Carbon credit, azaz szén-dioxid-kibocsátási egység – így hangzik a legújabb pénzcsinálási csodamódszer. A hálózatba szervezett pénzgyártásnál mindig felbukkanó törzsgárda mellett ezúttal a budapesti gazdasági elit egy része is ráharapott a minden befektetési alternatívánál gyorsabb megtérülést, szinte azonnali pénzduplázást ígérő rendszerre. Mint minden ilyen hálózatszervezésnél, itt is ajánlatos a maximális óvatosság!
Tribuszer Zoltánné a kilencvenes évek végén pilótajátékot szervezett, és 24 000 embert károsított meg azzal, hogy pénzük gyors megduplázását ígérte, majd nem fizetett. Miután hat évet valóban letöltött hosszú börtönbüntetéséből, szabadlábra került, és bár legközelebb már csak évi 60 százalékot ígért Komló környéki áldozatainak, ismét sikeresen gyűjtött magánpénzeket. De jó példa a nigériai csalás is. A kereskedelmi tévék rendszeres tudósításai ellenére is még mindig akadnak olyan hiszékeny és persze kapzsi balekok, akik elhiszik a nigériai csalóknak, hogy éppen ők a kiszemeltjei a pénzét szétosztani vágyó bukott afrikai diktátornak vagy az európai férjet kereső csinos és hamarosan milliárdossá váló rabszolgalánynak.
Nincs új a nap alatt. Az interneten továbbra is félelmetes mennyiségű tuti pénzcsinálási, befektetési tipp terjed, mindegyiknél valamiképpen azt igyekeznek elhitetni a kiszemeltekkel, hogy igenis van ingyenebéd. Létezik a nagy hozamot termelő, alacsony kockázatú pénzgyártás. A végtermékek és a modellek persze különbözők (lásd a keretes írást), s a konkrét csalások mellett vannak legális, csak éppen nagy valószínűséggel veszteséget hozó ajánlatok is. Sokszorozd meg a pénzedet! – csábítanak. Használj devizakereskedő robotot! Vegyél multi-level-marketing (MLM) rendszerben aranyat, és adj el másnak is! Szállj be a gyémántüzletbe! Vagy legújabban: vegyél carbon creditet!
7 fontos kérdés, amelyet tegyél fel magadnak, mielőtt beszállsz
1. Megértetted-e pontosan, hogy mi ez a termék?
2. Világos-e számodra a termék árának alakulása, a folyamat szereplőinek motivációja és a pénzek mozgása?
3.
Ismered-e azokat, akiknek oda fogod adni a pénzedet? Mennyire tűnnek
elérhetőnek, megfoghatónak, ha esetleg később panaszod lenne?
4. Mennyire tűnik szakmainak, meggyőzőnek a téged kapacitáló ügynök, a társaság honlapja, prezentációja?
5. Ha hiszel a kibocsátási kvótákban, miért nem fektetsz be ilyen termékbe közvetlenül?
6. Valóban szeretnél további embereket beszervezni?
7. Ha minden legális, miért nem felügyeli a befektetést a PSZÁF, miért kell rejtőzködni a hatóságok elől?
Tanult, pénzügyileg képzett emberek hallgatják az újabb és újabb csodát, majd komoly összegeket fizetnek be, hatalmas konferenciatermekben csodálják a hálózat legsikeresebb, luxusautóval érkező csúcsragadozóinak előadásait. Mert tényleg vannak, akik meggazdagodnak. Hiszen a pénz összességében nem vész el, abból, hogy egyszer majd sokan veszítenek több-kevesebb pénzt, néhányan busásan meggazdagodnak, illetve a hálózatépítések sajátossága, hogy akiknek sikerül újabb és újabb tagokat beszervezni, azok valóban jól járhatnak, csak aztán egyszer elfogynak a beszervezhetők, túlzottan széles lesz a piramis alja. Soha semmilyen felvilágosító kampány nem elég ahhoz, hogy a keserű csalódástól megvédje a korábbi rossz döntésüket sokszor újabb és újabb költésekkel igazolni próbáló embereket. A hatóságok meg ritkán képesek prevencióra. Pedig közülük több is léphetne. A piramisjáték szervezése büntetőjogi kategória (három év adható érte). Ha a csodaajánlat pénzügyi tevékenységgel függ össze, felléphetne a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF). Ha megtévesztő egy reklám, akkor akár a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is intézkedhet, ha fogyasztói jogok sérülnek, akkor a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság is kompetens lehet. Ám valódi lépést szinte mindig csak a károsultak tömegeinek elkeseredése vált ki.
