Siemens Desiro motorvonat. Százhússzal is száguldhatna.
Eredményt hirdetett decemberben a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) a Pilisvörösvár–Piliscsaba és a Piliscsaba–Esztergom elővárosi vasúti vonal korszerűsítési pályázatán. A nyertes konzorciumokat ugyanaz a vállalkozói kör adja. A három tagból kettő a 150 éves múltra visszatekintő német Wiebe-csoporthoz tartozik, az egyik egy német cég, a H. F. Wiebe GmbH, míg a másik a győri Vasútépítők Kft. Utóbbit közel húsz éven át, 1991 és 2010 között képviselte-vezette-résztulajdonolta Szijjártó István, a miniszterelnöki szóvivő Szijjártó Péter édesapja, aki jelenleg is résztulajdonosa a cégnek, az említett Wiebe-csoporttal egyetemben. A harmadik tag pedig az A-Híd Építő Zrt., amely az egykori Hídépítő reinkarnációja. Jóllehet, egy 2008-ban újonnan alapított társaságról van szó, ám székhelye, illetve vezetői köre megegyezik a korábban versenyhivatali ügyekbe sodródó hídépítő céggel.Felújítás a fehérvári vonalon. Itt és a Pilisben is 85 százalékban az EU állja a költségeket. Fotó: NFI
A Vasútépítők egyébként a mostani tendergyőzelmek előtt legutóbb akkor kapott nagyobb médiafigyelmet, amikor e cég segítségével csapott le a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) több vasútépítő társaságra. Az együttműködésért cserébe a Vasútépítőket nem bírságolták meg, ugyanakkor a Colas Zrt., a Swietelsky-csoporthoz tartozó Mávépcell Kft., a már felszámolás alatt lévő MÁV MTM Rt. és a Strabag-csoport részét alkotó Szentesi Vasútépítő Kft. 7 milliárd forint feletti összbüntetést kapott, mert egyeztettek bizonyos 2004-es és 2005-ös vasúti felújításokra és átépítésekre kiírt közbeszerzési eljárások pályázati anyagáról.Húzós fejlesztés
Kisebb közfelháborodást okozott tavaly, amikor a kormány megemelte a
Szajol és Püspökladány közötti vasúti pálya felújításának
költségkeretét, amelynek kilométere így már 2,4 milliárd forintba kerül
az uniós és magyar adófizetőknek. Itt is konzorciumok dolgoznak, az
egyik tag a kormány-közeli üzletemberekhez köthető Közgép Zrt. Ehhez
képest kevesebb az Esztergom és Pilisvörösvár közötti szakasz
kilométerenkénti 1,8 milliárdos költsége, ám a műszaki tartalom is
szerényebb. A NIF szerint más típusú fejlesztésekről van szó, az
összehasonlítás ezért „nem célszerű”. A lapunk által megkérdezett
közlekedési szakemberek közül ugyanakkor volt olyan, aki szerint ez a
projekt ugyanúgy túlárazott, mint az összes hazai vasútfelújítás az
utóbbi években.