Esélynövelés
Magyarországon az elmúlt években született néhány
intézkedés, amely a nők munkaerő-piaci esélyeinek növelését szolgálja,
még ha a statisztikákon egyelőre nem is látszik jótékony hatásuk.
● A munkaadó bértámogatást kaphat, ha olyan regisztrált
álláskeresőt foglalkoztat, aki 18 évesnél fiatalabb gyermeke(ke)t
egyedül nevel, vagy aki a megelőző 12 hónapon belül valamilyen anyasági
támogatásban részesült
● A különböző anyasági ellátásokat igénybe vevők 2002 óta
tandíjmentesen végezhetik egyetemi-főiskolai féléveiket az államilag
finanszírozott és a költségtérítéses képzésben is
● A Start-plusz program 2007 júliusa óta célzott
járulékkedvezménnyel segíti a gyes mellett munkába állókat (amennyiben
korábbi munkahelyük megszűnt), továbbá azokat, akik az anyasági
támogatás kifutása után egy éven belül munkába állnának
Versenyfutás a bölcsődékért
Bölcsődét épít a budapesti II. kerületi
önkormányzat. Vélhetően e hírre nem sokan kapják fel fejüket, elvégre
ez lenne az önkormányzatok egyik feladata. Annak a kismamának azonban,
aki megtapasztalta, hogy a bölcsődék 3–4-szeres túljelentkezéssel
küzdenek, valószínűleg felcsillan a szeme. (Összehasonlításképpen: az
idén a felsőoktatásba jelentkezők 91 százalékát felvették.) Manapság
ritka az az önkormányzat, amely bölcsődeépítésre szánja el magát,
hiszen a szigorú higiéniai, építési és egyéb előírások, valamint a
relatíve nagy személyzetigény miatt – egy óvodában 20 gyerek is
eljátszik egy óvónővel, a bölcsődében 12 gyerekre 2 gondozó kötelező –
rendkívül drága ennek a típusú gyermekjóléti intézménynek a
fenntartása. A II. kerület számításai szerint egy gyermek éves
bölcsődei ellátása összesen 1,3 millió forintba kerül; a költségvetés
2008-ban ehhez 547 ezer forint normatív állami támogatást biztosít, a
többit az önkormányzatnak kell állnia. Egy óvodás éves ellátása alig
feleannyit kóstál, mint egy bölcsisé, igaz, az állami normatíva ezt is
csak 40–50 százalékban fedezi.
Hazánkban a gyermekvédelmi
törvény a tízezer főnél nagyobb településeken kötelezi az
önkormányzatokat bölcsőde fenntartására, azt azonban már nem szabja
meg, hogy a nagyobb városokban hányat kell működtetni. (Egy új szabály
értelmében a jövő évtől viszont azon települések, ahol nincs bölcsőde,
egységes óvoda-bölcsődét hozhatnak létre a két évnél idősebbek
számára.) Így nem csoda, hogy a települések takarékoskodnak a drága
intézménytípussal, s a rendszerváltás óta a felére csökkent az
országban a bölcsődék száma. Ma a 300 ezer körüli 0–3 éves korú
gyermekre 25 ezer bölcsődei férőhely jut.
Egy bölcsődei hely
megszerzése ma tehát havi 100 ezer forintnyi állami-önkormányzati
támogatással egyenértékű. Mérlegelendő lenne tehát, hogy mely anyák
munkába állását támogassák ekkora összeggel az adófizetők. Nem biztos
például, hogy ez a leggazdaságosabb módja, hogy egy szupermarket
pénztárosát visszahelyezzék a munkába (arról nem beszélve, hogy sok
helyen a nem dolgozó anyák gyereke is bejuthat a bölcsődébe). Ráadásul
az adott intézmények legtöbbjéből általában délután 5-ig el kell vinni
a gyereket, ami sok pozícióval nem egyeztethető össze. Eközben a
bölcsődék létjogosultságának elfogadottsága még mindig rendkívüli
alacsony: a Szonda Ipsos idén nyári felmérése szerint tíz emberből
kilenc úgy véli, hogy a gyerek 3 éves koráig az anyának otthon a helye.
