Élményrandevú

Figyelő
2009-04-21 10:40
Az időhiánnyal küszködő menedzsereket és értelmiségieket vonzzák azok a nálunk is népszerű társkeresési szolgáltatások, amelyek exkluzív programokra építenek.
Mik a romantikus vacsora hozzávalói? Rendszerint egy férfi, egy nő, valamint finom ételek – amelyeket a két ismeretlen együtt készített. Úgy tűnik, így értékelődik át a klasszikus randevú fogalma, legalábbis a főleg Japánban hódító főzőrandi szerint. A szigetországban a házasságkötések és a születések száma olyan mértékben csökkent az utóbbi évek folyamán, hogy egyes szakértők már megkongatták a vészharangot és társadalmi összeomlást vizionálnak. Erre a problémára szeretne megoldást kínálni a főzőiskolákban szervezett randevú, ami mostanában hatalmas divat Japánban. A gokonnak nevezett rendezvényen férfiak és nők vegyesen vesznek részt és főznek együtt. Azok kerülnek egy párba, akik ugyanazt a menüt szeretnék elkészíteni. A résztvevők jó esetben egy frissen kapott telefonszámmal mennek haza – és nem fizettek többet egy éttermi vacsora áránál.

SPORT, FŐZÉS, KULTÚRA. Nem kell azonban ilyen messzire mennünk, hogy hasonlóan különleges körülmények között találjuk meg életünk párját. Magyarországon is egyre több olyan társkereső szolgáltatást lehet igénybe venni, amelyek túllépnek a hagyományos, adatlapokon alapuló párajánláson, és exkluzív programokat kínálnak a társkeresőknek. A sportos típusúak, a művészetrajongók és a kulináris örömök kedvelői egyaránt megtalálják a számításukat a magyar társkereső piacon. Potenciális ügyfelekben nincs hiány, hiszen a felmérések szerint minden harmadik magyar egyedül él.

Hazánkban becslések szerint 120–150 társkereső szolgáltatás működik, közülük legfeljebb 30 szakosodott a valóban igényes ügyfélkör kiszolgálására. Ez utóbbiaknak körülbelül a harmada próbálja speciális programokkal magához csábítani az ügyfeleket, az igazán felkészültek ezért fő profiljuk mellett kvázi rendezvényszervezőként is működnek. Az igényes szolgáltatók már túlléptek a klasszikus ismerkedési esteken és csoportos vacsorákon, ezek helyett inkább wellnesz-hétvégéket, bowling- és squash-délutánokat szerveznek, vagy akár Maldív-szigeteki utazásra viszik ügyfeleiket. „Nem olyan kétségbeesetten erőltetett az egész. Ha egy színházas vagy vacsorás program után egyedül megyek haza, akkor sem érzem úgy, hogy hiábavaló lett volna elmenni. Legalább volt egy színvonalasan eltöltött, szórakoztató estém” – vallja Krisztina, egy gyógyszerforgalmazással foglalkozó cég kereskedelmi igazgatója. Ő már megtapasztalta a munkahelyi románc nehézségeit, s az egyik alacsonyabb beosztású munkatársával való szakítás után fordult egy irodához.

Az előfizetési díjak széles skálán mozognak, ám ha valaki felsőkategóriás csomagot választ, s havonta eljár kisebb programokra, évi 200 ezer forintot is költhet – ráadásul a sikerre nincs garancia. Az exkluzivitás a kliensek számában is megmutatkozik: 400 fősnél nagyobb ügyfélkör nem nagyon fordul elő a felsőkategóriás profik között. A magas díj szűrőként is szolgál, garantálja, hogy a jelentkező egy bizonyos jövedelmi szint fölött van, de akad olyan iroda, amely másfél órás – az alany lakásán lebonyolított, környezete feltérképezését szolgáló – felvételi beszélgetéssel is szelektál.

IDŐSZŰKE. Az igényes programokkal összekötött társkeresési lehetőségek ugyanis elsősorban az elfoglalt, magas beosztású értelmiségieket és menedzsereket vonzzák. A magányos üzletemberek szoros munkarendjük mellett nehezen tudnak időt szakítani az ismerkedésre, és gyakran beszűkülnek a lehetőségeik is, miután kimerült az ismerősök köre. A munkahelyi kapcsolatoknak pedig megvannak a maguk veszélyei, emiatt a legtöbben tartják magukat a „házinyúlra nem lövünk” szabályhoz.

