Eredeti megoldás

Változások a gépjárművizsgálatban
Figyelő
2009-11-09 22:25
Az eredetiségvizsgálatok felügyelete a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz kerülhet át. Így kötelező jellege mégis megmarad, ráadásul az sem várható, hogy a piaci verseny csökkenti majd az árakat.
Nem a rendszergazda, vagy a honlapért felelős cég röpke poénja volt az Eclipse Informatikai Rendszerház Zrt. honlapján a múltkoriban látott felirat: „Welcome to the real world…”, azaz „Üdvözlet a való világban…”. A közbeszerzés alól mentesített, titkosított milliárdos állami megrendeléseket szerző vállalkozás honlapján még mindig csak ez a mondat olvasható, minden további információ nélkül. Az informatikai fejlesztő céghez képest szerény internetes oldalról augusztus elején írtunk először, amikor bemutattuk, hogy a volt nemzetbiztonsági vezető, Hevesi-Tóth Ferenc korábbi üzlettársaihoz köthető cég hogyan nyert el sokmilliárdos állami informatikai fejlesztéseket az autók eredetiségvizsgálata és (akkor még csak feltételezhetően) a műszaki vizsgáztatás terén is (Titkosan drágább – Figyelő, 2009/32. szám). Cikkünket azzal zártuk, hogy az „Eclipse-nek minden bizonnyal nem volt rossz üzlet a milliárdosra becsült bevétel, mint ahogy az sem lehetett mellékes, hogy a várhatóan kihalóban lévő eredetiségvizsgálat-piacról át tudott kerülni a jóval perspektivikusabb műszaki vizsga területre”. Az augusztusi felvetésünkre szeptember végén érkezett meg a válasz. Podolák György, az országgyűlés gazdasági bizottságának vezetője ekkor jelentette be, hogy hamarosan átalakítják az eredetiségvizsgálatok rendszerét.

Illusztráció: Dániel András A GVH OLCSÓBBÁ TENNÉ. Az apropót a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) tavalyi munkáját összefoglaló beszámoló elfogadása adta. Ebben a Versenyhivatal javaslatot tesz az eredetiségvizsgálati rendszer gyökeres átalakítására. „A mai rendszer fenntartása egyértelműen több költséggel jár, mint amekkora haszon származik belőle” – indokol a GVH. A javaslat szerzői a „jelenlegi díjak nagyarányú csökkentését” szorgalmazzák, de azt is felvetik, hogy ha ez nem lehetséges, még mindig jobban megéri az egész szolgáltatást szabadpiacivá tenni. Így az autólopások száma emelkedhet ugyan, ennek a társadalmi költsége azonban a jelenlegi eredetiségvizsgálatra kiadott összeg alatt maradhat – olvasható a dokumentumban.

A hivatal tanulmánya csak szeptemberben került az Országgyűlés elé, jóllehet, azt már a múlt év végén nyilvánosságra hozták. Kérdés, ha ilyen éles kritika fogalmazódott meg, miért nem lehetett már korábban is lépni az ügyben. „Most vált aktuálissá a kérdés” – válaszolt röviden Podolák György. A Figyelő egy érdekelt piaci forrásból úgy értesült, hogy a lapzártánk után nyilvánosságra kerülő kormányhatározat a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) felügyelete alá helyezi az eredetiségvizsgálatot. Azaz, a kormány elveti a GVH szabadpiaci javaslatát. Információnk szerint a kötelező eredetiségvizsgálat sem fog megszűnni, holott Podolák György szeptember végén ilyen tartalmú bejelentést tett. Könnyen lehet, hogy a vizsga neve változik, de hasonló tartalommal, a műszaki vizsgán belül kap majd helyet. Az is elképzelhető, hogy így az autósok minden két évben kénytelenek lesznek eredetiségvizsgálatot (vagy ahhoz hasonló, de más nevű) ellenőrzést megfizetni. A valószínűbb azonban az, hogy erre továbbra is csak tulajdonosváltás esetén lesz szükség.