Aki
mégis dolgozna, és nem kapott helyet az önkormányzatiban,
magánbölcsődébe adhatja gyermekét − Budapesten átlagosan havi 70–80
ezer forintért. Ez viszont már nem sokkal olcsóbb, mint naponta néhány
órára feketén dadust vagy bébiszittert felfogadni. De egyre
keresettebbek a nyolcórás, főállású, legálisan foglalkoztatott,
képzett, tapasztalt házi dajkák, óvónők is: ők gyerekszámtól függően
nettó 100−150 ezer forintot keresnek.
Olcsóbb megoldás lehetne a
családi napközi; ebben otthon vigyáz az erre vállalkozó (többnyire maga
is szülő) legfeljebb öt gyerekre, a csecsemőtől a kiskamaszig. Az
effajta megoldás azonban itthon még nem elterjedt, tavaly alig 1100
gyerekre felügyeltek ilyen formában. A jelenlegi rendszerben az állam
évi 250 ezer forinttal támogatja egy gyermek ilyen jellegű
elhelyezését, ezt a szülők 30−60 ezer forintos havi díjjal egészítik
ki. Azaz a magánbölcsinél olcsóbb az ellátás, s a gyermekeknek is
személyesebb bánásmódot kínál. Ráadásul nem kell külön épületet
fenntartani.
SZEKÉR SZIMONETTA
Végletes viszonyulások
A munkáltatók különböző módon viszonyulnak azon dolgozóikhoz, akik gyermeket vállalnak. Egy-egy példa a két végletre:
AZONNALI ELBOCSÁTÁS
Amikor
kiderült, hogy gyermeket vár, Egri Anikót azonnal elbocsátották a
munkahelyéről. Bár ő jelezte a felvételi beszélgetésen, hogy tervez
gyereket, ez a munkaadóját láthatóan mégis váratlanul érte. Anikó
mégsem ezért volt dühös munkahelyére, hanem azért, mert alkalmazása
első hónapjában elmulasztották őt bejelenteni, így később derült csak
ki, hogy nem volt folyamatosan biztosított abban az időszakban, amelyet
a gyed igénylésekor figyelembe vesznek. „Amit a szülés előtt nem
sikerült a karrierben megvalósítani, arra utána már biztos nem is lesz
lehetőség” – mondja borúlátón.
TELJES RUGALMASSÁG
Hartyáni
Zsuzsa már azelőtt is az SAP-nál dolgozott tanácsadóként, hogy
megszületett volna kisfia. Igaz, akkor még Ausztriában, ott is tért
vissza a munkahelyére egy év után, de később Magyarországra költözött,
ahol szintén megkapott minden támogatást a cégtől. Kezdetben heti 8
órát dolgozott, ennek is a felét otthonról, Magyarországon már 24 órára
emelte a munkával töltött időt, igaz, az irodában így is csak heti egy
napot tölt bent, és kettőt otthon dolgozik le. Kisfia szeptembertől
megy a cég közelében található óvodába, eddig csak a nagyszülők
segítségével tudta megoldani a felügyeletet.
Európai esélyek
Három nyugat-európai ország gyakorlatát vizsgáltuk
meg, miként próbálják meg náluk összeegyeztetni az anyaságot és a
munkavállalást. A svéd modella terheket megosztja a két szülő között, a
francia megközelítés a nőket mielőbb visszatereli a munkaerő-piacra,
Németország viszont most vizsgálja felül eddigi konzervatív, az anyákat
otthon tartó rendszerét.
SVÉDORSZÁG: Családi munkamegosztás
Svédországban egyetlen nő sem maradhat le a fizetésemelésről csak azért, mert kisgyerekkel van otthon.
