Nagyra nőnek

Figyelő
2010-05-05 22:05
Először haladta meg a Facebook látogatottsága a Google-ét az USA-ban. A változások hazánkban is érzékelhetők, itthon már több mint egymilliós aktív felhasználói táborral büszkélkedhet az oldal.
A Facebooknak jelenleg már több mint 400 millió aktív felhasználója van. Népszerűségének növekedésében az is nagy szerepet játszott, hogy hírfolyamot indított az oldalán. A portált korábban kizárólag képek feltöltésére és a baráti kapcsolatok ápolására használták, mára azonban a legmegbízhatóbb közösségi térré nőtte ki magát. Mutatja ezt az is, hogy egy átlagos Facebook-felhasználó a nap folyamán majdnem egy órát tölt az oldalon.

Látogatószáma március közepén meghaladta a Google-ét. Ilyen forgalmi statisztikák mellett nem csoda, hogy a hirdetők valóságos Kánaánt vélnek felfedezni a használatában.
A két cég között a jelek szerint egyre élesebb a rivalizálás, az április közepén tartott F8 fejlesztői konferencián a Facebook olyan újításokat jelentett be, amelyek akár hadüzenetként is értelmezhetők a Google ellen. Ezek közül talán a legfontosabb az Open Graph protokoll, amelynek segítségével minden weboldal beillesztheti a Like gombot (lásd keretes írásunkat). Így a felhasználók maguk dönthetik el, hogy melyek az értékes internetes tartalmak, és nem a különböző optimalizálási technikákkal „átverhető” keresőprogramok. Más fronton is a Google babérjaira tör a Facebook, hiszen egy közösségi dokumentumkezelő megoldást is bemutattak, amelynek érdekessége, hogy a Microsofttal együttműködve fejlesztették ki. Ez azt jelenti, hogy a we¬bes alkalmazásoknak köszönhetően a bejelentkezett felhasználók a Facebookon keresztül szerkeszthetnek és oszthatnak meg Microsoft Office-dokumentumokat.

Magyarországon is robbanásszerű növekedés mutatkozott meg az elmúlt időszakban az oldal látogatottságát illetően. Februárban még mindössze alig 800 ezer regisztrált felhasználója volt a Facebooknak, ez az szám azonban majd két hónap alatt meghaladta az egymilliót. Ez persze annak fényében nem csoda, hogy manapság átlagosan heti 50-60 ezer taggal gyarapodik az oldal. Érdekesség továbbá, hogy az aktív felhasználók táborát elsősorban a 17 év alattiak képviselik, a Facebookon minden hatodik ember ebbe a korosztályba tartozik. Tovább fokozva a személyesség érzetét, bevezették a rajongói oldalakat, amelyekből máris több ezer található a portálon. Ez is egy újabb opció, amely jó lehetőséget kínál mind a magánszemélyek, mind a márkák számára, hogy hatékonyabban szólítsák meg a potenciális fogyasztót. A közösségi oldal ugyanis a tapasztalatok szerint kiválóan alkalmas interaktív kommunikációra, a márkázott tartalom elosztására és a márkahűség erősítésére.

Bár az oldal hazánkban is dinamikusan növekszik, ne feledkezzünk el a leglátogatottabb magyar közösségi portálról, az Iwiwről, amely több mint négymillió felhasználójával még mindig jócskán megelőzi a Facebookot. Igaz, utóbbi ilyen ütemű terjeszkedése komoly aggodalmat kelthet az Iwiwnél.
Magyarországon a közösségi oldalakon belül kiemelten növekedett a videomegosztó portálok látogatottsága. Az Ipsos és a Gemius piackutató cég közös jelentéséből kiderül: főként a 18 évesnél fiatalabbak használják egyre többet a videomegosztó oldalakat, de a felmérés adatai szerint a 30–39 éves korosztály is kezdi felfedezni ezeket a portálokat.

Szeret, vagy nem szeret

Április végén jelentette be a Facebook, hogy a korábban az oldalon megjelenő tartalmak értékelésére szolgáló Like (tetszik) gomb a jövőben bármelyik internetes oldalba beilleszthető lesz. A felhasználók erre kattintva jelezhetik, ha valamilyen szempontból érdekesnek, fontosnak tartják az adott weblapon található tartalmat. Ez az információ azonnal megjelenik a közösségi portálon lévő személyes profiljukban, így az ismerőseik is tudomást szereznek az általuk érdekesnek tartott oldalakról. A tartalomtulajdonosok számára komoly lehetőséget jelent a Like gomb beépítése az oldalba, hiszen még gyorsabban juthatnak el potenciálisan 400 millió felhasználóhoz. A kezdeményezés azonban aggályokat is felvet, jogvédő szervezetek szerint arra ösztönzi a felhasználókat, hogy könnyelműen, túl sok információt osszanak meg magukról.