Játszani is engedd!

Elektronikus élmények karácsony táján
Figyelő
2011-12-20 14:38
Világszerte karácsonyi slágertermékké váltak a videojátékok. Az iparág idén várható 74 milliárd dolláros évi bevétele nagyobb, mint a hollywoodi filmiparé. Ahogy a filmeknél, itt is a szülők nehéz feladata, hogy az erőszakos tartalmakat ne engedjék gyermekeik közelébe.
Ma már nem csak a gyerekek, a tinédzserek vagy a fiatal felnőttek ülnek le a monitor elé hosszú téli estéken a virtuális valóságban kalandokat keresni, hanem egyre több idősebb korú is. A videojátékok világa ennek megfelelően igen összetetté vált, kezdve a mesefigurákkal benépesített rajzfilmszerű játékokkal a komoly nyomozást és trükköket igénylő olyan játékokig, mint a közelmúlt egyik nagy sikere, az LA Noire. Ez a játék szinte a megszólalásig élethű grafikájával és filmszerű történetmesélésével is felhívta magára a figyelmet. Ősszel Budapesten is forgatták a Call of Duty háborús sorozat legújabb részének egy jelenetét, a Bem rakpart alakult át csataövezetté. A Call of Duty Modern Warfare 3 című része egyébként minden eddigi rekordot megdöntve bemutatása első hetében nem kevesebb, mint 1 milliárd dollár bevételt hozott, messze túlszárnyalva a mozis csúcstartó, az A sötét lovag című Batman-film 533 millió dolláros eredményét.

A játékok megtekintéséhez kattintson!

A teljes vetítési időt tekintve a legnagyobb mozijegybevételt (tehát a DVD értékesítéseket nem beleértve) az Avatar érte el 760 millió dollárral. Ez jól láthatóan kevesebb a fenti videojátékos rekordnál. A videojáték-ipar 2010-es globális forgalmát 66 milliárd dollárra becsülték, idén pedig 74 milliárd dollárt várnak. A Gaming Hungary szervezet adatai szerint a magyar videojáték piac tavaly 6 milliárd forintos volt. Emellett az illegális eszköz- és szoftverkereskedelem becsült összege további 4,5 milliárd forintra tehető. Kelet-európai, illetve magyar különlegesség, hogy még mindig nagyon jelentős a PC-s játékok aránya, már csak a könnyebb másolhatóság, illetve az hivatalos verziók alacsonyabb ára miatt is.<#zaras_figyelo#>

Az egyre több gonddal küzdő filmipar is nyitott a játékok irányába: a 3D-s animációs filmek leginkább egy számítógépes játékra hajaznak. A virtuális valóságot a játékosok már térben is átélhetik, köszönhetően a Nintendo 3DS kézi konzoljának, bár a mozis térbeli élményekhez hasonlóan ez sem lett átütő piaci siker. A filmekhez hasonlít a játékipar abban is, hogy itt is megjelent a termékelhelyezés és a reklám, amit ráadásul nem korlátoznak szigorú előírások. A DFC piackutató cég szerint tavaly már világszerte 3,1 milliárd dolláros volt a videojátékok reklámpiaca, ami magában foglalja a játékban elhelyezett reklámot – például a virtuális focistadionokban is futnak a reklámok a pálya szélén –, továbbá a tematikus ajándéktárgyakat.

Szülőknek jó hír, hogy a válság hatására mindhárom konzolgyártó (Nintendo, Xbox, PlayStation) 2012-re halasztotta új rendszerének piacra dobását, így az idei karácsonyra nem kell akár 100 ezer forintért egy újdonságot beszerezni. A Nintendo megerősítette, hogy új konzolja, a Wii U valóban 2012 elején érkezik, a Sony PlayStation 4 és a Microsoft Xbox Loop pedig a piaci pletykák szerint jövő karácsony előtt kerülhet a boltokba. Új gép vásárlásával érdemes lehet tehát várni, játékszoftverrel viszont bőségesen ellátták a piacot a karácsonyi időszakra. A szülők számára a videojátékok kapcsán fontos szempont, hogy gyermekük ne tudjon túl erőszakos szoftverekkel játszani. Az életkor szerinti besorolást alkalmazó PEGI (Pan European Games Information – Páneurópai Játék Információ) rendszer segít a videojátékok piacán kevésbé otthonosan mozgó szülőknek eldönteni, mit vehetnek meg gyermeküknek.

Ezt a három nagy konzolgyártó mellett az interaktív játékok kiadói és fejlesztői is támogatják. A PEGI Online embléma megjelenik a játék csomagolásán, vagy a játék honlapján, ha az üzemeltetők gondoskodnak a fiatalok védelméről. Videojátékokról a legtöbb esetben csak azok erőszakossága kapcsán esik szó, és bár tényleg szép számmal akad ilyen, azért számos készségfejlesztő játék is elérhető a gyerekek szórakoztatására.

