Bovespa
Brazil tőzsdekarnevál
KONTINENTÁLIS AMBÍCIÓK.
Brazíliában minden bizonnyal új globális óriások születnek.
Mindazonáltal egyes vállalatok helyett célszerűbb magát a tőzsdét
megjátszani. Richard Parower, a Seligman Investments’ Global Technology
Fund alapkezelője a BM&F Bovespát favorizálja. Az ország egyetlen
igazán jelentős értéktőzsdéje lehetőséget kínál a befektetőknek, hogy
hasznot húzzanak a brazil GDP gyors – az idén előreláthatólag 4,75
százalékos – növekedéséből. A Bovespa tárgyal chilei, kolumbiai és
mexikói tőzsdékkel részvények keresztjegyzéséről. „Úgy pozícionálja
magát, hogy Latin- és Dél-Amerika tőzsdéje legyen” – mondja Parower.
Októberben a Bovespa részvényszekciója rekordot döntött 4,2 milliárd
dolláros, az egy évvel korábbinál 38 százalékkal magasabb napi
forgalmával, míg a kötvények és a származékos termékek adásvétele 12,5
százalékkal nőtt.
PLATFORMFORRADALOM. A Bovespa mindezeken
túlmenően együttműködésre lépett a CME Grouppal, a világ legnagyobb
határidős és opciós tőzsdéjével, valamint a Nasdaq-kal. Egyszersmind
komoly technológiai fejlesztéseket folytat, hogy világszínvonalú
kereskedési platformot alakítson ki. „Minél gyorsabbak, annál
hatékonyabb lesz a piac működése, és annál több tőkét fog vonzani” –
mutat rá Adam Sussman, a TABB Group tőkepiaci tanácsadó cég kutatási
igazgatója.
HÁROMSZÁMJEGYŰ EMELKEDÉS. A tőzsdén az elmúlt év
második felében háromszor akkora értékben bocsátottak ki új
részvényeket, mint 2009 januárjától júniusig. Elemzők szerint a Bovespa
árbevétele 2010-ben 26,5 százalékkal, 1,1 milliárd dollárra nő. Ami
pedig a Bovespa részvényárfolyamát illeti, az tavaly 101 százalékkal
emelkedett. Számolni kell ugyanakkor a kockázattal, hogy a brazil
gazdaság és vele az ország tőkepiacai túlfűtötté válnak, ami
beavatkozásra késztetheti a kormányt.
Wipro
Indiai ígéret
SZTÁRÜGYFELEK,
ROHAMTEMPÓ. Sok más indiai konglomerátumhoz hasonlóan a Wipro
tevékenysége is roppant szerteágazó, a teherautó-alkatrészek és a
dezodorok gyártása éppúgy megtalálható benne, mint az energetikai
tanácsadás. A vállalat mégis az információtechnológiában jeleskedik a
leginkább, ez adta 5 milliárd dolláros tavalyi forgalmának 88
százalékát, és olyan nyugati ügyfelei vannak, mint a Microsoft vagy a
BP. A cég árbevétele 2006 óta megkétszereződött. Forgalma 2009-ben 11,8
százalékkal bővült, ami lassulás ugyan az egy évvel korábbi, 30
százalékot meghaladó ütemhez képest, de elemzők így is arra számítanak,
hogy 2012-re eléri a 7,3 milliárd dollárt. A Wipro részvényei tavaly
148 százalékkal drágultak.
NEMZETKÖZI NYOMULÁS. A társaság 2007
közepe óta kilenc nemzetközi felvásárlást hajtott végre, hogy nívósabb
termékeket és szolgáltatásokat tudjon nyújtani technológiai
ügyfeleinek. Tavaly áprilisban 127 millió dollárért megvette a Nokia
mobil műsorszolgáltatási részlegét, miáltal könnyebben tud
mobiltechnológiás megoldásokat kifejleszteni távközlési szolgáltatók
részére.
