Záboji Péter: te is vállalkozó vagy!

A cégindítással kapcsolatos tévhitekről
Figyelő
2012-04-27 18:34
Saját bőrömön tapasztaltam, és ezért meggyőződésem, hogy sosem késő saját céget indítani. Az alapítványunk által szervezett, ezt elősegítő kurzusokon eddig több százan vettek részt Budapesten, Kolozsvárott, Pozsonyban és Prágában.
Koruk 19 és 52 év között mozgott, és sokuknak sikerült megadni a kellő kezdőlökést, hogy saját üzletbe fogjanak. Óriási gond azonban, hogy a vállalkozókkal szemben még ma is túl sok a társadalmi előítélet. Otthon, a magyar családokban, a középiskolákban és az egyetemeken is a foglalkozás és a foglalkoztatottság áll az előtérben, vagyis alkalmazottakat nevelünk. Aki a saját ötletét vagy üzleti gondolatát szeretné megvalósítani, azt felemelt mutatóujjal figyelmeztetjük, hogy abból bizony nem fog megélni! A vállalkozói ismeretek oktatása gyakorlatilag nem létezik, ami persze nem is csoda, hiszen ezzel még a vezető elitfejlesztők is csak alig tíz éve foglalkoznak.

A huszadik században az élethosszig tartó foglalkoztatás volt a követendő minta, így az emberek elsöprő többsége a biztos állásra pályázott. Az ezredforduló környékén az internetes cégek berobbanása már jelezte, hogy változás előtt áll a vállalkozói életforma megítélése. Az itteni szóhasználatban azonban még mindig azokat hívjuk vállalkozóknak, akik a „nép vagyonának” privatizációjából szerencsésen meggazdagodtak. Le kell bontanunk ezeket a vállalkozó szó körül szerencsétlenül kialakult negatív tévképzeteket. Tudatosítanunk kell, hogy a fenntartható fejlődés becsületes vállalkozók és vállalatok nélkül elképzelhetetlen.<#zaras_figyelo#>

Még azok is, akik tiszteletre méltó módon kiállnak a vállalkozói gondolat mellett, régen elavult előítéleteket szajkóznak. A sikeres vállalkozáshoz egy remek ötlet, sok pénz, no meg egy üzleti terv kell – halljuk tőlük gyakran, ám mindez nagy tévedés. Üzleti siker ugyanis nem ötletből, hanem elkötelezett, kemény csapatmunkából születik. Befektetői forrás pedig bőven rendelkezésre áll, a Jeremie-alapok kiéhezetten várják a jó koncepcióval előrukkoló, felkészült csapatokat. Az utóbbi években sok induló vállalkozás részesült befektetésben (Gravity R&D, Noispot, PocketGuide). Egy jó ötlet természetesen kevés ahhoz, hogy a befektető rábólintson az üzletre, az induló vállalkozóknak komolyan fel kell készülniük a piaci helyzetre, a versenytársakra vagy a költségek és a bevételek várható alakulását firtató kérdések megválaszolására.

Legfőbb bűnünk, hogy a hazai start-up sikerekről a média alig vesz tudomást. Kevesen ismerik a követendő példaképeket, pedig ők köztünk járnak: a még csak harmincnégy éves Somlai Ádám, a Prezi társalapítója vagy a még fiatalabb Szőke Márton, aki a Yahoo!-nak  értékesítette IndexTools nevű cégét. A sort folytathatnánk a LogMeIn, az EPAM vagy a Ustream alapítóival, akik mind az új generációs magyar vállalkozók kevéssé ismert tagjai. Hogyan biztosítható a fenntartható gazdasági növekedés Európa országaiban? Hogyan zárkózzanak fel a közép-európai országok a nyugati életszínvonalhoz? Sem az újraelosztó szociális állam, sem pedig a nagyvállalatok nem fognak elegendő számú állást teremteni ahhoz, hogy a foglalkoztatás számottevően növekedjen. Azon sem segítenek, hogy a versenyképesség jelentősen javuljon. Mi tehát a megoldás? A vállalkozó szellem és kultúra, angol szóval az entrepreneurship az, ami képes arra, hogy gyökeresen átalakítsa napjaink társadalmának gondolkodásmódját és gazdasági viszonyait.
A szerző vállalkozó és befektető, a European Entrepreneurship Foundation (www.vfaktor.hu)elnöke