Fotók: Szigeti Tamás
Bírálatok pro és kontra
2008. május 26.
„Az ország számára káros, drága és értelmetlen, hogy az MNB felemelte az alapkamatot.”
Molnár
Albert MSZP-képviselő, volt pénzügyi államtitkár, miután a jegybank 25
bázisponttal, 8,5 százalékra emelte az irányadó kamatot.
2009. február 8.
„A
gazdaság teljesítőképességén túl, felül költ a magyar állam különféle
célokra; ha nem lépünk, akkor még rosszabb lesz a helyzet.” Simor
András jegybankelnök
2009. február 19.
„Sajnos gyenge a
pénzügyi felügyeletünk, miközben már rég »bilincsben kellett volna
elvinni« a bankárok, brókerek egy részét, különösen a jegybank
környékéről. De maga a felügyelet is sáros.”
Szanyi Tibor MSZP-képviselő
2009. február 23.
„Körül
kell nézni, mi van a jegybank környékén, s akkor azt fogjuk látni, hogy
a Parlament. Ha a képviselő úr erre gondolt, akkor tegyen
javaslatokat.”
Simor András válasza Szanyi Tibor bírálatára
2009. március 4.
„Középtávú
stratégia mentén kialakított bátor, határozott döntésekre lenne
szükség, amelyek a következő egy-két évben komoly érvágást
jelenthetnének ugyan sokaknak, de egyúttal kiutat mutathatnának az
ország számára. Ezzel szemben ami most történik, vergődés perspektíva
nélkül.” Simor András
Intervenciók a BIS-en keresztül
Piaci forrásaink szerint a jegybank
jelenleg megpróbálja erősíteni a forintot. Lapzártánkig erre szóbeli és
– hivatalosan be nem jelentett – devizapiaci intervenciók révén került
sor. „Nem is szeretnék 290-nél jobban megerősíteni a forintot” –
állítja e szakember. Ilyen helyzetben persze mindig ott a veszély, hogy
a külső tőkepiaci körülmények még rosszabbra fordulnak, s
leértékelődési nyomás alá kerülnek a régió devizái.
A jegybank
igyekszik elkerülni a kamatemelést – legalábbis lapzártánkig így volt
–, láthatóan próbálja tartalékolni a puskaporát arra a helyzetre, ha
esetleg ismét vészesen begyengül az árfolyam. Erre utal az is, hogy
immár egyre több piaci szereplő véli felfedezni az MNB megbízottjait a
bankközi devizapiacon, amint euróeladásokkal próbálják meg tartani, sőt
erősíteni a forintot.
Az intervenciót ráadásul lapunk
értesülései szerint immár nem a hagyományosan erre a célra szolgáló
forex (FX) desken keresztül hajtják végre, hanem új metódust vezettek
be. Az elvi döntést továbbra is a Monetáris Tanács hozza meg (kijelöl
tartandó szinteket, beavatkozási irányokat, meghatározza a stratégiát),
ám a technikai teendőkről (időzítés, a limitek és partnerek) egy
személyben Érsek Zsolt, a pénz- és devizapiaci főosztály vezetője dönt.
A konkrét megbízásokról kizárólag ő és a jegybank elnöke tud, s
azokat igyekeznek a lehető legnagyobb titokban tartani. Az MNB piacra
lépése a Nemzetközi Fizetések Bankján (Bank for International
Settlementsen – BIS) keresztül zajlik. Ezen intézmény dönti el, miként
teríti szét a piacon az intervencióra adott megbízást. Az a piaci
szereplő viszont, amelyik megbízást kap a BIS-től, tudhatja, hogy az
intézmény a magyar jegybank megbízását teljesíti, hiszen mi másért adna
számára forintvételi megbízást. Ez tehát kockázatot visz a rendszerbe.
A
Figyelő által megkeresett kereskedők egy esetet említenek: nemrég a
svájci UBS 30 millió euróval szállt be a forint vételi oldalára. A
tranzakció 3 forintos eltérést ért el: 307-ről 304-re tudták
leszorítani az árfolyamot. Az ügylet hátterében a jegybankot sejtik.
Lapzártánk idején a kereskedők úgy tartották, hogy 100–200 millió euró
körüli összegekkel lehet érdemi hatást elérni a devizapiacon. „A
szellemet kiengedték a palackból a forintgyengítéssel; nehéz lesz
visszatuszkolni” – mondta egyikük.
Surányi György kontra Karvalits Ferenc Surányi György. Karvalista Ferenc
Egy múlt heti konferencián
Surányi György, a jegybank korábbi elnöke, tőle szokatlanul éles hangon
kritizálta az MNB monetáris politikáját, ellentmondásosnak nevezte a
jelenlegi vezetők nyilatkozatait és cselekedeteit. E kritikákra
lapunknak Karvalits Ferenc, az MNB alelnöke válaszolt.
