Feltartóztathatatlannak látszik a svájci frank erősödése, és ezáltal a lakosság és a bankszektor gondjainak a súlyosbodása. A bedőlt lakáshitelesek száma rohamosan növekszik, miként azoké is, akik az állami mentőövben bizakodnak. A Fidesz 8 pontos csomagja a probléma megoldását a bankokra tolná. Utóbbiakból az elképzelés érthető módon heves indulatokat vált ki, s bár több javaslat is indokolható, a csomag biztosan nem szolgálhat végleges megoldásként.
Egyre keserűbb szájízzel készíthetik elő a pénzügyi különadó első részletének hó végi befizetését a magyarországi kereskedelmi bankok. A 200 milliárd forintos szektorszintű idei elvonás, amelynek oroszlánrészét a bankok állják, önmagában is fájdalmas sebeket ejtett a pénzügyi intézményeken, ám a Fidesz-kormány legfrissebb adósmentő intézkedési terve – amely az őszi parlamenti ülésszak folyamán ölthet jogszabályban is testet – újabb hatalmas pofon a számukra. Ugyanis a Rogán Antal és Kósa Lajos képviselők által bejelentett 8 pont (lásd külön) nem a korábban beharangozott – és a pénzintézetek által is többé-kevésbé helyeselt – Nemzeti Eszközkezelő Társaságról (NET) szól. Ahelyett kizárólag a bankok megrendszabályozását, hitelezési tevékenységük újabb korlátok közé szorítását, jóval több kockázat átvállalását, valamint az eddigi veszteségek egy részének leírását célozza.
Illusztráció: Dániel András
Pofon ez a javából, ráadásul igencsak váratlan. Hiszen a különadóról folytatott nyári tárgyalások egy szakaszában a NET gondolata még az extra sarc afféle ellentételezéseként is felmerült. Legalábbis banki oldalról voltak olyan várakozások, hogy a különadóért cserébe az állam segít kitisztítani a hitelportfóliót és megoldani a fizetésképtelen adósok egyre aggasztóbb problémáját. Hogy a két kérdés – a büdzsét helyreigazító pluszbevétel és a rossz adósok kezelése – végül különvált, az szakmailag abszolút üdvözlendő. Ám annak belátásához, hogy ezek a spekulációk korántsem voltak alaptalanok, elég visszanézni a kormánytagok néhány korábbi nyilatkozatát.
Maga Matolcsy György, a bankadóról folytatott tárgyalásokat vezető nemzetgazdasági miniszter fogalmazott úgy június közepén a lapunknak adott interjújában (Vége a megszorításoknak – Figyelő, 2010/23. szám), hogy olyan megállapodásra juthatnak, amely „egyfelől teljesíti a miniszterelnök és a kormány által hozott döntést, másfelől pedig a bankok számára lehetőséget teremt, hogy a hitelportfóliók tisztuljanak és a hitelezési tevékenységük bővüljön”. Mindehhez akkor a miniszter teljes együttműködést, közös munkát ígért a Magyar Bankszövetség elnökségével, mondván, „a probléma megoldása a bankrendszernek ugyanolyan fontos, mint a politika vagy a kormány számára”.
KI A FELELŐS? A nyár eleji konstruktívabb hozzáállást a később elmérgesedett bankadós viták azonban láthatóan félresöpörték. Ezzel együtt a Rogán–Kósa-féle 8 pontra legfeljebb rémálmukban számítottak a bankszektor szereplői. A javaslatcsomag azonnal kicsapta a biztosítékot: Erdei Tamás bankszövetségi elnök szerint a 8 pont közül számos elem „teljes mértékben elfogadhatatlan, szakszerűtlen, alkotmányossági szempontokat is felvet, és beleszól egy korábban megkötött polgári jogi szerződésbe”. Ami pedig a legfontosabb javaslatot, a „tiszta lappal indulás jogát” illeti, az az elnök szavaival élve „abszolút jogi nonszensz”.