Maj-Britt
most várja első gyermekét, és férjével úgy tervezik, felváltva maradnak
otthon a kicsivel. A kozmetikai cégnél dolgozó Maj-Britt közel annyit
keres, mint férje, és a svéd családtámogatási rendszernek köszönhetően
nincs félnivalója, hogy kiesik a munkaerőpiacról.
A titok
nyitja – a Svédországban amúgy is bevett gyakorlatnak számító
esélyegyenlőség mellett – a nagyfokú rugalmasság. A gyerekkel összesen
480 napot lehet otthon maradni, ennek nagy részében a korábbi fizetés
80 százaléka jár. A szülők döntik el, hogyan osztják fel ezt időben,
illetve egymás között. A gyerek nyolcéves koráig vagy az első osztály
befejezéséig ugyanis szabadon gazdálkodhatnak a szabadság napjaival, és
több részletben is kivehetik azokat.
A kutatások azt
bizonyítják, a gyermekgondozás rugalmassága növeli a gyermekvállalási
hajlandóságot. S valóban, a svéd népességszám folyamatosan nő, a nők
1,8-as termékenységi rátája európai összevetésben igen magasnak számít.
Némiképp meglepő eredmény, hogy minél többet marad otthon az apuka az
elsőszülöttel, annál valószínűbb a második gyerek születése a
családban. Ez a munkamegosztás pedig nem ritka. A férfiak erre való
hajlandóságát akarták növelni a kilencvenes évek közepén bevezetett
„apa-hónappal”. Ezt mára 60 napra emelték, ami a 480 napos szülői
szabadságból csak az egyik szülőnek jár – többnyire az apának, hiszen
általában ő van otthon kevesebbet a gyerekkel. Ezen változtatna az idén
bevezetett esélyegyenlőségi bónusz, amelynek összege annál magasabb,
minél egyenlőbben osztják el egymás között a szabadság 480 napját.
Az
otthonlét letelte után pedig, ha a szülő tanul vagy dolgozik, joga van
elhelyezni egyéves kor fölött a gyereket a lakóhelyéhez legközelebbi
bölcsődében vagy óvodában. A svéd kismamák a rugalmas rendszernek
köszönhetően hamar visszatérhetnek a munkába, bár kezdetben főleg
részmunkaidőben dolgoznak. Egy 2006-os intézkedés szerint a gyesen lévő
alkalmazottakat ugyanazok a jogok illetik meg, mintha dolgoznának,
ezért szóba jöhet az is, hogy a kismamák – vagy kispapák − a gyerek
mellől kérjenek fizetésemelést. Per-Ake Hedlund, a „Legcsaládbarátabb
munkahely” címet elnyerő PICAB cég vezetője maga is pionír volt a
hetvenes években, amikor elment kispapának. A cégnél most nemcsak
természetesnek veszik, hogy a gyesen lévő alkalmazottat folyamatosan
informálják e-mailben a munkahelyi ügyekről, hanem a fizetésemelésről
és szakmai fejlődésről is folytatnak diskurzust. A karrier-tanácsadók
folyamatosan hangsúlyozzák: egyetlen nő sem maradhat le a
fizetésemelésről csak azért, mert kisgyerekkel van otthon.
ZSÉLY ANNA
NÉMETORSZÁG:Csendes forradalom
A gyerek felnevelését a konzervatív német szemlélet az otthon maradó nőkre bízta. Eddig.
Tíz
év az élet − legalábbis a német fiatalok számára, akiknél 30 és 40 éves
koruk közé zsúfolódik az összes, felnőttséggel kapcsolatos feladat: a
karrier beindítása, a család alapítása és a saját otthon megteremtése.
A szociológusok nevet is adtak a jelenségnek: Rushhour des Lebens – az
élet csúcsforgalmi időszaka. Az egyetem befejezése ugyanis akár a
húszas évek végére is csúszhat, ami után pedig a Generation Praktikum
(gyakornok nemzedék) jelenséggel találkoznak a német fiatalok. A
munkaadók − a szigorú elbocsátási szabályok ellen bebiztosítva magukat
− a pályakezdőket sokszor csak rosszul fizetett és bármikor felmondható
időszakos szakmai gyakorlatokkal vagy határidős szerződésekkel
foglalkoztatják. Így azok, nem lévén biztosítva a holnap, nem mernek
családot alapítani.