CARBON CREDITA bomba ötlettel jelentkező hálózatok, MLM-rendszerek tuti befektetési tippeket vonultatnak fel, de azt azért igyekeznek gondosan elkerülni, hogy ténylegesen befektetésnek is nevezzék ezeket, nehogy véletlenül a PSZÁF vagy más, prevencióra is képes hatóság beavatkozhasson. A legújabb pénzcsinálási láz (a piramis- vagy pilótajáték kifejezést természetesen óvatosan kell kezelni) az önkéntes szén-dioxid-kibocsátási kvóták rendszere, avagy – miként a gyorsan terjedő hálózatban ismert – a carbon credit, amelyet leginkább a terjesztő ügynököktől, illetve egy Botanoo.com elnevezésű oldalon lehet megismerni. Február 5-én már az első születésnapi gáláját is megrendezte a magyar Botanoo-hálózat. Az interneten is fellelhető meghívó szerint Barabás Éva és Rékasy Károly vezette a műsort, s a szakmai előadások mellett még Mága Zoltán is fellépett a Budapest Congress & World Trade Centerben (korábbi nevén a Kongresszusi Központban), ahol rengetegen gyűltek össze.<#zaras_figyelo#>
Tipológia
A hálózatos
rendszerek többfélék. A mosószerek vagy a biztosítások MLM-rendszerű
eladása. Az alapítók nagyon jól járnak, de ha valaki ügyesen értékesít,
maga is folyamatosan gazdagodik. Igaz, általában azért itt is van
valamilyen belépő, például meg kell venni egy kezdőcsomagot,
termékkészletet, vagy ki kell fizetni egy képzést. Vannak magas és
kigazdálkodhatatlan hozamú modellek, ez Bernard Madoff vagy Kulcsár
Attila receptje, de ilyen lehet a garantált megtérülésű arany- vagy
gyémántkereskedés is. Ha nagyon jó a mögöttes termékek árgörbéje, ha jó
részvényeket vesz Madoff a portfóliójába (más kérdés, hogy ezt meg sem
próbálta), vagy éppen nagyon emelkedik az arany ára, még akár ki is
termelhető az ígért hozam, de aztán eljön a szűk hét esztendő, amikor az
újabb beszállók befizetéseiből lehet csak hozamot fizetni. Végül vannak
a klasszikus pilótajátékok, amelyeknél valójában csak a piramis
szélesedésére bazíroznak a szervezők, semmilyen valós értékteremtés nem
folyik. Adj pénzt, 50 százalékkal többet fizetek vissza egy év múlva, és
te is szervezd az embereket! Albánia esetében az 1990-es évek második
felében egy ország ment csődbe így, és majdnem a teljes albán GDP
megfordult egy ilyen játékban – ott véres zavargásokba torkollott az
ügy.
Ahogyan az már a sikeres rendszereknél lenni szokott, a sztori, a marketingüzenet ütős, és a rendszer egyszerre nagyon lebutított s nagyon bonyolult. Profitálj a jövődből! Gazdagodj úgy, hogy még tettél is valamit a globális felmelegedés ellen! – ezek a csodamódszer kulcskifejezései. Az ajánlat szerint a carbon credit egytonnányi szén-dioxid-kibocsátásnak az engedélye, amely a folyamatos emissziócsökkentési kényszer miatt egyre többet fog érni. Ebből az üzletből alapvetően cégek és bankok profitálhatnak, de a Botanoo révén magánszemélyként is részesülni lehet a kvóták remélt áremelkedéséből.
