Néha kifizetődőbb lehet bérelt járművel autózni, mint sajátot vásárolni. A díjak és a feltételek azonban erőteljesen eltérhetnek egymástól.
Hiába verte az asztalt a külföldi útjáról bérautóval hazatért üzletember az egyik autókölcsönző ügyfélszolgálatán. Bár a négykerekűt épségben visszaadta, három hétig nem tudta felszabadíttatni azt a csaknem félmillió forintot, amelyet a társaság biztosítékként zárolt a bankkártyáján. Ezért a későbbi kölcsönzések miatt csináltatott egy hitelkártyát, annál ugyanis nem a bankszámlán lévő saját pénzét, hanem főleg a hitelkeretét terheli a fedezet.
Mindazonáltal érthető az autókölcsönzők óvatossága, mert a válságban az ügyfelek helyzete egyre rosszabb. „A cégek nagy része le is mondott a gépjárművek bérléséről, visszaesett a kereslet” – számol be Dévai Gábor, a Sixt hálózathoz tartozó Wallis Autókölcsönző Kft. ügyvezető igazgatója. Pedig a bérlés most is versenyképes alternatíva a sokmilliós autóvásárlás helyett, igaz, nem mindenkinek és nem minden esetben. „Mindennapi használatnál persze a saját autó is lehet jó választás, de érdemes számba venni a hosszabb távú bérlés előnyeit” – ajánlja Andorka Anikó, a napi és tartós bérlettel egyaránt foglalkozó Europcar marketingvezetője. Szerinte a bérlés mellett szól a teljes körű szolgáltatási háttér, a szerviz, a csereautó. Ennél is többet nyomhat a latban, hogy a másra is használható pénzt nem kell lekötni saját gépjárműpark megvásárlására, s a bérleti díj költségként elszámolható.
Mire figyeljünk autóbérlésnél?
● A konkrét bérleti díjra érdemes több
cégtől írásban ajánlatot kérni
● Előny, ha a szolgáltató kapott már
szakmai díjakat
● Az összehasonlításnál fontos az „apró betűs rész”,
mert a társaságok más-más ingyenes és térítéses szolgáltatást raknak a
csomagba
● A nagyobb szolgáltatóknál általában benne van az alapárban
a gépjárműadó, a kötelező és a törés/lopás elleni biztosítás, a
magyarországi autópálya-matrica és a csereautó
● Megéri olyan
assistance szolgáltatást kérni, amely 24 órában, a hét minden napján
elérhető a sérült vagy műszaki hibás autó javításához
● A kiszemelt
kocsi lehetőleg ne legyen 1–2 évesnél régebbi
● Tájékozódjunk arról
is, hogy ha baj van, segít-e az adott kölcsönző, s ha igen, hogyan
(például hétvégén is nyitva tart-e az iroda, van-e non-stop
ügyfélszolgálat és hasonlók)
● Körültekintőnek kell lenni a gépjármű
átvételekor, s ha van rajta sérülés, ezt be kell íratni az átvételi
jegyzőkönyvbe
RUGALMAS. A vállalkozások esetében ok lehet a bérlésre, ha késik az új céges gépjármű átadása, vagy kocsi kell a próbaidős kollégának, az éppen itt lévő külföldi partnernek. Akár a napi díjas bérletnél olcsóbb tartós bérleti konstrukciót is igénybe lehet venni. (Utóbbit gyakran a napi bérlettel foglalkozó cégektől eltérő szervezetek végzik, banki partnerrel.) Nem kell lízingeléssel vagy hosszú távú szerződéssel elköteleződni, a bérlet – fix havidíj mellett – akár hónapról hónapra hosszabbítható (a tartós bérlet és a pénzügyi lízing összevetését lásd az 52–53. oldalon).
