Célkeresztben az MNB

Politikai és szakmai bírálatok a jegybanknak
Figyelő
2009-03-17 19:57
Egyre több politikai és szakmai bírálat éri az utóbbi hetekben a jegybankot a forint tudatos gyengítése, a gyors kamatcsökkentések, továbbá a következetlen, illetve az árfolyamgyengülést segítő kommunikáció, s nem utolsósorban a Nemzetközi Valutaalappal folytatott tárgyalásokon a kormánnyal túlzottan lojális álláspont miatt. Ráadásul a hírek arról szólnak, hogy Gyurcsány Ferenc kormányfő és Simor András jegybankelnök között is kiéleződött a viszony.
Egy olyan levélről suttognak mostanában, amelyet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elnöke írt volna a kormányfőnek címezve, s amely a fiskális és a monetáris helyzet értékelésén túl a személyes konzekvenciák levonását is felveti. A történet széles körben kering, számos különböző verzióban lehet hallani, biztosat azonban nem tudni róla. A híresztelések mindenesetre már a kormányfő fülébe is eljutottak, s Gyurcsány Ferencnél mindez úgy csapódott le, hogy az a jegybankelnök, akit ő nevezett ki, szembefordult vele. A levél ugyanis állítólag megfogalmazza, hogy a kialakult helyzetben politikai cselekvésre van szükség, ám a jelenlegi kormányzat nem akar és/vagy nem tud cselekedni.

Fotók: Szigeti Tamás



A pletyka terjedéséhez kétségtelenül alapul szolgálhat, hogy Simor András az elmúlt időszakban többször is nyilvánosan kritizálta a kormány gazdaságpolitikáját. A jegybankelnök a HVG-nek adott interjújában például úgy fogalmazott, hogy „ami most történik, vergődés perspektíva nélkül”, majd a kormányzati cselekvést sürgetve hozzátette: „Középtávú stratégia mentén kialakított bátor, határozott döntésekre lenne szükség.” A kormányzati munkát bíráló megnyilvánulásokban azonban a jegybankelnök részéről egyetlen alkalommal sem volt személyeskedő elem. A politika volt az, amely személyes síkra terelte a konfliktust. Piaci informátoraink szerint legalábbis ennek tudhatók be egyebek között az MNB elnökének céges érdekeltségeiről, köztük egy ciprusi bejegyzésű társaságról éppen most beszámoló sajtótudósítások is.

Bírálatok pro és kontra

2008. május 26.
„Az ország számára káros, drága és értelmetlen, hogy az MNB felemelte az alapkamatot.”
Molnár Albert MSZP-képviselő, volt pénzügyi államtitkár, miután a jegybank 25 bázisponttal, 8,5 százalékra emelte az irányadó kamatot.

2009. február 8.
„A gazdaság teljesítőképességén túl, felül költ a magyar állam különféle célokra; ha nem lépünk, akkor még rosszabb lesz a helyzet.” Simor András jegybankelnök

2009. február 19.
„Sajnos gyenge a pénzügyi felügyeletünk, miközben már rég »bilincsben kellett volna elvinni« a bankárok, brókerek egy részét, különösen a jegybank környékéről. De maga a felügyelet is sáros.”
Szanyi Tibor MSZP-képviselő

2009. február 23.
„Körül kell nézni, mi van a jegybank környékén, s akkor azt fogjuk látni, hogy a Parlament. Ha a képviselő úr erre gondolt, akkor tegyen javaslatokat.” 
Simor András válasza Szanyi Tibor bírálatára

2009. március 4.
„Középtávú stratégia mentén kialakított bátor, határozott döntésekre lenne szükség, amelyek a következő egy-két évben komoly érvágást jelenthetnének ugyan sokaknak, de egyúttal kiutat mutathatnának az ország számára. Ezzel szemben ami most történik, vergődés perspektíva nélkül.”  Simor András