ÓVATOS DUHAJ. A Wiprónak eddig sikerült magasan, 31,5
százalékon tartania nyereségrátáját, ám ez romolhat, ha a világ drágább
részein keres felvásárlási célpontokat. Eddig ugyanis a társaság –
Moshe Katri, a New York-i Cowen befektetési bank elemzője szerint –
igen óvatos volt: csak kisebb felvásárlásokra vállalkozott, így
tevékenységének legnagyobb részét továbbra is alacsony költségű
országokban folytatja.
<#zaras_figyelo#>Danone
Francia hódító
VONZÓ
KÜLFÖLDI. A tejtermékeket, ásványvizeket és bébiételeket gyártó francia
Danone agresszív terjeszkedéssel két-három új országban jelenik meg
minden évben. „Számottevő részesedést szerez a feltörekvő piacokon,
ahol az emberek nagyon vonzónak találják a külföldi márkákat” – mondja
Virginie Maisonneuve, a Schroders Investment Management globális
értékpapírrészlegének vezetője.
STABIL BŐVÜLÉS. A csoport
árbevétele tavaly Európában 4,1 százalékkal, a világ más részein
viszont több mint 10 százalékkal nőtt. A Danone Kínában 15,7
százalékkal fokozta részesedését a tejtermékek piacán. Igaz, közben
vitába keveredett helyi partnerével, a Hangzhou Wahaha Grouppal, és
emiatt kiszállt vegyes vállalatukból. Árfolyama tavaly 2 százalékkal
nőtt.
CÉLZOTT FEJLESZTÉSEK. Az árbevétel és a piaci részesedés
gyarapodása részben azzal magyarázható, hogy a Danone képes egyszerre
csökkenteni árait és fenntartani nyereségrátáját. Némely esetben a
termékek kiszerelésének változtatásával éri el ezt, máskor új
marketingkampányokkal. Fejlesztés alatt álló termékei gyakran már
kifejezetten a feltörekvő piacokat veszik célba; ilyenek például a
megnövelt tápértékű, a szegények számára egészségesebb táplálkozást
biztosító ételek.
Kirin
Keleti sörhadjárat
AKVIZÍCIÓS
CSÚCS. Tavaly 19,1 százalékkal drágultak a Kirin japán sörgyár
részvényei. A jen erősségét kihasználva a vállalat felvásárlási
hadjáratba kezdett. A Bloomberg adatai szerint a cég 2009. első
tizenegy hónapjában többet fordított külföldi akvizíciókra, mint
bármely másik japán vállalat. Összesen 4,6 milliárd dollárért megvette
az ausztráliai Lion Nathan sörgyárat és érdekeltséget szerzett a
fülöp-szigeteki San Miguel Breweryben. A Kirin deklarált célja az, hogy
2015-re árbevételének és nyereségének 30 százaléka Japánon kívülről,
elsősorban Kínából és a csendes-óceáni térségből származzon. Jutott
ügylet decemberre is, amikor 58-ról 93 százalékra növelte
tulajdonrészét a kínai Shanghai Jin Jiang Kirin Beverage italgyártóban.
Suntory
Japán italhatalom
FELVÁSÁRLÁSI
SZAKASZ. Két év alatt hét felvásárlást hozott tető alá a magánkézben
lévő japán sörgyár, a Suntory, amely így újabban már Ausztráliában,
Thaiföldön és Ausztriában is jelen van. Egy hónapja pedig a hongkongi
ASC Fine Wines Holding borimportőr cég 70 százalékát vette meg. „Ez új
dolog a japán vállalatok részéről. Még nem tudjuk, hogy a márkáik mire
viszik ezekben az országokban” – mondja Hope Lee, a londoni Euromonitor
International piackutató cég elemzője.
FÚZIÓS REAKTOR. A Kirin és a
Suntory tavaly tárgyalásokat kezdtek a fúzióról, amelynek jóváhagyása
egy-két hónapon belül várható. Az Euromonitor International szerint az
egyesüléssel létrejövő vállalat éves forgalma meghaladja majd a 41
milliárd dollárt, így magasabb lesz a Coca-Coláénál. További előny,
hogy lehetőség nyílik a költségek csökkentésére és az óriási
disztribúciós hálózatok megosztására.