Járművizsgálat. Átalakulhat az ellenőrzés rendszere. Fotó: Kőhalmi Péter

Az NKH-nál úgy tájékoztatták lapunkat, hogy hivatalosan még nem értesültek a változásokról, így arról nyilatkozni sem tudnak. A hivatalnál mindenesetre már 2007 óta „meg van ágyazva” az eredetiségvizsgálat befogadására. Akkor indították el az úgynevezett „integrált vizsgálatot”, amelyet a műszaki vizsgába építettek be. Ezt 2007 óta végzik el azokon az autókon, amelyek 1999 és 2008 között nem estek át eredetiségvizsgálaton.
Az idén nyáron az NKH új szoftveres hátteret vezetett be, egyebek közt a műszaki vizsgák támogatására. A Közúti Közlekedési Információs Rendszert (Kökir) pedig már eleve úgy alakították ki, hogy az integrált vizsgálatot is adminisztrálni lehessen rajta, tehát alapvetően alkalmas az eredetiségvizsgálat „befogadására” is. Ezt a szoftvert az Európai Autószervizek Egyesülete (E.M.E.) adataira építve az Eclipse fejlesztette ki. (A GVH ezt a megbízást is szokatlanul magasnak, több milliárdosnak becsülte.) A Kökir egyik elődjének számító szoftver fejlesztése során az Eclipse közös céget hozott létre a Trans Holding Group eredetiségvizsgáló céggel, mert csak úgy pályázhatott, ha idevágó technológiát is fel tudott mutatni házon belül. Információink szerint az Eclipse azt azóta meg is vásárolta a THG-tól. Így a cég tökéletes pozícióban van ahhoz, hogy újabb üzletet szerezzen magának, ha az egész procedúrát valóban az NKH felügyelete alá viszik át.

KINEK LESZ JOBB? A vizsgálatok jelenlegi rendszere előnyösebb volt az azt végző cégek számára, mint az autótulajdonosoknak. A mostani 17–20 ezer forintos esetenkénti árak kialakításakor a GVH kartell eljárásban büntette meg a cégeket, később – a hatósági árak megszületésekor – mégsem vitték lejjebb azokat. Az állam ekkor gyakorlatilag legitimálta a versenyhatóság által túlzónak minősített díjakat. A jelenleg érvényes szabályozás szerint csak öt kiválasztott „technológiatulajdonoson” keresztül lehet eredetiségvizsgálattal foglalkozni, ami indokolatlanul tette védetté a piacot pár privilegizált cég számára.

Egyelőre még kérdés, beigazolódik-e több érintett félelme, miszerint a GVH által jogosan felvetett változások ürügyén – az eddig előnyös helyzetbe hozott több cég helyett – a jövőben kizárólag az Eclipse húz majd hasznot a vizsgálatok elvégzéséből. Az azonban már látszik, hogy e cég jól helyezkedett, amikor a mostani vizsgálati piacon kívüli, milliárdos állami megrendeléseket is biztosított magának. Ráadásul éppen azzal a hatósággal sikerült szerződéseket kötnie, ahová a tervek szerint az eredetiségvizsgálatok is átkerülnek.

Az eredetvizsgálatról

AZ ELJÁRÁS LÉNYEGE. Az eredetiségvizsgálatot fokozatosan vezették be Magyarországon. Kötelezővé 1999-től vált. Célja az volt, hogy visszaszorítsa az 1990-es évek elején kiugróan magas autólopások számát. A vizsgálat során ellenőrzik, hogy az autó valóban az adott forgalmi engedélyhez tartozik-e, és nem sérültek az „egyedi azonosító jelei”, például az alváz motorszáma.

ZÁRT KÖRBEN. Eredetiségvizsgálatot jelenleg csak meghatározott technológiával lehet Magyarországon végezni. Ebből következik, hogy a piacot az öt „technológiatulajdonos” uralja, akik alvállalkozókkal állnak szerződésben. Az autósok által fizetett 20 ezer forint körüli vizsgálati díj teljes egészében az államé, amely ennek 60 százalékát utalja vissza a technológiatulajdonosoknak, amelyek kifizetik saját alvállalkozóikat, illetve maguk is végeznek vizsgálatokat, saját műhelyeikben. A GVH tanulmánya arra is felhívja a figyelmet: az ötök úgy nyerték el a jogot az állam által létrehozott zárt piacon a működésre, hogy az akkori pályázat részletei a GVH kérésére sem voltak már fellelhetőek.

A MAI SZEREPLŐK. A technológiatulajdonos cégek az Info Holding Group Zrt.(IHG), a Trans Holding Group Kft. (THG), az NJL Kft., az Euro Mobil Kft. és a Metalelektro Kft. Ezek közül a THG azért volt különösen meglepő választás, mivel 2000-ben cég egyik vezetője és tulajdonosa ellen éppen autós biztosítási csalás miatt folyt eljárás.