Háttérzene 2.0

Cél a külföldi terjeszkedés
Figyelő
2012-01-03 19:01
Vendégekhez és profikhoz szervezi ki a zenei választék összeállítását egy induló magyar vállalkozás. Az ötletben 
a kockázati tőke is fantáziát látott.
Patinás belvárosi kávéházat választottunk a cégalapítókkal készített interjú helyszínéül, ahol rögtön megértettük, miért van szükség a két budapesti fiatal szolgáltatására, a kellemes hangulatot elrontotta ugyanis az oda nem illő, nyolcvanas évekbeli, unalomig ismert popzene. A Noispottal ilyesmi nem fordulhat elő, mivel a vendéglátóhely látogatói aktívan alakíthatják a zenét.

Márai László programozóként dolgozott, és a Ráday utcán sétálva még 2007-ben jutott eszébe, hogy milyen jó volna, ha a vendéglátóhelyek zenei kínálatába az ott ücsörgők is beleszólhatnának. Később egy házibuliban a laptop körül tülekedő és a számokat folyamatosan váltogató fiatalok láttán merült föl benne, hogy a mobiljával is kiválaszthatná mindenki a saját zenéjét, egyszerűbb és igazságosabb is volna, ha megszavaznák a sorrendet. A megvalósításra azonban akkor nem tudott elegendő időt fordítani.

Zsigó Dávid és Márai László. Üzletet látnak a zenében

Zsigó Dávid hobbiként foglalkozott zenével a Blog.hu szájt fejlesztési menedzseri, később pedig az Indexnél végzett marketinges munkája mellett. DJ-ként megismerkedett több vendéglátóhely üzemeltetőjével, és online zeneszolgáltatást indított, a helyek profiljához illő mixeket készített számukra. Nagyon szeretett volna egy ötletet megvalósítani, látni, hogy egy új szolgáltatást használnak és szeretnek az emberek. Ezért próbált minél több fejlesztővel kapcsolatba kerülni, együtt gondolkodni. Így ismerte meg mai üzlettársát a Colabs közösségi irodájában.<#zaras_figyelo#>

Mivel hasonló ötlettel rendelkeztek, könnyen ment a közös munka: tavaly februárban láttak neki a program megírásának, amely márciusra már el is készült, és ki is próbálták az első szórakozóhelyen. Azóta Budapesten már hat helyen, köztük olyan befutott egységekben is használják már a Noispotot, mint a Mika Tivadar Mulató vagy a Doboz. Külföldön, Ausztriában is vannak már felhasználóik. Közös cégüket, a Noispot Kft.-t júliusban jegyeztették be.

A Noispot abban különbözik más közösségi zeneszolgáltatóktól, hogy esetükben nemcsak a vendégek döntenek a zenéről, hanem a Noispot a hely igényeihez igazodóan szerkesztők segítségével kialakít egy zenei kínálatot, amelyet folyamatosan frissítenek. Ezután a vendéglátóhely üzemeltetőjének nem kell bajlódnia CD-kkel, rádióval, jogdíjakkal és DJ-kel. Ezért a szolgáltatásért havidíjat kérnek, ez az eddigi tapasztatok szerint olcsóbb egy saját zenei felelősnél, ráadásul a jól megválasztott zenei paletta miatt többen is maradhatnak, és többet is költhetnek – a cég 10 százalékos forgalomnövekedési garanciát ad.

A népszerűséget az interaktivitás adja: a felhasználók ugyanis szavazhatnak arról, milyen számokat szeretnének hallani. Az okostelefonra letölthető applikáció a vendéglátóhelyek reklámozását abban is segíti, hogy ez a közösségi oldalakon is megjelenik – foglalta össze az előnyöket Zsigó Dávid. A technikai fejlesztés volt a könnyebb feladat Márai László szerint. A zeneiparban a jogi felkészülés köt le komoly energiákat, egy évet dolgoztak azon, hogy a jogdíjak megfelelő módon legyenek megfizetve, és a legnagyobb lemezcégek előadói is elérhetőek legyenek. Bár több más közösségi lejátszó kezdeményezés is van világszerte, a szórakozóhelyekért folytatott versenyben ez a szilárd jogi háttér lehet a magyar cég erőssége.

Magyarország viszont nem elég nagy piac egy ilyen rendszer üzemeltetéséhez, ezért a start-up vállalkozás a kezdetek óta a külföldi terjeszkedésre törekszik, szolgáltatásai az egész világon elérhetőek, honlapja is angol nyelvű. Személyes kapcsolataikon túl a terjeszkedéshez mindenképpen szükséges a marketingtevékenység felfuttatása, amihez tőkével rendelkező társat kerestek. A nagyobbrészt uniós forrást kihelyező Jeremie-alapot, a BNV Equity Kockázati Tőkealap Zrt.-t meggyőzte a cég eddigi teljesítménye. Döntésüket az is segítette, hogy az elmúlt hetekben a társaságot több nemzetközi cég is megkereste azzal, hogy szeretne részt venni a szolgáltatás külföldi terjesztésében. A 100 millió forintos befektetésnek köszönhetően a Noispot azt tervezi, hogy a nemzetközi piacon egy éven belül több száz ügyfelet szerez.