Czimbalmos Ágnes. Vizsgálódott, leváltották. Fotó: MTI
Egy másik civil botrány a múlt év végén pattant ki. Céges autó érvényes jogosítvány nélkül dolgozó külkapcsolati koordinátornak, nyolcvan darab előfizetéses mobiltelefon, két szolgálati autó a főigazgatónak – csak néhány, legalábbis magyarázatra szoruló elem a Magyar Vöröskereszt munkatársainak juttatáscsomagjából. Decemberben a szervezet főigazgatóját menesztették; százmilliós nagyságrendű károkozás ügyében jelenleg is vizsgálat folyik. A korábbi vezető, Czimbalmos Ágnes már 2008-ban zavaros ügyek sorára bukkant: több tízmilliós tartozás, titokzatos külföldi beruházóknak számla nélkül átutalt, ellenszolgáltatás nélkül kifizetett összegek 100 millió forint értékben. Az egy évig tartó vizsgálatok végén azonban leváltották, és minden maradt a régiben.Adományok és lenyúlások
Utcai gyűjtések
Jellemzően karácsony előtt
özönlik el a közterületeket az adománygyűjtők, s köztük nagyon sok a
nem létező szervezet képviseletében fellépő szélhámos. Tőlünk
nyugatabbra elterjedt az utcai terminálos befizetés, s ha mégis
személyesen kér egy-egy egyesület támogatást, azt profin, bizalomkeltően
teszi. Az adott szervezet egyenruhája, a fejléces papír, a fényképes
igazolvány vagy éppen egy független felügyelő (supervisor) jelenléte
egyaránt apró technikai megoldás, amellyel csökkenthető a visszaélések
száma. Nyugaton van, ahol közterület-foglalási engedélyt kell kérni, míg
az északi országokban általában rendőrségi bejelentésnek kell
megelőznie az utcai gyűjtést – igaz, ott a civilszervezetek alapítása
minimális kontroll mellett történik.
Átlátszó dobozos adománygyűjtő
A
visszaélésekre ebben az esetben az adomány összegének lekönyvelésekor
nyílhat lehetőség. Minthogy jellemzően kis tételekről van szó, ez a
fajta gyűjtés nem igazán terepe a nagy csalásoknak. Ráadásul a legtöbb
esetben kamera rögzíti a napi forgalmat, a gyűjtési periódus
lezárultakor pedig jegyzőkönyv is készül, amelynek aláírói személyesen
felelnek az adatok pontosságáért.
Nagy, társadalmat megmozgató gyűjtési akció
Tipikus
terepe a csalásoknak. Ekkor általában a civilszervezet tagjainál
jelenik meg az összegyűjtött források egy része, többletjövedelem
formájában. Bérben, juttatásban nehéz lenne kivenni – amikor erre mégis
sor kerül, az könnyen felderíthető, zajos botrányokhoz vezet –, ezért
saját vagy ismerős cégén keresztüli beszámlázással papírozzák le. A
gyakorlat terjedésének némi gátat szabhat az új szabályozás, amelynek
értelmében már csak kisebb tételeket lehet számlára kifizetni.
Adományok adózása
Az elmúlt három évben adományozó magánszemély már
nem kap kedvezményt, ezalól kivétel az Összefogás az Államadósság Ellen
Alap és a Magyar Kármentő Alap – az ezekbe befizetett összeg egy az
egyben levonható az adóalapból. Ha pedig egy társaság közhasznú
szervezetet támogat tartósan, akkor annak az összegnek 20 százalékával
csökkenti az adóalapját. Ha a Magyar Kármentő Alapot vagy a Nemzeti
Kulturális Alapot támogatja, akkor annak összegét leírhatja, ha pedig
kiemelt közhasznú egyesületet támogat, akkor 50 százalékot. E
kedvezmények összeadhatók.
„A mai magyar adórendszer
összességében korlátozottan támogatja az adományozást” – vélekedett
lapunknak Vámosi-Nagy Szabolcs adószakértő, címzetes egyetemi tanár.
Mint mondja, nehéz megítélni, elvárható-e egy adórendszertől az
adományozási kedv ösztökélése. Hiszen ha az adományra eső adót nem kéri
el az állam, akkor attól végső soron az egész társadalmat fosztja meg.
Az Adósságcsökkentő Alap esetén az adomány 100 százalékban levonható,
mégis csupán 300 millió forint gyűlt össze. „Nem az látszik ebből, hogy
mindenki adott volna egy keveset, hanem az, hogy az összeg háromnegyedét
cégek adták, a többit magánszemélyek” – véli a szakértő. Mint mondja, a
tapasztalat szerint magánszemélyeknél alig lehet összefüggés az
adakozási kedv és az adókedvezmény között.
A Hungerit Zrt. tüntetése a Négy Mancs irodájánál. Kinek az érdeke?. Fotók: MTI
A vörösiszap-katasztrófa nyomán megindult lakossági adományozás kapcsán ugyancsak felmerült a visszaélések gyanúja. „Bizonyítani nehéz, ám a magyar morális tartást ismerve nehezen tudom elképzelni, hogy nem voltak komoly lenyúlások. A fő kérdés, hogy ki és milyen nyilvántartást vezetett” – vélekedett egy névtelenséget kérő forrásunk.Lepapírozzák
Tipikus kijátszása az etikai előírásoknak, amikor egy
cég (nevezzük A-nak) beszerzési igazgatója egyben egy alapítvány (B)
elnöke is. Ekkor egy szállító cég (C) támogatást nyújt az alapítványnak,
cserébe A vállalattól – általában jelentős – megrendelést kap.
Természetesen a piacinál magasabb áron szállít – ezt úgy lehet
lepapírozni, hogy az A cég által kiírt tenderen kizárólag C szállító
érdekeltségei pályáznak (hogy, hogy nem, csak ők felelnek meg a
kiírásnak), eltérő, ám kivétel nélkül a piaci feletti árajánlatokkal.
Így ki lehet hozni nyertesnek egy nyilvánvalóan drága ajánlatot.
„Hallottam ugyan egyszer egy nemzetközi vállalatról, hogy hasonló
stiklik miatt vonult ki a magyar piacról, de azért nem ez a jellemző” –
kommentálja az ügyeskedést Pintér Zoltán, az Ernst & Young
visszaélés-kockázatkezelési szakértője. Hangsúlyozza: a
megvesztegetésekért kapott pénzeket egyedül a vagyongyarapodás oldaláról
lehetne megfogni, hiszen „nehéz nokiás dobozzal tetten érni bárkit is”.
Az Egyesült Államokban például szükség esetén pénzügyi profilt
készítenek a befolyásosabb vezetőkről, ennek során alaposan átvilágítják
az illető vagyongyarapodását. A korrupció imént bemutatott gyakorlatára
több nyugat-európai ország szabályozása lehetőséget sem ad. Egyrészt
kikötik, hogy az egy tisztségviselő által betöltött döntési pozíciók nem
állhatnak egymással érdekkonfliktusban, ha pedig esetleg ez a helyzet
előállna, akkor csak a piaci árnak megfelelő vagy annál alacsonyabb
ajánlattal kaphat megbízást a tender győztese.