Feltörekvő csillagok

Figyelő
2010-01-05 19:05
Ázsiától Latin-Amerikáig cégek sora léphet be a következő fél évtizedben a globális blue chipek táborába. Öt részvény, amelyekbe még nem késő beszállni.
Profitálni a feltörekvő piacok erős, a demográfiának és a kormányzati politikának köszönhetően lendületesen növekvő gazdaságaiból – e bölcsességnek alig ártott a pénzügyi válság és a recesszió. Így sem árt azonban óvatosnak lenni. A szóban forgó piacokon különösen nagy ugyanis az árfolyam-ingadozás, a túlfűtötté válás és a váratlan sokkok veszélye. Nem kell Dubai World léptékű krachokra gondolni. Brazíliában 2009 októberében például 2 százalékos adót vetettek ki a tőkepiaci befektetésekre, hogy megakadályozzák a nemzeti fizetőeszköz, a real felértékelődését. „A lépés következményeként a brazil tőzsdén az októberi 33,7 százalék után novemberben már csak 29,5 százalék volt a külföldi befektetői részesedés” – emlékeztet Mario Pierry, a Deutsche Bank elemzője.

A merészebbek többféleképpen is beszállhatnak a játszmába. Mindenekelőtt kiszemelhetnek fogyasztási cikkeket gyártó nyugati társaságokat, amilyen például az édesség-eladásainak egyharmadát fejlődő országokban realizáló Cadbury. Választhatnak továbbá nyersanyagtermelőket, aztán technológiai vagy egészségügyi vállalatokat is, amelyek a fejlődő világ egyre gyarapodó középosztályát látják el. Ott vannak végül a feltörekvő piacok saját sikertörténetei, a tempós növekedésükkel még a dinamikus hazai környezetből is kitűnő cégek.

A Bloomberg BusinessWeek nemzetközi befektetési szakértőket kért fel, hogy ajánljanak olyan társaságokat, amelyek az elkövetkező öt évben valószínűleg belépnek a globális blue chipek táborába. Ehhez legalább három dolog szükséges: gyors növekedés, fenntartható üzleti modell és az ágazati dominanciát lehetővé tevő méret.

Összeállításunkban öt igen biztató célpontot ajánlunk. Teljes biztonsággal persze nem jósolható meg, hogy ezek a részvények hogyan fognak teljesíteni a befektetői portfóliókban. De ahogy a feltörekvő országok gazdasági növekedése lehagyja a fejlett világét, érdemes próbát tenni velük.

Bovespa
Brazil tőzsdekarnevál
KONTINENTÁLIS AMBÍCIÓK. Brazíliában minden bizonnyal új globális óriások születnek. Mindazonáltal egyes vállalatok helyett célszerűbb magát a tőzsdét megjátszani. Richard Parower, a Seligman Investments’ Global Technology Fund alapkezelője a BM&F Bovespát favorizálja. Az ország egyetlen igazán jelentős értéktőzsdéje lehetőséget kínál a befektetőknek, hogy hasznot húzzanak a brazil GDP gyors – az idén előreláthatólag 4,75 százalékos – növekedéséből. A Bovespa tárgyal chilei, kolumbiai és mexikói tőzsdékkel részvények keresztjegyzéséről. „Úgy pozícionálja magát, hogy Latin- és Dél-Amerika tőzsdéje legyen” – mondja Parower. Októberben a Bovespa részvényszekciója rekordot döntött 4,2 milliárd dolláros, az egy évvel korábbinál 38 százalékkal magasabb napi forgalmával, míg a kötvények és a származékos termékek adásvétele 12,5 százalékkal nőtt.

PLATFORMFORRADALOM. A Bovespa mindezeken túlmenően együttműködésre lépett a CME Grouppal, a világ legnagyobb határidős és opciós tőzsdéjével, valamint a Nasdaq-kal. Egyszersmind komoly technológiai fejlesztéseket folytat, hogy világszínvonalú kereskedési platformot alakítson ki. „Minél gyorsabbak, annál hatékonyabb lesz a piac működése, és annál több tőkét fog vonzani” – mutat rá Adam Sussman, a TABB Group tőkepiaci tanácsadó cég kutatási igazgatója.

HÁROMSZÁMJEGYŰ EMELKEDÉS. A tőzsdén az elmúlt év második felében háromszor akkora értékben bocsátottak ki új részvényeket, mint 2009 januárjától júniusig. Elemzők szerint a Bovespa árbevétele 2010-ben 26,5 százalékkal, 1,1 milliárd dollárra nő. Ami pedig a Bovespa részvényárfolyamát illeti, az tavaly 101 százalékkal emelkedett. Számolni kell ugyanakkor a kockázattal, hogy a brazil gazdaság és vele az ország tőkepiacai túlfűtötté válnak, ami beavatkozásra késztetheti a kormányt.

