Nemrég vehették át a diplomájukat a Hankook első gumiipari szakmérnökei, a Bosch pedig már évek óta tanszéket működtet a Miskolci Egyetemen. A felsőoktatás mellett egyre több cég kóstol bele a szakképzésbe is. A toborzás így sokkal könnyebb: a legjobb diákokat azonnal alkalmazhatják.
Az Európai Parlament kulturális és oktatási bizottsága nemrég elfogadta az egyetemek és vállalkozások közti együttműködésről készült előterjesztést. A jelentés egyik legfontosabb célja, hogy segítse a fiatal diplomások munkaerő-piaci beilleszkedését.
A felsőoktatás és a vállalkozások együttműködése kölcsönös előnyökkel jár Schmitt Pál, az Európai Parlament alelnöke szerint. Ezzel az egyetemek közvetlen visszajelzést kaphatnak a cégek elvárásairól, a vállalkozásokat pedig versenyelőnyhöz juttathatja a részvétel az egyes kutatási-képzési programokban – hangsúlyozta a néppárti politikus.
k_fn9_cikk_banner
A jelentés felszólítja az Európai Bizottságot, hogy dolgozza ki az egyetemek és a vállalkozások közti mobilitás jogi kereteit és ismerje el a tanulás e speciális formáját – írja az MTI. A hallgatók és oktatók közvetlen, gyakorlati tapasztalatra tehetnek szert, a szakemberek pedig felfrissíthetik elméleti ismereteiket, de akár posztgraduális képzésen is részt vehetnek.
A mérnökképzésbe már belekóstoltak a cégekA mérnökképzés egyik fellegvárában, a Miskolci Egyetemen már évek óta működik egy „Bosch-tanszék”. A II. világháború óta ez az első vállalatok által finanszírozott tanszék Magyarországon. Az ipar és az egyetem együttműködése olyannyira sikeres volt, hogy egyre több intézményben hoznak létre hasonló, cégek által támogatott tanszéket.
bal_fn8_cikk_kapcsA Bosch például laboratóriumok kialakítását finanszírozta, amelyekkel a gyakorlatorientált képzést támogatta. A cég segítségével vendégprofesszorokat hívhatnak meg, tananyagot vásárolhatnak. A mechatronikai mérnökök képzése a Bosch számára az utánpótlás megteremtése miatt is fontos. A miskolci gyáraikban például gyakornoki programokat indítanak, és a legjobb fiatalokat alkalmazzák is. A tanszék feladata az oktatás mellett a kutatás is: a cégcsoport részére készítenek fejlesztéseket.
Más példa is van: a Hankook Tire kezdeményezésére tavaly elindult egy posztgraduális gumiipari szakmérnöki képzés a Dunaújvárosi Főiskolán, az első évfolyam tíz végzőse február 6-án vette át a diplomáját. A hallgatók megismerhették a fejlesztési, irányítási, tervezési folyamatokat, valamint a különböző gyártási technológiákat. Az elméleti oktatást a főiskolán tartották, a gyakorlati tréning pedig a vállalat rácalmási gyárában volt. A képzés tananyagát és menetét a Hankook magasan képzett mérnökei dolgozták ki, akik egyben a gyakorlati órákat is tartották.
„Egy felsőoktatási intézmény mindig erről álmodozik: egyszer csak bekopogtat hozzá egy jelentős létszámot foglalkoztató cég, és közli, hogy szüksége van speciális felsőfokú végzettséggel rendelkező fiatalokra” – mondja Szántó Jenő, a főiskola oktatási rektorhelyettese. A Hankook azt is vállalta, hogy évente tíz hallgatót saját költségére beiskoláz, a többiek egy félévért 150 ezer forintot fizetnek. A képzés folytatódik, számos diák adta be jelentkezését, ők 2010 szeptemberében kezdhetik meg a tanulmányaikat.
Befektetés a képzésBányai Tibor, a cég HR-vezetője a HR-es Mesterkurzus előadójaként kifejtette, hogy a vállalat egyszerűen nem talált megfelelő mennyiségű magasan képzett munkatársat, ezért döntöttek úgy, hogy kiképzik a saját embereiket.
Munkásszálló is épül
A jövőben az sem lesz fontos, hogy a gumiipari szakmunkások a közelben lakjanak: a Hankook több mint 2 milliárd forint értékű beruházással nemsokára elkezdi építeni az első saját munkásszállóját Rácalmáson. Az ötszáz férőhelyes szálló egyedülálló kezdeményezés, már nagyon régen nem létesített hasonlót egy magyarországi vállalat sem.
A cég közleménye szerint nem egy kollégiumszerű szállót kell elképzelnünk, hanem modern apartmanokat, parkokkal, mosodával, fitneszteremmel.
Próbálkoztak munkaerő-kölcsönzéssel, külföldről akartak szakembereket toborozni, ám nem sikerült eleget találniuk. Épp ezért a cég felvette a kapcsolatot a munkaügyi központtal, és együtt kitalálták, hogy munkanélküliek beiskolázásával maguknak „termelik ki” a megfelelő szakembereket.
A vállalat ezért kidolgozta az OKJ-s gumiabroncsgyártó szakképzés feltételeit. Elsősorban regisztrált munkanélküliek vehetnek részt ezen, és a sikeresen vizsgázók automatikusan felvételt nyernek a Hankook rácalmási gyárába.
A győri Audi Hungaria Motor Kft.-nél – a Lukács Sándor Szakképző Iskolával együttműködve – már 2001 óta folyik szakképzés, az idén 150 szakmunkástanuló pályázott a tíz szakmában kínált gyakorlati helyekre. A három legnépszerűbb Audi-szakma mellett, mint az autógyártó, szerszámkészítő és gépi forgácsoló, a szakmunkástanulóknak gyakorlati helyeket kínálnak többi között a mechatronikus, autószerelő, fényező, automatikai műszerész és autóelektronikai műszerész szakmákban. A szerszámkészítők számára az Audinál töltött gyakorlati időszak három, a gépi forgácsolóknak kettő, a többi területen egy év.
A 2008/2009-es tanévben 69 szakmunkástanuló végzett, közülük 35-nek tudott munkát adni a vállalat. „Az Audi Hungaria tudatosan fektet be a fiatalok szakképzésébe. Ez része a hosszú távú személyügyi stratégiánknak. Magasan képzett munkaerő-utánpótlással tartósan biztosíthatjuk vállalatunk versenyképességét és jövőjét” – mondta Rozman Richárd, az Audi személyügyi igazgatója.