A Fidesz-program meghirdetése előtt a szakemberek is csak találgatják, exportorientált versenyágazat marad-e, vagy munkaerő-megtartó, szociális foglalkoztatóvá válik az agrárgazdaság.
Még az sem biztos, hogy elvállalja; se a rang, se a pénz nem érdekli, csak az, hogy amit megcsinál, tökéletes és tisztességes legyen. Így írta le egyik ismerőse Fazekas Sándor karcagi polgármestert, amikor a neve először bukkant fel a formálódó zöld-agrár-vidékfejlesztési és vízügyi tárca leendő vezetőjeként. Tavaszig még a Fideszhez közelállók sem fogadtak volna arra, hogy a karcagi városvezető lesz a befutó a fő természeti erőforrásokat és a környezetvédelmet is magába olvasztó csúcshivatal élén. „Csak tesztelik” – legyintettek májusig, hiszen a jogász végzettségű szakembernek kevés köze volt mostanáig a mezőgazdasághoz. Még saját pár hektár földjét is bérbe adta. Pedig a Gráf József előtti miniszterek sora mutatja, hogy a hazai agráriumban nem sok babér terem annak a tárcavezetőnek, aki nem szakember, nem igazodik el az egymással is csatázó lobbik kusza érdekdzsungelében.
Bár a Fidesz holdudvarából több, biztos nyertesnek tűnő tárcavárományos, önjelölt miniszter neve is felbukkant – az európai parlamenti képviselő Glattfelder Bélától a Magosz-elnök Jakab Istvánon át az Országgyűlés mezőgazdasági bizottságát vezető Font Sándorig –, Orbán Viktor mégis Fazekas Sándort választotta. Utólag sokan azzal magyarázzák a döntést, hogy az apparátus-irányítási képességek mellett ez alkalommal a fedhetetlenség, a „szűz kéz” volt a fő szempont. Annak is szerepe lehetett, hogy Fazekas a Miniszterelnökséget irányító Varga Mihály államtitkár földije, tagja a megbízható karcagi csapatnak. E mellett a közigazgatási gépezet működtetésében rutinos vezető, ügyes, hatékony végrehajtója a felülről érkező utasításoknak.
Államtitkári team
A vidékfejlesztési és környezetvédelmi tárcánál
összesen hat államtitkár dolgozik majd:
● Ángyán József, a gödöllői
Szent István Egyetem Környezet- és Tájgazdálkodási Intézetének vezetője
(parlamenti államtitkár)
● Czerván György, a tápiószentmártoni
Aranyszarvas Zrt. elnök-vezérigazgatója (mezőgazdaság)
● Farkas Imre,
a Geodéziai és Térképészeti Zrt. termelési vezérigazgató-helyettese
(közigazgatás)
● Illés Zoltán, a Fidesz szakpolitikusa, az
Országgyűlés környezetvédelmi bizottságának egykori elnöke
(környezetvédelem)
● Kardeván Endre, Zala megyei főállatorvos
(élelmiszer-biztonsági államtitkár, egyben országos főállatorvos)
●
V. Németh Zsolt földmérő üzemmérnök, 1990 óta négy év megszakítással
Vasvár polgármestere (vidékfejlesztés és uniós ügyek)
Azt persze a következő évek mutatják meg, hogy az apparátusi rutin elég-e túlszárnyalni az előző öt év agrárirányítását sikerágazattá fejlesztő Gráf József sztárminisztert. Nehezíti Fazekas dolgát, hogy az új csúcstárca alapjaiban más lesz, mint volt az elődje. Az eddigi vidékfejlesztési feladatok mellett ugyanis a környezetvédelmi és vízgazdálkodási ügyekkel, a bányakapitányságokkal is bővülnek az új kormányzati struktúrában a tennivalók. Sajátos, eddig nem tapasztalt párhuzamosság is bonyolítja majd a működést, mert az új, kívülről meglehetősen autonómnak tűnő zöld- és vízügyi területet államtitkárként Illés Zoltán – a Fidesz szakpolitikusa, az Országgyűlés környezetvédelmi bizottságának egykori elnöke – irányítja majd. A helyzet tálcán kínálja a konfliktust az olyan, gyakori ügyekben, amikor az agrártermelői és a környezetvédelmi érdekek – támogatási igények – szembekerülnek egymással. Illés Zoltán, aki lapzártánkig nem reagált a Figyelő kérdéseire, korábban maga is úgy értékelte, hogy a környezetvédelem, a természetvédelem és a vízügy felértékelődik az új kabinetben.
