A kormány ismét neki akar futni az orosz kapcsolatok felfuttatásának. A paksi atomerőmű kiírásra váró tendere iránt nagy az érdeklődés, de rendezni kell a Malév-hagyatékot is. A Szurgutnyeftyegaz-ügylet óta az orosz tőke csak szerény mértékben van jelen a magyar gazdaságban.
Áprilisban újrakezdődhetnek a magyar–orosz tárgyalások. Budapesti kezdeményezésre folyamatban van a kormányközi vegyes bizottság társelnöki egyeztetésének előkészítése, amelyen Magyarországot a korábbi fejlesztési miniszter, Fellegi Tamás helyett már Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter képviseli. A találkozó, amely a Malév rendezetlen ügyeire, energetikai kérdésekre és egy pénzügyi csomagra koncentrálna, a hazai szándékok szerint azt demonstrálná, hogy a keleti nyitás nem került le a napirendről. „Továbbra is megvan a szándék. Szeretnénk új alapokat és lendületet adni a kapcsolatok élénkítésének” – fogalmazott egy kormányzati forrásunk.
(Cikkünk megírásához magyar és orosz kormányzati, kereskedelmi illetékesekkel is folytattunk háttérbeszélgetéseket, akik név nélkül kívántak nyilatkozni.)
Orbán Viktor Vlagyimir Putyinnal. Lendület a kétoldalú élénkítésnek. Fotó: MTI/EPA
Persze nem teljesen eredeti az a kommunikációs fordulat, amely a vitás kérdések körüli egy helyben topogást új alapokra helyezett fordulatként szeretné eladni. Aki elolvassa a Magyar–Orosz Gazdasági Együttműködési Kormányközi Bizottság legutóbbi, októberi, hetedik társelnöki üléséről kiadott, szépen cizellált mondatokat a folytatódó intenzív párbeszédről meg a minőségileg új szakasz kibővítéséről és mélyítéséről, annak eszébe juthat, hogy a KGST agóniáját is hasonló közlemények próbálták leplezni. Az időponttal is lehet baj, mert Oroszországban a parlamenti és az elnökválasztást követően még nem alakult meg az új kormány. Ez májusra várható, és az interregnum magyarázattal szolgálhat arra is, hogy miért ültek le október óta az egyeztetések a kétoldalú kapcsolatokban. Deák András György Oroszország-szakértő, aki a napokban Moszkvában járt, például meg lenne lepve, ha már a tavasszal létrejönne a találkozó. Már csak azért is, mert nem tartja valószínűnek, hogy a jelenlegi orosz társelnök, Viktor Zubkov első miniszterelnök-helyettes a helyén maradna. Ez esetben viszont kérdéses, hogy mi értelme lenne a korai egyeztetéseknek.
Kormányzati részről viszont bíznak a három hete megkezdett előkészítés sikerében, már csak azért is, mert több érvvel bizonyítják az újrakezdés szándékát, és az idő több szempontból is sürget. Az első érv az új ember, Matolcsy György személye. Korábban is lehetett arról hallani, és beszélgetőpartnereink újból megerősítették, hogy Fellegi Tamást különböző okok miatt nem fogadta el teljesen az orosz fél. Matolcsy az év végén vette át az orosz és a kínai kapcsolatok kezelését, ehhez Zubkov táviratban gratulált. <#zaras_figyelo#>
Rahimkulov után
Az orosz működő tőke Magyarországon elsősorban az
ingatlanpiaci, a kereskedelmi, a pénzügyi, az energetikai és az
infrastruktúrához kötődő ágazatokat preferálta. Megdet Rahimkulov
2008-as hazaköltözéséig kulcsszereplője volt a magyarországi orosz
befektetéseknek: már a Gazexport, a Panrusgáz, az ÁÉB és az Interprokom
előtt, a Szojuzgazavtomatyika révén kapcsolatban állt Magyarországgal.
