A 2014-ig rendelkezésre álló 2800 milliárd forint kohéziós forrás közel 80 százalékát már lekötötte Magyarország, s a kabinet nem számol a fennmaradó összeg brüsszeli elvonásával. Áprilisban a Széll Kálmán-tervhez hasonló új nemzeti programmal rukkol elő a kormány.
Bizonyára nem a véletlen művének tulajdonítják majd az összeesküvés-elméletek hazai hívei, hogy az Európai Unió március 13-án, vagyis éppen a nemzeti ünnep előtt hozza meg döntését a 2013-ban az ország számára elérhető kohéziós alapok közel harmadának, majdnem 500 millió eurónak a befagyasztása ügyében. Az EU27 pénzügyminiszterei jövő kedden várhatóan jóváhagyják az Európai Bizottságnak azt a február 22-i javaslatát, hogy – az unió története során először – kohéziós pénzek zárolásával büntessenek egy tagállamot azért, mert nem hozott hathatós intézkedéseket a túlzott mértékű államháztartási hiány visszaszorítására. A múlt pénteki uniós csúcstalálkozó után a pénzügyminisztereknek ezt a döntését a Figyelő kérdésére már Orbán Viktor kormányfő is kész tényként kezelte. A pénzügyminiszterek március 13-i döntését követően technikai egyeztetések kezdődnek a magyar számokról, bár ebbe nyilvánvalóan a majdani hiteltárgyalások is beleszólnak majd.
Kohéziós pénzek lehívásának rangsora
1. Lengyelország
2. Magyarország
3. Csehország
4. Lettország
5. Szlovákia
6. Szlovénia
7. Észtország
8. Litvánia
9. Ciprus
10. Málta
Forrás: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, az Európai Bizottság 2012. február 1-jei jelentése alapján
KÉTOLDALÚ ALAPONA magyar kormányfőnek jó oka lehetett arra, hogy néhány nappal korábbi fogadkozásától elállva ne kezdjen blokkoló kisebbséget toborozni a pénzügyminiszteri tanácsban az Európai Bizottság javaslatával szemben. Ha ugyanis a hatos csomag néven ismert új költségvetési szabálykönyvnek már az első alkalmazásába beletörne Brüsszel bicskája, az az egész uniós reform hitelességét lerombolhatná a piacok szemében. Olli Rehn, az EU gazdasági és pénzügyi biztosa még tavaly decemberben világossá tette, hogy mostantól szankciókkal sújtják azokat az országokat, amelyek nem tartják be a költségvetési játékszabályokat. Az már a sors furcsa fintora, hogy az első áldozat éppen az a Magyarország lett, amely tavaly, soros EU-elnökként mindenkinél többet tett az új fiskális rend elfogadása érdekében. A Brüsszel jóindulatára az ellene indult kötelezettségszegési eljárások (ezekről szerdán, lapzártánk után hozott döntést a biztosi testület) és a továbbra is függőben lévő hiteltárgyalások miatt ráutalt magyar kormány azonban ezúttal helyesen mérte fel a lehetőségeit, amikor elfogadta, hogy kétoldalú alapon, technikai folyamat keretében simítsák el a 2013-as hiány megítélésével kapcsolatos nézeteltéréseket.<#zaras_figyelo#>
Olli Rehn és szakértői 3,25 százalékra prognosztizálják a 2013-as hiányt, és a kormány eddig nem tudta hitelt érdemlően meggyőzni őket arról, hogy változatlan forgatókönyv esetén nem ez lesz a helyzet. Leegyszerűsítve a dolgot: a magyar illetékeseknek a GDP 0,25 százalékával egyenértékű költségvetési kiigazítást kellett volna bemutatniuk Brüsszel felé, hogy elkerüljék az újabb tanácsi ajánlást és a negatív következményeket. A kormány azzal érvel, hogy ezt meg is tette – igaz, csak február 21-én, vagyis egy nappal a felfüggesztésről szóló bizottsági döntés megszületése előtt –, amikor határozatot fogadott el a 2012. és a 2013. évi költségvetési hiánycél biztosítása érdekében.
A bizottság eddig teljesen figyelmen kívül hagyta a szinte az utolsó pillanatban tett magyar próbálkozást (noha igazság szerint februárban Matolcsy György is írt már a gazdasági és pénzügyi biztosnak ugyanerről). Olli Rehn a Figyelő kérdésére azzal magyarázta az elutasítást, hogy a miniszterelnök levelében is részletezett intézkedések nem voltak kellően alátámasztva tényekkel, és előzőleg nem hozták nyilvánosságra ezeket, ahogyan pedig azt ilyenkor szokás. Magyar kormánytisztviselők példátlannak nevezték, hogy egy miniszterelnöki levelet teljesen figyelmen kívül hagynak. „Ha a bizottság nem ért egyet a számokkal, az egy dolog, de semmibe venni azokat, az elfogadhatatlan” – dohogott egy magyar illetékes.
