Samsung–Nokia párharc

Mobilpiaci erőviszonyok
Figyelő
2012-04-27 19:44
A Samsung lett a legnagyobb mobiltelefon-gyártó, lekörözve a Nokiát. A dél-koreai cég az Apple almájából is harapott egy darabot.
Letaszította trónjáról a 14 éve uralkodó Nokiát a Samsung, amely eladásai alapján a világ legnagyobb mobiltelefon-gyártója lett. A Samsung az első negyedévben 93,5 millió mobilkészüléket adott el, 36 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A Nokia 82,7 millió készülékkel így a második lett. A finn cég 1998 óta számít a legnagyobb gyártónak, akkor vette át a vezető szerepet az amerikai Motorolától.

A Samsung előretörésében nagy szerepet játszott a Galaxy márkanevű okostelefon piaci sikere. A Nokia lemaradása főleg az elöregedő termékpalettának tudható be mind az okos-, mind pedig a hagyományos telefonok piacán. Kínában például 62 százalékkal kevesebb Nokia telefont adtak el az első negyedévben, mint egy évvel korábban. A Samsung tavaly még csak Európában vált a legnépszerűbb gyártóvá, a Nokia megőrizte vezető pozícióit a feltörekvő piacokon. Elemzői vélemények szerint az idén jelentős piaci részesedéseket veszíthet el Kínában és Indiában a Samsung javára. A harmadik legnagyobb gyártó, az Apple az első negyedévben 89 százalékkal, 35,1 millióra növelte eladásait. <#zaras_figyelo#>

A Samsung csúcsmodellje. Tarolt Ázsiában is

A Samsung azonban az Apple almájából is kiharapott egy jókora darabot, a Strategy Analytics ágazati elemzőcég szerint 44,5 millió készülékkel beérte az okostelefonok piacán az Apple-t. A cég Galaxy Note nevű terméke sikeresen vette fel a versenyt – főleg árban – az Apple iPadjével. Egy negyedévvel korábban a Samsung még csak 12,6 milliót adott el ezekből a telefonokból. A Samsung így az okostelefon-piacból körülbelül 30, a teljes mobilpiacból 25 százalékkal részesedik. A Nokia teljes piaci részesedése 23 százalék, míg az Apple-é 9,5 százalék körül alakult. A teljes mobilpiac 3,3 százalékkal, 368 millió eladott készülékre bővült az idei első negyedévben.

A Samsung egyébként a világ legnagyobb tévékészülék- és csipgyártója. A dél-koreai elektronikai óriás az idén szeretné csaknem megduplázni okostelefonjai és tabletszámítógépei eladását az előző évhez képest. Várakozásai szerint 2012-ben 380 millió mobilkészüléket adna el az egy évvel korábbi 300 millió után. A gyár májusban, Londonban mutatja be a Galaxy S II nevű, eddigi csúcsmodell utódját, ez lesz az első olyan készülék, amely a Google új, Ice Cream Sandwich elnevezésű operációs rendszerét futtatja.

Az Apple és a Samsung viszonya egyébként jól tükrözi az ágazat enyhén skizofrén helyzetét. A két cég sorra perli be a másikat szerte a világon különböző szabadalmak feltételezett megsértése miatt. A mobilpiacon ádáz versenyt folytatnak, közben meg az Apple a Samsung legnagyobb kuncsaftja. Az amerikai cég csipeket és képernyőket vesz a dél-koreai riválistól, 7,6 százalékát adja a Samsung árbevételének.

Az okostelefon-piac öldöklő versenyében egyébként a Nokia is igyekszik felzárkózni. A társaság a napokban jelentette be, hogy a legfontosabb európai piacok közé tartozó Nagy-Britanniában elhalasztja két héttel egyik vezérterméke, a Lumia 900 bevezetését. A finn cég ezt azzal indokolta, hogy a készülékek iránt olyan erős a kereslet az Egyesült Államokban, hogy nem győzi a gyártást. A Lumiából az első negyedévben 2 milliót adtak el. A jó eredményekre nagy szüksége van a Nokiának, piaci megítélése ugyanis romlik. A legnagyobb európai hitelminősítő, a Fitch Ratings a múlt hét közepén bóvli, befektetésre nem ajánlott kategóriába minősítette le a cég kötvényeit. A Fitch további lépéseket helyezett kilátásba abban az esetben, ha a Nokia nem képes stabilizálni árbevételét és pozitívba fordítani üzemi eredményét.