Érdekesség, hogy a Nintendo sokáig maga cenzúrázta a platformján megjelenő játékokat, tilos volt az erőszakos tartalom, de a PEGI 2003-as bevezetése óta már a felhasználókra bízza, hogy maguk válasszák meg a nekik való tartalmakat. A szülőknek lehetőségük van mindhárom konzolnál beállítani, hogy maximum milyen besorolási szintig engedik a programokat futtatni. Számítógépen viszont ez nehezebben megoldható, és a csemeték által könnyebben ki is játszható.
Az összeállítást Bucsky Péter készítette


NINTENDO
A máig talpon maradó nagyok közül a legrégebbi játékgyártó történetének legnehezebb korszakát éli, pedig óriási sikert hozott számára az előző generációs mozgásérzékelővel irányítható Wii konzol. Hiába alkották meg az első 3D-s hordozható játékgépet, amellyel szemüveg nélkül is térben lehet élvezni a grafikát, annak magas ára, és az elérhető kevés játék miatt katasztrofálisan is indult tavasszal a 3DS konzol értékesítése. Év végére viszont akkora játékdömpingre számíthatunk, hogy néhány szoftver bevezetését el is halasztotta a cég 2012-re, mivel várakozásaik szerint azok már nem növelték volna tovább a bevételt. Végre elérhető lesz a klasszikus Super Mario játék is, már térben is játszhatunk kedvenc vízvezeték-szerelőnkkel, aki már két évtizede ugrál teknősökre és gyűjti az aranytallérokat. A jövőre debütáló Wii U-ról is megjelentek az első információk, azok alapján már a mozgásérzékelős kontrollerben is lesz egy kijelző, de még nem tudni, ezt milyen játékok tudják majd kihasználni. A cégeknek valami újdonságot muszáj bedobni, hogy egyrészt saját felhasználóikat rávegyék az új rendszer használatára, másrészt csak többletszolgáltatással lehet esetleg más márkák sokszor elvakult hívőit átcsábítani.


SONY PLAYSTATION
A Sony harmadik generációs PS3 asztali konzolja volt világszerte a legkeresettebb 2011-ben, ezzel javítani tudott kissé a két nagy riválissal szemben. Jól szerepelt hordozható, PSP játékgépe is, dacára az okostelefonok gyors terjedésének. Legnagyobb újdonságuk két olyan zenés szoftver, amelyek a videojáték és a zeneszerkesztő kategóriák között helyezkednek el. A PixelJunk 4am-ben a mozgásérzékelős kontroller segítségével komponálhatunk muzsikát. Az Európában február 22-én megjelenő hordozható PS Vita játékgép a leginkább egy okostelefonra hasonlít: érintőképernyővel szerelik fel a hagyományos játékirányító gombok mellett, van rajta két kamera, Wi-Fi és Bluetooth mellett nagysebességű mobilinternet kapcsolattal is rendelhető. Az Egyesült Államokban már elérhető a Playstation 3D Display, amelynek segítségével akár két játékos is egyszerre élvezheti a térhatású virtuális valóságot. Európában egyelőre még nem forgalmazzák, és céldátumot sem adtak meg a december 8-ról elhalasztott debütálásról. A 24 collos átmérőjű, nagyjából 100 ezer forintnak megfelelő árú kijelzőt számítógéphez vagy konzolhoz lehet kapcsolni, tévéadások vételére nem alkalmas.


MICROSOFT XBOX
Igazi multimédiás termékké nőtte ki magát a Microsoft asztali konzolja. Az eszközzel (akár a Sony PS3-al) lehet filmeket is nézni, zenét hallgatni. A népszerű Live kezelőfelületén keresztül online tartalmak is elérhetők, így a hálózati játékok mellett a közösségi oldalak is használhatók. December első napjaiban ez a kezelőfelület jócskán megújult, átvéve a Windows Phone 7-re is jellemző, csempeszerű menürendszert. Ráadásul az akár külön is megvásárolható Kinect mozgásérzékelős kamerarendszernek köszönhetően már a menüt is irányíthatjuk csupán a kézmozdulatainkkal. A párizsi Vaugirard Montparnasse szállodában a Microsoft és a Novotel olyan megoldást mutatott be, ahol a mozgásérzékelők segítségével gyorsan és könnyen szinte bármilyen digitális tartalom előhívható.

PC
Halottnak gondolják a számítógépre kiadott játékokat már jó ideje, pedig külön szervezetet is létrehoztak megmentésére, a PC Gaming Alliance-ot, amelynek tagjai azonban folyamatosan fogynak. Azért még mindig sok játékot adnak ki asztali számítógépre is, de azok főként Kelet-Európa és a Távol-Kelet szegényebb országaiban népszerűbbek, mivel az akár 10 ezer forintos árak megfizetése helyett jóval könnyebben és olcsóbban lehet másolt verziókhoz jutni, mint a konzolok esetében. Előny, hogy nem kell külön eszközt vásárolni további súlyos tízezrekért. Ezt kivédendő, egyre több az online játék, amelyek használatáért fizetni kell.

OKOSTELEFON/TÁBLAGÉP
A játékpiac e szegmense egyelőre eltörpül a konzolokéhoz képest, viszont az okostelefonok rohamos fejlődésével egyre összetettebb játékok lesznek futtathatóak az aprócska szerkezeteken. Az EA Video Games, a sportjátékok legnagyobb kiadója is rámozdult a mobilos applikációkra, száz körüli játékuk közül már 89 elérhető iPhone-ra, Androidra pedig 12. Az idén lett 10 éves a Grand Theft Auto 3, és ennek örömére kiadták a játékot androidos és iOS-t futtató készülékekre is 4,99 dolláros áron. De a mobil játékok piacára egyre több start-up próbál betörni. A magyar BeeGang.com a mesekönyveket ültette interaktív környezetbe. Például a Csizmás Kandúr mese iPhone-ra és iPadre optimalizált változatában a készüléket mozgatva lehet a szöveget lerázni a képről, az érintőképernyőn kiválogathatják a gyerekek a szereplők ruháját, miközben a történetet hangoskönyvként hallgathatják, és egyszerű gyerekjátékok is vannak a programban.