MEGROMLOTT VISZONY. Szocialista forrásaink elismerik, hogy a jegybank elnöke az elmúlt hónapokban többször is összevitatkozott a kormányfővel. Simor mostanában egyértelműen az államháztartást okolja a bajokért, míg Gyurcsány azt hangoztatja, hogy nem lehet előrerohanni a reformokkal, ha a fél ország a létminimumon él. A Figyelőnek nyilatkozó, nevük elhallgatását kérő szocialista frakciótagok közül többen is bírálták a jegybankelnököt egyfelől az MNB kamatpolitikája miatt, másfelől azért, mert úgy vélik, túlzottan kritikus megnyilatkozásai nagyban rontották a kormány nemzetközi megítélését. A jegybanknak Kovács Tibor, az MSZP frakcióvezető-helyettese szerint az is törvényes feladata, hogy támogassa a kormány gazdaságpolitikáját. (Valójában a 2001-es MNB-törvény egészen pontosan úgy fogalmaz, hogy az intézmény elsődleges feladata az árstabilitás elérése, vagyis az infláció kordában tartása, s ha ezzel nem ütközik, akkor támogathatja a kormány gazdaságpolitikáját.) A frakcióvezető-helyettes ugyanakkor a kabinet és az MNB kapcsolatát korrektnek minősítette, hozzátéve: „sem a frakció, sem az MSZP nem tárgyalt sem Simor ciprusi cégéről, sem a jegybanki politikáról, s az egyes képviselők által megfogalmazott kritikák semmiképpen nem tekinthetőek hivatalosnak”.

„A plakátszöveg természetesen az, hogy jó, szakmailag kiegyensúlyozott kapcsolatra törekszik a frakció és a kormány az MNB-vel” – kommentálta a fentieket egy névtelenséget kérő, s Gyurcsány belső köreitől viszonylag távol elhelyezkedő szocialista képviselő. Ráadásul „ha egy jegybankelnök saját pénzügyi cégeket tart fenn, úgy a rögös belföldön, mint a napfényes ciprusi adóparadicsomban, akkor függetlennek semmiképp sem nevezhető” – tolmácsolta informátorunk a frakció hangulatát. Személyes véleményét megfogalmazva hozzátette: jobb lenne, ha a jegybankelnök önként és azonnal távozna.

Ez azonban egy végletes álláspont, és a jegybanktörvény nem ad lehetőséget a politikának az idő előtti távozás kikényszerítésére. Ez annál is kevésbé valószínű, mivel az ellenzéki Fidesz, amely pár hónapja még 6 százalékos alapkamatot kért számon a jegybankon, ma már sokkal megértőbb az MNB-vel szemben. Legalábbis Varga Mihály, az Orbán-kormány volt pénzügyminisztere, a parlament költségvetési bizottságának elnöke szerint Simor „örökölt egy helyzetet”, s ebben kellene csodát művelnie, pedig a forint árfolyamzuhanásáért „90 százalékban a kormányzati oldal a felelős, s csak 10 százalékban a monetáris politika”.

A jegybankot ért politikai támadások mindazonáltal még messze nem durvultak el annyira, mint amikor annak idején Surányi Györgynek támadt konfliktusa Orbán Viktor miniszterelnökkel. A maiaknál kiélezettebb csörték zajlottak Járai Zsigmond és Gyurcsány Ferenc között is, mégis mindkét korábbi bankelnök kitöltötte hatéves hivatali idejét. Kétségtelen viszont, hogy Simort szocialista körökben mindeddig Gyurcsány „emberének” tartották, hiszen az ő miniszterelnöksége idején kapta meg ezt a pozíciót, miként a 11 főből álló monetáris tanács (MT) jelenlegi tagjainak döntő többségét is a mostani kormányfő nevezte ki. Éppen azért is lehetnek hevesek a szocialista politikusi körök reakciói, mivel értelemszerűen arra számítottak, hogy ilyen előzmények után a monetáris politika kritikátlanabbul fogja támogatni a kormányzati fiskális politikát. Kovács Tibor csak annyit mond: nem elfogadható álláspont, hogy a jelenlegi helyzetért kizárólag ez utóbbi lenne a felelős. „Tény, hogy az MNB lehetőségei korlátozottak, a forint árfolyama nem teszi lehetővé a kamatcsökkentést; tipikus 22-es csapdája” – beszél az MNB beszűkült mozgásteréről maga Kovács is.