Megdet Rahimkulov. Nagyban játszott Magyarországon. Fotó: Bánkuti András
A
nagykanizsai DKG-East Olaj- és Gázipari Berendezéseket Gyártó Zrt.-ben,
illetve jogelődjeiben már az 1993-as privatizáció óta van különböző
nagyságú orosz részesedés. A CTP/Agromash Holding BV azzal, hogy
2009-ben megvette a Vogel & Noot Landmaschinen GmbH & Co KG-t,
Magyarországon is pozíciókhoz jutott. Nagy publicitást kapott kezdetben a
miskolci közös nanotechnológiai projekt. A Miskolc Holding 2009-ben
értékesítette ötvenszázalékos részesedését a szegedi székhelyű Lenbiz
Kft.-nek.
Modern technológiák is érkezhetnek keletről. Bár
eredete homályba vész, akár az „orosz NASA”, azaz a Roszkozmosz vagy a
hadsereg berkeiből is származhat annak az ultraibolya fénnyel működő
víztisztító berendezésnek a terve, amilyen többek közt a Fővárosi
Vízműveknél is dolgozik. Az orosz LIT Group tulajdonában lévő LIT
Budapest Kft. által szállított erős UV-fénnyel működő nagyberendezés
naponta 600 ezer köbméter víz megtisztítására képes, így Európa egyik
legnagyobb ilyen szerkezete. A 300 fős orosz anyacég eddig 2500 ipari,
önkormányzati fénnyel tisztító rendszert telepített világszerte.
A
növényvédő szereket gyártó Agro-Chemie Kft.-ben is meghatározó az orosz
tulajdon. Részben közvetlen, részben offshore cégen keresztül, de
szakmai kapcsolatok révén már az alapítástól többségi tulajdonnal
rendelkeznek. Az orosz piacról nem importál a vállalat,
késztermékexporttal foglalkozik, a FÁK piacán pedig a magyar növényvédő
szereknek évtizedek óta erős a pozíciójuk. Az Agro-Chemie Kft. szerint a
politikai események semmi esetre sem hátráltatják majd az üzletet, az
európai export révén a cég folyamatosan növekedni tud.
A MALÉV HAGYATÉKAA beszélgetésekből az is kiderült, hogy a nemzetgazdasági miniszter a kérdések nyitott és rugalmas kezelését a napirenden lévő legaktuálisabb vitatott téma, a Malév hagyatékának rendezésével bizonyíthatja. A magyar értelmezés alapján az orosz fél pozitívan fogadta azt a megközelítést, amely szerint a megoldásban a kölcsönös elégedettségre törekszünk. Ez a diplomatikusan semmitmondó megfogalmazás a gyakorlatban azt jelenti, hogy a magyar állam nem utasítja el automatikusan a Vnyesekonombanknak a csődbe ment vállalattal szembeni 126 millió eurós követelését – a bank felügyelőbizottságának elnöke egyébként Vlagyimir Putyin államfő. Közvetlen fizetési hajlandóságot ez ugyan nem jelent, de a szerteágazó kapcsolatrendszer valamely csomagjában az összeget vagy annak bizonyos részét beszámíthatják.
Mindez persze meglehetősen képlékeny. Amikor a Szurgutnyeftyegaznál lévő Mol-részvénycsomag visszavásárlásáról folytak az egyeztetések, a hazai és orosz sajtóban is elterjedt, hogy a magyar állam esetleg majd Paks felújítása vagy bővítése kapcsán honorálja az eladói hajlandóságot. „Senkinek nem ígértünk semmit” – szögezi le ugyanakkor a tárgyalásokra rálátó egyik forrásunk. Információink szerint egyébként Paksról a közeljövőben kormánydöntés várható, és idén tavasszal a tendert is kiírhatják. Ez is fontos érv lehet a mielőbbi kormányközi találkozó mellett. Nagy a nemzetközi érdeklődés, amelynek méretét, a döntés következményeit csak a vadászrepülőgép-beszerzési tenderéhez lehet hasonlítani. Bizonyára fontos szempont lesz a tenderben a fűtőanyag-vásárlás és -visszaszállítás kérdése, valamint a magyar cégek részvételének a lehetősége is. Orosz részről nem cáfolják, hogy számukra is kiemelt jelentőségű projektről van szó. Már több prezentációt tartottak a témában, és jelezték, hogy a finanszírozást is hajlandók vállalni (lásd a keretes írást).
