Hívószó egy sztárséf vagy pár trendi alapanyag, ám a profit kulcsa a törzsközönség. Ennek kialakulásához jókora indulótőke is szükséges, az első évek tetemes veszteségét finanszírozni kell.
Csapody Balázsnak, a balatonszemesi Kistücsök étterem tulajdonosának hosszú időn át gondot okozott a minőségi étkezési burgonya beszerzése. Ezért a keszthelyi Pannon Egyetem Burgonyakutatási Központjában megtudakolta, hogy a kertészmérnökök melyik kiváló minőségű – és itthon évtizedek óta elérhetetlen – étkezési krumplifajták termesztését javasolják. A tippek alapján felkeresett számos Balaton környéki családi gazdálkodót, és megállapodott velük: a gumókat beszerzi, majd a termést a piacinál jóval magasabb áron átveszi. Még az egyik dél-balatoni híres borász, Légli Géza is beszállt, ő „Somogyi sárga kifli” fajtát termeszt. „A mi felelősségünk kinevelni a beszállítóinkat, csak így lehet stabil üzleti hátteret kialakítani” – vallja Csapody, akit idén májusban a Costes résztulajdonosával, a Sziget Fesztivált szervező Gerendai Károllyal és az Alabárdost jegyző Andrusch Péterrel együtt az Év étteremtulajdonosának választott az Alexandra Étteremkalauz.
EMBERI TÉNYEZŐ. Kevesen éreznek hasonló küldetéstudatot, miközben a megkérdezett vállalkozók zöme panaszkodik a kritikán aluli, illetve az ingadozó minőségű hazai alapanyagokra. Ez azért is gond, mert a gasztrománia nyomán nőtt a friss, helyi nyersanyagok, és a belőlük készült – a táblára krétával kiírt – napi ajánlat vonzereje. Szezontól függően hívószó a medvehagyma, a spenót, a csicsóka vagy a friss kecskesajt – és az is, ha egy helyről elterjed, hogy a konyhafőnök reggel a piacon kezd. Erről híres a Garay térnél lévő Olimpia étterem. Takács Lajos séf – aki Csongrádi Csaba felszolgálóval együtt tulajdonosa a helynek – büszkén mutatja guruló bevásárlókocsiját, amellyel reggelente a Fény utcai piacot szemlézi.
Az Olimpiában szinte kizárólag hazai összetevőkkel dolgoznak, ám ez a ritkább. A külföldi szakácsot – jellemzően havi 4–5 ezer euróért – foglalkoztató éttermekről az a hír járja, hogy ott úgyszólván „nem hajlandóak magyar alapanyagokhoz nyúlni”. A márciusban Michelin-csillaggal elismert Costesben a hozzávalók között még mindig 50 százalék felett van a külföldi eredetűek aránya. Gerendai Károly résztulajdonos elmondása szerint ugyanakkor tudatosan törekszenek arra, hogy egyre több alapanyagot szerezzenek be Magyarországról: a legutóbbi felfedezettek között szerepel a Bükki Kézműves Sajt nevű egri vállalkozás, illetve egy Balaton-felvidéki gyümölcszselé-készítő is.
Étkezés házon kívül
587 milliárd forint – tavaly a hivatalos
kimutatások szerint ennyit hagytunk ott a kereskedelmi
vendéglátóhelyeken.
7 százalék – a fenti összeg ekkora visszaesés
2008-hoz képest.
11 767 – a besorolás szerint ennyi étterem működik
nálunk.
40 ezer – az éttermeken kívül további, úgynevezett egyéb
kereskedelmi vendéglátóhely jó részében is lehet harapni valamit.
