Nyomás alatt

Új kihívások előtt az IT-vezetők
Figyelő
2012-05-22 11:24
Egy IT-vezetőnek nemcsak a rendszereket kell ismerni, a cége elleni virtuális támadást sikeresen kivédeni, hanem el is kell fogadtatnia magát a szervezeten belül – derült ki a CIO Forum 2012 nevű múlt heti Figyelő-konferencián.
Bár sokat hallani az informatikai szakmában az internetes támadásokról, ritka az az alkalom, amikor testközelből tapasztalhatja meg valaki ezek valóságát. Éppen egy ilyen, meglehetősen meredek történettel találkozhattak az informatikai vezetők számára a Figyelő hetilap és az AVE, Ad Valorem Event szervezésében megtartott Chief Information Officer (CIO) Forum vendégei. A visegrádi fellegvár melletti festői Silvanus Hotelben múlt héten megtartott konferencián többek közt a Ustream Inc. alapító vezetője, Fehér Gyula mesélt pár nappal korábbi tapasztalatairól. A havi nem kevesebb mint 60 millió látogatót kiszolgáló, világszerte ismert online videoszolgáltató céget jegyző vezető arról számolt be előadásában, hogy nyilvánvalóan összehangolt módon több ezer számítógép akart csatlakozni a Ustream.tv portálra, amellyel igyekeztek annak szervereit térdre kényszeríteni.

CIO Fórum Visegrádon. A Figyelő és az AVE IT-vezetőknek szóló konferenciája

Ebben a konkrét esetben vélhetően az orosz ellenzéki és kormányerők virtuális összecsapásáról lehetett szó, hiszen a videoszolgáltatót a hetek óta tartó tiltakozó akciók során is előszeretettel használta az ellenzék, pár nappal korábban pedig éppen a Kreml weblapja ellen vezetett sikeres támadást az Anonymous.

Fehér Gyula így, bár csak szolgáltatást nyújt, akaratán kívül védekezni kényszerült. Mivel a Ustream oldalára percenként 125 órányi videót töltenek fel, a reklámokból, illetve az emelt szintű szolgáltatásokból élő videoközvetítő oldalnak hatalmas anyagi és presztízsveszteség lett volna, ha napokra elérhetetlen lesz vagy akadozik a szolgáltatás. A megoldást az jelentette, hogy a több ezer összehangoltan bejelentkező álfelhasználót nem csupán szűrték, hanem egy részüket külső felhőszolgáltatónál lévő plusz-szerverkapacitásokkal szolgálták ki, így a támadók végül több próbálkozás után feladták.

VAKREPÜLÉS A FELHŐK KÖZT
Az informatikai vezetők mindennapjait azonban ma már nem csak az ilyen váratlan támadások színesítik. A DHL csomagszolgáltató, illetve a General Motors Europe egykori informatikai vezetője, José Carlos Eiras a CIO Forum nyitó előadásán éppen arról beszélt, milyen hatalmas nyomás alatt dolgoznak világszerte az IT-vezetők. Különösen azért, mert a zömmel mérnöki beállítottságú embereknek a válság miatt is egyre inkább menedzserként kell viselkedniük, csapatban gondolkodva, felelősséget felvállalva kell segíteniük az üzletet. A távoli szerverek, programok bérleti konstrukcióban történő igénybevételéről, az úgynevezett felhőszolgáltatásokról amúgy is sok szó esett, akár szállítói oldalról (Dell), akár pedig a felhőszolgáltatók (NK Services Kft.) részéről. Különösen érdekes volt a Malév f. a. Zrt. még hivatalában lévő CIO-jának előadása, amelyet a Felhők közt nem lehet vakon repülni címmel tartott. Szavaiból kiderült: a sokat dicsért és reklámozott felhőszolgáltatások sem tartanak ma még ott, hogy minden vállalatnak jó megoldást adjanak. Bár fontos cél volt, mégsem volt érdemes a Malévnél bevezetni a felhőszolgáltatásokat olyan munkaállomásokon, amelyeken több dolgozó osztozott, mert ilyenkor egy gépre is három licencet kellett volna megvenni, így háromszoros díjat megfizetni. Szó esett arról is, hogy a cégek hogyan  tudják nyílt forráskódú technológiákkal (ULX Kft.) megerősíteni, versenyképessé tenni rendszereiket.

Mind Jenei Zoltán, a Raiffeisen Bank CIO-ja, mind Klotz Tamás, a Magyar Posta Zrt. informatikai vezetője megerősítette: a legnagyobb kihívás a mai IT-vezetőknek, hogy egyszerre kell technológiához, az üzlethez és a vezetéshez, valamint az eredmények elismertetéséhez is érteniük. Ráadásul a szervezeten belül más vezetőkkel is fontos a jó kapcsolatok ápolása. Mindezt lehetőleg a felső vezetés tagjaként kell tenni, vagy legalábbis úgy kell viselkedni, mintha a CIO a board tagja lenne – vázolta fel hitvallását a The Practical CIO című sikerkönyv szerzője, a már említett José Carlos Eiras.

AFRIKA ELöL JÁR
Érdekes ugyanakkor, hogy az IT-vezetők a világ minden táján hasonló problémákkal szembesülnek. Ezt igazolja az Oracle és az Economist Intelligence Unit múlt év végi, tágabb régiót érintő kutatása is, amelynek pár fő megállapítását Reményi Csaba, az Oracle magyar cégének ügyvezetője ismertette a CIO Forum egyik kerekasztal-beszélgetésén. A közel 370 informatikai vezető megkérdezésével készült anyagból kiderül, hogy nemcsak a Közel-Keleten, de Afrikában is hasonló dilemmák érdeklik a CIO-kat, mint Európa keleti felén. Afrikában ugyanakkor például sokkal előbbre járnak akár a felhő használatában, akár a CIO-k valódi vezetőkként való elismerésében. Mivel Afrikában eleve hiányzott vagy elavult volt az infrastruktúra, így az ottani nagyobb vállalatok a későn indulók előnyét kiaknázva használhatják most az informatikát a vállalatok versenyképességének látványos növelésére.