Közösségi kalapozók

Gyűjts pénzt ötletedre a weben!
Figyelő
2012-01-24 14:52
Az amerikai Kickstarter oldal által népszerűvé tett közösségi finanszírozás megérkezett hozzánk is. A modell első magyar követői a múlt héten indították el weboldalaikat, és könnyen lehet, hogy azok a közösségi vásárláshoz hasonló villámkarriert futnak be.
Európa még csak ízlelgeti az Amerikából érkezett új fogalmakat, miközben a crowdfunding és a crowdsourcing (azaz a közösségi finanszírozás vagy közösségi szponzoráció) egyre nagyobb szerepet kap a tengerentúlon a kezdő vállalkozások életében. A 2009-ben megszületett efféle modellek ma már szinte minden területen jelen vannak a fejlett webes világban. Hogy mi is ez? Az ilyen oldalak kreatív ötletekre gyűjtenek pénzt a netes közösségtől: például művészetet támogatnak, filmeket finanszíroznak, hasznos találmányokat karolnak fel, vagy egyszerűen csak bolondos ötleteket valósítanak meg ezek segítségével azok az ötletgazdák, akik már rátaláltak a módszerre.

IMPONÁLÓ SZÁMOK
A netes guruk szerint az újdonságban megmutatkozik a közösségi média igazi hasznossága. Az összefogás erejére alapozott támogatási rendszer pedig szép csendben sokmillió dolláros üzletté nőtte ki magát. (Az ilyen oldalak az összegyűjtött összegnek jellemzően 5–10 százalékát kérik el sikerdíjként, és a pénz is közvetlenül hozzájuk folyik be.) Az alapötlet végtelenül egyszerű: oszdd meg az ötleted a közösséggel, s annak tagjai majd eldöntik, hogy érdekli-e őket a kiadandó könyved, lemezed, megvalósítandó világmegváltó találmányod.

Az ismerősök, jó barátok, vagy éppen ismeretlenek által összedobott aprópénzek pedig jelentős summává duzzadhatnak a finanszírozás gyűjtésére szakosodott oldalakon. Az így összeadódó segítség végeredményben megalapozhat egy vállalkozást, elindíthat egy karriert, vagy világhíressé tehet egy kulturális eredményt, egy terméket vagy egy innovatív ötletet. A támogatók dollárjai, forintjai mindeközben – egyfajta mini tőkepiacként – élénkítik a gazdaságot, mivel olyan filléreket aktivizálnak, amelyeket eddig nem értek el az üzleti élet szereplői.<#zaras_figyelo#>

A gombamód szaporodó közösségi finanszírozási oldalak közül a legnagyobbak nem csak pénzt gyűjtenek a projektekre, de egyúttal a média figyelmét is ráirányítják ezekre. Mivel az oldalak sokszor igen érdekes témákat adnak a sajtónak, az cserébe még nagyobb tömeghez juttatja el a projektjeik üzenetét. Igazi win-win szituáció, hiszen mindenki jól jár. Az egyik magyar oldalon például egy fiatal lány keres támogatókat két éve kiadásra váró kedves mesekönyvéhez. A Kickstarter.com szájton pedig annak az érintőképernyős órának a prototípusa, amely egyesíti a karórák és a médialejátszók tudását, eddig 13 512 főtől több mint 942 ezer dollár adományt vonzott. Tavaly az ilyen oldalak közel akkora közönségsikert értek el, mint a közösségi vásárlási szájtok – külföldön a Groupon és klónjai, vagy nálunk a Bónusz Brigád, a Kuponvilág és társaik. Csak a Kickstarter.com több mint 15 ezer sikeres projekthez szerzett pénzt 2009 áprilisi indulása óta, összesen mintegy 125 millió dollárt (közel 30 milliárd forintot) összegyűjtve. (A tíz legismertebb külföldi, illetve a négy magyar közösségi finanszírozó oldalt lásd külön.)

Az adatok megtekintéséhez kattintson!

Az üzleti modellnek mára számos változata fejlődött ki. Az egyszerű adományozáson alapuló könyvkiadástól, a kezdő vállalkozások tulajdonmegosztásáig terjed a skála, és világszerte elszaporodtak az egy-egy részterületre koncentráló oldalak.

A siker persze nem csak termék előállítása lehet, hanem például kulturális produktum létrehozása is. Az Indiegogo.com közösségi finanszírozó oldalon, összeadott pénz segítségével készülhetett el egy olyan rövidfilm, amely 2009-ben a Sundance fesztiválon megnyerte a dokumentum kategória nagydíját (Ondy Timoner alkotása, a We Live in Public a közösségi oldalak hatásáról, a magánélet nyilvánossá válásáról szól).

HAZAI ÚTTÖRŐK
A bátor amerikai kísérletezők sikerén felbuzdulva angol, német, és francia oldalakon is bő két éve óta folyik gyűjtés. Az olaszok, a görögök és a csehek tavaly óta próbálkoznak a módszerrel, ám a múlt héten végre a közösségi projektfinanszírozás első hazai képviselői is megjelentek. Erre éppen a januári álmos üzleti környezetet gondolták alkalmasnak, de mindjárt három weboldal is kinőtt a semmiből, és egy negyedik is elindul heteken belül. Közülük kettő már kínál projekteket, egy pedig lapzártánk idején még csak béta állapotban volt elérhető. Ez utóbbi 2–3 hét múlva ígéri az első támogatható ötletei megjelenését. A most elindított hazai közösségi finanszírozó oldalak mindegyike évi 100–200 projektet tervez.