A nemzetközi hírnév sokat hozott a konyhára: a Costes népszerűsége március óta az egekbe szökött, több nappal előre asztalt kell foglalni. A korábbi árképzés mellett ugyanakkor a folyamatos teltház sem hozott volna nyereséget. Előfordult, hogy egy ételt kevesebbért adtak, mint amennyibe került. A költségek újrakalkulálása után ilyesmi már nem fordul elő, emellett a július elejétől érvényes új étlappal az árszínvonal is emelkedett, ennek mértékét Gerendai 15–20 százalékra saccolja. Pontosabbat nem lehet mondani, mert a portugál séf, Miguel Rocha Vieira visszatérésével a választék is megújult. Bérezése a hazai viszonyokhoz képest kiemelkedő – egy magyar séf fizetésének mintegy háromszorosát kapja –, a csillagos kategóriában viszont átlagosnak számít. Ilyen jó nevű konyhaművészt persze csak a magasan pozícionált éttermek engedhetnek meg maguknak. Gyakorlat azonban, hogy egy-egy ismertebb húzónevet tanácsadóként foglalkoztatnak. Litauszki Zsolt például ilyen konstrukcióban dolgozik a házszámról elnevezett 21 – Magyar Étteremben: kitalálja a menüt, megkomponálja, majd azok elkészítési módját betanítja a szakács kollégáknak.
Étteremtulajdonosok. Kovács Kristóf, Zsidai Zoltán Roy, Vidák László, Csapody Balázs és Gerendai Károly számára ez az üzlet kedvtelés is. Fotó: Lakos Gábor
Csupán egy-egy nagyágyúra alapozva ugyanakkor nem lehet tartós sikereket elérni, az atmoszféra, a minőségi étel- és italválaszték és a kiszolgálás egyformán kulcsfontosságú. A Kistücsök pincérei nemcsak azért lojálisak, mert télen is üzemel az étterem, s így biztos állásuk van, de motiválja őket a folyamatos képzés is. Tulajdonos, szakács, felszolgáló együtt olvassa a szaksajtót, időről időre vendégséfeket, borászokat hívnak, külföldi éttermeket keresnek fel, majd továbbgondolják a recepteket.
ATMOSZFÉRA. „Egy alkalommal egy társasággal egy három év körüli kislány érkezett. Amikor belépett az étterembe, ösztönösen levette a cipőjét – otthon érezte magát. Ezt az érzést keresik a vendégek” – mondja Litauszki Zsolt. A Michelin-csillag várományosának tartott séf szerint a vendég érzi, ha minden kellék a helyén van, ugyanakkor gyakran nem is tudja megfogalmazni, miért nem elégedett egy hellyel. Ilyenkor általában valami hiányzik, vagy nincs összhangban egymással étel-ital, szerviz, enteriőr, zene. A lényeg: nem megy vissza többet, márpedig az üzleti siker titka a törzsvendégek körének kiépítése.
Bevételi oldal
Úgy tartják, hogy egy 50 fős étteremnek havi 10
milliót kell az életben maradásért kitermelnie. Pénzt keresni az
italokon, leveseken lehet, a húsételeken jellemzően alig van haszon –
állítják szakemberek. A költségek ugyan horribilisek, de egy-egy
eltalált, jól belőtt koncepciójú étterem 2–5 év alatt már nyereséget
hozhat a konyhára. Ám arra vonatkozóan, hogy mennyit, becslésekre kell
hagyatkozni, mert az eredménykimutatások számait többnyire – finoman
szólva – kozmetikázzák. „Ha minden szabályt betartunk, akkor képtelenség
nyereséget produkálni. A gasztro világában 25 százalék áfát nem lehet
kigazdálkodni” – fogalmazott lapunk kérdésére egy fővárosi vállalkozó,
aki szerint a kollégák zöme vagy nem ad számlát, vagy visszaszedi
azokat. Forrásunk ismer olyan vendéglőst is, aki például nyereményjáték
címszóval kéri urnába dobni a számlákat, de ál-számlák nyomtatásáról is
keringenek sztorik. „A vendéglátás a világ minden részén a
kontrollálhatatlan készpénzforgalomról szól. Annyira zártak az
adórendszerek, és oly mértékben ellenőrzik a nagy tételek kifizetését,
hogy az étterem mindig is része marad a feketegazdaságnak” – fogalmazott
egy, az iparágat jól ismerő, névtelenséget kérő forrásunk, akinek
becslése szerint a hazai vendéglátásból származó bevételnek csak a 60
százaléka látszik a könyvekben. Tavaly ez az összeg közel 590 milliárdot
tett ki.
