Személyre szabva

Coaching a gyakorlatban
Figyelő
2012-03-06 11:47
Van, aki kéri a coachot, van, aki kapja. Bár az utóbbiak általában nem túl boldogok ettől, a lehetőséget megragadók sokat profitálhatnak az együttműködésből.
Bedecs Andrea pályakezdőként került a Molhoz, és a szamárlétrát végigjárva lett előbb a kontrolling, majd a kiskereskedelmi terület vezetője. Sokáig egyáltalán nem vágyott menedzseri pozícióra, úgy gondolt rá, mint egy nagy felelősséggel és stresszel járó feladatkörre. Minél jobb lett azonban saját szakterületén, annál közelebb került a magasabb beosztásokhoz, mígnem a kontrolling vezetői pozíciójában találta magát. Az új munkakörön és szerepen kívül ennek nehézsége abban állt, hogy igen nagy, csoportszintű felelősséget kapott.

Problémaelemzés. Egyre több a jól képzett coach.
Fotó: Getty Images

A kinevezés után nagyon erős volt benne a bizonyítási vágy, igazolni akarta, hogy felettesei megfelelő embert választottak. Sok akadályt viszonylag könnyen vett, egy idő után azonban úgy érezte, hogy valami nem stimmel. „Azon kaptam magam, hogy semmire nincs időm, mindig csak próbálom utolérni magam. Háromszor annyit dolgoztam, mint azelőtt, nem volt időm az új ötleteket megvalósítani, a magánéletemről nem is beszélve. Korábbi pozíciómban, a felső vezetők mellett nem ezt láttam, így sejtettem, hogy velem lehet a gond” – emlékszik vissza a jelenleg gyesen lévő szakember.<#zaras_figyelo#>

ROSSZ IDŐBEOSZTÁS
Amikor felmerült a probléma, még nem lehetett tudni, mi okozza a rossz időbeosztást, Andrea csak azt érzékelte, hogy a helyzet hosszú távon nem lesz fenntartható, ezért coachot hívott segítségül. Az első házi feladata az volt, hogy fél órákra lebontva írja össze, pontosan mivel foglalkozik napközben. Ebből a jegyzetből kiderült, hogy a probléma gyökere a túl erős kontrollálási kényszer. A bent töltött 10-11 órából körülbelül 6 azzal ment el, hogy a kollégái munkáját ellenőrizte, javította, ráadásul rengeteget utazott. A coachingfolyamat egyik első lépéseként ezért megbízott valakit maga helyett a külföldi ügyvitellel, a második körben pedig – ami hosszabb időt vett igénybe – azt vizsgálták meg a coach segítségével, hogy honnan ered és hogyan változtatható meg a folyamatos ellenőrzési kényszer. Végeredményben a Bedecs Andrea számára elsőre megfoghatatlan problémát sikerült lebontani a hétköznapi cselekvés szintjére, és így már a megoldás is kézzelfogható közelségbe került.

Vannak hasonló problémakörök, mégis minden eset, amellyel a coachokat megkeresik, más és más. Különböző az alany személyisége, motivációja és a rá ható cégkultúra. Mindhárom jellemző eltérő folyamatot és megoldást ad, ezért is olyan fontos, hogy a coachingban részesülő ne csak a személyére szabott módszert, de a személyére szabott coachot is megtalálja.

NEHÉZ KEZDET
Tallós Dániel, az American Express Business Travel ügyvezetője azok közé tartozik, akik nem saját kezdeményezésre kezdtek el coachcsal együttműködni. A fiatalember 14 éve dolgozik a turizmusban, részt vett az Air France és a KLM fúziójában, rendelkezett vezetői tapasztalattal, multinacionális közeget is tapasztalt már. Négy évvel ezelőtt elvállalta az American Express hazai üzleti utazási üzletágának vezetését. Új pozíciójában több kihívás is várta, egyrészt az önálló cégvezetés, másrészt pedig a válság. A frissen kinevezett vezető bemutatkozása után érte el ugyanis Magyarországot a gazdasági krízis, így szinte első komoly feladatként kapta meg a működés költségeinek szükségszerűen népszerűtlen döntéseket is maga után vonó racionalizálását.