Lukoil-kút Budapesten. Egyelőre leálltak az orosz nagyberuházások Magyarországon. Fotó: Bánkuti András
TARTÓS ENERGIAFÜGGÉSAz energetika egyébként is meghatározó tétel a kétoldalú kapcsolatokban. Minden diverzifikációs törekvés ellenére a teljes magyar energiaszükséglet 80-82 százalékát ma is Oroszország fedezi. Az egész kérdéskör egy soktényezős, rendkívül összetett egyenlet, amelynek bármely eleméhez nyúlunk, az a többi változót és a végeredményt is átalakíthatja. Például 2014 végén jár le az Oroszországgal kötött hosszú távú gázszállítási szerződés. Egyes szakértők máris felvetik, hogy esetleg a további árról szóló, majdani tárgyalásokon is engedményeket kaphat Magyarország, ha beengedi az orosz cégeket a paksi üzletbe. Ám még az is bizonytalan, hogy ki ül majd le az oroszokkal – sikerül-e kivásárolni addig a német E.Ont a földgázüzletből?
Vagy ott van az új földgázvezeték, a Déli Áramlat ügye. Orosz részről azt hangoztatják, hogy pillanatnyilag ez az egyetlen vezetékterv, amely menetrend szerint halad a megvalósulás felé. Novemberre várható a végső nyomvonal kijelölése. Korábban olyan hírek is felröppentek, hogy Magyarországot elkerülheti a főág. Egyrészt, mivel a Fidesz ellenzékben élesen támadta a projektet, másrészt az előkészületek sem haladtak megfelelően.
Az adatok megtekintéséhez kattintson!
ELŐTÉRBEN AZ MVMAzonban attól függetlenül, hogy februárban a Mol és a Gazprom lemondott a magyar szakasz pusztaföldvári gáztárolójának közös kialakításáról, a kormány határozottan érdekeltnek tűnik a Déli Áramlat megvalósításában. A Bush-adminisztráció távozásával az Egyesült Államokban is csökkentek a félelmek Európa energiafüggősége miatt, a Fidesz részéről pedig ma már a Gyurcsány-ellenes politikai retorikával magyarázzák a korábbi kirohanásokat. Az pedig, hogy a Magyar Villamos Művek februári közgyűlésén döntöttek a részvételi szándékról a földgázvezeték magyar szakaszának előkészítésében, újbóli megerősítése az elkötelezettségnek. „A magyar kormány, ahol csak bírja, az MVM-et tolja előtérbe. Ennyiben itt csak partnercserét látok, de nem a magyar–orosz reláció teljes elhalását” – fogalmaz Deák András György, aki szerint a Mol és az MVM közti hidegháború azért még okozhat nehézséget az orosz viszonylatban is.
Paks és a Ganz
Az első reaktortartály beemelése Pakson 1980-ban. Lesz-e folytatás? Fotó: MTI
A paksi atomerőmű új blokkjainak építésében is lehet
majd szerepük az orosz cégeknek, hiszen az erőmű méregdrága bővítése
leginkább az orosz technológiával lehet kifizetődő. Mai áron így is 1100
milliárd forint körül van egy blokk felépítése. Bár az előkészítés
elindult, 2030-ig, amikorra el kellene készülnie az új blokknak, még sok
víz lefolyik a paksi Duna-szakaszon is. Igaz, vélhetően lenne közvetett
magyar kapcsolódása is a paksi orosz üzletnek, például a Ganz EEG cég
révén.
Az eredetileg Ganz-MÁVAG néven működő vállalatot 1988-ban
részegységekre tagolták, az így létrehozott Ganz Gépgyár
reorganizációjával pedig 1991-ben a különböző tevékenységek elvégzésére
létrejött a Ganz Holding. 2008-tól a holding vegyes vállalatot hozott
létre Ganz Engineering és Energetikai Gépgyártó (Ganz EEG) Kft. néven. A
GVH 2008 októberében engedélyezte, hogy a Roszatomhoz tartozó TTM 51
százalékot szerezzen a cégben, amely az atomenergetikai berendezéseket
gyártó Ganz Energetikai Gépgyártó Kft. szükséges eszközeit veszi át. E
csoportnak Magyarországon kívül ötven orosz és külföldi energetikai
gépgyártó cégben van érdekeltsége. „A többségi orosz tulajdonnal, az
Atomenergomas leányvállalataként újra megnyílt előttünk a zárt orosz
piac” – nyilatkozta a Figyelőnek Kóti Lóránt, a Ganz Engineering és
Energetikai Gépgyártó Kft. kommunikációs menedzsere. „Az orosz kormány
atomenergetikai fejlesztési programjának részeként számos atomerőmű
rekonstrukciója, illetve új erőművek építése zajlik, ami komoly piaci
lehetőséget jelent számunkra. A Ganz EEG által gyártott erőművi
szivattyúkra és átrakóberendezésekre jelentős kereslet van az orosz
piacon” – mondja Kóti. A múlt évhez képest az Atomenergomas Nyrt. 21
erőművi blokk megrendelésével megduplázta, 2020-ig pedig a Roszatom
állami konszern 500 milliárd dollárra szeretné emelni a
rendelésállományt. Mindezeknek köszönhetően a Ganz EEG várható éves
forgalma 2012-ben meghaladja a 4,5 milliárd forintot.