Fazekas Sándor. A leendő miniszter a közigazgatási gépezet működtetésében rutinos. Fotó: Szigeti Tamás
BELVÁROSI ZÖLDEK. De minek a rovására történhetne ez a felértékelődés? – firtatja az agrárlobbi. A vállalkozói réteg nem minden tagja tapsol ugyanis Illés felbukkanásának. „Komoly gondok lesznek, ha az istállótrágyát, a tápanyag-utánpótlás legtermészetesebb anyagát, továbbra is veszélyes hulladéknak tekintik a belvárosi környezetvédők” – előlegezi meg Raskó György közgazdász-agrárvállalkozó a konfliktust. Nem leplezve, hogy ilyen belvárosi zöldnek tekinti Illést is. Aggodalmát nem mindenki osztja. „A csúcstárca új szerkezete hatékonyabb szakmai munkára ad lehetőséget” – vélekedik Fórián Zoltán, az Agrár Európa Kft. tanácsadó cég üzletág igazgatója. Így szerinte a mezőgazdaság nem szorul emiatt háttérbe, gördülékenyebben lehet a konfliktusokat kezelni. Az egy fedél alá kerülő területekkel megvalósíthatóvá válhat olyan, sok évtizedes terv is, mint az öntözésfejlesztési program. Még a leköszönő miniszter is elismerte, hogy ezzel ő is adós maradt, mert a koalíciós kormány alatt a tárcák ellenérdekeltsége miatt nem tudta megvalósítani a vízgazdálkodási terveit (lásd a keretes írást).
Előzetes viták övezik a tárca várható agrárkoncepcióját is. Ángyán József, a kijelölt parlamenti államtitkár, aki kinevezéséig szintén nem kívánt nyilatkozni, korábban (Birtokviszony – Figyelő 2010/6. szám) utalt arra: a nagygazdaságok helyett a családi formát ösztönözné. Speciális gazdahitel-programot is szükségesnek tartana a családok földhöz juttatásához, mert nincs pénzük a földvásárláshoz, fejlesztéshez. A tőkés társaságok nagyüzemeit eközben kedvezőtlenül érintheti az állami földek bérleti szerződéseinek felülvizsgálata, az emelkedő bérleti díjak, a nagygazdaságok számára sávosan csökkenő támogatás, az egy kézben lévő területnagyság várható korlátozása. De Ángyán korábbi cikkünkben úgy vélte, ha növelni akarják a vidéki foglalkoztatást, akkor nincs más megoldás.
Az állami (uniós) pénzek elköltésére alapozott, „szociális elfekvő” típusú mezőgazdaság azonban Raskó szerint nem képes több – a nemzetgazdaságnak is hasznot hozó – munkahelyet teremteni, mint a professzionális. Ráadásul az állam fenntartásához sem tud érdemben hozzájárulni, ami szintén nem hagyható figyelmen kívül az agrárpolitikai irány kialakítása során. Ezért a szakember úgy véli, nem lenne helyes, ha az új kormány a mezőgazdaságot nem gazdasági ágazatként kezelné, hanem a szükséges munkahelyteremtéshez a „szociális foglalkoztatás” szempontjából közelítene, s az agráriumot hagyományőrző „skanzen gazdaságnak” tekintené.
FÜSTÖLGŐ BOMBÁK. Annál is kevésbé van idő a kísérletezgetésre, mivel égető feladatokat is örököl az új tárca. A tejtermelők helyzete például válságos, de az értékesítési bajok miatt tűzoltó munkára van szükség a zöldség-gyümölcs piacon is. Már füstölög az idei meggybomba, s menetrendszerűen ez várható az alma esetében is. Sürgősen dönteni kell, hogy az Új Magyarország Vidékfejlesztési Programban még meglévő szűk forrásokat hová csoportosítják, miközben a lobbik egymással vetekedve tartanak rájuk igényt. Szintén megoldandó probléma a bukdácsoló termelői értékesítő szövetkezetek (tész) konszolidálása, professzionális vállalkozássá alakítása, hogy életképessé válhassanak. Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége a napokban kért sürgős kormányzati segítséget az ágazat katasztrofális helyzete miatt. Az ezredforduló óta az iparág termelése 20 százalékkal, a foglalkoztatottak száma és a belföldi értékesítés 25-25 százalékkal csökkent. Iparági szinten a szektor évek óta veszteséges, a beruházások értéke folyamatosan csökken, a cégek súlyosan eladósodottak. Mindezt átfogó ágazatpolitikai programmal kellene villámgyorsan orvosolni.