Szakemberek szerint jó stratégia lehet korábban nem étteremlátogató rétegeket meghódítani. Ezt a stratégiát követte a Menza Étterem, amikor húslevessel, lecsóval és tojásos nokedlivel hozakodott elő a wokban sült zöldségek és pizzák Liszt Ferenc téri világában. „Vannak vasárnaponként vissza-visszatérő családok, itt eszik meg, amit egyébként otthon szoktak” – mondja Vidák László tulajdonos. A város egyik legfelkapottabb éttermében a zene is fontos: nemrégiben Menza válogatás lemezre is összegyűjtötték a hely szellemét tükröző számokat.
A jól menő étterem a magyaroknak szól – vallják a szakmabeliek –, hiszen a külföldi is a „helyi” konyhára kíváncsi. Ott jártunkkor a Menzán több asztalnál is lehetett marhapörköltet vagy tojásos nokedlit ebédelő, idegen nyelvű útikönyvekbe mélyedő turistát látni. „A Magyarországon tartózkodó igényes, fizetőképes kereslet nagy része külföldiekből áll” – mutat rá Zsidai Zoltán Roy, a Café Pierrot és a 21 – Magyar Étterem tulajdonosa. Differenciálni szerinte ezért státus alapján kell. A milliárdos külföldi és a buszos turista két külön kategória, már csak ezért sem lehet „külföldiekre” pozícionálni. Az is tipikus hiba – teszi hozzá –, hogy sok kezdő vállalkozó fejében összemosódik az étterem külleme és a konyha minősége, holott egy elegáns vendéglőben nem feltétlenül készül jobb étel, mint egy kockás abroszos, házias csárdában.
T. Nagy Tamás. Igyekszik formálni vevői ízlését.
Ínyenc boltok
Igazi sztárrá vált a lilaburgonya, miután együtt
„szerepelt” Dobó Katával az egyik kereskedelmi csatorna főzőműsorában:
az adást követően folyamatosan keresték a Culinarisnál. Mint Bogáthy
Zoltán alapító mondja, termékpalettájukat folyamatosan megújítják. Volt,
ami bevált, volt, ami kevésbé – mindenesetre sosem saját elképzelésüket
akarták a vevőkre erőltetni, hanem az igényeket követték.
Másképpen
gondolkodik T. Nagy Tamás, aki 1994-ben sajtkereskedelemmel kezdett,
majd más fermentált – azaz erjesztéssel készült – termékeket is felvett
kínálatába. „Nem megfelelni kell, hanem formálni a közönséget. Inkább
tartom bizonytalanságnak, mint kísérletezésnek, ha a vevő alakítja az
eladót” – foglalja össze hitvallását. Egy-egy ínyencbolt megnyitása 10
és 30 millió forint közötti beruházást igényel, árut pedig jellemzően
harminc-negyven helyről szereznek be. Ám hiába a professzionalizmus és a
gondos választék, ha az üzlet nincs megfelelő helyen. Ezt a tanulságot
vonhatta le az olasz termékekre specializálódó La Bottega, amely
hároméves működés után 2008-ban húzta le a redőnyt. A tulajdonosok az
hitték, a Bécsi út 60. ideális hely, hiszen közel a Rózsadomb, ám
bebizonyosodott, hogy remélt vendégkörük szempontjából az a rész már
kiesőnek számít. „Próbáltuk akciókkal, borkóstolókkal feltornászni a
forgalmat, de a maroknyi törzsközönség mellett nem jött elegendő vevő” –
mondja Molnár György ex-üzletvezető, hozzátéve: az online vásárlási
felület sem hozott áttörést.
T. Nagy Tamás szerint ugyanilyen
veszélyes, ha egy üzlet csak egyféle tevékenységgel foglalkozik, főleg
ilyen limitált piacon. Ő a kezdetektől a több lábon állásban hisz, ezért
egyszerre foglalkozik kis-, nagy-, és külkereskedelemmel. A prioritás a
nagykereskedelem, belvárosi boltjuk ennek csupán kirakata, s a cég
tavaly 282 millió forint árbevételt produkált. A tavaly 865 milliós
forgalmat produkáló Culinaris Kereskedelmi Kft. is rendelkezik
nagykereskedelmi divízióval, és folyamatos teltházzal futnak
főzőbemutatóik is, amelyek például az egzotikus hozzávalók felhasználási
módját mutatják be.
