Zöldülő irodák

Figyelő
2009-03-17 05:28
A válság rávilágít arra, hogy nem lehet tovább behunyt szemmel nézni az egyre súlyosbodó környezeti problémákat – véli a Zöld iroda program projektfelelőse, Besenyei Mónika.
– A Zöld iroda pályázatra rekordszámú jelentkezés érkezett az idén. Minek köszönhetik ezt a nagy sikert?

– Mi is nagyon kíváncsiak voltunk, hogy mekkora lesz az érdeklődés, hiszen a tavalyi év sikere jó alapot jelentett a továbblépéshez, de a nehezedő gazdasági helyzet sokat rontott a kilátásokon. A siker oka a tavalyi verseny visszhangján túl abban lehet, hogy a válság rávilágít arra: nem lehet tovább behunyt szemmel nézni az egyre súlyosbodó környezeti problémákat. A Zöld iroda program jó lehetőséget kínál arra, hogy mindenki kivegye a részét a helyzet megoldásából és ne érezze magát tehetetlennek a változásokkal szemben.

- Régiónk más országaiban is elkezdték már a hasonló kezdeményezések szervezését?

– Ilyen komplex programról, mint amilyet a Környezettudatos Vállalatirányítási Egyesület (Követ) dolgozott ki, nem tudunk. Szeretnénk a Zöld iroda programot tovább fejleszteni, és örülnénk más országok tapasztalatainak is. Egyik tervünk egy európai zöld iroda hálózat létrehozása, amely a Követ által kidolgozott rendszerből indulna ki és integrálná a partnerországok programjait.

- A munkakörnyezetek, irodák hogyan tehetik energiatakarékosabbá a működésüket?<#zaras_mm#>

– Az egyik „legdivatosabb” irodazöldülési mód az energia- és nyersanyag-felhasználás csökkentése. Talán azért is, mert a környezetin túl egyértelmű a pénzügyi haszna. A takarékosság legegyszerűbb módja a tudatformálás, és ez az, amit a legkönnyebben visznek haza a dolgozók. A belső hálózaton, oktatásokon, tréningeken való tájékoztatáson túl sikeresek az olyan kampányok, ahol a cégek valamilyen ötletes megoldással hívják fel a dolgozók figyelmét egy-egy problémára.

- Hogyan látja a munkaadók, a vállalatok felelősségét az energiatudatosság erősítésében?

– A munkaadóknak elemi érdekük az energiatakarékosság, így a kérdés inkább az, hogy ennek tudatában milyen erőfeszítéseket tesznek. A legnagyobb szerepük a tudatformáló kampányok támogatásán túl a zöldbeszerzések előnyben részesítésében rejlik. Fontos, hogy előrelátó döntéseket hozzanak, amikor olyan berendezéseket és eszközöket vásárolnak, amelyek energiafogyasztásukkal hozzájárulnak a cég környezetre gyakorolt hatásához. Számos szempontot érdemes ilyenkor figyelembe venni, de vezérfonalként annyit mondanék, hogy a minősített környezetbarát termékek jó döntést jelenthetnek, és ezekből is széles választék áll rendelkezésre az irodaszerek, irodai berendezések piacán.

- Milyen a hazai cégvezetők hozzáállása az energiatakarékossághoz, a környezettudatossághoz?

– Ez egy olyan téma, amit nem lehet megkerülni. Az energiahatékonyság nem csak anyagi kérdés. A pénzügyi vonatkozásán túl a jelen helyzetben mindenki tisztában van a környezetet fenyegető veszélyekkel. Mivel a médiában felkapott téma lett a klímaváltozás és az ezt előidéző okok elemzése, azt gondolom, hogy a cégvezetőkben is fokozatosan tudatosul a saját vállalatuk felelőssége. Az is kedvező visszajelzés, hogy minket is egyre többen keresnek, sok cégvezető kér tanácsot a Követtől.

- Egy felelős, zöldiroda milyen hatással van a munkatársak hangulatára?
 

- A zöldirodát végső soron a munkatársak teszik azzá, tehát fontos a dolgozók véleménye, ötlete, javaslata. Ha úgy alakítjuk ki a programot, hogy megkérdezzük az ott dolgozókat, hogy szerintük miben kellene javulni, akkor nemcsak az garantált, hogy a végeredmény egy kellemesebb munkahely lesz, ahol szívesebben és hatékonyabban dolgoznak a munkatársak, de azt is elérjük, hogy az alkalmazottak partnerek lesznek a célok elérésében, s ez a siker záloga.