Rajz: Dániel András
Mintha a gazdasági válság okozta reklámpiaci zsugorodás, és a 2012 elején induló digitális átállás, a kábeltévék előretörése nem volna elég, az új jogszabály is teljesen átalakítja a média világát, bevezeti az internet és a sajtó szabályozását, de a kereskedelmi tévéket, sőt, a műsorsugárzást sem hagyja érintetlenül. A válság hatására ráadásul számos cég vagy újság eladó. (A médiapiac legnagyobb szereplőjének, az RTL Klubnak a harmadát a Heti Választ is magában foglaló – a nemzeti fejlesztési miniszterré való kinevezéséig Fellegi Tamás résztulajdonában lévő – Infocenter.hu tervezte megvenni, olyannyira, hogy az adásvételt nyilvánosságra is hozták. November közepén azonban kiderült, a tranzakció mégsem jött létre, így kérdéses, hogy a jövőben a jobboldalhoz közel álló vállalkozáshoz kerülhet-e a kereskedelmi tévé.) Nem túlzás kijelenteni, a tömegtájékoztatás a kereskedelmi tévék megjelenése óta nem látott változások kellős közepén van, a médiapiac gyökeresen átalakul.Róbert Ákos, RTL Klub: „jelenleg az a legfontosabb kérdés, mennyi lesz az éves licencdíj.” Fotó: RTL Klub
Az átállással a két kereskedelmi csatorna maradék „monopóliuma” is eltűnik, kizárólag az egyedi tartalom számít majd. „Azért megy nálunk az X-Faktor és a ValóVilág, mert ezzel lehet építeni a jövőt. Amerikai sorozattal ma már nem lehet nézettséget generálni. Olyat kell csinálnod, amit csak nálad, csak most láthatnak” – jelentette ki lapunknak Róbert Ákos, az RTL Klub vezérigazgató-helyettese. A fő vetélytárs TV2 mellett azonban a cég egyre inkább küzd a kábelcsatornákkal is, még akkor is, ha ezek egy részével közös értékesítési házon belül árulja reklámidejét. A tematikus adók 2010 nagy nyertesei, miközben a krízis hatása továbbra is érződik a médiapiacon. Különösen a rádiókból és az újságokból, magazinokból hiányoznak továbbra is a hirdetések. Simon Zsolt, a TV2 október végén kinevezett vezérigazgatója úgy látja, a válság csak felgyorsította, ami amúgy is megtörtént volna a piacon. „A fő változások normális körülmények között is lezajlottak volna 6–8 éven belül, így megtörténtek 2 év alatt.”Átrendező médiatörvény
VITA NÉLKÜL? Azt, hogy a parlament milyen
végleges formában fogadta el hétfőn délután az új médiatörvényt,
lapzártánk idején még nem lehetett tudni. Az előjelek alapján úgy tűnt,
erről nem lehet vita a kormánypárti frakciókon belül. Legfeljebb arról a
Rogán Antal által beadott önálló képviselői indítványról, amely azt
kezdeményezte, hogy rögzítsék az alaptörvényben a Nemzeti Média- és
Hírközlési Hatóság (NMHH) elnökének rendeletalkotási jogát; e posztot a
dolgok jelen állása szerint kilenc évig Szalai Annamária tölti be.
VÉGREHAJTÁSI
ENGEDMÉNY. A különböző jogvédő, illetve hazai és nemzetközi szakmai
szervezetek kifogásai, tiltakozásai visszhangtalanok maradtak a
kormánypártok körében. Az eredeti tervezetet egyetlen érdemi, a
bírságokra vonatkozó javaslattal kívánták módosítani. Ennek értelmében
mégsem lennének azonnal végrehajtandók a Médiatanács által a tévékre,
rádiókra, nyomtatott és internetes újságokra kiszabott bírságok, ám
hétfőn egy újabb fordulattal ez is lekerült a napirendről. (Az eredeti
előterjesztés szerint a csak fideszes delegáltakból álló, kilenc évre
megválasztott Médiatanács határozatai ellen bírósághoz lehet ugyan
fordulni, de a bírság megfizetésére ez nem ad halasztó hatályt.) A
médiatartalom-szolgáltatás regisztrációhoz kötöttségével kapcsolatos
részt is ez a javaslat fejti ki részletesen.
KORLÁTOZOTT
SZABADSÁG. Az időközben már elfogadott törvényt (Szabályozott média –
Figyelő, 2010/48. szám) érő kifogások közül a legalapvetőbb az, hogy
több ponton is súlyosan sérti a véleménynyilvánítás szabadságát és a
sajtószabadságot, továbbá a hatalmi ágak elválasztásának követelményét,
így többszörösen alkotmányellenes.
TELJHATALOM. A részleteket
illetően a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) azt kifogásolta, hogy a
tervezet szerint a Médiatanács hatósági felügyeletet gyakorol az
országgyűlési közvetítéssel kapcsolatos szabályok felett. Továbbá,
rendkívüli állapot esetén a kormány gyakorlatilag teljhatalmat kapna
arra, hogy bizonyos közleményekkel feltöltse a médiumokat, más
műsorszámokat pedig letiltson. A hatóságnál be kell jelenteni valamennyi
lekérhető szolgáltatást és sajtóterméket, ideértve a nyomtatott és az
online sajtót is. A TASZ értelmezése szerint így a profitorientált
blogok is a regisztrálandó kategóriába tartoznának.