ELSZALASZTOTT IMF-LEHETŐSÉG. Érdekes módon szakmai kérdésekben a szocialista frakcióvezető-helyettes megértőbb, mint a jegybank pénzügyi szakértő kritikusai. Ebben a körben erőteljes bírálatként fogalmazódik például meg, hogy az MNB a Nemzetközi Valutaalappal (IMF) folytatott tárgyalásokon nem képviselt olyan álláspontot, amely keményebb feltételek diktálására késztette volna a multilaterális pénzintézetet. Pedig ott lett volna a lehetőség, hogy a most kritizált kormányzati gazdaságpolitikát megfelelőbb pályára kényszerítsék. A piac megítélése szerint azonban ősszel „túl puhán” viselkedett az MNB a kormánnyal szemben, s nem lett volna szabad odaállni a megállapodás mögé, kockára téve a saját hitelességét.

Intervenciók a BIS-en keresztül

Piaci forrásaink szerint a jegybank jelenleg megpróbálja erősíteni a forintot. Lapzártánkig erre szóbeli és – hivatalosan be nem jelentett – devizapiaci intervenciók révén került sor. „Nem is szeretnék 290-nél jobban megerősíteni a forintot” – állítja e szakember. Ilyen helyzetben persze mindig ott a veszély, hogy a külső tőkepiaci körülmények még rosszabbra fordulnak, s leértékelődési nyomás alá kerülnek a régió devizái.

A jegybank igyekszik elkerülni a kamatemelést – legalábbis lapzártánkig így volt –, láthatóan próbálja tartalékolni a puskaporát arra a helyzetre, ha esetleg ismét vészesen begyengül az árfolyam. Erre utal az is, hogy immár egyre több piaci szereplő véli felfedezni az MNB megbízottjait a bankközi devizapiacon, amint euróeladásokkal próbálják meg tartani, sőt erősíteni a forintot.

Az intervenciót ráadásul lapunk értesülései szerint immár nem a hagyományosan erre a célra szolgáló forex (FX) desken keresztül hajtják végre, hanem új metódust vezettek be. Az elvi döntést továbbra is a Monetáris Tanács hozza meg (kijelöl tartandó szinteket, beavatkozási irányokat, meghatározza a stratégiát), ám a technikai teendőkről (időzítés, a limitek és partnerek) egy személyben Érsek Zsolt, a pénz- és devizapiaci főosztály vezetője dönt.
A konkrét megbízásokról kizárólag ő és a jegybank elnöke tud, s azokat igyekeznek a lehető legnagyobb titokban tartani. Az MNB piacra lépése a Nemzetközi Fizetések Bankján (Bank for International Settlementsen – BIS) keresztül zajlik. Ezen intézmény dönti el, miként teríti szét a piacon az intervencióra adott megbízást. Az a piaci szereplő viszont, amelyik megbízást kap a BIS-től, tudhatja, hogy az intézmény a magyar jegybank megbízását teljesíti, hiszen mi másért adna számára forintvételi megbízást. Ez tehát kockázatot visz a rendszerbe.

A Figyelő által megkeresett kereskedők egy esetet említenek: nemrég a svájci UBS 30 millió euróval szállt be a forint vételi oldalára. A tranzakció 3 forintos eltérést ért el: 307-ről 304-re tudták leszorítani az árfolyamot. Az ügylet hátterében a jegybankot sejtik. Lapzártánk idején a kereskedők úgy tartották, hogy 100–200 millió euró körüli összegekkel lehet érdemi hatást elérni a devizapiacon. „A szellemet kiengedték a palackból a forintgyengítéssel; nehéz lesz visszatuszkolni” – mondta egyikük.



A szakmai bírálatok fő csapásiránya pedig a körül rajzolódik ki, hogy az MNB állítólag tudatosan gyengítette a forintot, s miután kiderült, hogy ez hiba volt, már nagyon nehéz korrigálni, visszaerősíteni a kurzust. Ezen álláspont értelmében a jegybank azt gondolta, hogy a gyenge forinttal lehet valamelyest kompenzálni a recesszió hatását. Egy forrásunk szerint tavaly ősszel az MNB stábja latolgatta egy esetleges defláció következményeit is. A világban már recesszió volt, ám a forint viszonylag erős maradt, miközben az árupiaci termékek, főleg az olaj ára zuhanórepülésbe kezdett. A tudatos árfolyamgyengítés állítólagos szándékáról az úgynevezett market intelligence beszélgetéssorozaton (ez a jegybank és a kereskedelmi bankok disputája – a szerk.) az egyik MNB-s vezető így fogalmazott: „Ki akartuk robbantani 260-ról a forintot, mert deflációtól tartottunk, és ez lenne a legrosszabb a gazdaságnak.”