Mindez hitelesen hangzik. Igaz, azon már az ilyen rendszereket kicsit is ismerők elcsodálkozhatnak, hogy miért van az egész leöntve egy nagy adag hálózatszervezéssel, újabb és újabb résztvevők felkutatásával, bónuszajándékokkal, jutalékstruktúrával. Sokféle írásos prezentációt és előadást néztünk végig, amelyekből kiderül, hogy bár a carbon credit háttérpiaca is mindig hangsúlyos, de az ismertetők nagyobb része a hálózatszervezésben rejlő hatalmas pénzügyi lehetőségekről szól. A rendszer részletesen kidolgozott, beszállási összegenként különböző szintek vannak. A kezdőcsomag 250 eurós, de van 400 eurós nagykövetcsomag, 1200 eurós karbonkereskedési csomag, és aki kiépít maga alá további két hálózati csoportot, az már jogosult lehet a hatalmas pénzekkel kecsegtető bináris bónuszra, csapatvezetői bónuszra és sokféle földi jóval, így luxusautóval, karibi utazással kecsegtető hűségprogramra.
Így látja a BRFK
A Budapesti
Rendőr-főkapitányság (BRFK) gazdaságvédelmi főosztályán mindig vannak
nyomozások a hálózatos pénzcsinálási módszerekkel kapcsolatban – tudtuk
meg a hatóságtól (lapunk úgy értesült, hogy a carbon credit rendszert is
vizsgálják hazai nyomozók). A Figyelőt tájékoztató szakember elmondta,
hogy a legfontosabb a prevenció, vagyis az, hogy senki se higgyen a pár
hetes pénzduplázási csodamódszerekben. A nyomozások szempontjából
általában az okoz nehézséget, hogy az újabb és újabb rendszerek főleg
külföldről jönnek be, ráadásul sokszor csak az interneten. Külföldön
működik a szerver, kint vannak a szervezők, Magyarországon csak azok
tevékenykednek, akik továbbszerveznek, ám ezek az emberek már játékosnak
minősülnek és nem szervezőnek, így nem büntethetők. Egy
alkotmánybírósági határozat alapján ugyanis el kell különíteni ezt a két
résztvevői kategóriát. A büntethető szervező az, aki az egész rendszert
működteti, aki az egész struktúrát, hátteret kitalálja. Az is jellemző
trend, hogy a módszerek finomodnak, az újabb hálózatoknál már mindig van
valami mögöttes termék, gyémánt, utazási jog, vagy akár
szén-dioxid-kvóta. Ám a termék inkább csak azért van ott, hogy jobban
eladható legyen a történet, de annak áralakulása jellemzően nem fedezi a
kifizetéseket, azokat mindig csak az új belépők befizetései teszik
lehetővé. Természetesen bármennyire is ismétlődők a módszerek, a
rendőrségnek minden esetet egyedileg kell megvizsgálnia, és azt is ki
kell derítenie, hogy szó van-e magyar elkövetésről.
Aki sikeresen szervezi a csapatot, az gyorsan sokszorozza a pénzét, amelynek felhasználása is sokrétű, de ebbe talán már ne is menjünk bele. Az előadásokat olyanok tartják, akik már más hálózatokban tapasztalatot szereztek, kevésbé a szén-dioxid-piaccal kapcsolatos tudás, inkább a hálózatszervezés tűnik hangsúlyosnak. A marketingszlogenek is ismerősek lehetnek: „Hány telefonszám van a telefonodban, 200, 250? Ezek tulajdonosai között nincs négy ember, akit érdekelne egy ilyen nagyszerű lehetőség?” Az is csábító, hogy a tagoknak csak el kell csalniuk a beszervezésre szánt ismerősöket egy rendezvényre, és magát a meggyőzést, a termékismertetőt már profik tartják. Botanoos site-ok, facebookos közösségek indultak, a beszállók hagyományos és webes konferenciákat szerveznek, Skype-on tartják a kapcsolatot, minden modern módszert bevetnek. Az interneten nagyon aktívak a lelkes rajongók, de a különböző blogokban igen éles kritikák is megjelennek. Igyekeztünk mi is alaposan utánajárni a Botanoo-rendszernek.