A megvitatásra váró témák közül a pénzügyi részről lehet a legkevesebbet tudni. Azokra a korábbi kormányzati kijelentésekre lehet hagyatkozni, amelyek orosz és kínai érdeklődésben bizakodtak a magyar kötvénykibocsátások kapcsán. Bár ezt az optimizmust eddig semmilyen konkrétum nem támasztotta alá, a próbálkozások folytatódnak. Erre utal, hogy nemrég Moszkvában járt Töröcskei István. Az Államadósság-kezelő Központ vezérigazgatója pedig márciusi, nagy port felvert nyilatkozatában – amely szerint Magyarország még az IMF-megállapodás előtt devizakötvény-kibocsátásra vállalkozhat – azt is megemlítette, hogy más alternatív finanszírozási források is szóba kerülhetnek. Például rubelben jegyzett kötvények kibocsátása.
Az adatok megtekintéséhez kattintson!
A nagypolitika azonban a kétoldalú kapcsolatoknak csak egy – igaz, a leginkább meghatározó – részét fedi le. Az árucsere-forgalom például a vitás vagy függőben lévő kérdések ellenére is megy a maga útján. Tavalyi értéke – 25 százalékos növekedéssel – 12,6 milliárd dollár volt, ez csak kevéssel marad el a 2008-as csúcsév 14 milliárdos adatától. Oroszország az átmeneti visszaesés ellenére ismét a második legfontosabb külkereskedelmi partnerünk, bár a statisztika elfedi azt a tényt, hogy az import – energiafüggőségünk miatt – két és félszeresen meghaladja az exportot. Az éves növekmény döntő része is a behozatal számlájára írható. Nincs új a nap alatt: miközben a magyar gazdaság energiaszükséglete lendületesen emelkedik, a hazai kis- és közepes méretű cégek piacra jutási nehézségei ugyanazok, mint az elmúlt években voltak. Regionális szinten lenne értelme partnereket felkutatni, de ehhez legalább ott kellene lenni a nagy orosz gazdasági fórumokon, Moszkvában és Szentpéterváron, s megfelelő finanszírozási hátteret is fel kellene mutatni. Sok közös projekt ennek hiányában marad félbe. Mind magyar, mind orosz részről úgy látják, hogy életet kellene lehelni az Eximbe és a Mehibbe, mert eddig ez nem nagyon sikerült. Orosz részről azt várják, hogy a magyar piacra belépő Szberbank aktív lesz ezen a területen. Magyar részről pedig új hitelintézetek bekapcsolódásában bíznak. Egy forrásunk szerint például a Széchenyi Bank alkalmas lehet mezőgazdasági és építőipari projektek finanszírozására. Az élelmiszer-technológia és teljes termelési rendszerek, marha-, sertéstelepek iránt ugyanis komoly érdeklődés van Oroszországban, míg a mindenkori magyar kormány szinte mantraszerűen ismételgeti, hogy a mezőgazdaság fellendítésében meghatározó szerepük van a keleti piacoknak.