Tavaly szélsőséges tartományban változtak a valutaárfolyamok, ami lízingpiaci krízist okozott. Ennek fényében még előnyösebbnek tartja a tartós bérletet Wolfgang Bartesch, a napi és tartós bérletet is intéző Fox Autorent Kft. ügyvezető igazgatója. Főleg a kezdő vállalkozások, az alakuló gazdasági társaságok számára ideális a középtávú autóbérlés, mert így előre kiszámítható forint alapú költségek mellett alakíthatják a járműparkjukat. Az általában évi 30 ezer kilométeres futásteljesítményt tervező cégek számára Dévai Gábor is a tartós bérletet ajánlja. Ilyenkor minden autóval kapcsolatos adminisztrációt, ügyintézést a bérbeadó végez, nem vész el a használó cég alkalmazottjának értékes munkaideje.
A világos pró és kontra érvek ellenére nehéz megtalálni egy adott kisvállalkozás számára az autóbeszerzések ideális formáját. A nagy autókölcsönző társaságoknál ezért szakember méri fel a potenciális ügyfél igényeit, és egyedi konstrukciókat kínál a tartós bérletre is.
Ahhoz, hogy ne csalódjunk például egy külföldi autópályán lerobbant bérautó füstölgő motorjánál állva, a legfontosabb a megfelelő minőséget nyújtó szolgáltató kiválasztása (lásd az 51. oldalon). E tekintetben nem sok jót hozott a válság. „Sok kölcsönző egyre korosabb és kisebb méretű, homogénebb összetételű autóflottával próbálja a költségeit csökkenteni” – tapasztalja Andorka Anikó. Ugyanakkor a csökkenő forgalom ellenére a még talpon maradt társaságok emelték a bérleti díjakat, mert a flottában kezelt gépkocsik beszerzési ára 2009-ben átlagosan 7,5 százalékkal nőtt. Szinte valamennyi üzemeltetési költség megugrott. Az euróval szemben tavaly legyengült forint miatt magasabb lett az autók lízingdíja is. A legalacsonyabb bérleti díjak egy év alatt 10–20 százalékkal emelkedtek, miközben a bérléshez kapcsolódó eddig ingyenes szolgáltatások fizetőssé váltak.
Árak és biztosítékok:
Néhány autókölcsönző telefonos
ügyfélszolgálatától tájékoztató jellegű ajánlatot kértünk a május végi
időszakra, felső-közép kategóriás gépkocsi (például egy Opel Vectra)
bérlésére, kisvállalkozás számára, csak Magyarországra. A nettó napi
díjakra, illetve a pénzügyi biztosíték vagy letét összegére vonatkozó
ajánlatokat itt közöljük. Ezek mellett a konkrét bérleti feltételekben
és a kapcsolt szolgáltatásokban is jelentős eltérések lehetnek.
Az adatok megtekintéséhez kattintson!
NEHÉZ AZ ÖSSZEHASONLÍTÁS. A nemzetközi hátterű, ellenőrzött minőségi sztenderdekkel dolgozó rent-a-car cégek biztonságosabbak lehetnek, mint az ismeretlen kicsik, de ez sem szentírás. A választás persze manapság inkább azzal kezdődik, hogy mindezt mennyiért kínálják. E tekintetben külföldi autóbérlésnél kicsit könnyebb a helyzet, mert az interneten olyan, a díjakat is összehasonlító oldalak segítenek a választásban, mint például az Autoeurope.eu. Itthon viszont ritka kivétellel a cégek honlapjain sem lehet részletes díjlistát találni. Ezért telefonon érdemes végighívni a kiszemelt kölcsönzőket. Bár a válság megtizedelte az effajta cégeket is, széles a paletta – a napi 4200–4800 forintért elérhető kisautókat kínálóktól a prémium kocsit és szolgáltatást ígérő nemzetközi szolgáltatókig. A telefonálás azért is megtérül, mert az eltérő feltételek miatt a díjakat nehéz összehasonlítani. Egy középkategóriás személyautó napi tarifája nettó 17–34 ezer forint között mozog. A hétvégi (4 napi) bérleti díj „listaáron” 50–70 ezer forint, havonta pedig 364–475 ezer forintra rúg. Minél hosszabb a bérlési idő, általában annál kisebb az egy napra jutó díj. A szolgáltató persze „testre szabott ajánlattal” rugalmasan eltérhet a listaártól, ha például egy-egy fontos ügyfél esetében az üzleti érdeke így kívánja. Ez különösen a tartós bérleti konstrukcióknál igaz. Aki bérelni akar, annak napokkal, nyári csúcsidőben pedig hetekkel előre érdemes lefoglalni a járművet. A fizetéshez, a pénzletéthez ritka kivétellel dombornyomott bankkártyára vagy hitelkártyára is szükség lesz, prémium kocsi esetében akár 300–800 ezer forintos összeggel a számlán.