<#zaras_figyelo#>Annak ellenére, hogy forrásaink szerint az MT elé nem jutott el maga az elemzés, beépülhetett ez a vélemény egy szakmai előterjesztésbe, s így lehetett befolyásoló ereje is. A forint mindenesetre hirtelen gyengülésbe kezdett, s ijesztően közel került a 320–350-es szint is, ami már azzal fenyegetett, hogy a devizahitelesek egyre nagyobb számban kénytelenek fizetési problémákkal szembesülni, s így rohamosan romolhat a bankok hitelportfóliójának minősége. A jegybank kommunikációjában csak ekkor került előtérbe a kormány kritikája.

Bár a kormánnyal összevetve az MNB nem követett el durva hibát Varga Mihály szerint, a fideszes politikus azért a jegybank felelősségét állapítja meg abban, hogy miközben látható volt, veszélyes méreteket öltött az államadósság, különösen a lakosság devizában történő eladósodottsága, ennek kockázataira a monetáris politika nem figyelmeztetett kellőképpen. A nemzeti bank következetlen volt nyilatkozataiban. „Sokáig nem volt egyértelmű, hogy árfolyamcélt vagy inflációs célt követ-e, indokolatlanul magas alapkamat-szintet állított be, ami pedig még inkább visszaveti a gazdaságot” – fogalmazott a Figyelőnek Varga. Mások viszont hozzáteszik, hogy legalább ekkora hiba volt elkezdeni a kamatok (meglehetősen gyors ütemű) csökkentését. Erre ugyanis csak akkor nyílott volna lehetőség, ha az állampapírpiacon csökkennek a hosszú lejáratú papírok hozamai. Vagyis az MNB rosszul döntött, amikor kiszáradni készülő kötvénypiaci jelzések közepette csökkentett kamatot.

Nem volt túl szerencsés a jegybank részéről még akkor is arról beszélni, hogy nincs árfolyamcélja, amikor a kurzus már vészesen gyengült. Ezzel forrásaink szerint olyan jelzéseket közvetített a piacnak, amelyekből a befektetők azt a következtetést vonhatták le, hogy az MNB „elengedte” a forintot (a jegybankot ért kritikákról és az MNB válaszairól lásd a keretes anyagot). Egy forrásunk szerint a jegybank árfolyam-politikájából az mutatkozik meg világosan, hogy a házon – a Monetáris Tanácson – belül nincs egységes álláspont a kérdésben.

A kritikusok rámutatnak: a jegybank ugyan a nyilatkozatai szintjén kikel a túlságosan nagy árfolyamkilengések ellen, ám közben maga is hozzájárult ezekhez. Az év vége felé azt kommunikálta, hogy az inflációs cél elbír egy gyengébb árfolyamot. „Ezt döbbent csend fogadta, a piacon napokig nem is volt rá reakció” – idézi fel egy devizakereskedő. „Mindenki tudta, hogy ez felhívás keringőre, mégis pár napig még csak a tingli-tanglizás folyt, mindenki kivárt; aztán beindult a gyengülés.” A jegybank kommunikációjában csak túl későn kapott hangsúlyt az árfolyamnak a pénzügyi stabilitásra kifejtett hatása. A gyenge forint nem hat az exportra, mert nincs kereslet a magyar kivitel iránt. Azok az országok, amelyek nincsenek külföldi devizában eladósodva, megengedhetik maguknak, hogy vágják a kamatot, és élénkítsék a gazdaságot, de Magyarország nem ebben a helyzetben van.

A lapunk által megkérdezett szakértők hibának gondolják azt is, hogy amikor a lengyelek bejelentették az EU-tól érkező euróforrások átváltását a bankközi devizapiacon zlotyra – így teremtve többletkeresletet nemzeti fizetőeszközük iránt, erősítve ezzel annak árfolyamát –, akkor az MNB azt kommunikálta, nem követi ezt az utat. Pár hétre rá azonban a magyar pénzügypolitika mégis bejelentette, hogy hasonló megoldást alkalmaz.

