Szembesítések

Kiállításmustra
Figyelő
2012-04-11 15:14
Egy kiállítás mindig az emberről és az életről szól. Érvényes ez e heti hazai és nemzetközi ajánlónkra is, amely a halott könyvek tárától a halál fizikai képtelenségét megtestesítő cápáig ível.
Izomemberek
Emberi testek pőrén és kendőzetlenül, az izmokig és erekig hántva, egészében és részleteiben. Ránézésre is borzongató. Pedig nem ez a célja. A Bodies2 kiállítás nem ábrázol, hanem feltár és megmutat. Nemcsak az egészséges, de a beteg szervezetet is. Például a dohányos koromfekete tüdejét, amelybe tíz év alatt egy kiló kátrány is lerakódhat. Bár a városlakóé is csak néhány árnyalattal világosabb.
Döbbenet és rácsodálkozás kettőssége kíséri végig a kiállítást. Metszetekre bontva például úgy mutatkozik meg a test, amelyhez hasonlót eddig csupán a modern képalkotó eljárásokkal vizsgáló orvosok láthattak. A Bodies2 a korábbihoz hasonló, de részletesebb és inkább oktató jellegű tárlat. Felvilágosít és eligazít, 15 testet és több mint 200 testrészt s izmait, ereit bemutatva egészíti ki a magunkról alkotott hiányos ismereteinket.
Bodies2. Helyszín: VAM Design Center, Budapest. Megtekinthető: július 31-ig


Családi album
A bécsi és budapesti székhelyű nemzetközi szervezet, a Centropa Alapítvány 22 ezer digitalizált fotót és 1300 interjút őriz a zsidóságról. A képeken hétköznapi jelenetek tárulnak elénk, az interjúkból pedig korántsem hétköznapi történeteket ismerhetünk meg arról, ki hogyan élte túl a holokauszt borzalmait.
Ebből az alapanyagból készít az alapítvány vándorkiállításokat a világ minden táján, és most ez a különleges családi album érkezett Budapestre. A kiállítás szerves része az a pedagógiai program, amelynek keretében a fiatalok megismerkedhetnek a történelem ezen szeletével.
Történetek egy családi albumból – Magyar zsidók XX. századi emlékei. Helyszín: Holokauszt Emlékközpont, Budapest Megtekinthető: június 17-ig<#zaras_figyelo#>


Boguslawski PL_akátjai
A hetvenes években igazi kincset ért egy-egy lengyel plakát. Aki otthon a falra rajzszögezte, úgy érezte, egy kis művészeten túli igazság is a szobájába költözött. Tomasz Boguslawski a plakátművészek nagy nemzedékének második generációjához tartozik; most kiállított színházi plakátjai hétköznapi motívumokból és tárgyakból építkeznek, de rendkívüli találékonysággal. Hogy magától értetődően belelássuk az embert, ám ugyanakkor kirajzolja a színdarab egy esszenciális elemét is. Plakátjainak többsége fejeket s arcokat mintáz, döbbenetes változatossággal. Sajtreszelő, összetört szemüveg, darabjaira tépett rózsaszál vagy egy szem krumpli alkotja egy-egy arc kellékeit – s mind más és más, hol mulatságos, hol riasztó, máskor romantikus vagy meghitt hangulatot kelt.
Tomasz Boguslawski: PL_akátok – lengyel plakát-művészet. Helyszín: Lengyel Intézet, Budapest. Megtekinthető: április 27-ig


A performance nagymamája
Így nevezi magát Marina Abramovic, a belgrádi születésű, ma New Yorkban élő világhírű képzőművész, akinek 2008-ban, Laoszban forgatott videoinstallációjából tárlat nyílt a Műcsarnokban. A művész gyakran bukkan fel maga is műveiben, így az erőszak elleni tüntetésként is felfogható kiállításának anyagaiban, a gyerekszereplőkkel forgatott videóban és a fotósorozatban is. Marina Abramovic élete leghosszabb performance-át a New York-i MoMA-ban tavaly megrendezett életmű-kiállításán tartotta, amikor a múzeum nyitvatartási idejében két és fél hónapon keresztül egy asztalnál ülve várta a látogatókat.
Marina Abramovic: Az üresség nyolc leckéje. Helyszín: Műcsarnok, Budapest. Megtekinthető: április 22-ig


KÜLFÖLDI KIÁLLÍTÁSOK
Degas aktjai
Negyed évszázada nem volt ilyen monumentális kiállítás Párizsban Edgar Degas művészete előtt hódolva. A tárlat minden alkotása a meztelenséghez kötődik, szemléltetve, hogyan alakult és fejlődött Degas korai éveitől kezdve hosszú karrierje végéig az aktok ábrázolása. Az ellopott fedetlen pillanatok, a fürdőző, fésülködő asszonyok s maga a női akt olyannyira meghatározó témává vált művészetében, hogy szinte minden technikával ábrázolta, így az olajfestmények mellett rajzok, szobrok, metszetek és pasztellképek is helyet kaptak a kollekcióban.
Degas és az akt • Helyszín: Musée d’Orsay, Párizs • Megtekinthető: július 1-jéig


Vatikáni titkok
Feltárul a Vatikán titkos levéltára. Az egyedülálló kiállítás száz, eleddig szigorúan őrzött dokumentumot tár a nagyközönség elé a Musei Capitolini termeiben.
Bepillantást enged a Galileo Galilei és a Giordano Bruno elleni per anyagaiba, Marie Antoinette börtönben írt soraiba vagy Michelangelónak a Szent Péter-bazilika építéséről írt leveleibe. A történelmi iratok mellett a titkos archívum őrzi a világ egyik legjelentősebb aranypecsét-gyűjteményét is. Néhány most megtekinthető, miként a rendkívül értékes pergamenekből is több.
Lux in Arcana – L’Archivio Segreto Vaticano si rivela • Helyszín: Musei Capitolini, Róma. Megtekinthető: szeptember 9-ig


Hirst gyémántkoponyája
Ahogyan egy évtizeddel ezelőtt a Bodies kiállítás sokkolta Európát, ám ma már városról városra járva ismétli önmagát, úgy rázta meg Damien Hirst A halál fizikai képtelensége egy élő tudatában című műve – vagyis egy formaldehidbe süllyesztett cápa – húsz évvel ezelőtti közönségét. Most a londoni Tate Modern áprilistól már emlékezős összefoglaló – retrospektív – kiállítással tiszteleg az anyagiakban leggazdagabb és szellemiségében legprovokatívabb brit művész előtt, több mint hetven alkotását felsorakoztatva. Közöttük a hírhedt cápát, híres pötty- és pillangófestményeit, valamint a For the Love of God című művét, a platinaalapra 8601 gyémánttal kirakott emberi koponyát, amely annak idején 15 százalékkal meglódította a gyémánt világpiaci árát.
Damien Hirst. Helyszín: Tate Modern, London • Megtekinthető: szeptember 9-ig (a gyémántkoponya június 24-ig)