A tornyosuló tennivalók láttán hamar elválik, hogy az új miniszter képes lesz-e rendet vágni a lobbik követelései között. Az érdekcsoportokat ügyesen kezelő Gráfhoz képest az e téren kevésbé tapasztalt, a tökéletes úriemberek személyiségjegyeit hordozó Fazekas Sándorra sok megmérettetés vár itthon és az uniós miniszterek tanácsában is.
Fotó: Kalló Iván
Gráf József értékelése
Jó lehetőségnek tartja Gráf József a
kibővített agrár-vidékfejlesztési tárcát, amiért ő hiába harcolt. A
leköszönő miniszter véleményét három témakörben foglaljuk össze.
Saját
időszakáról
„Nagyot léptünk előre a versenyképesség növelésében,
komoly műszaki-technológia fejlesztést hajtottunk végre. Több mint 2
ezer állattartó telep újul meg, vagy épül teljesen újonnan. Az EU-ban
egyedül hazánk kapott támogatást a szántóföldi növénytermesztés
fejlesztésére, továbbá sok borüzem újult meg. Az unió történetében
először a pálinkások is pályázhattak fejlesztési támogatásra, a minőség
megőrzésére. Amiben nem sikerült előre lépni, az a vízgazdálkodás, az
öntözés. Ezért örülök, ha egy kézbe kerül az új tárcánál az agrárium és a
vízügy. Magyarországon hibás a szemlélet. Az a cél, hogy ne öntse el az
országot az átvonuló víztömeg, ahelyett, hogy megtartanánk,
hasznosítanánk, amennyit csak lehet. De a hatékony vízgazdálkodás akkora
feladat, mint a sztrádaépítés, 15–20 év alatt lehet megvalósítani, de
ebbe sem erőm, sem módom nem volt belekezdeni a területek megosztottsága
miatt. A mezőgazdaság, a vidékfejlesztés, a környezetvédelem és a
vízgazdálkodás egy kézbe helyezése egészséges, jó szerkezet. Én is
harcoltam ezért az elmúlt öt évben, de nem tudtam elérni a koalíciós
kormányzás miatt.”
A soros tennivalókról
„A kormányváltás a
támogatások kifizetésében nem okozhat megtorpanást a gazdáknak. Azokat
az ügyeket pedig, amelyekben a pártok között konszenzus van – mint a
földvásárlási moratórium meghosszabbítása, amelyre a leköszönő kormány
már beadta az igényt Brüsszelben – tovább kellene vinni. Fel kell
készülni a 2011-es magyar uniós elnökségre. Három-négy olyan agrártéma
is van, amelyeket kiemelten kezelünk, az élen a közös agrárpolitika
előkészítése a 2013-ban induló, a tagországok között máris nagy vitákat
gerjesztő új pénzügyi időszakra. Magyarország akkora költségvetési
hozzájárulást kér, mint eddig, és további lehetőséget a
műszaki-technológiai fejlesztésre. Ennek az anyagát is átadom az új
miniszternek, hogy felkészülhessen a tárgyalásokra.”
Utódja
alkalmasságáról
„Biztos furán hangzik tőlem, aki a szakmából jöttem,
hogy nem a végzettségen múlik az eredmény. Az uniós agrárminiszterek sem
mind mezőgazdasági szakemberek. A jogász végzettségű Fazekas Sándor
vezetői képességéről, korrektségéről nagyon jó véleményeket hallok, és
ezt az összetett minisztériumot nem csak agrárszakember tudja
irányítani. Különösen a 2013-tól kezdődő uniós pénzügyi időszakban,
amikor a vidékfejlesztés lesz a domináns. Polgármesterként jártas is e
területen. Czerván György személyében pedig kitűnő szakember áll majd
mellette államtitkárként. Elismerem, a vezetésem alatt a versenyképesség
javítására tett erőfeszítések mellett a tárcánál kicsit háttérbe is
szorult a vidékpolitika, az agrárfejlesztés.”