Erdei Tamás bankszövetségi elnök szerint a 8 pont közül számos elem teljes mértékben elfogadhatatlan, szakszerűtlen, s alkotmányossági szempontokat is felvet.
A banki oldal felháborodása érthető. Annál is inkább, mert a csomag megemésztését annak egyeztetések nélküli, diktátumszerű bejelentése is nagyban nehezíti. Igaz, az intézkedési terv most még csak munkaanyag, így elvileg lehet róla tárgyalni. Ami a csomag egészét illetően roppant aggályos, az a nem-fizető ügyfelek mulasztásának kvázi állami tolerálása, vagyis az a körülmény, hogy a jövőben csak sokkal enyhébb szankciókkal sújthatják azokat.
Ennek ellenére a 8 pont között vannak indokolható elemek is, hiszen az adósok bajba jutásáért – legalább részben – a bankok is hibáztathatók. A gazdasági válságot és az ezzel együtt járó munkanélküliséget természetesen nem a hazai hitelintézetek idézték elő. Miként a forint gyengülését, az euró és a svájci frank erősödését sem, vagyis az árfolyamkockázatból adódó súlyos veszteségeket nyilván nem jogos a nyakukba varrni. A kölcsönt igénylők saját felelősségét is kár lenne eltagadni, de azért ezen a ponton már a hitelezők gyakorlata is megkérdőjelezhető volt. Nem az árfolyamkockázatok feltárása volt problémás – a devizahiteleknél mindig alá kellett írni úgynevezett kockázatfeltáró nyilatkozatot, és az ügyfelek figyelmét írásban is felhívták a devizahitel típusából eredő rizikófaktorokra. „A felelős hitelezés sokkal inkább a növekedési kényszer miatt csorbult, vagyis azért, mert például – közvetlenül a gazdasági válság kirobbanása előtti években – eszközalapon, jövedelemigazolás nélkül akár 80 százalékos hitelfedezeti arány mellett is jóformán bárki hitelhez juthatott. Ez volt az a banki magatartás, amely megágyazott a mostani nehézségeknek, a hitelintézetek későbbi árpolitikája pedig nagyban súlyosbította a bajokat” – állítja Jánosi Zoltán, a Magyar Vállalkozásfejlesztési Intézet Kft. ügyvezetője, az egyik nagy kereskedelmi bank korábbi igazgatója.
A kormány 8 pontja
1. Megtiltanák az ügyfél számára hátrányos
egyoldalú szerződésmódosítást.
2. Megtiltanák a bankoknak az önkényes
kamatemelést.
3. Előírnák a középárfolyam alkalmazását a
devizahiteleknél.
4. Ingyenes előtörlesztési lehetőséget
biztosítanának.
5. Kérelem esetén öt évvel automatikusan
meghosszabbítható lenne a futamidő.
6. A „tiszta lappal indulás
joga”: a bank legfeljebb a jelzálog alá vett ingatlan aktuális iaci
értékét követelhetné az adóstól akkor is, ha a tartozás összege már
nagyobb annál.
7. Tartós fizetésképtelenség esetén a bankok nem
kérhetnének büntetőkamatokat és más extra díjakat.
8. A fentiek nem
vonatkoznának sem az üzleti célú, sem a második vagy a harmadik ingatlan
hitelére.