A magyar modellek persze nem másolhatták le a kiválóan működő amerikai oldalakat, hiszen mind az adományozási, mind a pénzügyi kultúránk egész más lehetőségeket enged. Figyelembe kellett venniük azt is, hogy 2009 nyarán, az első bátor közösségi oldal pionírt a Noba.hu-t az akkori pénzügyi szabályozás ellehetetlenítette. E szájt magánszemélyek közti pénzkölcsönzést, illetve adományok gyűjtését segítette volna, de a jogszabályok alapján nem kapott működési engedélyt a kölcsönök közvetítésére.

Az új piacra lépők abban reménykednek, hogy az utóbbi években nálunk is megérett a helyzet a közösségi támogatás bevezetésére. A szoros versenyben elsőként lépett piacra a tetszetős grafikával és egyéni ötletekkel gazdagított, főként kreatív ötleteket, könyveket, találmányokat támogató oldal, az Indulj.be. Az ősszel, a Telenor által is támogatott Mobil Weekend fejlesztői konferencián bejelentett oldal erőssége láthatóan a feltörekvő cégek, a mobil applikációk, és a találmányok mellett a kultúra, a művészet, és a kutatás alternatív támogatása.

Az Indulj.be kissé különbözik a Kickstarter modelltől: a magyar oldal – szinte megfordítva a közösségi finanszírozást – az előértékesítés módszerével dolgozik. Egy új szemléletű, kreatív értékesítői rendszert hozott létre, amely lehetőséget ad arra, hogy az ötletek, projektek a közösség erejével megvalósuljanak. A projektgazdákon kívül a megvalósító partnerek is jól járnak, hiszen az átlátható rendszerben tervezhető megbízások jelennek meg a számukra. Az Indulj.be fejlesztői, Moldován Csaba és Turcsán Tamás eddig is a start-up világ szakértőinek számítottak, most a sokéves ilyen irányú tapasztalataikat szeretnék „aprópénzre váltani”. Láthatóan sikerrel, mert már az első három napban mintegy 100 ezer forintnyi támogatás került az elindított három projektjükre.

A múlt héten elindult másik oldal, a Creative Selector megálmodói szintén jelentős start-up múlttal rendelkeznek: korábban a Facebookon futó ötletverseny gazdáiként már belekóstoltak a hazai innováció világába. Az oldalt megálmodó Szarvas Olivér tervei szerint a kreatív ötleteket támogatnák, méghozzá a Kickstarter.com bevált hagyományait követve. Az ötletgazdáknak szánt pénzt itt is a közösségtől gyűjtenék be apránként. S a megszokott célok mellett civil kezdeményezéseket is terveznek. A projektek támogatását a CIB fizetési megoldása teszi egyszerűvé és biztonságossá. Jelenleg öt projektjük fut, amelyek között akad találmány, bűvész show és design bútor is. Az első napokban néhány tízezer forintot már szintén összegyűjtöttek a náluk feltöltött ötletekre.

A jelenleg még támogatható projektekkel nem rendelkező Kezdheted.hu megvalósítói láthatóan inkább a művészet és design területen szeretnék a közösségi támogatásokat begyűjteni. Ahhoz, hogy egy projekt a Kezdheted.hu oldalra felkerüljön, részletes projektleírás, megvalósítási ütemterv és költségvetés kell. A sikeres projektek 15 százalék sikerdíj kifizetése után juthatnak a támogatáshoz. A séma egyébként itt sem különbözik a megszokottól, viszont újításként jelenik meg a kurátorok bevonása a projektek elbírálásába, segítésébe. A valamilyen témában szaktekintélyként megjelenő kurátorok a saját kapcsolati hálójukat is hozzáadva támogatják az elindult projektek célba juttatását. Ráadásul az oldalon eddig megjelent támogató partnerek (Fuga, Wamp, Daazo.com) szintén arra engednek következtetni, hogy a site elsősorban a filmesek, fotósok, művészek és designerek álmait válthatja majd valóra. A Kezdheted.hu február elejére ígéri első éles projektjeit.

ADOMÁNYOZNI IS LEHET ÍGY
Szintén februári indulást tervez az a különleges közösségi finanszírozási oldal, az Emberavizben.hu, amelynek működése egy egészen speciális területre, a civil és karitatív szektorra korlátozódik. A mintegy egy éves előkészítő munka eredményeképpen megszülető közösségi projektoldal az egyre csökkenő központi finanszírozást szeretné ellensúlyozni. Az Emberavizben.hu vezetője Turcsán Tamás, aki az Indulj.be oldal megalkotásában szerzett tapasztalatait szeretné a karitatív célokkal ötvözni.

Az átlátható támogatási modell egyértelműen alkalmassá teszi a tervbe vett oldalt a közösségi célok megvalósítására, a cégek társadalmi felelősségvállalási (CSR) törekvéseinek egyértelműbb pozícionálására, a támogatásra szorulók hatékonyabb segítésére.