Fotó: Szigeti Tamás
VÁLASZ
Az, hogy nincs konkrét árfolyamcél, egyáltalán nem egyenlő azzal, hogy
az árfolyam nem tölt be fontos szerepet a monetáris politikai döntések
meghozatalában. Az árfolyamcél hiánya azt jelenti, hogy nincs egy
időben állandó árfolyamszint, ami mellett az inflációs cél minden
körülmények közt elérhető lenne. Ehelyett az inflációs cél az állandó,
amivel a gazdaság aktuális állapotának függvényében más-más
árfolyamszint lehet kompatibilis. A sáv eltörlése már csak azért is
szerencsés döntésnek bizonyult, mert félő, ha az országot a válság a
korábbi rezsim keretei között éri, a gyenge sávszél megléte már
önmagában koordinálta, fókuszálta, ösztönözte volna a spekulációs
erőfeszítéseket. Nem igaz továbbá, hogy nincs önálló/hatékony monetáris
politika kis nyitott gazdaságokban szabad tőkeáramlások mellett. A
„lehetetlen hármasság” közismert tétele helyesen úgy szól, hogy egy kis
nyitott gazdaságban a stabil árfolyam, a szabad tőkeáramlás és önálló
monetáris politika céljai közül egyszerre csak kettőt lehet
megvalósítani. Ha tehát a gazdaságpolitika lemond az
árfolyam-stabilizálás (árfolyamrögzítés) igényéről, akkor szabad
tőkeáramlások mellett is van önálló monetáris politika, miként azt
számtalan kicsi, nyitott fejlett ország (például Svédország, Norvégia,
Új-Zéland, Chile, Lengyelország, Csehország) példája mutatja.
Kritika
Az MNB 2008 májusában 247 forintos eurónál kamatot emelt, ezzel 228-ra
erősítette az árfolyamot. Ez egyrészt rontotta a magyar gazdaság
versenyképességét, másrész elültette az emberekben azt az illúziót,
hogy az MNB tartja a kurzust, ami pedig azt az üzenetet közvetítette,
hogy nyugodtan fel lehet venni devizahitelt, mert nem csak a
kamatkülönbözeten, hanem az árfolyamon is lehet nyerni.
VÁLASZ
Az inflációs kilátásokat 2008 tavaszán a sorozatos inflációs sokkok – a
kiigazítás inflációs hatásai, élelmiszerár- és olajár-emelkedés –
rontották. Mindezek olyan mértekben növelték azt a kockázatot, hogy az
inflációs várakozások magas szinten rögzülnek, ami elkerülhetetlenné
tette a kamatemelést. Igaz ugyan, hogy némileg az ipari termelés és az
export is lassult a tavalyi első félévben, ám ez jelentős részben külső
okokra vezethető vissza, amit igazol, hogy hasonló tendencia
érvényesült a környező országokban is. A devizahitelezés dinamikája
évek óta töretlenül magas, és tavaly tavasszal sem gyorsult fel jobban.
Ez főként azért terjedt el már az évtized első felében, mert a korábbi
fenntarthatatlanul költekező költségvetési politika mellett az
árfolyamsáv által korlátozott monetáris politika csak rendkívül lassan
tudta az inflációt lefelé szorítani. A tartósan magas belföldi
kamatszint és a sáv erős szélére tapadó, stabilnak tűnő árfolyam
kombinációja együttesen okozta a devizahitelezés felfutását.
KRITIKA
Száz százalék korreláció volt tavaly októberig az árfolyam gyengülése
és a kamatok emelése között, senkinek nem lehetett az az érzése, hogy
az MNB valaha is elengedi az árfolyamot. Ehhez képest 286-os eurónál a
jegybank kamatot csökkentett, ami újabb példa az ellentmondásos
viselkedésre.