ZSÉLY ANNA
TANULÓPÉNZ. Kedvtelésből éttermet nyitni biztos bukást ígér, miként az is, ha a tulajdonos azonnali nyereséget akar kisajtolni. Takács Lajos részben azért is akart saját éttermet, mert elege lett a dilettantizmusból. Ha egy minőségi fazekat kért – amely esetenként több tízezer forintba kerül –, egy-két korábbi főnöke pár hónap múlva máris a kapcsolódó bevételt kérte rajta számon. „Itthon ráadásul hiányzik a koncepcionális gondolkodás. Meg kell tudni fogalmazni két mondatban, hogy milyen éttermet akarunk csinálni. Ebből a padló színe és a borválaszték egyaránt levezethető” – hívja fel a figyelmet Zsidai Zoltán Roy.
Takács Lajos. Az Olimpia tulajdonos-séfje reggelente a piacon kezd.
Fotó: Szigeti Tamás
Már a tanulás is sok pénzbe kerül, a piaci belépés pedig százmilliós nagyságrendű tétel, és még egyszer ennyit emészthet fel az első 3–5 év finanszírozása, mire – szerencsés esetben – termőre fordul a vállalkozás. Tíz étteremből kilenc egy-két év alatt a világon mindenhol tönkremegy.
Nagyjából négy évvel számol a nullpontig a Déryné tulajdonosa, Kovács Kristóf is. A közönség felől nézve a hely abszolút siker, reggeltől estig telt házzal működik, a mellette nyílt Mini Koktélbárral együtt 115 fős legénységével ma a legnagyobb kenyéradó étterem Budapesten. Az építkezésre Kovács félmilliárdos hitelt vett fel, amit reményei szerint tíz év alatt visszafizet. A két és fél éve nyílt vendéglő csak azért nem nyereséges, mert eddig folyamatosan nagy fejlesztéseket finanszíroztak: a Mini megnyitását, saját pékséget, cukrászatot, teraszt toldottak hozzá az eredeti étteremhez. Az alapító szerint másfél év múlva „lesz kész” a hely, és onnantól profitot fog termelni.
Felkapott, mégis bezárt éttermek
Armani Café• Artesano • Bolero •
Castro Bistro • Óceán bár & grill • Lou Lou • Páva • Premier
Étterem és Terasz • Segal
Az alapanyagköltségek jellemzően az árbevétel jó harmadát teszik ki (ám a legmagasabbra pozícionált, fine dining éttermeknél ez az arány az 50 százalékot is elérheti). A másik harmadot a munkabérek viszik el. Erre jön még a rezsi, amelyet a legtöbben alulterveznek. Egy méretesebb, 150 ülőhelyes belvárosi vendéglő esetében az áram- és a gázszámla – áfa nélkül – a 2 millió forintot is elérheti. A legnagyobbak is itt vétik el. Gordon Ramsay is azért zárja be sorra az éttermeit, mert nem figyelt a költségekre – tartják gasztrokörökben. Emellett van néhány alapvető tudnivaló, ami egyes vélekedések szerint még mindig nem vésődött be a hazai vendéglátósoknál. A gyerek- és kutyabarát étterem például mindenhol siker, nálunk azonban még alig néhány helyen gondolnak valóban a kicsikre (etetőszékkel, menükkel, térkialakítással), a kutyát pedig szinte sehova sem engedik be. Szarvashiba az is, amikor túlságosan szórnak egy étlapon az árak: kínosan érezheti magát a kispénzű vendég, ha a legolcsóbb fogást választja.
