Új válsághullám hátán

Nyerhetnek a beszállítók az autóipar keletre vonulásán
Figyelő
2012-06-12 11:52
Üzletet hozhat az autóipar keletre vonulása a járműgyártáshoz kapcsolódó magyar beszállítóknak, de ezt jó lenne kormányzati programmal is támogatni.
Egy újabb válsághullám réme vette el a nyugati autósok vásárlási kedvét, zuhannak a német- és franciaországi eladások. Okkal aggódnak emiatt a hazai autóipari beszállítók is, közöttük Lakatos Péter, a Videoton Holding vezérigazgatója. A Videoton szerencséjére azonban nagyobb arányban szállít alkatrészeket német és felső kategóriás autókba, mint alsó kategóriás, illetve francia kocsikhoz. Az előbbiek értékesítésében a továbbra is dübörgő kínai export a meghatározó, csak a kis, francia négykerekűek esetében drámai, 20-30 százalékos az európai
piaci visszaesés.

Közben azonban egyes előrejelzők a második fél évre még erősebb recessziót várnak. Kérdés az is, meddig marad a felső kategóriák exportja, mikor helyezik át ezek gyártását is Kínába. Az újabb rossz hírek hallatán az idei tervezés megint a vakrepüléshez hasonló a szakmában, hiszen az autóiparban csak 3-4 hónapra lehet előre látni.

Az adatok megtekintéséhez kattintson!

„Összeomlásra utaló jeleket még nem látunk” – mondja bizakodva Lakatos Péter. Az lenne az intő jel, ha a kereskedőknél annyira feltorlódna az eladatlan készlet, hogy az autógyártóknak vissza kellene fogni a termelést. Amíg ez nincs így, addig mindenki reménykedik. A piaci helyzet ugyanakkor újabb lendületet adott az iparági költségcsökkentésnek, a felesleges kapacitások leépítésének, a termelés áthelyezésének az olcsóbb bérű keleti, legalábbis kelet-európai országokba.<#zaras_figyelo#>

KÍNAI VESZÉLYEK
A kecskeméti Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. német anyavállalata is folyamatosan növeli a kínai szállításokat, és erősíti ottani jelenlétét. Az európai, főleg a német autóipar a pangó európai értékesítés miatt felszabaduló felesleges kapacitásait egyre gyorsabb ütemben helyezi át keletre, főleg Kínába. A világszerte eladott új haszonjárműveinek kétharmada már az ázsiai országban készül. Ezek között a sok saját gyártás mellett egyre több olyan is van, amelynek előállítását Nyugat-Európából helyezték át a távol-keleti országba. „Valóban óriási piac, de óvatosságra intek mindenkit, aki Kínába akar szállítani” – figyelmeztet Lepsényi István, a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. ügyvezetője. A csábító lehetőség a magyar beszállítók zömének korlátozott. Főleg azért, mert noha a teljes hazai járműgyártási ágazat 4000 milliárd forintnyi értéket állít elő egy évben, a magyar alkatrészgyártók uniós mércével kicsik, és a nyomott kínai árak miatt nehezen tudnak versenyképes ajánlatot tenni. Annak pedig továbbra is fennáll a veszélye, hogy a kínaiak lekoppintják a termékeiket, és konkurensként elkezdik gyártani.

A kecskeméti Mercedes-gyár. A bérköltség a németországi ötöde. Fotó: Kőhalmi Péter

De azt Lepsényi István is megerősíti, hogy a kereslet hullámzása miatt és a költségcsökkentés reményében valóban tart az átrendeződés a nyugat-európai autóiparban, bár a nagy járműgyártóknál jelentős gyárak bezárására nem számít. Ehelyett inkább újabb bővítési lehetőségeket keresnek a gyártók, hogy Kelet-Európa, Oroszország fizetőképes piacait jobban ki tudják szolgálni.

A feltartóztathatatlannak tűnő kelet-európai bővítési hullámmal nyerhetnek a nyugati versenytársaiknál alacsonyabb árakon szállító magyar cégek. A termékeik ár-érték aránya alapján ugyanis Lepsényi szerint valóban versenyképesek a hazai beszállítók. Jól ismerik a technológiát, megfelelő minőségű terméket szállítanak, a logisztikai feltételek alapján is megfelelők.

Számítanak is a várható régiós bővítésekre a beszállítók. Ha a Mercedes a kecskeméti autóiba már a műszerfalat is térségi első körös beszállítójától, például a hatvani Boschtól, a temesvári Continentaltól vagy a székesfehérvári Visteontól rendeli, akkor a Videoton is lehetőséget kaphat mint ezen cégek műanyag-beszállítója. A társaság járműipar számára is dolgozó leányvállalatai – Videoton Autóelektronika, VT Plastic, VT Metal – más rendszerbeszállítók, a Valeo, a Denso partnerei is, és az általuk gyártott elektronikai alkatrészekből, részegységekből kielégítik a megrendelők teljes európai igényét.

Ám ez a remélt legújabb megrendelési hullám még nem érte el valamennyi iparági szereplőt. Sólyom Szabolcs, az esztergomi üzemében préselt karosszéria-részegységeket gyártó Kirchhoff Hungária Kft. ügyvezetője például nem tapasztalja még a rendelésállományon, hogy az autóipar átcsoportosítaná a termelést Kelet-Európába. Pedig ezeket az acél karosszériaelemeket a nagy logisztikai költségek miatt nem lehet Kínából hozni.

A 11 európai autógyárnak szállító cég – ezek közül az egyik a vele szemben lévő esztergomi Suzuki – enélkül is gőzerővel fejleszt évek óta. Tavaly is több, összesen 28-30 millió eurós kapacitásnövelő beruházás indult, amelynek keretében egyebek között két nagy teljesítményű melegformázó prés is érkezik az új csarnokba jövő februárig.

ÖSSZE KELLENE FOGNI
A hazai beszállítóknak a nagyobb volumenű régiós áttelepülés előtt is már hatalmas lehetőséget ad a győri és a kecskeméti nagyberuházás. Utóbbiban az idei második fél évben indul az új típus, a Mercedes CLA gyártása. De hogy tudnak-e élni a lehetőséggel, az Lepsényi István szerint azon is múlik, rendelkeznek-e bővíthető kapacitással, ami a növekvő szállítási igényt ki tudja elégíteni. További kérdés, kitart-e a vállalkozó kedvük, pénzük, kapnak-e hitelt a bankoktól a szükséges bővítésekre.

A szakember ezért összehangolt kormányzati akciókkal segítené, hogy a magyar beszállítók ki tudják használni ezt az esélyt. A cégeknek azt javasolja, ha már szembesültek azzal, mi mindent kell még megtanulniuk a versenyképességi feltételek teljesítéséhez, fogjanak össze. Tömörüljenek a meglévő vagy újonnan létrehozandó klaszterekbe, amelyekben sok szükséges fortélyt, innovációt megismerhetnek. A szükséges tudás megszerzésének másik útja, ha olyan kollégákat vesznek fel, akik már rendelkeznek vele, s elterjesztik a cégben. Ilyen szakemberek felvételéhez ráadásul állami támogatásra is pályázhatnak.