A német születési számok amúgy is rosszul
festenek: az egy anyára jutó 1,3 gyermek az egyik legalacsonyabb mutató
Európában. Minden harmadik családban az anya teljesen abbahagyja a
munkát és otthon marad háztartásbeliként. A kétkeresős családok
háromnegyedében is az apa főállásban, míg az anya csak részmunkaidőben
dolgozik. Gyereket vállalni tehát rossz biznisz a női karrier
szempontjából. Ezt a trendet próbálta meg befolyásolni egy dolgozó
anya: a hétgyermekes szociális miniszter, Ursula von der Leyen
javaslatára 2007-től a korábbi, két évig járó egységes havi 300 eurós
gyermekgondozási díj helyébe a korábbi fizetéssel arányos (havi maximum
1800 eurót elérő) juttatás lépett. Ez azonban csak egy évig jár, de még
két hónapot a másik szülő (jellemzően az apa) is kivehet. Az
intézkedéssel a középosztálybeli, illetve diplomás és vezető pozícióban
levő nőket célozzák meg, akik számára a „gyerek vagy karrier” dilemma
eddig különösen éles volt. A magasabb juttatás azonban a férfiakat is
ráveszi a pelenkázásra: az idei első negyedévben már az apák 19
százaléka élt a lehetőséggel, míg az intézkedés bevezetése előtt csak
minden harmincadik maradt közülük otthon. Az apák átlagosan 4,5 hónapig
gondozzák a gyermeket. Gazdasági kutatóintézetek immár arra
figyelmeztetnek: a tömegesen gyesre menő kispapák veszélyeztethetik a
cégek működőképességét, különösen, hogy a férfiaknál ez jellemzően
magasabb beosztásban történik meg. Maga a miniszter asszony is
meglepődött az intézkedés bevezetése után megugró születési számokon:
2007-ben közel tízezerrel (1,4 százalékkal) több bébi született
Németországban, mint a megelőző években. Megoszlanak a vélemények, hogy
tartós trendfordulóról vagy a juttatás miatt csak előrehozott
gyermekvállalásról van-e szó.
Persze kérdés, „hova teszik” a
szülők a 14 hónap letelte után a piciket. Hiányoznak a
gyermekintézmények, a 3 év alattiak alig egyhatodának jut bölcsődei
hely. Ezt akarja megreformálni Ursula von der Leyen újabb, immár
törvényerőre emelkedett javaslata: öt éven belül félmillió új bölcsődei
férőhelyet hoznak létre, így már a gyerekek harmadának jutna ellátás.
Mindez csendes forradalommal ér fel a német közgondolkodásban, amely
mindeddig az anyától várta a gyerek felnevelését, s a dolgozó nők
könnyen megkapták a Rabenmutter (hollóanya, azaz utódaival nem törődő
anya) titulust. A német adórendszer viszont továbbra is a konzervatív
családpolitikát tükrözi: havi több száz eurós büntetőtétellel sújtja,
ha egy házaspár mindkét tagja dolgozik.
MÁRTONFFY ZSUZSA
FRANCIAORSZÁG: Vissza az irodába
Az egy főre jutó gyermekvállalás tekintetében Franciaország vezeti az európai statisztikákat.
Mindössze
két és fél hónapos volt a kisfia, amikor Peggy Martinez újra dolgozni
kezdett. „Folytatnom kellett a saját életemet is, hogy a vele töltött
időt minél inkább értékelni tudjam” – magyarázza a Párizsban élő 30
éves idegenvezető, akinek ismerősei közül mindössze egyetlen anya
maradt egy évnél tovább otthon a gyermekével. Peggy számára a fő gond a
gyermekmegőrzés megoldása volt, amikor a bölcsődében helyhiányra
hivatkozva másfél éven keresztül elutasították kisfia felvételét.