SZEMÉLYES AMBÍCIÓK. Persze a jegybanki szereplőknek is megvan a maguk véleménye a szakmai kritikákról, amelyek mögött nem egy esetben személyi ambíciókat sejtenek. „Surányi György kiesett a pikszisből, nyilvánosan leégették az őszödi beszédben, ezért is eléggé kritikus. No meg azért is, mert szerinte minden, ami a monetáris politikában történik, csak elhibázott lehet. Definíciószerűen kizárt, hogy másnak a monetáris politikája tetsszen neki” – állítja egy jelenlegi jegybanki középvezető. Az Aegon Magyarország Befektetési Alapkezelő Zrt.-t irányító Heim Péter és az OTP Alapkezelő Zrt. élén álló Hamecz István (utóbbi mellesleg a jegybank volt ügyvezető igazgatója) szakmai kifogásait forrásaink szerint akár az is motiválhatja, hogy mindketten meglehetősen rosszul teljesítettek az alapkezelőjük élén, azaz könnyen meglehet, hogy a pozíciójuk erősítésének a szándéka készteti őket rendre markánsabb megfogalmazásokra.

Ám a „vegytisztán” szakmai indíttatású bírálatokhoz is hozzá kell tenni: egy kis, nyitott gazdaságú országban nagyon nehéz úgy monetáris politikát csinálni, hogy a költségvetés adósságszolgálata – amelyet belföldi megtakarítások híján a külföld finanszíroz – alapvetően meghatározza a pénzpiaci folyamatokat. Devizapiaci szakértők szerint is illúzió lenne azt gondolni, hogy a gyenge forint és az alacsony kamatszint ma Magyarországon egyszerre különösebb kockázatok nélkül fennállhatna. Ha lejjebb megy a kamatszint, akkor valóban gyenge lesz a forint, de ez magával hozza az állampapírhozamok csökkenését is, s előbb-utóbb ott lyukadunk ki, hogy nem lesz, aki finanszírozza az országot. Vagyis ismét kamatot kell emelni. Hétfőn, a Monetáris Tanács következő kamatdöntő ülésén kiderül majd, a jegybank szerint újból ebbe a helyzetbe érkeztünk-e vissza.


Surányi György kontra Karvalits Ferenc

Egy múlt heti konferencián Surányi György, a jegybank korábbi elnöke, tőle szokatlanul éles hangon kritizálta az MNB monetáris politikáját, ellentmondásosnak nevezte a jelenlegi vezetők nyilatkozatait és cselekedeteit. E kritikákra lapunknak Karvalits Ferenc, az MNB alelnöke válaszolt.

Surányi György.
Fotó: Szigeti Tamás

KRITIKA A jegybank a mai napig hangoztatja, hogy kis nyitott gazdaságban nincs árfolyamcél. A sáv eltörlése hiba volt. Szabad tőkeáramlások mellett kis nyitott gazdaságában nem hatékony a monetáris politika önmagában.

VÁLASZ Az, hogy nincs konkrét árfolyamcél, egyáltalán nem egyenlő azzal, hogy az árfolyam nem tölt be fontos szerepet a monetáris politikai döntések meghozatalában. Az árfolyamcél hiánya azt jelenti, hogy nincs egy időben állandó árfolyamszint, ami mellett az inflációs cél minden körülmények közt elérhető lenne. Ehelyett az inflációs cél az állandó, amivel a gazdaság aktuális állapotának függvényében más-más árfolyamszint lehet kompatibilis. A sáv eltörlése már csak azért is szerencsés döntésnek bizonyult, mert félő, ha az országot a válság a korábbi rezsim keretei között éri, a gyenge sávszél megléte már önmagában koordinálta, fókuszálta, ösztönözte volna a spekulációs erőfeszítéseket. Nem igaz továbbá, hogy nincs önálló/hatékony monetáris politika kis nyitott gazdaságokban szabad tőkeáramlások mellett. A „lehetetlen hármasság” közismert tétele helyesen úgy szól, hogy egy kis nyitott gazdaságban a stabil árfolyam, a szabad tőkeáramlás és önálló monetáris politika céljai közül egyszerre csak kettőt lehet megvalósítani. Ha tehát a gazdaságpolitika lemond az árfolyam-stabilizálás (árfolyamrögzítés) igényéről, akkor szabad tőkeáramlások mellett is van önálló monetáris politika, miként azt számtalan kicsi, nyitott fejlett ország (például Svédország, Norvégia, Új-Zéland, Chile, Lengyelország, Csehország) példája mutatja.
Kritika Az MNB 2008 májusában 247 forintos eurónál kamatot emelt, ezzel 228-ra erősítette az árfolyamot. Ez egyrészt rontotta a magyar gazdaság versenyképességét, másrész elültette az emberekben azt az illúziót, hogy az MNB tartja a kurzust, ami pedig azt az üzenetet közvetítette, hogy nyugodtan fel lehet venni devizahitelt, mert nem csak a kamatkülönbözeten, hanem az árfolyamon is lehet nyerni.