A
tartós bérlet és a pénzügyi lízing
TULAJDONJOG
Tartós
bérlet: Az operatív lízingnek is nevezett konstrukciónál a kocsi a
bérbe adó cég tulajdonában van és az ő könyveiben szerepel.
Lízing: A
kocsi a futamidő végéig a lízingbe adó tulajdona, de a lízingbe vevő
könyveiben szerepel.
DÍJ, AMORTIZÁCIÓ, ADÓ
Tartós bérlet: A
havi díj költségként vehető figyelembe; az amortizáció elszámolása a
bérbe adónál történik, s ő fizeti a cégautó-adót is.
Lízing: A havi
díj itt is leírható költségként, az amortizációt azonban a lízingbe vevő
számolhatja el, miközben a cégautó-adót is fizeti.
MARADVÁNYÉRTÉK
Tartós
bérlet: E konstrukciónál van maradványérték (ez azt az összeget
takarja, amennyit a lízingcég kalkulációja szerint az autó a futamidő
végén érni fog), s ezt az ügyfélnek nem kell törlesztenie. Vagyis a
kamatokat az autó (kezdőrészlettel csökkentett) teljes értéke után
fizeti, tőkét azonban kevesebbet kell törlesztenie, mint pénzügyi lízing
esetében.
Lízing: Nincs maradványérték.
FENNTARTÁSI KÖLTSÉGEK
Tartós
bérlet: A bérbe vevő teljes üzemeltetési szolgáltatást kap.
Lízing: E
költségek a lízingbe vevőt terhelik.
TULAJDONJOG MEGSZERZÉSE
Tartós
bérlet: Az 1–3 éves bérleti időszak lejártával a járművet az ügyfél nem
vásárolhatja meg, mert akkor pénzügyi lízinggé minősülne át a
szerződés. Az ügyfélnek – a szerződésben foglaltaktól függően – módja
lehet arra, hogy ugyanazt az autót tovább bérelje alacsonyabb havi díj
mellett, vagy új bérautóra cserélje.
Lízing: A jellemzően 4–5 éves
futamidő lejárta után a tulajdonjog zárt végű pénzügyi lízing esetében
automatikusan átszáll a lízingbe vevőre. Nyílt végű módozatnál a
lízingbe vevő mondhatja meg, ki legyen a tulajdonos.
ÖSSZEGZÉS
•
Tartós bérletnél a havi díjba általában beépülnek a különböző adók
(cégautó-adó, súlyadó, vagyonadó), a biztosítás, a szerviz, a gumicsere
és az assistance szolgáltatás is. Összességében ezek miatt havi szinten
lehet olcsóbb és drágább is a tartós bérlet.
• Ugyanakkor szinte
biztos, hogy a bérbe adó cég olcsóbban tudja szervizeltetni,
biztosíttatni az autót (mivel nagy tömegben üzemeltet), mint az egyéni
ügyfél, emiatt utóbbi számára a tartós bérlet valószínűleg olcsóbb, mint
a lízing.