Ezen elvárások alatt persze mindenki mást ért. Ráadásul egy adott személy álláspontja is változik a korral, nem is beszélve arról, amikor a változó üléspont határozza meg az új álláspontot.
Liberális világnézetűnek tartom magam, s korábban a gazdaságtól távolságot tartó államot preferáltam, minden szabályozást a szabadpiaci viszonyokba való indokolatlan beavatkozásként éltem meg. Mára a korom (sajnos) és az üléspontom (szerencsére) is változott; árnyaltabbak, ambivalensebbek az érzéseim. Mondják: a legharcosabb liberális fiatalból lesz a legkonzervatívabb vénember – néha a magyar rögvalóság is produkál ilyent –, magamnál azért ilyen pálfordulást nem érzékelek. Ma is azt látom, hogy amibe nálunk az állam beleszól, ott kő kövön nem marad. Gyengén megírt törvények születnek, hiányoznak viszont a hatástanulmányok, gyakoriak a változások, mindenütt tetten érhető a lobbik befolyása, és olyan hivatalokat hoznak létre, amelyek erőre kapnak és önmegvalósításuk közben mindenkit vegzálnak. Mindezek miatt nehéz lélekkel szólok olyan megfontolásokról, amelyek árnyalják a fiatalabb koromban kialakult képet.
SZABAD-E A SZABAD VERSENY? Megértettem mindazonáltal, hogy a szabad piac klasszikus tézisei olyan feltételezésekkel élnek, amelyekről mára tudjuk, hogy nem helytállóak.
● A piac szereplőinek információ-ellátottsága azonos. Ez a tétel tipikusan nem teljesül. Olyannyira nem, hogy a kérdés tudományos igényű elemzéséért 2001-ben közgazdasági Nobel-díjat is lehetett kapni. Márpedig az eltérő információs bázis alapvetően befolyásolja a verseny tisztességét (elég csak arra gondolni, hogy a földi halandók számára átláthatatlan pénzügyi termékeket árusítanak földi halandóknak, vagy a bonyolult szerződéses feltételekre, az apró betűs kitételekre, általában a fogyasztói piac és marketing működésére, esetleg a japán jen és svájci frank hitelekre). Ide köthető a piaci szereplők érdekeltségének különböző időtávja is: a bankárok prémiuma a következő évben esedékes, míg az adósok 20 éven keresztül törlesztenek. Az internet és a távközlés forradalma csökkenti ugyan az információ-ellátottságbeli különbségeket, a választható termékek és szolgáltatások sokasága növeli azokat, különösen az egyedi fogyasztók szintjén.
● A szereplők döntései racionálisak. A kísérleti pszichológia az elmúlt húsz évben komoly bizonyítékokat mutatott fel annak igazolására, hogy az emberek megjósolhatóan irracionális döntéseket hoznak. Előre láthatóan – és ezáltal manipulálhatóan – elvesztik a józan eszüket bizonyos helyzetekben. Amikor például az „ingyen” jelszó elhangzik, az ajánlat többi feltételét a fogyasztók tudatalattija lehalkítva hallja csak meg. (Megdöbbentő kísérletekről olvashatunk Dan Ariely Predictably Irrational című könyvében.) A 2002-es közgazdasági Nobel-díjat e területek kutatói kapták.
● A piac mérete, szereplőinek száma engedi a szabad piac törvényszerűségeit működni. Minél kisebb és zártabb egy piac, annál kevésbé igaz ez a feltételezés. Jóllehet a magyar gazdaság nyitott, itthon mégis magas az oligopóliumok száma, ebben a nyelvi korlátnak bizonyosan szerepe van. Alapvető változásokra nem is lehet számítani, mert a versenyképességhez szükséges kritikus üzemméret mellett igen kevés cég fér el a piacon egymás mellett.
Fentiekből – az elmúlt évek válságával is takarózva – sokan azt a következtetést vonják le, hogy az államnak a gazdaságban is nagyobb közvetlen szerepet kell vállalnia. Ezzel szemben én továbbra is úgy vélem, hogy a gazdaság működését békében kell hagyni, „mindössze” a szabályozásokat kell folyamatosan megújítani, a világ működéséről szerzett új ismereteink felhasználásával.
Nem gondolom, hogy ha az állam aktívabb résztvevője lett volna a gazdaságnak az elmúlt húsz évben, kevésbé lett volna mély a válság. Ráadásul senki nem bizonyította még be, hogy a válságok ne lennének a fejlődés természetes velejárói. Az állam nem lett időközben jobb gazda, nem lelt rá a bölcsek kövére, ami indokolná a szerepének növekedését. Az állam szabályozói szerepét a tisztességes piaci verseny fenntartásában eddig sem kérdőjelezte meg egyetlen józanul gondolkodó ember sem. Viszont bölcsebb, előrelátóbb és modernebb szabályozásra lett volna szükség.
Sok, nálunk gyorsabban fejlődő országban – különösen a Távol-Keleten – nagyobb a központi koordináció, ami nem keverendő össze a központi tervutasításos rendszerrel. Ez valóban segítette ezen országok fejlődését, de ne higgyük, hogy az állami beavatkozás a fenntartható gyorsabb fejlődés titka. A távol-keleti országokban a kialakult értékrendek és szokások sokkal inkább előírják az egyén alárendeltségét és az öngondoskodás kötelezettségét. Szingapúr és Kína is a koordinált gazdasági szabadság és a központi politikai irányítás együttélésével működik. Rövid az időtáv annak a megítéléséhez, hogy ez a mix fenntartható-e, és milyen mértékben kell a demokrácia nagyobb rezsijével számolniuk a későbbiekben.
A „fejlett” világban a politikai szereplők horizontja általában a következő választásokig tart, nap, mint nap szembesülünk is a rövid távú elfogadottságot a hosszú távú eredmény elé helyező döntésekkel. Ez ugyanolyan adottság, mint amikor az egyének fejében az „ingyen” szó hallatán elindul a vezérhangya, és az elemi számolási feladatot nem oldják meg. A leggyorsabban növekvő távol-keleti országok (Kína, Vietnam vagy éppen Szingapúr) vezetői történelmi távlatokban, dinasztikusan gondolkodnak, amikor stratégiákról van szó.