VÁLASZ Lényeges különbség, hogy míg az elmúlt
években folyamatosan az inflációs cél felfelé történő elvétésétől
kellett tartani, addig most, a világgazdasági recessziós környezetben a
korábbi évek átlagánál sokkal gyengébb árfolyam sem veszélyezteti az
inflációs célt. Egyébként a pontosság kedvéért, az árfolyam a döntést
megelőző héten a 275–280 forintos sávban mozgott
Fotó: MTI
VÁLASZ Januárban erősen
romlottak hazánk növekedési kilátásai, és az inflációs folyamatok is
arra utaltak, hogy a célt jócskán alullőhetjük, változatlan monetáris
kondíciók esetén. Ez ösztönözte a jegybanki lépést. Az árfolyam ebben
az időben olyan sávban mozgott, ami a pénzügyi rendszerre nézve sem
járt kockázattal. Az év eleje óta végbemenő gyengülés regionális
jelenség volt. Nehezen hihető érv, hogy pusztán a magyar jegybanki
kommunikáció húzta volna lefelé a zlotyt és a cseh koronát a forinthoz
hasonló mértékben, egészen a mostani szintekig. Fontos különbség volt
az októberi és a januári helyzet között. Októberben a nemzetközi
pénzügyi turbulenciák komoly súrlódásokat okoztak egyes piacainkon,
stabilitási kockázatok merültek fel. Ez az árfolyam gyors
leértékelődését vonta maga után, és a forint elleni spekuláció
felerősödésének veszélyével fenyegetett. A jegybank ezért emelte 3
százalékponttal az irányadó kamatot. Azóta alkalmazkodtak a nagyobb
szereplők, és az MNB is hozott olyan intézkedéseket, amelyek javították
a piac likviditási helyzetét. Ezért januárban a 280 körüli
árfolyamszint közel sem volt olyan kockázatos, mint októberben lett
volna. Mindezen túl azonban utólag nem biztos, hogy optimális lépés
volt akkor a kamatcsökkentés. Ha előre lehetett volna látni, hogy a
régióra nehezedő nyomás ilyen mértékben fokozódik, lehet, hogy nem
csökkentettünk volna.
KRITIKA A jegybanknak aktívabb szerepet
kellene vállalnia a válság enyhítésében, így például a másodlagos
állampapírpiacon befolyásolhatta volna a likviditást, megakadályozhatta
volna, hogy kiszáradjon a piac.
VÁLASZ Az MNB a bankközi forint
likviditást jelentősen bővítő akciókba fogott: csökkentette a
tartalékrátát, új – 2 hetes és 6 hónapos futamidejű – hiteleszközöket
vezetett be, illetve az önkormányzati kötvényeket is befogadható
eszközökké tette. A devizalikviditási helyzetet jelentősen enyhítették
az MNB által bevezetett deviza-swap konstrukciók. Októberben vezettük
be az egy- és kétoldalú egynapos forint/euró swap eszközöket, amelyek a
bankok rövid távú devizalikviditás-kezelését segítik. Most pedig a
rövid futamidejű eszközök kiegészültek egy egyhetes euró/svájci frank
eszközzel. A hosszabb futamidejű devizalikviditás elérését a bankok
számára márciustól a 3, illetve 6 hónapos jegybanki forint/euró swap
facilitás is segíti. Az év utolsó hónapjaiban, amikor az állampapírpiac
kiszáradása részben strukturális okokra volt visszavezethető, az MNB
tetemes mennyiségű állampapírt vásárolt a másodpiacon, és ezzel
enyhített a piac likviditási problémáin. Jelenleg azonban úgy látjuk,
hogy az állampapírpiac alacsony likviditása mögött a globális
kockázatvállalási hajlandóság mérséklődése, valamint a régiós és a
hazai gazdaság fundamentumai¬val kapcsolatos bizonytalanság áll. Erre a
jegybank vásárlásai önmagukban nem nyújtanának megoldást.
KRITIKA
A monetáris politikának feladata lenne, hogy középlejáratú, éven túli,
alacsony kamatozású fejlesztési célú forrásokat pumpáljon a rendszerbe.
Ha ezt a rendszer felhasználja, akkor az többlet keresletet generál,
ami nyomást gyakorol a folyó fizetési mérlegre, mindez így igényli azt
is, hogy a jegybank folyamatosan devizakínálatot is nyomjon a
rendszerbe. Nem azért kaptuk azt a bizonyos 25 milliárd dollárt, hogy a
vitrinben tartsuk, nem az az egyetlen célja, hogy a devizatartalékot
növelje – jóllehet, az is nagyon fontos.
VÁLASZ Az MNB aktívan
használja a szóban forgó hitelkeretet. A márciusban bevezetett hosszabb
futamidejű swap eszközökön keresztül összesen 5 milliárd eurónyi
többlet-devizalikviditást nyújt majd a bankoknak az év során, míg az
EU-források piacra vezetésével további 2,4 milliárd euró devizakínálat
jelenik meg. Mindazonáltal a jegybank nem tartja alapvető feladatának a
túlnyomó részben külföldi tulajdonban lévő magyar bankrendszer
devizaforrásokkal való ellátását az ország devizatartalékainak terhére.
Ugyanakkor a bankközi likviditás bővítése a jegybank által nem
feltétlenül élénkíti a hitelkínálatot. Az, hogy a megnövekvő
likviditásból lesz-e hitel, elsősorban a bankok kockázatvállalási
hajlandóságán múlik. Ha az MNB a bankok számára az irányadó kamatnál
kedvezőbb kamat mellett nyújtana célzott, hosszú lejáratú forinthitelt,
az felborítaná a monetáris politika eszköztárát.