A KERESKEDÉS SZINTJEIA szén-dioxid-kibocsátási kvóta egy valóban létező termék, pontosabban sokféle termék. A kereskedésnek három szintje van: a kibocsátáscsökkentésről döntő kiotói egyezmény alapján is zajlik nemzetközi kereskedelem, létezik egy európai uniós rendszer, illetve egy önkéntes kereskedelem. Az első kettő szabályozott piac, transzparens árral, míg a harmadik egy még kialakulóban lévő nem szabályozott piac. A Botanoo állítólag ebben vesz részt. Az egész kvótakereskedelem az emissziócsökkentés céljáról szól: ha valaki mérsékli a kibocsátását, teljesen megszünteti környezetszennyező, elavult termelését, vagy nem szennyező technológiát telepít, azzal pénzt tud keresni, mert a fel nem használt kibocsátási kvóták vagy a beruházásért kapott emissziócsökkentési egységek eladhatók.
Az első szint a kiotói alapú nemzetközi kereskedelem. Az egyezményt ratifikáló országoknak mérsékelniük kell az üvegházhatásért felelősnek tartott gázok, köztük a szén-dioxid emisszióját. A fejlődő világnak és a kelet-európai régiónak is van egy olyan ENSZ által felügyelt rendszere, amelyben kibocsátáscsökkentési egységeket (ezek neve CER, illetve ERU) lehet adni-venni. Aki emissziót csökkent vagy környezetbarát beruházással segít elkerülni a jövőbeli kibocsátást, az el tudja adni a kvótája egy részét. Aki (ez lehet akár egy cég, akár egy állam) pedig nem tudja elkerülni a szennyezést, de hiánya van az egységekből, az vásárolhat.
A második szint az EU kibocsátáskereskedési rendszere, amely az előzőnél szigorúbb, így valójában inkább ez a fő piac határozza meg az árakat. Ebben a szisztémában minden nagy kibocsátó (acélkohó, erőmű, olajfinomító, papír-, üveg- és cementgyár, vegyipari cég) kvótát kap, amelynek neve European Union Allowance (EUA), és amellyel szén-dioxid-tőzsdéken lehet kereskedni. A környezetvédelmi előny ott jelenik meg, hogy folyamatosan csökken az összesített kvóta és így az uniós emisszió.
Nézzük meg ezt egy példán! Ha az EUA árfolyama 10 euró, akkor annak a cégnek, amelyik hatékonyan tudja csökkenteni az emissziót, például százezer eurós beruházással évente ötezer tonna szén-dioxid-kibocsátást tud megspórolni, már két év alatt megtérült a beruházása, mert eladja a kibocsátási jogait. Ha pedig valaki ezer tonna szén-dioxid kibocsátásával olyan terméket gyárt, amelynek összprofittartalma 8000 euró, akkor jobban jár, ha nem termel, hanem eladja tízezer euróért az emisszió lehetőségét. Aki pedig kvóta hiányában bocsát ki ipari mennyiségben szén-dioxidot, az súlyos, a kvóta árát sokszorosan meghaladó büntetést fizet. Magyarországon ennek a területnek az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség a gazdája.
Felügyeleti vélemény
Egyelőre
nem tartja magát illetékesnek az ügyben a pénzügyi felügyelet, mert nem
merült föl jogosulatlan pénzügyi szolgáltatás gyanúja – mondta el
Binder István, a PSZÁF szóvivője. Az üvegházhatású gáz kibocsátási
egységével (ÜHG-egység) ma felügyeleti engedély nélkül is lehet
kereskedni Magyarországon. Akár természetes személyek is megtehetik;
ennek feltétele, hogy a Vidékfejlesztési Minisztériumhoz tartozó
Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőségnél
úgynevezett forgalmijegyzék-számlát kell vezetni. A pénzügyi
jogszabályok csak az ÜHG-egységhez kapcsolt származtatott ügyletet
minősítik pénzügyi eszköznek, amellyel csak befektetési szolgáltatók
útján lehet kereskedni. A carbon credit hálózat mögött álló jogi
személyek (a Keen As és a CC Denmark ApS) nem szerepelnek a PSZÁF
nyilvántartásában, nincs is engedélyük befektetési szolgáltatás
végzésére Magyarországon, és határon átnyúló befektetési szolgáltatás
végzésére sem jelentette be őket a dán pénzügyi felügyelet. Az viszont
nem egyértelmű, hogy a Botanoo egyáltalán árusít-e kibocsátási egységet,
a saját honlapján (www.botanoo.com) ilyen tartalmú ígéret nincs, azt
inkább csak a különböző terjesztők ígérik, akik szerint lesz egy olyan
platform, ahol a karbonkuponokért lehet majd ÜHG-egységet vásárolni. A
Botanoonál már most elérhető karbonkupon nem azonos az ÜHG-egységgel;
előbbi egy mesterséges instrumentum, amellyel egy a tőzsdékhez hasonló
platformon kereskedhetnek a tulajdonosok. A PSZÁF álláspontja szerint a
karbonkupon nem értékpapír, ezért a kibocsátása nem befektetési
szolgáltatás, így nem is engedélyköteles.