FELPUHULHAT BRÜSSZEL„Mire a tényleges döntésre ősszel sor kerül, felpuhulhat Brüsszel álláspontja, azaz várhatóan valóban egyetlen eurócentet sem veszíthet a kohéziós forrásból Magyarország” – vélekedett ugyanakkor lapunknak Magas István, a Budapesti Corvinus Egyetem világgazdasági tanszékének a vezetője. Érvelése szerint a bizottság a hibahatáron lévő, 0,25 százalékos várható deficittúllépés miatt helyezte kilátásba a szankciót, ami önmagában is jelzi: kicsi a probléma nagyságrendje. A közgazdasági irodalomból ismert, úgynevezett hiteles fenyegetéssel (credible threat) viszont a brüsszeli testület a többi vétkesnek is szóló üzenetet küldött Magyarországnak. Magas István úgy látja, a döntés jogilag nem kifogásolható, a végeredmény, a kohézió lassítása egy nagyon rászoruló ország esetén azonban már annál inkább. Ezt talán az EU is érzi, ezért hajlani fog az egyezségre, ha a kormány 120-150 milliárd forintot farag a 2013-as kiadásokon. Orbán Viktor is arra számít, hogy egy körülbelül hat hónapos folyamat végén az ügy nyugvópontra juthat, és Magyarország végül egyetlen fillért sem veszít majd. Még a múlt heti uniós csúcs előtt a kormányfő rádióinterjújában így fogalmazott: „Mindenki készpénznek veheti, hogy 2013 januárjában … Magyarországtól egyetlen petákot sem fognak elvonni.” A fiskális paktum aláírását követően pedig közölte: „Hamarosan az uniós vezetők elé kerülnek azok az intézkedések, amelyek okafogyottá teszik az eljárás folytatását.” A Figyelő a nemzetgazdasági tárcához közel álló forrásból úgy értesült, a kabinet a konvergenciaprogramban már egy kiigazított költségvetéssel számol. Ez tartalmazni fogja azokat az intézkedéseket, amelyekkel Brüsszelt meg akarja győzni. Emellett áprilisban a tavalyi Széll Kálmán-tervhez hasonló nemzeti reformprogrammal lép a nyilvánosság elé, ennek tartalmáról azonban nem árultak el részleteket. A már kilátásba helyezett takarékossági intézkedések mellett további 130 milliárd forinttal tervezi a kabinet csökkenteni a kiadásokat. (A GKI Gazdaságkutató Zrt. ugyanakkor hétfői jelentésében valószínűtlennek tartja a tervezett 2,5 százalékos ez évi hiánycél elérését, továbbra is 2,9 százalék körüli államháztartási deficitet valószínűsít 2012-re.)
Ki mit mond?
Olli Rehn pénzügyi biztos: „Most a magyar kormánynak kell cselekednie, mielőtt a felfüggesztés életbe lép.”
A
magyar kormány közleménye: „Az Európai Bizottság zárolási javaslata
jogi szempontból vitatható, ellentétes az alapszerződések szellemével,
hiszen egy jövőben feltételezett esemény miatt akar megállapítani
szankciót. A bizottság javaslata ezért megalapozatlan és méltánytalan, a
tények azt bizonyítják, hogy a kabinet gazdaságpolitikája jó irányba
viszi Magyarországot.”
Orbán Viktor miniszterelnök: „Teljesen
ésszerűtlen és méltatlan lépés, hogy az Európai Bizottság kilátásba
helyezte a Kohéziós Alap zárolását, nem értem, hogy az unió miért a
magyar embereket akarja megbüntetni. Mi attól sem veszítjük el a
kedvünket, ha az európai bürokraták egy része nem érti, mi történik
nálunk.”
A The Wall Street Journal kommentárja: „Képmutatásszaga
van a Magyarország elleni túlzottdeficit-eljárás keretében bejelentett,
az uniós kohéziós források felfüggesztésével fenyegető brüsszeli
döntésnek. Nem ez az első ügy, amelyben úgy tűnik, hogy az EU kettős
mércét alkalmaz.”
Petr Necas cseh miniszterelnök: „Nehéz
támogatni az Európai Bizottság azon javaslatát, hogy részlegesen
függesszék fel a Magyarországnak szánt jövőbeni kifizetéseket.
Meggyőződésem szerint a magyar kormány tudatában van az európai szinten
vállalt kötelezettségeinek, és megteszi a szükséges lépéseket, amelyek
meggyőzik majd az Európai Bizottságot.”
KETTŐS MÉRCE?„Magyarország beállt a németek által diktált feszesebb fiskális menetbe, jó eséllyel kaphat méltányosságot, ha a kormány teljesíteni tudja a vállalt 2,2 százalékos GDP-arányos hiánycélt, ezért várhatóan az EU végül eltekint a szankciótól” – magyarázta Magas István. Meglátása szerint akármi történik, a kabinet minden forgatókönyvből profitálhat. Ha sikerül a hiányt az ígért szintre csökkenteni, s nem vonják meg a kohéziós pénzeket, az duplán bizonyítja a kormány gazdaságpolitikájának sikerességét. Amennyiben viszont életbe lép a szankció, akkor okkal hivatkozhat arra, hogy az EU nyomása miatt nem tud markáns eredményeket produkálni.
