Inspirálóerő

Figyelő
2009-04-14 06:40
A felelősen működő vállalat CSR-projektjeivel nem csupán kommunikációs téren tehet szert látványos sikerre. A közös ügyek felvállalása hozzájárul a jó munkahelyi légkör kialakulásához is.
A munkatársak ösztönzésének, lojalitásuk erősítésének számos eszközét használja a vállalati humánerőforrás-menedzsment. A gazdasági válság hatására az anyagi és béren kívüli juttatások terén a cégek lehetőségei szűkülnek, így nagy hangsúlyt kaphat a társadalmi felelősségvállalás kérdése, azon belül is a munkatársak bevonása az irodák környezet- és családbaráttá való alakításába, valamint a felelős projektek lebonyolításába.

Előnyös lépések

A felelős vállalati működés igen fontos és alapvető területét jelenti a CSR vállalaton belüli jelentősége. Az Európai Bizottság több mint kétszáz cég körében végzett felmérést a belső CSR-ral kapcsolatban, amelyben a vállalat felelős működésének és a munkavállalók lojalitásának kapcsolatát próbálta bizonyítani. A szakemberek számára nem volt meglepő az eredmény: egyértelmű és világos összefüggés látható a munkahely felelősségvállalása és a dolgozók kötődése között. Azoknál a cégeknél, ahol a menedzsment az esélyegyenlőség kialakítására törekedett, a dolgozók 69 százaléka szerint nőtt a szervezet megbecsültsége. A felelős intézkedések a megkérdezett vállalatok 62 százalékánál elősegítették a magasan képzett munkaerő toborzását, ezáltal jelentősen csökkentek az erre irányuló költségek. Ennek pedig napjainkban még nagyobb a jelentősége: a szakemberek szerint a befelé is felelősen működő cégeknél a válsághelyzeteket jobban tudják kezelni.

Zöldmobilos

<#zaras_mm#>Az eddig kialakult humánerőforrás-szervezetekre új kihívások is várnak. Megfelelő kommunikációval, a munkatársak bevonásával indított jobbító projektek megvalósításával kialakítható az a felelős magatartás, amelyet a munkavállaló „hazavisz magával”, és lakókörnyezetében is alkalmaz. „Komoly célokat tűzünk ki magunk elé, ugyanis 2011-ig 24 százalékkal szeretnénk csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátásunkat” – nyilatkozta lapunknak Majorosi Emese. A Pannon sajtó- és információs igazgatója jelezte azt is, hogy a megfelelő kommunikáció mellett az ötletelő munkatársaik aktív részesei lesznek a vállalati CSR-tevékenységnek. Segítenek kialakítani a zöldebb irodát, s ezen erőfeszítéseknek később ők is hasznát érzik.

A cég manapság elsősorban a munkakörnyezet példaértékű kialakításával inspirálja dolgozóit. Hamarosan átadják törökbálinti központjukat, amelynek tervezésekor és építésekor is a környezeti elkötelezettséget tartották szem előtt. Az épület a nyolchektáros Égett-völgy területének mindössze 7,55 százalékát foglalja majd el a megengedett 30 helyett, emellett a terület 69 százaléka zöldterület marad, bár az előírás mindössze 40 százalék. Európa hetedik legnagyobb geotermikusenergia-projektje is az új irodaházhoz kötődik. Itthon korábban ismeretlen megoldásként a Pannon geotermikus hőszivattyúkra alapozza az épület hűtési-fűtési rendszerét 180 darab, 100 méterre fúrt hőszonda segítségével. Az irodaházban intelligens központi rendszer irányítja a különböző épületfunkciókat, amelyeknek önmagukban is figyelemreméltó környezeti tulajdonságai vannak. Így a szellőztetőrendszer képes visszanyerni az elhasznált hő egy részét, a tető egyes részein pedig napkollektorok gyűjtik össze az energiát.

Lelkes város

A munkahelyi CSR hazánkban – szinte szférától függetlenül – igen sikeres a dolgozók körében. A gyógy¬szergyártásban érdekelt – a Világ¬gaz¬daság-Hewitt 2008-as Legjobb munkahely felmérésén az 5. helyezést elért – Novartis Hungáriánál komoly inspiráló tényezőként tekintenek a CSR-ra: „Bár néha nehéz kilépni a határidőkkel teli irodai életből, nagyon fontos számunkra, hogy találkozzunk a betegekkel, hiszen ők vannak a működésünk középpontjában. Amikor dolgozóink látják, hogy társadalmi munkájukkal hozzájárulnak a beteg emberek mindennapi gondjainak megoldásához, életminőségük javításához és valós, kézzelfogható segítséget tudnak nyújtani számukra, ez őket is inspirálja és erősíti a szervezet összetartását” – mondja Szolyák Tamás, a cég ügyvezető igazgatója.

De nemcsak a cégek, hanem egyes települések is kiemelt figyelmet fordítanak a CSR-ra. Dombóvár önkormányzata a Zöld Iroda versenyen immár második éve indul, nagyon kedvező belső visszhanggal. „A dolgozók többsége egyetért a környezetvédelmi erőfeszítéseinkkel” – mondta lapunknak Horváth Zoltán környezetvédelmi felelős. Hangsúlyozta azt is, hogy Dombóvár szeretne példát mutatni a közszféra szereplőinek, hogy igenis van értelme a környezettudatos változtatásoknak, és minden lehetőséget meg kell ragadni a megtakarítások érdekében. Mindezzel párhuzamosan pedig javíthatnak a munkahelyi körülményeken is úgy, hogy közben a környezetüket kevésbé terhelik.