Mert mi történt 2008 őszén? Magyarország számára nyilvánvalóvá vált, hogy beütött a krach, erre pedig a hazai bankok egységesen reagáltak. Új hiteleket nem adtak, a meglévőket pedig átárazták. Az országkockázati felárra, valamint a forrásköltségek megugrására hivatkozva felemelték a devizahitelek kamatát és kezelési költségét is, később pedig, amikor ez már nem volt indokolt, azokat mégis ezen a magas szinten felejtették. Mint arra már kereken egy évvel ezelőtti cikkünkben rámutattunk (Kitartóan drága hitelek – Figyelő, 2010/38. szám), hiába csökkentek a forrásköltségek 2009 nyarának elejétől, ha egy adott bank a válság legkritikusabb időszakában 150–200 bázisponttal megdrágította a hiteleit, akkor ebből legfeljebb 35–40 bázispontot adott vissza a helyzet konszolidálódása után. Ezen a 2009 őszén megszületett magatartási kódex sem sokat segített. Hiába mondják a bankok azt, hogy ettől az időponttól kezdődően lefelé is ugyanúgy korrigálják a kamatokat a piaci körülmények függvényében, mint felfelé, ha 2008 tele és 2009 ősze között aránytalanul megdrágították a hiteleket, azaz hosszú távra beégették a pluszterheket a szerződésekbe.
Mindezek tükrében annak eldöntése, hogy mondjuk egy 10 millió forintot érő ingatlanra felvett 8 milliós kölcsönből két év elteltével ma miért – netán kinek a hibájából! – van még hátra 12 milliós tartozás, igencsak összetett kérdés. Ebből a megközelítésből a bankoktól is jogos elvárni, hogy a mostani kárenyhítésből kivegyék a részüket, és a 8 pontos csomag több eleme – mindjárt az első két pontja – könnyen alátámasztható. Szintén jogosnak tűnik a harmadik pontban szereplő középárfolyam előírása, hiszen a devizahitelek törlesztésénél a jelenlegi gyakorlatban alkalmazott vételi és eladási árfolyam-különbözet révén indokolatlanul sújtják rejtett költségek az adósokat. Szintén a hitelfelvevők régi sérelmét orvosolná a negyedik pontban kilátásba helyezett ingyenes előtörlesztés lehetősége, igaz, ezzel most aligha tudnak tömegesen élni a bajba jutott adósok.
100 ezer • immár ezt a számot is túllépte a több mint 90 napja tartozó
jelzáloghitel-adósok száma, vagyis ennyi hitelszerződés dőlt be eddig;
családi szinten vizsgálva az érintettek száma meghaladja
a 300
ezret.
1 millió • családokra, háztartásokra vetítve a problémát,
közvetve ennyi embert érinthetnek a kisebb fizetési gondok, miután a 30
napos késedelemben lévők száma 300 ezer fölé emelkedett.
8% •
ekkora súlyt képvisel a nem-fizető állomány a lakossági devizahiteleken
belül; eközben a forinthiteleknél e ráta megközelítette a 10 százalékot.
30
ezer • a bankok március végéig ennyi ingatlanhitelt tárgyaltak újra az
ügyfelekkel; a tapasztalatok szerint az átstrukturált szerződések
egyharmada ismét problémássá válik.
Könnyen lehetne érvelni a javaslatcsomag további elemeinek többsége mellett is, kivéve talán a büntetőkamatoknak az ügyfelek felé rossz üzenetet hordozó tilalmát, valamint a „tiszta lappal való indulás jogának” kérdését. Ez utóbbi, bár első hallásra roppant szimpatikus, és nemzetközi példák is vannak rá, alapvetően írná át a jelzáloghitelezés hazai gyakorlatát; ha úgy tetszik, tabukat döntene le. Most ugyanis, ha az ingatlan nem ér annyit, mint amennyi pénzzel az adós tartozik, a bankok pótfedezetet írhatnak elő. Praktikusan ennek a pótfedezetnek a bevonását, vagyis a banki kockázatkezelést korlátozná a Fidesz javaslata. Azaz ezzel a lépéssel az angolszász gyakorlatban ismert „walk away” jogot ismerné el. Vagyis azt a lehetőséget, hogy az adós, amennyiben kevesebbért tudná csak eladni a házát, mint amennyit visszafizetnie kell (a példa kedvéért 10 millióért, de 12 millióval tartozik), akkor egyszerűen elsétálhat. Hátrahagyhatja bankja számára az üres ingatlant, végleg lezárva ezzel a kettejük közötti szerződést. A bank a jövőben – szemben a mai magyar gyakorlattal – nem üldözhetné az adóst, hogy a ház piaci értékénél akár csak egy fillérrel is többet bevasaljon tőle.
