Kortalanok

A TOP 10 kortárs magyar festő
Figyelő
2012-03-13 15:36
Egy üzletember számára a kortárs festményeknek nemcsak esztétikai, de befektetési értékük is van. Neves művészek remekeinél a kettő önkéntelenül is egyensúlyba kerül. Összeállításunkban tíz meghatározó kortárs festőművészt mutatunk be, akit a szakma és a vásárlók is nagyra tartanak.
Bak Imre
Stációk
Tiszta színek és szigorú geometrikus szerkezetbe rendezett formák jellemzik Bak Imre (72) festményeit. Évtizedek óta a geometriai struktúrák határozzák meg képi formavilágát, s bár festészetét nem érinti a mindenkori aktuális és divatos korszellem, művein a folyamatos megújulás is tetten érhető. Ez hol a színharmóniák változásaiban tükröződik, hol az árnyék feltűnése vagy elhagyása erősíti.
Némely munkáján felismerhető a városi táj, más képei a szemlélő asszociációi által keltik a tér képzetét. A derékszögű nonfiguratív ábrázolásmód, a mechanikus pontossággal megrajzolt négyzetek és téglalapok mellett olykor görbületek, körök vagy tekergőző formák is megjelennek a festményein. Motívumai mentén egyszerre több irányban is elindulhat a nézőben a gondolat- és képzettársítás folyama, valóban személyessé téve a befogadást.
Festményeinek ára: 400 ezer – 3 millió forint


Csendélet
Lakner László
Szüntelen kísérletező, aki zavarba ejtően sokféle műfajban alkotott. Festészetére hatott a pop-art stílus, a vietnami háború, a keleti kultúra – ez utóbbi jelenik meg sokvariációjú rózsasorozatában. Lakner László (75) képeinek barnás színvilága Rembrandt művészetének nyomát őrzi, és csak néha derítik fel élénk színek alkotásait. Művészetét meghatározó témái, motívumai olykor évtizedeket átívelve térnek vissza. De a kezdetektől fontos szerepet játszik műveiben a kép és a betű szimbiózisa, akár József Attila aláírása vagy a Halotti beszéd sorai köszönnek vissza, akár ismeretlen emberek aláírását, szótöredékeit emeli be festményeibe. Állandóan újraolvasásra késztetve ezzel önmagát és képe szemlélőit is.
Festményeinek ára: 500 ezer – 8,5 millió forint
<#zaras_figyelo#>


Nádler István
Nádler István (73) gesztusfestészete a kilencvenes években alakult ki, e szemlélet szerint a festő kézmozdulatait spontán belső érzékenysége, indulatai diktálják, így képei drámai töltésűek, láthatóvá téve a festmény megalkotásának folyamatát. De állandóan megújulva a zenére simuló meditáció és a táj is formálja művészetét. A zene s a természet formái, színei, hangulatai jelennek meg a nonfiguratív festményeken. Ciklusokban alkot, amelyek középpontjában egy-egy motívum áll – mint például a szirom, az átló vagy a spirál –, amelyet sokszor megfest, egyre tökéletesebb megoldásokat keresve. Így minden motívumának megvan a saját belső élete.
Festményeinek ára: 1,6–4 millió forint


Czene Márta
Akár a kimerevített filmkockák, úgy sorakoznak egymás mellett Czene Márta (29) képei egyetlen festménytablón. A mozdulatok, a hétköznapi tárgyak, az épületek részletei nem csak egy pillanatot ragadnak meg, inkább idősíkot ábrázolnak, azt az érzetet keltve, mintha az előző momentumban még mozgásban lettek volna, vagy épp a következőben lendülnének mozgásba. Első sorozata még oltárképekre hasonlított, amelyeken a szentek helyén barátait, osztálytársait ábrázolta, majd Proust-idézetek jelentek meg a képein.
Mai festményei a statikus képek által egy-egy összefüggő történetet mesélnek el. A gondos szerkezetbe illesztett képeken akár a művész saját történetei, akár egy horrorfilm egymás utáni jelenetei elevenednek meg – óhatatlanul arra késztetik a szemlélőt, hogy összefüggést találjon és megalkossa saját képregényét.
Festményeinek ára:  600 ezer – 1,4 millió forint


Szűcs Attila
Az alakok és tárgyak nem egy konkrét térben és időben, hanem pusztán a saját létezésük által definiálódnak képei különös világában. Szűcs Attila (44) ellentéteket, párhuzamokat és a logikának ellentmondó elemeket épít festményeibe – rejtélyes, meghökkentő hatást keltve. Egyszerű, profán témák, minimalizált tárgyi elemek és szinte üres tér viszonyából születnek a képei, a konkrét figurák sokszor elmosódó, meghatározhatatlan hátterek előtt tűnnek fel. De a meglepő mellett az ismerős is jelen van képein: témáit gyakran képeslapokból, fotókból emeli ki, olyan jeleneteket választva, amelyek a kollektív emlékezet részei, vagy legalábbis sokak számára ismerősek. Nem rámutatva ábrázol, egyértelmű értelmezési lehetőséget sugallva, hanem előcsalogatja nézőiből az ismerős kép élményét. De azt is üzeni, hogy minden tárgy és lélek csak önmaga történetét élheti meg, a másikhoz pusztán közelíthet, de hozzá igazán nem férhet.
Festményeinek ára: 500 ezer – 2,5 millió forint

