mint 1800 munkatársat keresnek.
„Valóban nehéz éveket éltünk át, de most növekedés indult el az iparágban” – erősíti meg Ulrich Jäger, a Mercedes-Benz Kft. személyzeti igazgatója is. A vállalatnál 2010-ben 700 embert alkalmaztak, s az év végére 2 ezer főre kívánják emelni a létszámot. Egyelőre főként tapasztalt munkatársakat keresnek, ám az utánpótlás érdekében kapcsolatot alakítottak ki a Kecskeméti Főiskolával valamint helyi középiskolákkal. Az együttműködés azt is szolgálja, hogy gazdagítsák a magyar fiatalok gyakorlati ismereteit, ugyanis e téren sokkal rosszabb a helyzet, mint például a német ifjak körében.
Mobilitási kihívások
Leginkább a diplomás pályakezdők mobilak a
munkavállalók között, közülük is az észak-magyarországiak és a
közép-dunántúliak. „Ám ők is leginkább Budapestre vagy a
Nyugat-Dunántúlra mennének” – hangsúlyozza Sziber Éva, az Aon Hewitt
tanácsadója, a Munkáltatói Márka Kutatás projektvezetője. Még a
legnépszerűbb cégek számára is kihívás, hogy az ország északkeleti
részébe tehetséges munkaerőt vonzzanak.
Diákverseny Egerben. A kommunikáció és a toborzás sajátos formája, amikor egy cég fejlesztői és kivitelezői pályázatokat hirdet műszakis hallgatók számára.
A magyarországi Bosch-csoport
például jóval nehezebben talál megfelelő munkaerőt Miskolcra vagy
Egerbe, mint a fővárosi vagy a hatvani telephelyeire. Az ország középső
részéből érkezők ráadásul egyértelműen magasabb igényeket fogalmaznak
meg. „Probléma a szakképzettség hiánya, a műszaki végzettségűek száma
még mindig nem elég magas, és jellemző a Budapest-központúság” – sorolja
a legfőbb nehézségeket Fluck Benedek országos hr igazgató. Ezért
aktívan tartják a kapcsolatot a közeli egyetemekkel. A vállalat már több
mint 500 millió forintot fektetett a magas színvonalú, több nyelvet
beszélő fiatal mérnökök képzésébe. Emellett anyagilag, esetleg vállalati
lakásvásárlással is támogatják a költözést.
Eltérő dimenziók
NŐK ÉS FÉRFIAK. Ismert sztereotípiáink szerint
alakult az eltérés a két nem választásai között. Könnyű kitalálni, hogy
melyik csoport részesítette előnyben az autóipari, az olajipari és a
műszaki, informatikai vállalatokat, illetve melyik a kozmetikumok, az
élelmiszerek, háztartási cikkek és a lakberendezés területén
tevékenykedőket. A Nestlé a nők körében az egyik legnépszerűbb vállalat a
felmérés alapján. Ezzel jár, hogy magas a nők, így a kisgyermekes anyák
száma is a cég foglalkoztatottainak körében. E tényre – sok hazai
céggel szemben – versenyelőnyként tekintenek, mivel a visszavett
édesanyákban a legtöbbször hűséges munkaerőre találnak.
X ÉS Y
GENERÁCIÓ. Az 1980 és 1994 között született Y generáció tagjai körében
inkább elvárt preferencia a karrier és a szakmai fejlődés, míg az
idősebbeknél az emberi értékek kerültek előtérbe. (A tapasztaltak
választásairól szóló cikkünket lásd külön.) A második világháború utáni
években született babyboomer generáció körében a magyar múltú vállalatok
a legnépszerűbbek. Az idősebbek tüntették ki kiemeltebb figyelemmel a
Mercedest és a Boscht is, míg a Coca-Cola annál népszerűbb, minél
fiatalabb a válaszadó.