További részletek a friss, csütörtöktől kapható Figyelő hetilapban, vagy előfizetői hozzáféréssel érhetők el.<#zaras_figyelo#>Ezt az „elsétálási jogot” nevezte Erdei Tamás „abszolút jogi nonszensznek”, és ez az, ami a banki szakértőket is alaposan megosztja. Van, aki úgy érvel a megoldás mellett, hogy mivel a jelzáloghitelt a házra adják, annak függetlennek kell lennie a tulajdonosa anyagi helyzetétől, vagyis a banknak mindenkor be kell érnie az ingatlannal, mint fedezettel. Mások viszont azt hangsúlyozzák: mivel az ingatlan értéke számos ok miatt változhat, meg kell adni a bankoknak a lehetőséget, hogy a kockázatukat menet közben kezelhessék, és a kölcsönt kamatostul vissza is kaphassák. E felfogás szerint a fedezet „csak” biztosíték, amelyet ha túlzott mértékben korlátoznak, akkor megdrágulhatnak a hitelek, vagy legvégső esetben nem lesz bank, amely merne jelzálogkölcsönt nyújtani.
NEM MEGOLDÁS. Az első heves reakciók ismeretében ma még nehéz megjósolni, hogy a hitelpiaci tabukat döntögető Fidesz-kormányt mennyiben lágyítják meg a bankszektor érvei. Az azonban biztos, hogy a 8 pontos javaslatcsomagról bőven lesz még vita a következő hetekben. Annál is inkább, mert az önmagában nem oldja meg valamennyi bajba jutott adós problémáját. Legfeljebb segíthet korrektebbé tenni az adós–hitelező viszonyt, illetve oda hathat, hogy a felgyülemlett adósságokat indokolatlanul ne szaporíthassák tovább.
8 alapkérdés a Nemzeti Eszközkezelő
Társaságról
1. Milyen formában
jönne létre? Bankként vagy kvázi ingatlanalapként működne?
2. Mi
lenne a célja? A bankok konszolidálása, esetleg kompenzálása a banki
különadó miatt, vagy a bajba jutott hitelfelvevők megsegítése?
3.
Milyen hitelkört érintene? A rossz vállalati hitelek is vagy csak a
magánszemélyeknek nyújtott jelzáloghitelek kerülhetnének a
portfóliójába? Utóbbiak esetében csak a devizahitelek vagy a forintosok
is, illetve csak a lakáshitelek vagy a szabad felhasználású
jelzáloghitelek is? Bekerülhetnek-e a befektetési vagy kényelmi célú,
sokadik ingatlanra felvett rossz hitelek is?
4. Lenne-e limitje? Az
is bekerülhetne, aki mondjuk 30 millió forint értékű devizahitelt vett
fel, vagy lesz egy határ, például 10 millió forintnál?
5. Mit venne
meg? A hitelt (a követelést) szerezné meg a bankoktól, vagy az ingatlant
az adósoktól?
6. Miként bővülne a portfóliója? Hogyan kerülne hozzá
egy ingatlan? Önkéntes vagy kötelező lenne-e az „átigazolás”?
7.
Hogyan működne? Ki kezelné az ingatlanokat? Miként állapítanák meg a
bérleti díjat, illetve hogyan biztosítanák például azt, hogy a bérlő
fizesse a közüzemi számlákat?
8. Meddig terjedne a hatálya? Az
eszközkezelő rendszerébe egy bizonyos időszakban kihelyezett hitelek
kerülhetnek-e bele, vagy az indulását követően az a magyar pénzügyi
szféra részeként a jövőben is venne át rossz hiteleket?