VÁLASZ Az inflációs kilátásokat 2008 tavaszán a sorozatos inflációs sokkok – a kiigazítás inflációs hatásai, élelmiszerár- és olajár-emelkedés – rontották. Mindezek olyan mértekben növelték azt a kockázatot, hogy az inflációs várakozások magas szinten rögzülnek, ami elkerülhetetlenné tette a kamatemelést. Igaz ugyan, hogy némileg az ipari termelés és az export is lassult a tavalyi első félévben, ám ez jelentős részben külső okokra vezethető vissza, amit igazol, hogy hasonló tendencia érvényesült a környező országokban is. A devizahitelezés dinamikája évek óta töretlenül magas, és tavaly tavasszal sem gyorsult fel jobban. Ez főként azért terjedt el már az évtized első felében, mert a korábbi fenntarthatatlanul költekező költségvetési politika mellett az árfolyamsáv által korlátozott monetáris politika csak rendkívül lassan tudta az inflációt lefelé szorítani. A tartósan magas belföldi kamatszint és a sáv erős szélére tapadó, stabilnak tűnő árfolyam kombinációja együttesen okozta a devizahitelezés felfutását.

KRITIKA Száz százalék korreláció volt tavaly októberig az árfolyam gyengülése és a kamatok emelése között, senkinek nem lehetett az az érzése, hogy az MNB valaha is elengedi az árfolyamot. Ehhez képest 286-os eurónál a jegybank kamatot csökkentett, ami újabb példa az ellentmondásos viselkedésre.

VÁLASZ Lényeges különbség, hogy míg az elmúlt években folyamatosan az inflációs cél felfelé történő elvétésétől kellett tartani, addig most, a világgazdasági recessziós környezetben a korábbi évek átlagánál sokkal gyengébb árfolyam sem veszélyezteti az inflációs célt. Egyébként a pontosság kedvéért, az árfolyam a döntést megelőző héten a 275–280 forintos sávban mozgott

Karvalista Ferenc
Fotó: MTI

KRITIKA A jegybank vezetése 2009 januárjában azt nyilatkozta, hogy a 286 forintos eurókurzus nem zavarja az inflációs célt – ezzel a lovak közé dobta a gyeplőt, azt az üzenetet közvetítve a piacnak, hogy nyugodtan mehetnek a forint ellen. Korábban viszont folyamatosan olyan jelzéseket küldött, hogy nem engedi el az árfolyamot.

VÁLASZ Januárban erősen romlottak hazánk növekedési kilátásai, és az inflációs folyamatok is arra utaltak, hogy a célt jócskán alullőhetjük, változatlan monetáris kondíciók esetén. Ez ösztönözte a jegybanki lépést. Az árfolyam ebben az időben olyan sávban mozgott, ami a pénzügyi rendszerre nézve sem járt kockázattal. Az év eleje óta végbemenő gyengülés regionális jelenség volt. Nehezen hihető érv, hogy pusztán a magyar jegybanki kommunikáció húzta volna lefelé a zlotyt és a cseh koronát a forinthoz hasonló mértékben, egészen a mostani szintekig. Fontos különbség volt az októberi és a januári helyzet között. Októberben a nemzetközi pénzügyi turbulenciák komoly súrlódásokat okoztak egyes piacainkon, stabilitási kockázatok merültek fel. Ez az árfolyam gyors leértékelődését vonta maga után, és a forint elleni spekuláció felerősödésének veszélyével fenyegetett. A jegybank ezért emelte 3 százalékponttal az irányadó kamatot. Azóta alkalmazkodtak a nagyobb szereplők, és az MNB is hozott olyan intézkedéseket, amelyek javították a piac likviditási helyzetét. Ezért januárban a 280 körüli árfolyamszint közel sem volt olyan kockázatos, mint októberben lett volna. Mindezen túl azonban utólag nem biztos, hogy optimális lépés volt akkor a kamatcsökkentés. Ha előre lehetett volna látni, hogy a régióra nehezedő nyomás ilyen mértékben fokozódik, lehet, hogy nem csökkentettünk volna.

