Nagy esélyt kapott a szegedi kötődésű Antavo arra, hogy promóciós kampányokat készítő szoftverével Londonból terjeszkedjen a nemzetközi piacon.
Ha az üzletember előadást szeretne készíteni, nem adja ki a munkát külső cégnek, előveszi a számítógépét, megnyit egy prezentációszerkesztő programot, és maga kezdi összeállítani a diáit. Ha viszont egy marketingvezető szeretne reklámkampányt indítani, már nincs ilyen egyszerű dolga. Valószínűleg hiába nyitja ki a laptopját, nem lesz rajta olyan szoftver, amellyel egymaga gyorsan meg tudna szerkeszteni egy komplett Facebook-alkalmazást, vagy meg tudna szervezni egy nyereményjátékot. A hasonló projekteket ma még jórészt külső ügynökségekkel végeztetik a cégek, például olyanokkal, mint a szegedi Infinitium Stúdió Kft. Ennek tulajdonos vezetője, Kecsmár Attila azonban a saját tapasztalatait és a piaci trendeket figyelve egy évvel ezelőtt arra az elhatározásra jutott, hogy érdemes lehet saját szoftvert fejleszteni. Így született meg az Antavo, amely automatizmusok révén egyrészt megkönnyíti a marketingesek munkáját, másrészt szoftverszolgáltatásként is értékesíthető.
Csarnai Gábor, Szabó Zsuzsa és Kecsmár Attila. Cél a nagyvilág. Fotó: Karnok Csaba
A program legfőbb előnye az, hogy a kezeléséhez a marketingesnek semmilyen különösebb informatikai tudásra nincs szüksége. <#zaras_figyelo#>
Ha megvan a szakmai elképzelése, csak leül a gépéhez, és egy internetes felületen elkezdi kitölteni az Antavo által logikus sorrendben feldobott sablonokat. A program bekéri a kampány főbb jellemzőit, a kreatív elemeket, és egyszerűbb esetben már pár perc alatt előállítható vele egy Facebook-applikáció, egy céges weboldalra való anyag és egy mikrosite, vagyis olyan minimegjelenés, amelyet más honlapok megfelelő helyére azonnal be lehet fűzni.
Miután a szoftver béta-verzióban elindult, Kecsmár Attila három társával együtt céges formába is öntötte a projektet. Az Antavót Angliában jegyezték be, tulajdonosa Kecsmár Attila mellett jelenleg Szabó Zsuzsa, Csarnai Gábor és Bencsik András. „Eleve nemzetközi értékesítésben gondolkodtunk, de úgy, hogy a fejlesztést és az érdemi munka oroszlánrészét itthon, Szegeden tartjuk” – mondja Kecsmár Attila.
A csapat márciusban a korai fázisú befektetésekkel és mentorálással foglalkozó – nemzetközi szinten is elismert – Seedcamp tel-avivi rendezvényén mutatta be a fejlesztését. „Három percben prezentáltuk az Antavo projektet, majd hazautaztunk, és pár nap múlva kaptuk a telefont, hogy a két nyertes egyike lettünk” – meséli Szabó Zsuzsa. Az Antavo ezzel óriási esélyt kapott arra, hogy elinduljon a nemzetközi piacon. A Seedcamp 50 ezer eurót biztosít a cégnek, 8-10 százalékos tulajdonrészt vett benne, de ennél sokkal fontosabb, hogy közel egyéves – ezen belül három hónapig szoros – együttműködést nyújt a londoni központjában. Olyan ez, mintha az Antavo még a nagy verseny előtt bejutott volna a legjobb alapozó táborok egyikébe. A Seedcamp segít kialakítani az üzleti tervet, előkészíti a soron következő tőkebevonást, és nevének említésére olyan ajtók nyílnak meg, amelyek egyébként minden bizonnyal zárva maradtak volna egy kezdő vállalkozás előtt. „A következő forduló tőkebefektetése az elsőnél több nagyságrenddel nagyobb lesz” – mondja Kecsmár Attila.
Az Antavo szoftverét jelenleg 102 ország 2200 ügyfele használja. Mivel eddig a béta-verzió futott, elsősorban a program ismertségének növelése volt a cél, csak a felhasználók töredékétől származott bevétel. Az üzleti modell szerint a hamarosan induló éles változat kampányonkénti ára a néhányszor 10 és néhány ezer dollár között mozog majd. A legolcsóbb megoldásban az ügyfél által készített promóciós anyagokon az Antavo márkaneve is szerepel majd, ezzel növelve az ismertségét. Ahhoz pedig, hogy egy felhasználó csak a saját márkáját jeleníthesse meg, a drágább megoldások közül kell majd választania. Így tett például a Kia autógyár kuvaiti leánya, amely a labdarúgó-Európa-bajnokság idejére szervezett nyereményjátékához már az Antavo szoftverét használta.