Mélyláda a puffban

Akusztikus bútorok építése
Figyelő
2012-04-24 15:04
Szükségképpen elrondítják egy nappali képét a hangsugárzók? – tette fel magának a kérdést Bizsók Vajk belsőépítész-tervező, aki most saját cégével próbálja bebizonyítani a nemleges választ.
Felhangosítom a zenét, azt ér vagy nem ér? – kérdezi játékosan Bizsók Vajk, majd amikor a távirányítóval felhangosítja, a körben ülők nem is tudják, honnan jönnek a dallamok. Lassan kiderül, hogy a falon lévő festmény és az állólámpa zenél, a mélyláda pedig el van rejtve egy puffban. A 33 éves, saját cégét Károly Antal befektetővel együtt egy éve elindító vállalkozó két korábbi szakmai szerelmét, az építészeti tervezést és az audiotechnikát ötvözi. Manufaktúrájában olyan egyedi bútorokat kezdett gyártani, amelyek hangsugárzók is egyben. „Tervezőként sorra azt tapasztaltam, hogy az igényesen kialakított lakásokban, éttermekben, szállodai szobákban és üzletekben minden szép, mindenre odafigyeltek, kivéve a hangsugárzókat, és ez borzasztóan zavaró volt” – mondja.

Fotó: Bánkuti András

<#zaras_figyelo#>

Villáminterjú – Bizsók Vajk
– Az árak alapján egyértelmű, hogy az egyedi luxustermékek piacán kell boldogulnia. Kik a vevők?
– Kétségtelen, hogy ma Magyarországon a luxus kategóriája, ha valaki akár milliós tételeket is hajlandó áldozni egy hifiberendezés hangsugárzóira. A tipikus vevő az ötvenes éveiben járó, befutott, megállapodott, lehiggadt, vagyonosabb réteg tagja, aki szereti minden szempontból igényesen berendezni az otthonát, figyel az apró részletekre is. Jellemzően nem az újgazdagok jönnek, ez egyébként tökéletesen egybevág a várakozásaimmal.

– Hogy megy az üzlet?
– Még csak egy éve létezik a cég, és az elmúlt hónapok nagyrészt azzal teltek, hogy felépítsük a szolgáltatás hátterét. Elkészült a műhely, és összeállt a pár fős induló szakértői gárda. Most próbálunk szélesebb körű ismertségre szert tenni, de máris látszik, hogy van megfelelő kereslet arra, amit nyújtunk.

– Terméket vagy szolgáltatást adnak?
– Is-is. Házhoz megyünk, felmérjük a terepet, megismerjük a megrendelő pontos igényeit, és ezek alapján megtervezzük az egyedi rendszert. A hangsugárzók lelkét adó hangszórókat persze mi is vesszük, de a házát vagy a házként szolgáló bútordarabot mi készítjük hozzá, és mi is szereljük fel azokat a megrendelőnél.

A helyiséghez illő hangsugárzó elkészítése azonban nem volt egyszerű menet, ezek az eszközök ugyanis nem véletlenül egyformán unalmas fekete-szürke ládák. Ha a dobozhoz vagy az előlaphoz nem kellő gondossággal nyúlnak hozzá, a jó akusztikának azonnal lőttek. A hangsugárzót rejtő bútor elkészítéséhez tehát audiofilnek, mérnöknek és formatervezőnek is kell lenni egyben. Márpedig a Bizsók Manufaktúra arra építi üzleti modelljét, hogy bármilyen bútorba el tudja rejteni a zene forrását, legyen az a szobainas, egy szobor vagy a falra tett képzőművészeti alkotás. Saját tesztlabort építettek fel, ahol a felhasznált anyagok torzításait mérni tudják, a műhelyben pedig szinte bármilyen egyedi bútort le tudnak gyártani. Itt derült ki például, hogy az olajfestmények mögé nem tudnak hangsugárzót rejteni, mert a vászon rontja a hangminőséget, ám például a selyem egyáltalán nem zavarja az akusztikát. A kísérletezéshez fel is használták a selyemmel dolgozó Somogyi Réka kortárs festő erre a célra készített műveit.

Egy Bizsók hangsugárzó alapára 600 ezer forinttól indul, a felső határ pedig a választott anyagoktól függően a csillagos ég. A megrendelők igényeire szabott, teljesen egyedi tervezés miatt néha előfordul, hogy a prototípusok nem hozzák a várt minőséget, és a kukában végzik, a projektek átlagos ideje így körülbelül másfél-két hónap.