Gerber Pál
Egyszerűség és titokzatosság együtt van jelen a festményein. Gerber Pál (56) színeket csak ritkán használ, kevés motívummal dolgozik, ezeket azonban egalizálja, egymás mellé rendeli, fanyar, ironikus vagy éppen meghökkentő asszociációkat keltve. Címei nemcsak azonosítják és megjelölik a festményeit, de azokkal elválaszthatatlan egységgé forrnak össze, ezáltal értelmezik is egymást.
Szöveg és kép összetartozását feliratfestményei még erőteljesebben megjelenítik. De képeinek nincs irányított üzenetük, inkább meghökkentenek, semmint magyaráznak, miként egy-egy képrejtvény, megfejtésre várnak. De egy biztos: e játékos komolyság töprengésre késztet.
Festményeinek ára: 400 ezer – 2,2 millió forint


Birkás Ákos
Fotóportrék, absztrakt és realista festmények is helyet kapnak Birkás Ákos (70) műveinek sorában. Festészete az ezredfordulón váratlan fordulatot vett, amely mintha szöges ellentétben állna korábbi műveivel. De a folyamatos önreflexió, a művészet céljaira, szerepére való rákérdezés szüntelen újításokat eredményez. Tudja elengedni a dolgokat. A hatvanas években készített portréit kihajította, később a fényképezés felé fordult, majd újra festett, absztrakt ellipsziseket, arc nélküli fejeket – a nyolcvanas évek közepétől a kilencvenes évek végéig közel kétszázat –, amelyek egy monumentális sorozattá álltak össze. A kétezres években az absztraktot a realista ábrázolás, az ellipszist az arcok váltották fel, majd kirajzolódott a háttér is. Mai képein reális jeleneteket fest, amelyeken fontos a figura, az arckifejezés. Magazinok felvételei, sajtófotók, filmek alapján készülnek a képei, fotorealisztikus stílusban ábrázol átlagos embereket köznapi helyzetekben, amelyeknek sokszor a nyilvánosság, a politika szférái vagy globális vonatkozások adnak mögöttes jelentést, s engednek mélyebb értelmezési keretet.
Festményeinek ára: 900 ezer forinttól


Batykó Róbert
A hétköznapi tárgyak elveszítik funkciójukat, s környezetükből kiszakadva jelennek meg a vásznon. Eltávolodva puszta valóságuktól, mélyebb jelentéstartalmak felé sodornak. Batykó Róbert (31) ugyanis nem leképezi, hanem újraalkotja a látványt, miközben eltávolodik a valóságos tárgytól, amelyet ábrázol. De nem tudatosan torzít, hanem a véletlenszerű felfedezés – a serendipity – mentén indul el, s megfigyelései közben rátalál valami új vagy szokatlan megoldásra, amely teljesen más, mint amit a kiinduláskor keresett.
A formák lecsupaszítva, kevés színnel ábrázolva jelennek meg, a szinte fotorealista felületeket a különböző vastagságú és mélységű festékrétegekkel szakítja el a fényképek világától. Alakzatai olykor a felismerhető és felismerhetetlen határán mozognak, nem elsősorban történetek alkotására, inkább az észlelés átélésére ösztönözve a szemlélőt.
Festményeinek ára: 145 ezer – 1,8 millió forint


Bernát András
A hullámzó, örvénylő formák magukkal ragadnak, a vásznon megmozdul a festék, s mintha a néző mozgását követné. Nem varázslat, a domborműhatást Bernát András (54) különleges technikája, a festékbe kevert fémpor által éri el. Ekként a fény árnyékba lép át, s más és más arcát mutatja, ahogyan elmozdulunk előtte. Festményei nem alakokat ábrázolnak, nonfiguratív ábrái a szemlélő belső világa, lelkiállapota és nézőpontja szerint is változnak. Pályája kezdetén kevés motívumból álló, sötét tónusú képeket festett, majd megjelentek az absztrakt felületek, előbb szögletes, architektúraszerű motívumokkal, majd a formák legömbölyödtek, organikusabbá váltak, s erőteljes hullámvonalba rendeződtek. Így alakult ki az a lüktetően absztrakt stílus, amely mára a védjegyévé vált. Műveit objektumoknak nevezi, amelyek egy-egy sorszámot kapnak, így beazonosíthatók, de nem szabnak határt az értelmezés lehetőségeinek. Festményei múltat, jelent és jövőt magukba zárva időtlenek, s ekként válhatnak végtelenbe futó egésszé.
Festményeinek ára: 350 ezer – 1,5 millió forint


Chilf Mária
A kint és a bent, a felszín és a mélység viszonyát értelmezik Chilf Mária (45) festményei, olykor egymásba is olvadnak e dimenziók. Akvarelleket fest, amelyeknek visszatérő motívumai a fák és a burjánzó természet. A fa, amely gyökereivel a mélybe hatol, ágaival az ég felé mutat, és elválaszthatatlan egységbe simul környezetével. De a természet belső tájként is megjelenik. Egyfelől testközeli asszociációkban – a növények mint belső szervek, a levélerezet mint érrendszer –, másfelől lelki vonatkozásokban is. Egyfajta belső utazásra is késztetve, a lélek mélységeit kutatva jeleníti meg az embert, arctalanul, személyiség nélkül – hogy a szemlélő odaképzelve magát azonosulhasson vele, vagy éppen elveszve érezze magát a rengetegben.
Festményeinek ára: 150–590 ezer forint

Az összeállítást M. Szabó Edit készítette. A Figyelő listáját meghatározó művészettörténészek és közgyűjtemények vezetőinek véleménye alapján állítottuk össze.