EGY ASZTALNÁL. Csapody Balázs szerint a bőségtálaknak leáldozott, ezért 5–6 fogásból álló menüsor kipróbálására biztatja vendégeit, amelynek csak a végére laknak jól, viszont így számos új ízzel megismerkednek 5–6 ezer forintos áron. „Egyre többen vannak, akik az ilyen ajánlatokat nemcsak szívesen fogadják, de kimondottan kérik is. A magyarok nem önmagában az árra, hanem az ár-érték arányra érzékenyek” – tapasztalja. S hozzáteszi: az étteremnek az is feladata, hogy összeültesse a családtagokat, barátokat. „Az étterem a színházi program alternatívája. Tévedés azt hinni, hogy az emberek enni mennek be. Nem. Egy érzést keresnek, azért fizetnek”– állítja egy neve elhallgatását kérő, esetenként gasztrotanácsadással is foglalkozó szakember.
Közös kavarás
Főzőiskolák tucatjai jelentek meg az ezredforduló után.
E vállalkozások jellemzője, hogy a piaci szereplők zöme más bizniszt is
visz mellette: a tavaly indult Csillagánizs alapítójának, Mach Tímeának
közgazdasági területen működő cége van, az Essencia tulajdonosai pedig
saját pincészetekkel rendelkeznek Villányban és Tokajban. Várady Eszter,
az Essencia vezetője szerint szükség is van a pluszbevételt biztosító
melléküzletágakra, ami amúgy Európa-szerte tapasztalható. (Az Essenciát
és a pincészeteket is magában foglaló Gasztromédia Kereskedelmi és
Szolgáltató Kft. árbevétele tavaly 7 millió forint volt.) „A főzőiskolák
egy év alatt termelnek annyi pénzt, mint az éttermek naponta” – ad
indoklást Kócsa László, a 11 millió forintos 2009. évi árbevételű
Chefparade XXL Kft.alapítója. Folyamatos fejlesztésre van szükség, s az
üzlet a beindítás után 3–5 évvel fordulhat termőre, mert a speciális
kialakítású ingatlanhoz több tízmillió forintra van szükség. Fontosabb
tétel a rezsi, a bérköltség, az alapanyagköltség és a séfek
tiszteletdíja, a kurzusok ára pedig 7 és 20 ezer forint között mozog. Az
emberek az élményért jönnek, s ebbe a hangulatos hely mellett a
kurzusvezető személye is beletartozik. „A jó séf egyszerre ismert és
elismert” – fogalmaz Turóczi Gábor, a Lucullus Baráti Társaság elnöke. A
Chefparade tapasztalatai szerint nem feltétlenül a nagy nevek adják át a
leghatékonyabban a tudást, vagy kezelik a legügyesebben a csapatot –
ráadásul a gázsijuk nagyon megdrágíthatja a kurzust. A főzőiskolák híre
többnyire szájhagyomány útján terjed, a legnagyobbak hírlevelekben és a
Facebookon keresztül informálják az érdeklődőket. Sikertörténetnek
számít a Rapid Randi és a Chefparade közös vállalkozása, a 2006 óta futó
Főző Randi szolgáltatás is, amely a főzőtanfolyamot köti össze a
társkereséssel 9 ezer forintos belépődíjért. A céges főzőtréningekre is
sokan lecsaptak, a többi között a Vodafone, a Shell és az Ernst &
Young. A program szórakozást és csapatépítést is kínál, az ára azonban
barátságosabb egy tréningnél (Nokedliprojekt – Figyelő, 2010/5. szám).
Mivel
drága, egyelőre kevés a külföldi gasztrotúra. Ezek programja bor- és
sajtkóstolók sorozata, vagy ilyen jellegű fesztiválok, népszerű
sztárséfek vendéglőinek felkeresése lehet, a leggyakoribb pedig a
klasszikus városnéző túrákba beiktatott kocsma- vagy étteremlátogatás.
Piaci rés lehet a főzőtúra is, ebben Puczkó László, a Turisztikai
Tanácsadók Szövetségének elnöke sok lehetőséget lát. Egy toszkán villa
olasz főzőkurzusáért azonban akár 1000 eurót is elkérhetnek, a helyszín
pedig legalább olyan fontos, mint maga a tanfolyam.
ZSÉLY ANNA