KRITIKA A jegybanknak aktívabb szerepet kellene vállalnia a válság enyhítésében, így például a másodlagos állampapírpiacon befolyásolhatta volna a likviditást, megakadályozhatta volna, hogy kiszáradjon a piac.

VÁLASZ Az MNB a bankközi forint likviditást jelentősen bővítő akciókba fogott: csökkentette a tartalékrátát, új – 2 hetes és 6 hónapos futamidejű – hiteleszközöket vezetett be, illetve az önkormányzati kötvényeket is befogadható eszközökké tette. A devizalikviditási helyzetet jelentősen enyhítették az MNB által bevezetett deviza-swap konstrukciók. Októberben vezettük be az egy- és kétoldalú egynapos forint/euró swap eszközöket, amelyek a bankok rövid távú devizalikviditás-kezelését segítik. Most pedig a rövid futamidejű eszközök kiegészültek egy egyhetes euró/svájci frank eszközzel. A hosszabb futamidejű devizalikviditás elérését a bankok számára márciustól a 3, illetve 6 hónapos jegybanki forint/euró swap facilitás is segíti. Az év utolsó hónapjaiban, amikor az állampapírpiac kiszáradása részben strukturális okokra volt visszavezethető, az MNB tetemes mennyiségű állampapírt vásárolt a másodpiacon, és ezzel enyhített a piac likviditási problémáin. Jelenleg azonban úgy látjuk, hogy az állampapírpiac alacsony likviditása mögött a globális kockázatvállalási hajlandóság mérséklődése, valamint a régiós és a hazai gazdaság fundamentumai¬val kapcsolatos bizonytalanság áll. Erre a jegybank vásárlásai önmagukban nem nyújtanának megoldást.

KRITIKA A monetáris politikának feladata lenne, hogy középlejáratú, éven túli, alacsony kamatozású fejlesztési célú forrásokat pumpáljon a rendszerbe. Ha ezt a rendszer felhasználja, akkor az többlet keresletet generál, ami nyomást gyakorol a folyó fizetési mérlegre, mindez így igényli azt is, hogy a jegybank folyamatosan devizakínálatot is nyomjon a rendszerbe. Nem azért kaptuk azt a bizonyos 25 milliárd dollárt, hogy a vitrinben tartsuk, nem az az egyetlen célja, hogy a devizatartalékot növelje – jóllehet, az is nagyon fontos.

VÁLASZ Az MNB aktívan használja a szóban forgó hitelkeretet. A márciusban bevezetett hosszabb futamidejű swap eszközökön keresztül összesen 5 milliárd eurónyi többlet-devizalikviditást nyújt majd a bankoknak az év során, míg az EU-források piacra vezetésével további 2,4 milliárd euró devizakínálat jelenik meg. Mindazonáltal a jegybank nem tartja alapvető feladatának a túlnyomó részben külföldi tulajdonban lévő magyar bankrendszer devizaforrásokkal való ellátását az ország devizatartalékainak terhére. Ugyanakkor a bankközi likviditás bővítése a jegybank által nem feltétlenül élénkíti a hitelkínálatot. Az, hogy a megnövekvő likviditásból lesz-e hitel, elsősorban a bankok kockázatvállalási hajlandóságán múlik. Ha az MNB a bankok számára az irányadó kamatnál kedvezőbb kamat mellett nyújtana célzott, hosszú lejáratú forinthitelt, az felborítaná a monetáris politika eszköztárát.