A csomag üzenete egyébként világos. Első körben piaci alapon, mindenki a saját bankjával próbálja meg rendezni a helyzetét, és – mint ahogy erre egyébként eddig is volt mód – kérjen átmeneti könnyítést, ütemeztesse át a hitelét, nyújtsa meg a futamidőt és az új feltételek mentén kapja össze magát. (A bankok által kínált megoldásokról, és arról, hogy azok mekkora könnyítést jelenthetnek, a konkrét példát lásd külön.) A legnehezebb kérdés viszont továbbra is az, mi történik azokkal, akiknél az efféle könnyítések már nem jöhetnek szóba. Akik például, túl minden határidőn, már csak a jövő év április 15-éig meghosszabbított kilakoltatási moratóriumnak köszönhetően nem kerültek az utcára. Rajtuk ez a mostani „mentőcsomag” már nem segít, de nem is mutat irányt az esetleges további állami intézkedéseket illetően.
A korábban beharangozott NET-ről a 8 pont között például egy árva szó sem esik, holott az eszközkezelő felállításának az Orbán Viktor által júliusban bejelentett 29 pont 24. passzusaként is prioritást kellene élveznie. Ez persze nem zárja ki azt, hogy a szándék ne lenne meg, csak éppen jelenleg jóval több a kérdés, mint a válasz (a dilemmák közül a legfontosabbakat – szintén 8 pontba sűrítve – lásd külön).
A Bajnai-kormány adósprobléma-rendező terveit Matolcsy György is fontolóra vette, azokat sem politikai, sem szakmai érvekkel nem söpörte félre, ám a miniszter számos más modellel is barátkozik. Fotó:MTI
Információink szerint Matolcsy György és stábja többször – házon belül immár a sokadik felállásban – nekifutott már a NET koncepciója kidolgozásának. Egyes forrásaink szerint ebbe a munkába Varga Mihályt, a Miniszterelnökséget vezető államtitkárt, mellesleg az első Orbán-kormány volt pénzügyminiszte-rét és szakértőit is bevonták, sőt, egy ponton a kormány által vajmi kevéssé szívelt jegybank szakembereinek informális segítségét is igénybe vették. A feladat azonban, a sok más teendő melletti kapkodásban, egyelőre túl kemény diónak bizonyult. Legalább három okból.
Egyrészt azért, mert jó ideje megszakadtak a tárgyalások a minisztériumi szakértők és a bankszektor között, márpedig egy ilyen horderejű lépést hosszú és alapos egyeztetések nélkül képtelenség megvalósítani. Másrészt, komoly korlát az Európai Unió és a Nemzetközi Valutaalap (IMF) szigora a költségvetési hiánycélok betartását illetően. Hiszen egy eszközkezelő elindításához – a legtöbb modell szerint – szükségeltetik némi állami kezdőtőke, abban pedig mostanában a magyar költségvetés nem dúskál. Ráadásul a kőbe vésett hiánycélok mellett nincs is mozgástere ahhoz, hogy azt előteremtse. Harmadrészt pedig a kezelendő problémát a drámaian romló hitelpiaci helyzet is súlyosbítja, amelyben az adósok fizetőképessége – a svájci frank folyamatos erősödésével – gyakorlatilag minden egyes nappal tovább romlik. Vagyis a koncepció, amely esetleg nyár elején még jónak tűnt (feltételezve, hogy létezett egyáltalán), szeptemberben már nem biztos, hogy megállja a helyét. Legalábbis mindenképpen újra meg kell vizsgálni, és az óhatatlanul szükséges széles körű tárgyalások témájává kell tenni.
Milyen megoldást kínálnak a bankok?
A törlesztési nehézségekkel küzdő
ügyfelek számára szinte mindegyik hazai hitelintézetnél alapvetően
három megoldást javasolnak. Ezek hatását egy konkrét példán
szemléltetjük.
INDULÓ HELYZET. Az ügyfél 2008. szeptember
elsején,20 évre, 5 millió forintos, svájci frank alapú lakáshitelt vett
fel, 145 forintos akkori árfolyamon. Törlesztő részlete az induláskor
havi 33 ezer forint volt.