ÁLLAMI ÁLDÁSSALA működőtőke-befektetés (FDI) viszonylag új, nagyobb volumenben alig néhány éves múltra visszatekintő elem a kétoldalú kapcsolatokban. Az orosz kormány is a kétezres évek elejéig inkább a tőkekimenekítés eszközének tekintette a külföldi beruházásokat, s csak az utóbbi időben adta rá hivatalos áldását (részletesen keretesben). Néhány adat érzékelteti azt, hogy ma is mennyire ellentmondásos a helyzet. Az MNB felmérése szerint az orosz működőtőke-befektetések állománya Magyarországon a speciális célú vállalatok nélkül 2008 végén 24,7 millió euró volt (részvény és egyéb részesedés, valamint az újra befektetett jövedelem formájában). Ez a magyarországi FDI-állománynak mindössze 0,04 százaléka. Ugyanakkor 2009–2010 végén Közép- és Kelet-Európában Magyarországon volt a legnagyobb orosz működőtőke-állomány, az éves FDI alapján 2009-ben benne voltunk az első tízben – mondja Weiner Csaba, az MTA Világgazdasági Intézetének főmunkatársa, aki erről a témáról írt a tavaly nyáron megjelent Oroszország két világ között című tanulmánykötetben. Sőt, 2009-ben Oroszország volt nálunk a legnagyobb befektető, Hollandia és Svájc előtt, ha csak a részvény és egyéb részesedés egyenlegét nézzük.
A Szberbank moszkvai központja. Sok a finanszírozásra váró projekt. Fotó: Bánkuti András
AZ ELIT ÖSSZEZÁRAz ellentmondást egyetlen akvizíció oldja fel: abban az évben vette meg a Szurgutnyeftyegaz a Mol részvénycsomagját, a 785,2 millió eurós nettó működőtőke-befektetés döntően ebből adódott. A magyar visszavásárlással változott a helyzet.
A történteket Deák András György úgy értékeli, hogy sikerült eliminálni egy olyan ügyet, amely körül, ha megmarad, állandóan generálódott volna a feszültség, és sok egyéb más folyamat megakadt volna miatta. Ugyanakkor hozzáteszi: orosz szempontból viszont „a BorsodChem-TVK után ez már a második eset, hogy a magyar gazdasági-politikai elit összezár, ha lényeges aktíváról van szó”. Weiner Csaba pedig emlékeztet arra, hogy Vlagyimir Putyin az elnökválasztási kampánya idején, a Szurgutnyeftyegazt név szerint nem említve kifejtette, külföldön korlátozzák egyes orosz cégek jogait, ezért erősíteni kell a diplomáciai és politikai támogatásukat.
Orosz forrásból azt érzékeltetik, hogy a részvényvásárlás egy jóval nagyobb tőkeberuházás első lépése volt, ami most lekerült a napirendről, és ez a többi orosz nagyberuházót is óvatos magatartásra készteti. „Aki akar, megoldást, aki nem, indokot keres” – idéz egyik forrásunk egy orosz mondást, amikor a tulajdonosi transzparencia kérdése merül fel. Nyilvánvaló, hogy államközi szinten lehetne a tőkebefektetéseknek is nagyobb lendületet adni olyan körülmények között, amikor a válság hatására az állami ellenőrzésű orosz társaságok amúgy is könnyebben tudják finanszírozni a terjeszkedésüket, mint amelyek piacgazdasági körülmények között működnek.
CSEKÉLY TŐKEJELENLÉTMás kérdés, hogy mivel a magyar kormány a stratégiai ágazatokban maga is az állami tulajdon erősítésére törekszik, mely ágazatokban látná szívesen az orosz FDI-t, illetve, hogy ezek mennyiben érdekesek a másik félnek. Jelenleg egyébként orosz becslések szerint a hivatalos statisztikákban szereplőnél lényegesen nagyobb, másfél milliárd dollárnyi orosz befektetés lehet Magyarországon. Pontos adat azért nincs, mivel ennek java része offshore cégeken keresztül érkezik, ezért is tűnhet úgy, mintha csökkenne az orosz vállalatok itteni jelenléte (lásd grafikonunkat, illetve keretesünket a 10. oldalon). A széles körben elfogadott becslés alapján több mint kétezer, orosz részesedésű vegyes vállalat működik Magyarországon. Arról azonban becslés sincs, hogy ezek közül mennyit alapítottak csupán a tartózkodási engedély megszerzése érdekében vagy más okokból. A másfél milliárd dollár így sem teszi ki a magyarországi FDI egy százalékát.
Vagyis mindezek alapján erős túlzás lenne tehát azt állítani, hogy az oroszok már a spájzban vannak.