Addig is, a kedvező bizottsági döntésre várva akár úgy is alakulhat a helyzet, hogy Orbán Viktor erkölcsileg győztesen kerül ki ebből a Brüsszellel vívott erőpróbából. Az ugyanis csak ezután dől el, hogy az EU valóban kettős mércét alkalmaz-e Magyarország esetében: az Európai Bizottságot és az unió egészét is súlyos dilemma elé állíthatja hamarosan a spanyol államháztartási hiány kezelése. Spanyolországban ugyanis a vállalt 6 százalék helyett a legfrissebb, még közelről sem végleges adatok szerint 8,5 százalékot ért el 2011-ben a deficit. Ha Madrid teljesíteni akarja az ez évre elvárt 4,4 százalékos hiánycélt, akkor recessziós időszakban több mint 4 százalékos kiigazítást kell végrehajtania, ami uniós illetékesek szerint fizikailag lehetetlen. Bár a spanyolok esetében még lehetnek enyhítő körülmények, nehezen lehetne megmagyarázni a közvéleménynek, hogy ekkora túllépést tolerál az EU, miközben a sokkal alacsonyabb költségvetési hiányt felmutató magyarokat büntetéssel fenyegetik.
Ez is jól mutatja azt, hogy Brüsszelnek milyen nehéz dolga lesz, ha mechanikusan akarja alkalmazni a szigorú költségvetési szabályokat. Ha nem lép fel kellő eréllyel Spanyolországgal szemben, azzal a kettős mérce vádjának teheti ki magát. Ha viszont következetesen jár el, úgy még nehezebb helyzetbe sodorhat egy olyan országot, amelynek esetleges elsüllyedése az egész euróövezetet magával rántaná – ez a 22-es csapdája.
Magyar mérleg
A tervezett
brüsszeli zárolás csak a 2013-tól elérhető kohéziós források 29
százalékára vonatkozna, és Johannes Hahn regionális politikai biztos
szerint a már a megvalósítás fázisában lévő projekteket egyáltalán nem
érintené. Első ránézésre nem tűnik túl fényesnek a kohéziós alapok
felhasználásának mérlege, eddig ugyanis a rendelkezésre álló 2800
milliárd forintos keretből 422 milliárdot hívott le Magyarország. Ám még
ezzel az összeggel is az előkelő második helyen állunk az újonnan
csatlakozott tagállamok listáján, s a források közel 80 százalékát már
lekötöttük (lásd a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs
főosztálya által küldött táblázatot).
A Kohéziós Alap forrásaiból
jellemzően nagy infrastrukturális közlekedési és környezetvédelmi
beruházások valósulnak meg, az EU ezeknek maximum 85 százalékát
finanszírozza (útépítések, csatornahálózat-fejlesztések,
szennyvíztisztítók, vasúti pályafejlesztések, de ebből az alapból épül
például a 4-es metró, az M43-as és az M3-as autópálya, illetve kohéziós
pénzekből hosszabbítanák meg Budapesten az 1-es és a 3-as villamos
útvonalát is).
Gazdasági elemzők hangsúlyozták: ha ténylegesen
megbüntetik Magyarországot, akkor az negatívan hat a nemzetgazdaságra,
tovább romlik például az építőipar helyzete, vállalkozások százai
lehetetlenülnek el, s nőhet a munkanélküliség. A Nemzeti Fejlesztési
Minisztérium lapunk kérdésére a pénzügyminiszteri tanács (Ecofin)
döntése előtt nem kívánt reagálni arra, hogy milyen jövőbeni projektek
hiúsulhatnak meg, ha mégiscsak elvonnak tőlünk 142 milliárd forintot.
Névtelenséget kérő uniós szakértők arra hívták fel a figyelmet, hogy e
pillanatban Magyarország versenyt fut az idővel, ezek a kiemelt
fejlesztések ugyanis rendkívül bonyolult, időigényes uniós pályáztatási
és közbeszerzési eljárások keretében valósíthatók meg, márpedig számos,
korábban elindított projekt komoly csúszásban van. Hogy ne vesszenek el
EU-s pénzek, a kormány még decemberben Brüsszelhez fordult, s 282
milliárd forint forrásátcsoportosítást kért az uniós programok között. A
lassúbb és nehézkesebb eljárással működő Közlekedésfejlesztési operatív
programból 163 milliárd forintot helyezne át a Környezet és energia
operatív programba, s további 118 milliárdot az operatív programokon
belül strukturálna át. Erről a kérelemről egyelőre nincs döntés, a
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs főosztálya lapunknak
írásban küldött válaszában közölte, hogy a kormány március végén vár
választ. A bizottság ugyanis visszaigazolta, hogy a dokumentumokat
befogadta, s a kérelem benyújtásától számított három hónapon belül
határozatot kell hoznia.