Fiedler-kép a New York-i Pollock-kiállításon

Az egyetlen magyar
Figyelő
2012-05-22 12:04
Fiedler Ferenc alkotása is szerepel azon a kiállításon, amelyet a világ eleddig második legdrágábban eladott képét festő Jackson Pollock születésének századik évfordulójára rendeztek New Yorkban. Az egyedüli magyarként és európaiként kiállított Fiedler-festmény mellett a tárlaton olyan világhírű művészek alkotásai is láthatók, mint Norman Rockwell, Red Grooms vagy Alfonso Ossorio.
Jackson Pollock amerikai absztrakt expresszionista festőművész születésének 100. évfordulója alkalmából Pollock továbbélése (The Persistence of Pollock) címmel nyílt kiállítás New Yorkban, amelyen 13 kiválasztott műalkotás tekinthető meg. Norman Rockwell és Red Grooms alkotásai mellett Fiedler Ferenc cím nélküli, 1985-ös képe is szerepel. Mint unokaöccse, Fiedler Péter elmondta, nagybátyja másik, 1998-ban készült, cím nélküli képét pedig beválasztották a Pollock–Krasner-közgyűjteménybe, így az első magyar származású művész, akinek a műalkotása bekerült e kollekcióba. A kiállítás helyszíne az a ház, ma már múzeum, ahol Jackson Pollock élt és készítette az absztrakt művészetet meghatározó úttörő festményeit.


Fiedler Ferenc (1921–2001)
Joan Miró fedezte fel és mutatta be Chagallnak, Giacomettinek, Braque-nak, s Fiedler Ferenc a velük való kapcsolat hatására fordult véglegesen az absztrakt művészet felé. A budapesti képzőművészeti akadémián Szőnyi Istvánnak, az egyetem rektorának tanársegédjeként dolgozott, Párizsba ösztöndíjasként érkezett, ahol 1948-ban már első önálló kiállítását rendezik. A Párizsban letelepedő magyar művészt különösen Pollock egyedi technikai megoldásai és a kifejezés szabadsága motiválta. Az ötvenes évek végétől a hatvanas évek közepéig a foltfestés volt jellegzetes kifejezési módja, kihasználva a szétfröccsenő, lefolyó festék véletlenszerűségét. Fiedler új látásmódot követelt a befogadó műértő nézőtől. Mint fogalmazott: „Nemcsak kiolvasni kell valamit a képből, hanem még inkább belelátni a kompozícióba, ehhez pedig fantázia, koncentráció és elmélyülés szükséges. A néző kénytelen elgondolkodni saját magáról és az őt körülvevő világról.” Bár első sikereit még magyarországi tárlatain aratta, franciaországi művészként szerzett nemzetközi ismertséget. Számos egyéni és kollektív kiállítása volt Európában és az Egyesült Államokban. 1951-től a 20. század modern művészetének olyan nagymestereivel állított ki több alkalommal is, mint Braque, Chagall, Giacometti, Kandinsky, Miró, Matisse és Picasso. Fiedlert már kortársai is nagyra értékelték, a jeles műgyűjtők és közgyűjtemények pedig becsben tartják munkáit, ám a hazai köztudatban még felfedezésre vár.
Festményeinek átlagos ára: 30 ezer USD.<#zaras_figyelo#>


Red Grooms (1937–)
A frenetikus humoráról és meghökkentő installációiról híres Red Grooms igazi multimédia-művész. Chicagóról készült installációjában egymás mellé helyezte Abraham Lincolnt és Al Caponét, mesefigurákkal népesítette be az újraalkotott Manhattant, és még több akcióval töltötte meg a Pollock technikáját fémjelző akciófestészetet, magát Pollockot is akcióba helyezve. E képen a festő buzgón dolgozik a vásznon, miközben a felesége, Lee Krasner az ajtóban állva figyeli, s a sarokban egy létrán állva Hans Namuth fotográfus örökíti meg a pillanatot. Az egész kompozíció azt a dinamizmust ragadja meg, amely oly jellemző Pollock művészetére is.
Festményeinek átlagos ára: 100 ezer USD.