Ezek tehát a szabályozott piacok, ahol ipari cégek, bankok, hedge fundok kereskednek, de mindig csak intézmények, mert a termékre forgalmi adó rakódik, és a magánszemélyeknek így már nem érné meg az üzletelés. Ha azonban egy magánszemély is részesülni akar a szén-dioxid-kvóta remélt drágulásából, akkor a legtöbb brókeren keresztül elérhetők olyan CFD- (contract for differences) termékek, amelyek a londoni ICE Futures tőzsde szén-dioxid-termékeinek az árát követik.
Végül ott van a harmadik szint, az önkéntes piac. Alapvetően itt is hasonló elveken köttetnek az üzletek. Vannak olyan kibocsátáscsökkentési projektek, amelyeket a fenti két rendszerben nem lehet elismertetni, vagy amelyeket gyorsabban és olcsóbban lehet elismertetni az önkéntes piac szabályai szerint, mint az ENSZ bürokráciáját követve.
Ezeket a projekteket is lehet minősíttetni, ilyen szabvány a Gold Standard vagy a Voluntary Carbon Standard (VCS). Az önkéntes carbon crediteket olyan cégek, szervezetek veszik meg, amelyek marketingcélból szeretnék bemutatni, hogy semlegesítik ökológiai lábnyomukat. Például egy szervezet konferenciát szervez, amellyel fűtés, repülés, egyéb kibocsátás jár, és ezzel párhuzamosan vesz egy szélenergia-projekttől emissziócsökkentési egységeket, hogy így jelezze: összességében nem rontott a kibocsátási helyzeten.
INTŐ JELEKA Botanoo, illetve a mögötte álló dán bejegyzésű cégek azt állítják, hogy a szén-dioxid-kvóták önkéntes piacán fektetnek be, de nagyon fontos, hogy első körben csak saját, virtuális kuponjaikat kínálják. Ráadásul miközben a szabályozott szén-dioxid-kvóták piacán megtalálható termékeknek (ilyen a keretes írásunkban is bemutatott ERU, CER, EUA) transzparens áruk van, az önkéntes eszközöknek, vagyis a VER-eknek nincs egységes, átlátható áruk vagy piacuk. A szakemberek szerint ez azért van, mert ezeket a csökkentéseket önkéntes alapon veszik meg a környezetvédő végfelhasználók, a projektek környezetvédelmi és társadalmi előnyei, illetve marketingtálalásuk alapján.
Jó tanácsok
Mielőtt komoly összeget fektetnénk be, az alábbi jó tanácsokra mindig legyünk tekintettel!
•
Sok százezres befektetési terméket soha ne vegyünk személyes találkozó
nélkül, ne vásároljunk általunk kevéssé ismert internetes portálról,
életünkben először látott ügynöktől vagy panelház kis lakásában
berendezett gagyi irodából! Pusztán honlapok alapján nehéz
megkülönböztetni a kóklert és a profi szolgáltatót. Ahogyan húst és
péksüteményt is ott veszünk, ahol bízunk az áru minőségében, pénzt
befektetni is csak ott szabad, ahol meggyőzők a munkatársak, a fizikai
iroda, az épület.
• Ne érezzük magunkat paranoiásnak, ha alaposan
leellenőrizzük az ajánlattevőt! A befektetést kínálót a cégregiszterben
is érdemes megnézni, le lehet tölteni a cégkivonatokat, a cégtörténetet,
a mérleget és az eredménykimutatást. Ha nincs a befektetési ajánlat
mögött magyar társaság, magyar munkatársi kör, ha a cégnek nincs múltja,
látható üzleti aktivitása, az legalábbis gyanús.