Ezalatt egy dadus vigyázott a kicsire, ami körülbelül másfélszer
annyiba került, mint a bölcsőde.
A francia anyák 2007-ben 1,98-as
termékenységi mutatóval az uniós statisztikák élére küzdöttek fel
magukat, méghozzá úgy, hogy ezt az arányt alig 0,08 százalékponttal
növeli meg a lakosság 12 százalékát kitevő bevándorló családok magasabb
gyermekvállalási hajlandósága. A családpolitika arra ösztönzi a francia
kismamákat, hogy minél előbb térjenek vissza a munka világába. Az OECD
legutóbbi, 2005-ös felmérése szerint a két éven aluli gyermeket nevelő
nők 58 százaléka állt alkalmazásban Franciaországban, míg
Magyarországon alig minden ötödik mondhatja el ugyanezt magáról.
A
francia rendszer igen hamar visszatereli a nőket a munkába, a főállású
anyaságot − a magyarhoz képest − igen rövid ideig támogatja az állami.
A gyermek világra jötte előtti fizetésekkel megegyező juttatást a
francia nők mindössze a szülési szabadság alatt kapnak. Ez az időszak
az első gyermek születésekor csupán 16 hét. Ezen felül az első gyermek
esetében 6 hónap, a harmadik után maximum 3 év további szabadságot
vehetnek igénybe a nők, ám ekkor már alacsonyabb, legfeljebb 536 eurós
havi támogatással élhetnek.
Mindazonáltal a családépítést a
CEREQ kutatóközpont szerint Franciaországban továbbra is a nők
karrierje sínyli meg. Egy tavalyi tanulmány kimutatta, hogy minden
harmadik nő vált munkahelyet vagy marad otthon a szülési szabadságnál
hosszabb időre az első gyermek születését követően, míg a
gyermekvállalás mindössze minden tizedik férfi pályafutását
befolyásolja.
A rövidre szabott szülési szabadság miatt
Franciaországban különös jelentősége van az évente 800 ezer újonnan
születő kisgyermek felügyeletének. A három éven aluli gyermekekre
legnagyobb arányban, 28 százalékban valamelyik szülő ügyel, körülbelül
ugyanennyien pedig különböző alternatív megoldásokat választanak –
alkalmi gyermekmegőrzőktől a kétéveseket is befogadó óvodákig. Népszerű
megoldás az assistante maternelle-ek (anyasági asszisztensek), vagyis a
bébiszitterek alkalmazása is, akik a három éven aluli gyermekek 26
százalékára ügyelnek Franciaország-szerte. A szülők a polgármesteri
hivatalokban megvásárolható csekkel fizethetnek a dadus szolgálataiért,
majd az összeg egy részét adókedvezmény formájában leírhatják. Így az
állam a feketén dolgozó bébiszitterek problémáját is kiküszöbölte.
Mindeközben
a bölcsődékben továbbra is mindössze a gyermekek 17 százaléka kap
helyet, ezért évek óta az egyik legfelkapottabb politikai vitatéma,
hogy miként gyarapítsák a férőhelyek számát. Az idén Xavier Bertrand
munkaügyi és szociális miniszter arra tett javaslatot, hogy a központi
költségvetésből 1 milliárd eurót különítsenek el erre a célra. A
projekt keretén belül különösen szorgalmaznák a mikro-bölcsődék
létrehozását, ahol lakásokban hivatásos dadusok egyszerre legfeljebb 9
gyermekre vigyáznának. Emellett 75 százalékban önkormányzati
támogatásokból finanszírozható és adókedvezményekre jogosító vállalati
bölcsődék létrehozására ösztönöznék a cégeket, amelyek közül azonban
tavalyig alig kétszáz élt a lehetőséggel.
ZEISLER JUDIT