Horváth Tímea, a Duals társkereső iroda vezetője saját bőrén tapasztalta, milyen nehéz vezető beosztás mellett párt találni. „Négy éve jómagam is egyedülálló voltam és szinte mindent kipróbáltam, hogy ezen változtassak. A munkahelyemen és a baráti társaságban nem tudtam kapcsolatot kialakítani, az internetes ismerkedés számomra túl személytelen volt. Egy szórakozóhelyen pedig, koktéllal a kézben, gyakran a valóságtól eltérő kép alakul ki az emberről” – idézi fel a nehézségeket. Tapasztalatait felhasználva nyitotta meg saját irodáját, ahol nagy hangsúlyt fektet az igényes programok szervezésére. Úgy véli, közösségben könnyebben megy az ismerkedés: egy színházi előadás vagy sítúra lehetőséget biztosít a kényszer és feszengés nélküli párkeresésre.

Nem csak a potenciális kapcsolat miatt éri meg a menedzserrétegnek az ilyen típusú ismerkedés. Az üzletemberek számára gyakran gondot okoz, hogyan töltsék el tartalmasan kevés szabadidejüket, rendszerint nem sikerül megfelelő programot szervezniük maguknak. Rusznák Tamás egy coachinggal és életviteli tanácsadással foglalkozó cég vezetőjeként szembesült ezzel. „Sok olyan egyedülálló, magasan kvalifikált emberrel találkoztam, akiknek két fő igényük van: párt szeretnének találni, továbbá színvonalas, intellektuális programokra vágynak” – számol be tapasztalatairól. Így született meg az ARTrandi ötlete, amely a New York-i és londoni galériákból indult, úgynevezett intellidating magyar verziója. Az „intelligens randevú” során a művészetkedvelő párra vágyók kiállításokra, színházba, előadásokra járnak, és a látottakról való diskurálás közben igyekeznek megismerni a másikat.

(P)ártrendek

* Hagyományos társkeresők előfizetési díja: 8–200 ezer forint/év
* Online társkeresők előfizetési díja: 0–8,4 ezer forint/hó
* Salsa randi: 3,9 ezer forint/alkalom
* Rapid randi: 5,0 ezer forint/alkalom
* Koktél randi: 8,9 ezer forint/alkalom
* Főző randi: 9,5 ezer forint/alkalom
* Társkereső túra: 60–310 ezer forint/alkalom

SEX ON THE BEACH. Szintén külföldről gyűrűzött be hozzánk a rapid randevú, azonban a hazai ötletgazda Frankó Ágnes és társai bővítettek a repertoáron. A 2003 óta létező Rapid Randinál a klasszikus eljárás mellett – amikor hét férfi és hét nő páronként hét perc alatt ismerkedik – bevezették a főző és koktél randit is. Előbbi a japán trendhez hasonlóan egy főzőiskolában zajlik, és a részvételi díj az alapanyagok költsége mellett a korlátlan italfogyasztást is magában foglalja, a koktél randi keretein belül pedig a résztvevők profi eszközökkel, szakképzett mixerektől tanulhatnak italokat keverni.

Frissebb kezdeményezés a társkereső túra, amelynek során a jelentkezők kirándulás közben ismerkednek meg, s előtte nem láthatják egymás adatlapját. Bel- és külföldi utak közül egyaránt választhatnak: népszerű az aktív hétvége a Balatonnál, de vonzó a villányi bortúra vagy az adriai vitorlázás is. A magyarországi túrák 60–70 ezer forintból is kijönnek, egy franciaországi lakóhajózást azonban már nem lehet 300 ezer forint alatt megúszni. Persze a jelentkező többdiplomás közép- és felső vezetők nem is akarnak spórolni, hiszen így két legyet ütnek egy csapásra. „Mivel ez esetben a társkeresés maga a szabadság is, az időhiányban szenvedőknek kimondottan praktikus” – mutat rá Sebestyén Márta, a Társkereső Túra Bt. vezetője.

A sikeres kezdeményezéseket követve már az internetes társkeresők is nyújtanak „off-line” programokat előfizetőiknek. A Párom.hu a már említett Rapid Randi csapatában találta meg erre a partnerét, akikkel már több mint öt éve dolgoznak együtt bevétel-megosztási modellben. A Randivonal pedig havonta szervez partikat az előfizetőknek és rendszeresek a salsa randi névre keresztelt táncos ismerkedős estek is, ahol a résztvevők egy óra tánc és egy óra beszélgetés keretében kereshetnek párt.

A rendezvény népszerűsége azt mutatja, hogy az internetes társkeresőkön böngészők is igénylik a szórakozással összekötött ismerkedési lehetőségeket. Weiler Péter, a Randivonal-üzemeltető Habostorta Kft. ügyvezető igazgatója szerint a salsa randi azért örvend nagy sikernek, mert nem direkten az ismerkedésről szól, a szervezettség dacára kötetlen esemény, ahol a hangsúly a táncon és a közösen szerzett élményeken van. A rapid randira és salsázni szintén a jól képzett, jól kereső rétegek járnak, bár topmenedzserek ritkábban fordulnak elő ezeken a rendezvényeken.