Az orosz tőke külföldön
Oroszországban nem létezik az ezredfordulón
meghirdetett kínai Going Global stratégiához hasonló ösztönzés, s
Kínával ellentétben Oroszország esetében a terjeszkedést főként a
magánvállalatok vezetik, írja Weiner Csaba az Oroszország két világ
között című kötetben, amelynek anyaga 2010-ben lett lezárva. A kétezres
évek elejétől az orosz kormányzat egyre kedvezőbben kezdett a külföldi
befektetésekre tekinteni. A politika változásának első jele Vlagyimir
Putyin beszéde volt a 11. Szentpétervári Nemzetközi Gazdasági Fórumon
2007 júniusában, ahol azt húzta alá, hogy érdekeltek az orosz társaságok
külföldi befektetéseinek további növelésében és kölcsönösen kedvező
feltételekkel a vagyoneszközök cseréjében a nemzetközi partnerekkel. Az
orosz központi bank adatai szerint a közvetlen külföldi tőkebefektetések
a kétezres években előbb 2003-ban, majd 2006-tól vettek nagy
lendületet. A 2009-es 46,1 milliárd dollárral Oroszország a hetedik
legnagyobb FDI-exportőr volt a világon az Egyesült Államok,
Franciaország, Japán, Németország, Hongkong és Kína mögött. A
kihelyezett FDI-állomány értéke alapján az ország (318,7 milliárd
dollárral) a 15. helyen állt a világon, jóval a többi BRIC-állam előtt.
A
Roszsztat szerint az orosz kihelyezett FDI-állományból 2010. június
végén Hollandia 31,5 százalékkal, Ciprus 27,1 százalékkal, az Egyesült
Államok pedig 11,6 százalékkal részesedett. Az IMEMO (2009) szerint a
húsz legjelentősebb orosz bázisú multinacionális vállalat külföldi
eszközeinek földrajzi megoszlásában továbbra is Nyugat- és Közép-Európa
(49 százalék) vezet a FÁK-térség (23 százalék) előtt. Az oroszok a
feldolgozóiparban, valamint a nagy- és kiskereskedelem, a javítás ágban
hajtották végre a legtöbb közvetlen befektetést. Bár az olaj- és
gázszektor képviselőinek kétségtelenül kiemelkedő a szerepük a közvetlen
külföldi tőkeberuházásokban, a legutóbbi időkben az acél- és
színesfémipar felvásárlásai voltak a külföldi vagyoneszközök
növekedésének fő motorjai, legalábbis a válság előtti időszakban a 2008
végéig szóló felmérés alapján. Ezeket követik a távközlés és a szállítás
képviselői, majd az áramtermelés, a gépgyártás és a vegyipar jön, de
jelen van külföldön a kiskereskedelem és az élelmiszeripar is.
Weiner
hivatkozással utal arra, hogy az orosz társaságok kezében lévő külföldi
vagyoneszközök nagy része jelenleg 50-60 multinacionális társasághoz
köthető, ám a nagy koncentráció ellenére a külföldi beruházásokban részt
vevő oroszországi cégek száma valószínűleg meghaladja az ezret. A
legjelentősebb külföldi befektető a Lukoil, a Gazprom, a Szeversztal és a
Jevraz. Néhány évvel ezelőtt csak a Lukoil és a Gazprom neve csengett
ismerősen külföldön: 2000-ig a külföldi vagyoneszközök 90 százaléka e
két társasághoz kötődött.
A fejlett nyugati államokban az orosz
vállalati térhódítás a kétezres évek közepéig nem váltott ki különösebb
negatív reakciókat, ám az akvizíciók volumenének növekedésével
párhuzamosan egyre nagyobb figyelmet kapott, főként, ha a stratégiailag
jelentős energetika volt a beruházás tárgya. 2006-ban a brit felzúdulás
közepette a Gazprom kénytelen volt elállni részesedésszerzési tervétől a
Centricában. A transzparenciával ugyancsak nem egy esetben gondok
voltak orosz részről. Egy 2006-ban készített felmérés szerint az orosz
társaságok leginkább a vállalatirányítás és az üzleti etika javítása,
valamint a transzparenciára való fókuszálás révén javíthatnának az
imázsukon külföldön.