• Mindig óvakodjunk
a zavaros, áttekinthetetlen modellektől, amelyeknél a termék valódi ára
el van rejtve, ahol a befektetési terméket összeboronálják
biztosítással, bónuszprogrammal, új befektetők beszervezésével,
MLM-csatornák építésével! Az ilyen láncok piramisrendszerben,
szofisztikált jutalékrendszerekkel dolgoznak, az ügyfelek által fizetett
árból kell kigazdálkodni a magas jutalékokat. Gondoljuk át,
szeretnénk-e megfizetni azt, hogy valaki rábeszélt minket életünk
befektetésére!
• Ha mégis elfogadunk egy „speciális ajánlatot”,
legalább tegyünk egy próbát! Először kisebb összeggel szálljunk be, és
ismerjük meg a rendszer valódi működését. Figyelem! A kezdeti siker soha
nem garancia. Rengeteg rendszerben fordul elő beetetés, ahol még
teljesül az ígért hozam, aztán a nagy befektetés már nem sikerül.
•
Ha egy transzparens, szabályozott piacon kereskedett termék kapcsán
(legyen az arany, gyémánt, részvény, bármi) azt halljuk, hogy akciós ár,
diszkontált ár, egyszeri kedvezményes lehetőség, azonnal fussunk
messzire. Miért adna bárki olcsóbban valamit, aminek elérhető ára van?
•
Rettegjünk mindentől, ami azt akarja elhitetni velünk, hogy nem az,
aminek látszik. A hétvégi üdülésnek vagy finom vacsorának álcázott
termékbemutatóktól, a csillogó honlapoktól. Az ilyen kísértéseknek csak
akkor engedjünk, ha tudjuk, hogy soha nem vakíthat el bennünket a
pillanat varázsa, a tömegpszichózis, és biztosan józanul tudunk
mérlegelni, akkor is, ha hatvan késhez még három ajándék kést is
kaphatunk, és akkor is, ha tűzijáték közben, Maseratija kulcsát lóbálva
vonul be korunk hőse, a piramis tetején álló fickó!
Ezek után már csak az a kérdés: mi is a baj ezzel az egésszel, mire érdemes figyelemmel lennie a Botanoo iránt érdeklődőnek?
Az első, hogy a valós kibocsátási egység sem bizonyult eddig jó befektetésnek. A termék ára nagyon volatilis, de mostanáig trendszerűen inkább lefelé ment, korábban 30 euró körül jegyezték, cikkünk írása idején már 10 euró alatt járt. Mint a kvótáknál általában, itt is alapvetően politikai termékről van szó, márpedig a politikai szándékban továbbra sincs konszenzus. Ára leginkább a globális gazdaság teljesítményével korrelál, de aki a növekedésbe szeretne invesztálni, az máshogyan is tud.
Konkrétan a Botanoo körül is sok a furcsaság. Az nem kérdés, hogy a cégcsoport egyik tagjának, a CC Denmarknak vannak önkéntes kvótái, illetve ilyen projektjei. Az már izgalmasabb: pontosan ki és mi ez a cég? A dán társaság honlapja csak angol és magyar (!) nyelvet ajánl fel a látogatóknak. Vajon mi végre ez a kitüntetett szerep? A sok megnevezett dán vezető életrajzában miért nem szerepel egyetlen korábbi munkahely sem, miért csak mindig azt tüntetik fel, hogy sok-sok éves iparági tapasztalata van? Miért van az, hogy akiről akad is valamilyen elmosódott fotó a honlapon, arról nincs semmi egyéb netes találat, nincsenek korábbi fényképek, előadások, aláírások, a szakmai múltra vonatkozó angol vagy dán nyelvű találatok? Egy ekkora cég vezetőitől elvárható lenne, hogy tele legyen velük az üzleti sajtó, vagy valamilyen dán honlapon nyoma legyen a tevékenységüknek.
Érdekességek
•
Jean-Baptiste Fourier francia matematikus és fizikus szerint a Föld
légköre olyan, mint egy edény üvegfedője, a fényt beengedi, ám a távozó
hőt részben visszatartja. Ez az üvegházhatás.