MAI ÁLLAPOT. Most, 2010. szeptember
elsején, amikor a svájci frank árfolyama 225 forinton állt, a példában
szereplő ügyfél tartozása 7,35 millió forintra rúgott, az aktuális havi
törlesztő-részlete pedig (az árfolyamváltozás és kamatemelés együttes
hatásaként) 64 ezer forintra emelkedett. Ez már túl sok a családi
büdzsének.
1. ÚT: HOSSZABBÍTÁS. Ha a futamidő 15 évvel nő, azaz 35
évre hosszabbodik, akkor a havi törlesztő részlet 53 ezer forintra
csökkenthető.
2. ÚT: KÖNNYÍTÉS+HOSSZABBÍTÁS. Mód van arra, hogy az
ügyfél átmenetileg lélegzethez jusson, miközben a futamidő szintén 15
évvel megnyúlik. Így két évig 50 ezer forintra mérsékelhető a törlesztő
részlet, amely a türelmi idő után 54 ezer forintra változik. (Persze
„garancia” csak a türelmi időszak törlesztési összegére van, ha utána
elszabadul az árfolyam, ismét módosulhat a hátralévő időszakra vonatkozó
részlet.)
3. ÚT: ÁTHIDALÁS+HOSSZABBÍTÁS. Áthidaló kölcsönre akkor
lehet szükség, ha az adós még a türelmi idős törlesztésnek megfelelő
összeget sem képes fizetni. Ez esetben két évig a törlesztő részlet
„csupán” 32 ezer forint, majd a két év után 54 ezer + 9 ezer forint (az
áthidaló kölcsön részlete), azaz összesen 63 ezer forint lesz, persze
szintén 15 évvel meghosszabbított futamidő mellett.
LEPOROLHATÓ ÖTLET. Nagy kérdés persze, mi is az a koncepció, amely mentén egyáltalán a kormányzati gondolkodás elindult. „Ötlettel tele a padlás” – szögezik le informátoraink, akik szerint viszont ezek egyike sincs olyan stádiumban, hogy a kormány a nyilvánosság elé tárhatná. Faramuci módon az egyik legjobban kidolgozott koncepciót még Bajnai Gordon kormánya hagyta az utókorra. A lapunk birtokába került egykori kormány-előterjesztés a „nehéz helyzetbe került, jelzálogfedezet mellett eladósodottak helyzetének rendezésére javasolt ingatlanalap konstrukció részleteiről” szól, 2009. májusi keltezéssel. A Marsi Erika akkori – pénzintézetekért felelős – miniszteri biztos által jegyzett, s Oszkó Péter pénzügyminiszter által jóváhagyott dokumentum egy állami hátterű cég, jelesül a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. által működtetett ötéves futamidejű, zártvégű ingatlanalapot vázolt fel, amelynek bankok által jegyzett befektetési jegyeire a Garantiqua Hitelgarancia Zrt. 80 százalékos tőkegaranciát vállalna. Az akkori elképzelés szerint az alapban a bankok olyan értékben jegyeznének befektetési jegyet, amilyen értékben az ingatlanokat eladták vagy apportálták az alapba (hitele fejében az adós ehhez hozzájárulását adja a banknak). A volt tulajdonosok bérlőként a lakásukban maradhatnak, egy-két évig alacsony díjért cserébe, de ezt később piaci vagy ahhoz közeli bérleti díj váltja fel. Ez biztosítja menet közben az alap működéséhez szükséges forrásokat, sőt, ideális esetben akár hozamot is termelhet.