Wipro
Indiai ígéret
SZTÁRÜGYFELEK, ROHAMTEMPÓ. Sok más indiai konglomerátumhoz hasonlóan a Wipro tevékenysége is roppant szerteágazó, a teherautó-alkatrészek és a dezodorok gyártása éppúgy megtalálható benne, mint az energetikai tanácsadás. A vállalat mégis az információtechnológiában jeleskedik a leginkább, ez adta 5 milliárd dolláros tavalyi forgalmának 88 százalékát, és olyan nyugati ügyfelei vannak, mint a Microsoft vagy a BP. A cég árbevétele 2006 óta megkétszereződött. Forgalma 2009-ben 11,8 százalékkal bővült, ami lassulás ugyan az egy évvel korábbi, 30 százalékot meghaladó ütemhez képest, de elemzők így is arra számítanak, hogy 2012-re eléri a 7,3 milliárd dollárt. A Wipro részvényei tavaly 148 százalékkal drágultak.

NEMZETKÖZI NYOMULÁS. A társaság 2007 közepe óta kilenc nemzetközi felvásárlást hajtott végre, hogy nívósabb termékeket és szolgáltatásokat tudjon nyújtani technológiai ügyfeleinek. Tavaly áprilisban 127 millió dollárért megvette a Nokia mobil műsorszolgáltatási részlegét, miáltal könnyebben tud mobiltechnológiás megoldásokat kifejleszteni távközlési szolgáltatók részére.

ÓVATOS DUHAJ. A Wiprónak eddig sikerült magasan, 31,5 százalékon tartania nyereségrátáját, ám ez romolhat, ha a világ drágább részein keres felvásárlási célpontokat. Eddig ugyanis a társaság – Moshe Katri, a New York-i Cowen befektetési bank elemzője szerint – igen óvatos volt: csak kisebb felvásárlásokra vállalkozott, így tevékenységének legnagyobb részét továbbra is alacsony költségű országokban folytatja.

<#zaras_figyelo#>Danone
Francia hódító
VONZÓ KÜLFÖLDI. A tejtermékeket, ásványvizeket és bébiételeket gyártó francia Danone agresszív terjeszkedéssel két-három új országban jelenik meg minden évben. „Számottevő részesedést szerez a feltörekvő piacokon, ahol az emberek nagyon vonzónak találják a külföldi márkákat” – mondja Virginie Maisonneuve, a Schroders Investment Management globális értékpapírrészlegének vezetője.

STABIL BŐVÜLÉS. A csoport árbevétele tavaly Európában 4,1 százalékkal, a világ más részein viszont több mint 10 százalékkal nőtt. A Danone Kínában 15,7 százalékkal fokozta részesedését a tejtermékek piacán. Igaz, közben vitába keveredett helyi partnerével, a Hangzhou Wahaha Grouppal, és emiatt kiszállt vegyes vállalatukból. Árfolyama tavaly 2 százalékkal nőtt.

CÉLZOTT FEJLESZTÉSEK. Az árbevétel és a piaci részesedés gyarapodása részben azzal magyarázható, hogy a Danone képes egyszerre csökkenteni árait és fenntartani nyereségrátáját. Némely esetben a termékek kiszerelésének változtatásával éri el ezt, máskor új marketingkampányokkal. Fejlesztés alatt álló termékei gyakran már kifejezetten a feltörekvő piacokat veszik célba; ilyenek például a megnövelt tápértékű, a szegények számára egészségesebb táplálkozást biztosító ételek.

Kirin
Keleti sörhadjárat
AKVIZÍCIÓS CSÚCS. Tavaly 19,1 százalékkal drágultak a Kirin japán sörgyár részvényei. A jen erősségét kihasználva a vállalat felvásárlási hadjáratba kezdett. A Bloomberg adatai szerint a cég 2009. első tizenegy hónapjában többet fordított külföldi akvizíciókra, mint bármely másik japán vállalat. Összesen 4,6 milliárd dollárért megvette az ausztráliai Lion Nathan sörgyárat és érdekeltséget szerzett a fülöp-szigeteki San Miguel Breweryben. A Kirin deklarált célja az, hogy 2015-re árbevételének és nyereségének 30 százaléka Japánon kívülről, elsősorban Kínából és a csendes-óceáni térségből származzon. Jutott ügylet decemberre is, amikor 58-ról 93 százalékra növelte tulajdonrészét a kínai Shanghai Jin Jiang Kirin Beverage italgyártóban.

Suntory
Japán italhatalom
FELVÁSÁRLÁSI SZAKASZ. Két év alatt hét felvásárlást hozott tető alá a magánkézben lévő japán sörgyár, a Suntory, amely így újabban már Ausztráliában, Thaiföldön és Ausztriában is jelen van. Egy hónapja pedig a hongkongi ASC Fine Wines Holding borimportőr cég 70 százalékát vette meg. „Ez új dolog a japán vállalatok részéről. Még nem tudjuk, hogy a márkáik mire viszik ezekben az országokban” – mondja Hope Lee, a londoni Euromonitor International piackutató cég elemzője.
FÚZIÓS REAKTOR. A Kirin és a Suntory tavaly tárgyalásokat kezdtek a fúzióról, amelynek jóváhagyása egy-két hónapon belül várható. Az Euromonitor International szerint az egyesüléssel létrejövő vállalat éves forgalma meghaladja majd a 41 milliárd dollárt, így magasabb lesz a Coca-Coláénál. További előny, hogy lehetőség nyílik a költségek csökkentésére és az óriási disztribúciós hálózatok megosztására.