Szélerőmű a liverpooli kikötőnél. A tiszta energia kvótát ér.
• A szén-dioxid felel az üvegházhatás feléért. Az emisszióval évente 6,3 milliárd tonna szén kerül a légkörbe.
•
A hat fontos üvegházhatású gáz közül a metán a szén-dioxidnál 23-szor
károsabb a klímára, a dinitrogén-oxid (N2O) 300-szor, míg a
transzformátorokban használatos kén-hexafluoridok (SF6) 22 ezerszer.
•
A szén körforgása során egyensúlyi helyzetben ugyanannyi szén-dioxid
termelődik, mint amennyit az óceán és az erdők elnyelnek, ám az
üzemanyag-felhasználás, valamint egyéb ipari és mezőgazdasági
tevékenységek miatt megbomlott az egyensúly.
• A metán keletkezése
leginkább a mocsarak rothadásával és a nagyüzemi mezőgazdasági
tevékenységgel függ össze. A növénytermesztésnél az árasztásos
rizstermesztés, az állattenyésztésnél pedig a szarvasmarhatartás a fő ok
(az állatok rengeteg metánt böfögnek a levegőbe).
• 2100-ra akár további 2–5 fokot is elérhet a felmelegedés szintje.
A Figyelő is megpróbálta elérni a két legfőbb vezetőként feltüntetett Sanne Nielsent és Peter Alexandert, de lapzártánkig nem jártunk sikerrel a Botanoo.com oldalon megadott elérhetőségeken. Információnk szerint egyébként a cég befektetési ajánlata Nyugaton egyáltalán nem ismert. Magyarország mellett egyedül Romániában terjed, igaz, ezt a szervezők sem titkolják. Sőt, büszkén hirdetik, hogy végre egy világsikerre ítélt hálózat, amely 2010 októberében éppen Magyarországon kezdte a tagok szervezését, vagyis a dánok által ki tudja, miért megtalált magyarok a hálózat tetején állhatnak. Vagy ahogyan az egyik prezentáció során hallottuk, ez azért jó, mert könnyebb az első hétezer tagból hetvenezret csinálni, mint majdan a milliós tagságot megtízszerezni.
Egy kicsit is gyanakvó ember számára feltűnhetnek egyéb csúsztatások is. Például a neten büszkén hirdetik: ajánlatuk annyira komoly, hogy a Botanooról és a carbon credit kereskedésről cikk jelent meg a HVG-ben, holott ezt alátámasztandó egy fizetett hirdetést szkennelnek a site-okra. Azt is hallottuk, hogy a nemzetközi hatóságok által kvótakereskedésre kiadott sok számjegyű engedély azt jelenti: a hatóságok több százmillió céget várnak erre a piacra, ezért kell tehát ekkora szám az engedélyre, továbbá – folytatódik a gondolat – ennyi cég közül egyedül a Botanoo-rendszerben vehetnek magánszemélyek is kvótát.
Ám bármily furcsa is a céges szervezet, a prezentációk és a lebutított marketingszövegek tartalma, minden hasonló konstrukció legnagyobb kérdése, hogy miért kell hálózatszervezés ehhez a jó háttértermékhez. Ha valóban üzlet a carbon credit, miért szükséges a befektetésen túl nagykövetként hálózatot építeni? Miért kell az emissziócsökkentés nemes céljára befizetett összegből a korábban beszállók jutalékára áldozni? Mit jelent az, hogy egyelőre csak kuponokat vesz a beszálló játékos, de lesznek valódi kvóták is? Ha a befizetésekből jutalékokat szednek a többiek, milyen hatalmas hozamot kell a maradék összegen realizálni, hogy valóban megérje a ráfordítás, vagyis mennyire sikeres emissziócsökkentő projektek kellenek, hogy ebből keletkezzen megtérülés, és ne csak az új beszállók befizetéseiből termelődjön ki az ígért mesés hozam? Ezek azok a kérdések, amelyeket sok egyéb mellett mindenkinek fel kell tennie magának. Aki őszintén válaszol, rájön, hogy ebben a rendszerben sem a mögöttes termékben, hanem az új beszállókban van az üzlet!