A koncepció szerint, amennyiben az alap hozamot ér el, az a bankokat illeti, ellenben ha a bérlők rosszul fizetnek, végső soron életbe lép az állami garancia, és a lejegyzett befektetési jegy értékének 80 százalékát a bankok megkapják. Az ingatlanalap célja az lenne, hogy a futamidő végéig – azaz 5 év alatt – rendeződjön a bérlők helyzete, és az ingatlanok valamilyen módon kikerüljenek az alapból. Erre számos alternatívát vázolt a javaslat: a bérlő visszavásárolhatja az ingatlant (erre vételi opciója van); kisebb lakásba költözhet; vagy a tulajdont megszerezheti az önkormányzat, hogy azután a benne lakó attól bérelje tovább lakását. Akik pedig az alap lejárata végéig nem képesek rendezni a helyzetüket – arányukat másfél évvel ezelőtt a Pénzügyminisztériumban 10–20 százalékra becsülték –, azok átkerülhetnek egy szociális bérlakás alapba. Ezt a konstrukciót viszonylag gyorsan össze lehetett volna rakni (az anyag szerint körülbelül egy hónap alatt), az államnak sem kellett volna mélyen a zsebébe nyúlnia. Ám kormányzásának utolsó évében a Bajnai-kabinet a kivitelezéshez már nem fogott hozzá.
Úgy tudjuk, ezt a megoldást egyébként Matolcsy György is ízlelgette: sem politikai, sem szakmai megfontolásból nem söpörte le azonnal az asztalról. Ugyanakkor a miniszter számos más modellel is barátkozik, és az elmúlt hónapokban egyéb megoldások látszottak inkább körvonalazódni. Élesen kirajzolódni viszont még egyik modell sem tudott, hiszen az előkészületeket nehezíti, hogy a tárcán belül is pingpongoznak a feladattal, és legfőképp időt és pénzt szeretnének spórolni. Mert, ha például az írországi National Asset Management Companyhoz hasonló utat járnák (ahogyan ezt a nemzetgazdasági miniszter a már említett Figyelő-interjújában felvetette), akkor az körülbelül egy 20–30 fős, jól megfizetett szakértői csapatot, 6–8 hónapos kemény háttérmunkát, és akár 8–10 millió eurós büdzsét is igényelhetne. Márpedig erre most – a kormányfő által beharangozott kemény költségvetési viták küszöbén – időt és erőforrást is nehezen lehetne találni.
Mentés civil módra
Nem vár a Nemzeti Eszközkezelő Társaság
felállítására Barabás Gyula, a Széchenyi Hitelszövetség elnöke. A
nemrégiben megalapított civil szervezet saját adósmentő programon
dolgozik, és meg is kezdte a tárgyalásokat a kereskedelmi bankokkal.
Szándéka szerint a bajba jutott adósokat úgy segítené meg, hogy vevőket –
szigorúan magánszemélyeket – „közvetít ki” a számukra. Olyan vevőket,
akik a piaci árnál valamivel olcsóbban (de egy árverési árnál biztosan
több pénzért) juthatnak így az adós ingatlanához, és egyúttal vállalják,
hogy a volt tulajdonost nem teszik az utcára. Ezt megtehetik egy
bérleti szerződéssel, amelynek keretében az adós bérlőként például öt
éven keresztül biztosan az ingatlanban maradhat, és ez idő alatt
megpróbálja akár visszavásárolni azt. Megállapodhatnak úgy is, hogy a
volt adós csak három hónapig marad a lakásban, amíg megfelelő albérletet
talál magának, és ez idő alatt nem fizet semmit az új tulajdonosnak. Az
egész folyamatot a Széchenyi Hitelszövetség indítja el, e szervezet
tárgyal az adóst hitelező bankkal, hogy az ebben a konstrukcióban,
megfelelő vevő felkutatása után „elengedje” az adóst és lezárja a
hitelszerződést. A szövetség megszűrné a vevőket (hogy az ingatlanpiaci
hiénákat kiiktassa a rendszerből), és felügyelné azt is, hogy a
tranzakció után mindkét fél rendben teljesítse az általa vállalt
kötelezettségeket: a bérlő fizesse a bérleti díjat, a bérbeadó pedig
valóban ne tegye utcára a volt adóst.