Alfonso Ossorio (1916–1990)
1949-ben egy galériában látta meg Pollock festményét, és rögtön meg is vásárolta. A festmény azonban megsérült, amikor leszállították, s Pollock felajánlotta, hogy kijavítja. Így került a két művész kapcsolatba, a szóban forgó műalkotás pedig a híres Numero 5, amely ma már a világ második legdrágább festménye, 140 millió dollárért vásárolta meg egy nem nyilvános licitáló a Sotheby’s aukcióján 2006-ban. A korábban szürrealista Ossorio épp Pollock hatására fordult az absztrakt expresszionizmus felé, s kezdett a csurgatásos technikával is alkotni, de kevesebb kontrollal és több vadsággal, mint mestere. Emellett az art brut, vagyis a nyers művészet és ezen irányzat atyja, Jean Dubuffet is inspirálta művészetét, amelyben az irányzatra jellemzően a gyermekfestészet és a pszichésen sérült bűnözők műveinek egyes elemeit is felhasználta. Pollock végzetes autóbalesete után Ossorio egy egész műalkotás-sorozatot szentelt barátja emlékének.
Festményeinek átlagos ára: 300 ezer USD.


Norman Rockwell (1894–1978)
Hat évvel Jackson Pollock halála után a festő-illusztrátor Norman Rockwell a Saturday Evening Post címlapján idézte meg az absztrakt expresszionista festőt. A borítón egy szürke öltönyös férfi egy Pollock-festményt szemlél. Rockwell fáradságos munkáját és remek másoló technikáját dicséri: sikerült úgy ábrázolnia a festményt, hogy az felismerhetően pollockinak tűnjön. Első sikereit 16 éves korában festett karácsonyi képeslapjaival aratta. Borítórajzai, festményei a Saturday Evening Postban, ahol 47 év alatt összesen 323 címlapot alkotott, majd a Look magazinban jelentek meg, de amerikai elnökök portréját is megfestette.
Festményeinek átlagos ára: 300 ezer USD.


Lee Ufan (1936–)
Pollockra is nagy hatást gyakorolt az ázsiai művészet, s kísérletezett tintával és japán papírral, ez pedig Lee Ufant, az ázsiai művészt inspirálta. Az ecsetet állati eredetű ragasztóval kevert tintába mártva nyomta a papírra, néhol ki is lyukasztva, s a kiállításon bemutatott különös festményén éppolyan ritmikusság fedezhető fel, mint ami Pollock műveit is végigkíséri. A koreai származású művész festményeit a folytonos megújulás jellemzi, de a letisztult, minimalista stílus máig a sajátja. Absztrakt festményei mellett Ufan a természetes és mesterséges anyagokat ötvöző szobrairól is ismert. Népszerűségét mutatja, hogy idén májusban a Sotheby’s aukcióján egy 1979-es festménye majd 1,5 millió dollárért kelt el.
Festményeinek átlagos ára: 1,5 millió USD.


Arnold Chang (1954–)
A hagyományos kínai tintafestészet mestere a kínai–amerikai Arnold Chang, bár soha nem élt az ázsiai országban. New York Cityben született és nevelkedett, s már gyermekként lenyűgözték a Metropolitan Múzeumban kiállított Pollock-festmények. De közelebbi kapcsolatba akkor került vele, amikor a Bostoni Szépművészeti Múzeum egy művészeti program keretében megengedte, hogy egyénileg tanulmányozza az inspirációnak választott Pollock-alkotást, a Numero 10-et. Changra nagy hatást gyakorolt a festmény mintáinak egyéni karaktere, amely mintegy ujjlenyomat, összetéveszthetetlenül őrzi a művész keze nyomát. Monokróm festményeinek világában különleges hangsúlyt kap a sajátos ecsetkezelés, amely, mint az önkifejezés egy formája, igazán személyessé teszi a műalkotásait, s közöttük a Numero 10 ihlette festményét is.
Festményeinek átlagos ára: 75 ezer USD.