KIZÁRÓLAGOSSÁG.
A TASZ indokolatlannak tartja azt is, hogy a közszolgálati
médiaszolgáltatók számára a nemzeti hírügynökség kizárólagos joggal
hírműsorokat gyártson. A jogvédők szűkítették volna a Médiatanács
hatáskörét. A tervezet szerint ugyanis a sajtótörvény bármely
részletszabályának megsértése esetén a Médiatanács jogosult eljárni,
amely ráadásul az újságírót forrása kiadására kötelezheti.
KEMÉNY
BÍRSÁGOK. Számos szervezet azt kifogásolta, hogy a tervezet alapján a
jogsértő tartalom közzétevőjére 5–25 millió forintos bírság várhat, s
végeredményben be is tilthatják, illetve törölhetik a regisztrációját az
online orgánumoknak. A lapkiadók akár 25 millió forintos, a felső
vezetők pedig 2 milliós bírságra is számíthatnak.
CSORBÍTOTT
HATÁSKÖR. A Legfelsőbb Bíróság hatáskörét csorbíthatja, hogy a
szerkesztőségi tartalmak megítélésére vonatkozó jogértelmezési döntések
az NMHH-hoz kerülnek, s a médiahatóság a jogkörébe von bizonyos,
egyébként bírósági hatáskörbe tartozó eljárásokat is. A javaslat alapján
jogsértésnek minősülhetne a médiaszolgáltatók politikai tájékoztatást
nyújtó – hazai és külföldi politikai, vagy aktuális közéleti témájú –
elemző műsoraiban a műsorvezetők értékelő magyarázata. Azt is
kifogásolták, hogy a médiahatóság feladata elbírálni, melyek a
közérdeklődésre számot tartó események, illetve milyen a hiteles,
pontos, gyors, sokoldalú, tényszerű, időszerű, tárgyilagos és
kiegyensúlyozott tájékoztatás.
TILTAKOZÓ AKCIÓK. Mindezek alapján
az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet
sajtószabadság-képviselője már szeptemberben az egész médiacsomag
módosítását szorgalmazta. A médiatörvény tervezete ellen tiltakozva
fehér címlappal jelent meg a Magyar Narancs, a Népszava, az Élet és
Irodalom és a 168 Óra, míg a Hírszerző rendhagyó nyitólappal
jelentkezett. A Facebookon is tiltakozás indult, a törvény elfogadásának
napjára pedig egyetemisták demonstrációt szerveztek Budapesten.
Simon Zsolt, TV2: az új szabályozás jót és rosszat is hoz a piac számára.” Fotó: Kalló Iván
MINDENKI HALKABB. A két nagy küzdelme azért is izgalmas lesz, mert a médiacégek egyik fő bevételi forrásának számító reklámpiac továbbra is a válság hatásával küzd. A reklámköltés speciális tulajdonsága, hogy hatékonysága attól is függ, mennyit és hogyan költenek a versenytársak. Minél kisebb a reklámzaj, annál halkabban, azaz olcsóbban lehet ugyanazt a hatást elérni. Így viszont – csökkenő marketingköltségeik mellett – a hirdetők nem szembesültek visszaeső fogyasztási adatokkal (vagy azokat a kereslet-visszaesés, nem pedig a marketing számlájára írták). Azaz kevésbé érezték motiválva magukat az intenzívebb hirdetési tevékenységre. Nem véletlen, hogy a médiacégek vezetői a válság kitörése óta szajkózzák: senki ne számítson arra, hogy a 2008-as állapotok egyhamar visszatérnek. „Olcsóbb, de hatékonyabb reklámokat kapnak a hirdetők” – mutatott rá Simon Zsolt is. Mint hozzátette, a TV2-nél a harmadik negyedévben egész reklámblokkokat szüntettek meg úgy, hogy a műsorok között kevesebb hirdetést adtak le, miközben műsorokat megszakító reklámból több volt.
Műtét alatt a műsorsugárzás is
Átírják a szabályokat a médiapiac
egy kevésbé szem előtt lévő területén is. Ha a tervezetet elfogadja az
Országgyűlés, akkor közszolgálati adókat sugárzó Antenna Hungária (AH)
is átírhatja a jövő évi üzleti terveit. Ugyanis a törvény pár egyszerű
kijelentő mondattal felbontja a közszolgálat médiumok és az AH között
fennálló hosszú távú sugárzási szerződéseket is. Kérdés, azokat új
feltételekkel e céggel kötik-e újra, vagy más megoldásban gondolkodik a
médiavezetés. „A digitális átállás folyamatát felügyelő parlamenti ad
hoc bizottság véleményezte és elfogadta a szerződéses hátteret. Éppen
ezért az AH és tulajdonosa, a TDF nem tudja elfogadni a médiatörvény
tervezet 213. bekezdésének indokoltságát. „Cégünk minden tőle telhetőt
megtesz a hosszú távú szerződések alapján nyújtott műsorterjesztési
szolgáltatásainak biztosítása, befektetéseinek védelme és a munkahelyek
megőrzése érdekében” – reagált a műsorszóró társaság a fejleményekre.