Bővülő célcsoport
Komócsin Laura, a Business Coach Kft. ügyvezetője szerint a coaching növekvő népszerűsége annak köszönhető, hogy évek óta egyre több az olyan szereplő az üzleti életben, aki kilépett a multik világából, saját céget alapított, és amikor nehézségbe ütközik, a korábban megismert megoldáshoz folyamodik. A célcsoport bővülésén kívüli másik ok, hogy jók a vezetők tapasztalatai, szájról szájra jár a megoldás híre. „Mindemellett az is látható, hogy kezd presztízstényezővé is válni a coach alkalmazása” – teszi hozzá a szakember, aki egy tavalyi ELTE-kutatás szerint hazánk legismertebb coacha. A kereslet növekedésével a coachok kínálata is bővül, ami a piac felhígulását vonja maga után, ezzel együtt is csökken viszont a kontraszelekció aránya. Egyre nagyobb a képzett coachok száma, a tehetséges szakembereket pedig egymásnak ajánlják a vezetők.

„Nem szeretnék minden felelősséget a válság számlájára írni, de nehéz volt elvonatkoztatnom ezektől a rendkívüli körülményektől, amikor megláttam a 360 fokos értékelésem eredményét” – vallja be az üzletember.
A teszt mind az üzleti, mind a vezetői képességeket vizsgálta. Előbbi eredményével mindenki elégedett volt, utóbbival viszont voltak gondok a benchmarkhoz képest. Tallós Dánielnek azt tanácsolta a főnöke, hogy vegye igénybe coach segítségét, ő viszont kissé vonakodott ettől, mivel nem találta reálisnak az értékelést. „Tudtam, hogy mi az a coach, de nem igazán lelkesedtem az ötletért. Kellett egy kis idő, hogy barátkozzak a gondolattal, majd elhatároztam: komolyan veszem. Onnantól kezdve a legjobb coachot akartam, és kíváncsian vártam, mi fog történni” – emlékszik vissza.

Négy jelölt közül talált egymásra coach és coachee, majd elkezdődött a közös munka. A tesztből kirajzolódott gyengeségek kerültek terítékre, például a stresszkezelés, az egyirányú kommunikáció és a türelem hiánya. Sok minden kikristályosodott számára, és a teszt végeredményét is jobban meg tudta érteni, miután a coacha segítségével objektívebben, kívülről tudta elemezni a helyzetét és a kollégái motivációit. Ez a távolság pedig sok mindenre választ adott. „A problémák egy része megszűnt, más része nem, de azzal már tudok mit kezdeni, és olyan eszközöket is használok, amelyek korábban távol álltak tőlem” – számol be tapasztalatairól a vezető. Az interjú előtt épp egy a hr-es kolléga által mediált tárgyaláson vett részt. Tallós Dániel számára annyira meggyőző volt a folyamat, hogy ő maga is beiratkozott egy felső vezetőknek szóló coachképzésre.

ELTÜNTETETT ÁRNY
Miért lehet valakinek szüksége coachra, ha minden klappol körülötte, sikeres és szereti a munkáját? Rajki Annamária, a Magyar Telekom televíziós tartalommal foglalkozó menedzsmentjének igazgatója egy ilyen helyzetben érezte azt, hogy szívesen venné egy szakember segítségét.

A vezető közel húsz éve lubickol pozíciójában, ennek ellenére időnként olyan szituációba került, amelyben rosszul érezte magát. Szeretett volna változtatni ezen, hogy még ez se árnyékolja be a szakmai életét. Annak ellenére, hogy megtalálta az emberét, a coachingfolyamat igen hullámzóra sikeredett. „Voltak olyan eszközök, amelyek nem jöttek be, viszont kaptam olyanokat is, amelyek szinte megváltoztatták az életemet” – értékel utólag.

Banálisnak tűnhet, de számára fontos, hogy manapság már minden feszültnek ígérkező tárgyalásra úgy megy be, hogy fejben előre felkészül, sőt, le is írja azokat a reakciókat, amelyeket vár és amelyeket adni szeretne. Fontos az írásbeliség. Szinte forgatókönyvet készít, és tudatosan számol a stresszfaktorokkal. Óriási segítség számára, hogy a tulajdonságai alapján valaki megmutatta a normális működési mechanizmusa kereteit, így nem kell, hogy rossz érzései legyenek olyan dolgok miatt, amelyek kívül esnek ezen.