Nyerő széria

Megbízásokat kap Szijjártó Péter apjának cége
Figyelő
2012-01-03 18:00
Közel 20 milliárd forintnyi vasút-korszerűsítési megbízást nyert el két, azonos cégekből álló konzorcium. A győztes csapatban van a győri Vasútépítők Kft., a miniszterelnöki szóvivő, Szijjártó Péter édesapjának cége is.

Siemens Desiro motorvonat. Százhússzal is száguldhatna.

Eredményt hirdetett decemberben a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) a Pilisvörösvár–Piliscsaba és a Piliscsaba–Esztergom elővárosi vasúti vonal korszerűsítési pályázatán. A nyertes konzorciumokat ugyanaz a vállalkozói kör adja. A három tagból kettő a 150 éves múltra visszatekintő német Wiebe-csoporthoz tartozik, az egyik egy német cég, a H. F. Wiebe GmbH, míg a másik a győri Vasútépítők Kft. Utóbbit közel húsz éven át, 1991 és 2010 között képviselte-vezette-résztulajdonolta Szijjártó István, a miniszterelnöki szóvivő Szijjártó Péter édesapja, aki jelenleg is résztulajdonosa a cégnek, az említett Wiebe-csoporttal egyetemben. A harmadik tag pedig az A-Híd Építő Zrt., amely az egykori Hídépítő reinkarnációja. Jóllehet, egy 2008-ban újonnan alapított társaságról van szó, ám székhelye, illetve vezetői köre megegyezik a korábban versenyhivatali ügyekbe sodródó hídépítő céggel.

A NIF közleménye szerint a naponta 14 ezer utast kiszolgáló Budapest–Esztergom vonalon a beruházás következtében csökken a menetidő, kiszámíthatóbb lesz a vasúti közlekedés. A megállóhelyek részleges átépítésével nő a vasúti személyszállítás színvonala, az új P+R parkolóknak köszönhetően pedig javul a megállóhelyek elérhetősége.

A teljes projektet két pályázatra osztották. <#zaras_figyelo#>A Pilisvörösvár és Piliscsaba közötti vonalszakasz 10,4 milliárd forintba kerülő rekonstrukciójának kivitelezője a Szemafor Konzorcium lehet. Ebben az A-Híd Építő a vezető és a Vasútépítők, valamint a H.F. Wiebe a tagok. A Piliscsaba és Esztergom közötti vonalszakasz 8,8 milliárd forintos felújításának kivitelezője pedig az Inflexió Konzorcium lesz, itt a Vasútépítők vezeti az ugyanabból a három tagból álló konzorciumot. A munkálatok 2013 végére készülhetnek el. A teljes beruházás 32,7 kilométernyi pályát érint, s további 2 kilométernyi kitérőszakasz is épül.

Felújítás a fehérvári vonalon. Itt és a Pilisben is 85 százalékban az EU állja a költségeket. Fotó: NFI

A Vasútépítők egyébként a mostani tendergyőzelmek előtt legutóbb akkor kapott nagyobb médiafigyelmet, amikor e cég segítségével csapott le a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) több vasútépítő társaságra. Az együttműködésért cserébe a Vasútépítőket nem bírságolták meg, ugyanakkor a Colas Zrt., a Swietelsky-csoporthoz tartozó Mávépcell Kft., a már felszámolás alatt lévő MÁV MTM Rt. és a Strabag-csoport részét alkotó Szentesi Vasútépítő Kft. 7 milliárd forint feletti összbüntetést kapott, mert egyeztettek bizonyos 2004-es és 2005-ös vasúti felújításokra és átépítésekre kiírt közbeszerzési eljárások pályázati anyagáról.

Húzós fejlesztés
Kisebb közfelháborodást okozott tavaly, amikor a kormány megemelte a Szajol és Püspökladány közötti vasúti pálya felújításának költségkeretét, amelynek kilométere így már 2,4 milliárd forintba kerül az uniós és magyar adófizetőknek. Itt is konzorciumok dolgoznak, az egyik tag a kormány-közeli üzletemberekhez köthető Közgép Zrt. Ehhez képest kevesebb az Esztergom és Pilisvörösvár közötti szakasz kilométerenkénti 1,8 milliárdos költsége, ám a műszaki tartalom is szerényebb. A NIF szerint más típusú fejlesztésekről van szó, az összehasonlítás ezért „nem célszerű”. A lapunk által megkérdezett közlekedési szakemberek közül ugyanakkor volt olyan, aki szerint ez a projekt ugyanúgy túlárazott, mint az összes hazai vasútfelújítás az utóbbi években.