Arcél: Norbert Reithofer
A
bajor Alpok aljában, Penzbergben született 1956. május 29-én.
Gyártástechnológiai ismereteket tanult a müncheni műszaki egyetemen, a
gépészmérnöki diploma megszerzése után ugyanott PhD-zett.
1987-ben
lépett be a BMW-hez, ahol először a termelésben töltött be középvezetői
posztokat, a karbantartás-tervezéstől kezdve a gyártásellenőrzésen át a
karosszériagyártásig. Menedzseri szemléletét nagyban meghatározzák a
termelésben szerzett tapasztalatok.
1994-ben főmérnöknek küldték a
BMW dél-afrikai üzeméhez, majd 1997-től a cégcsoport egyik legfontosabb
és legnagyobb piacán, az Egyesült Államokban a dél-karolinai BMW-gyár
első embereként tevékenykedett. 2000-ben beválasztották az igazgatóság
tagjai közé, majd 2006 szeptemberétől, 50 évesen ő lett a müncheni
prémiumgyártó első számú vezetője.
A média szerint nyájas,
közvetlen ember, míg mások „kíméletlen racionalistaként” jellemzik.
Amikor 2009-ben a költségtakarékoskodás közepette 40 százalékkal
megkurtította a topvezetők fizetését, a saját javadalmazása is hasonló
mértékben, évi 2,3 millió euróra csökkent.
Igazgatósági elnöki
mandátumát tavaly 2016-ig újból meghosszabbították, s ha ezt kitölti, ő
lesz a leghosszabb ideig hivatalban maradó BMW-vezér.
Ma is
szülőhelyén, Penzbergben lakik. Nős, egy lánya van, s ha világcégén
kívül marad még szabadideje, alpesi ember lévén, szívesen síelget.
Norbert Reithofer. BMW-ben utazik. Fotó: Getty Images
Amikor Reithofer 2006 őszén átvette a cégcsoport kormányát, s belenézett az üzleti könyvekbe, rögtön látta: a sportosan elegáns négykerekűiről ismert BMW ugyan továbbra is az elsőszámú prémium-autógyártó, de vészesen romlik a nyereségessége. Új stratégiát kovácsolt, amelynek középpontjába a hosszú távon fenntartható hatékony fejlődés követelményét állította. Ennek során azt is el kellett dönteni: a Rolls-Royce és a Mini márkát is tulajdonló müncheni cégcsoport marad-e magányos harcos a luxusautók piacán – szemben két ádáz riválisával, az Audival és a Mercedessel, amelyek a nála nagyobb Volkswagen-csoport, illetve a Daimler–Benz konglomerátum részei. A fúziós növekedés iránti kísértés amúgy nagy volt, 2007-ben például a Volvót kínálgatta eladásra akkori tulajdonosa, a Ford. Maradunk függetlenek – adta ki végül is a jelszót Reithofer, s e döntésében alighanem egy korábbi fiaskó is közrejátszott. A BMW még a kilencvenes évek végén megszerezte a brit Rovert, de az üzlet balul ütött ki: becslések szerint legalább 10 milliárd dollárnyit vesztett, amíg nagy nehezen megszabadult ettől a ballaszttól.<#zaras_figyelo#>Viharállók vagyunk – villáminterjú
Rekordévet zárhat az idén számos autógyártó, köztük a BMW is, de a válság réme, főként itt Európában, továbbra is kísért.
–Hogyan ítéli meg a konjunktúra kilátásokat?
– A következő hónapokban a gazdasági növekedés lassulása bekövetkezhet, de recesszióra nem számítok.
– Milyen évet zárnak az idén?
Most
már biztosan mondhatom, hogy az idén, több mint 1,6 millió autóval
rekordnagyságú eladásokat érünk el, s ahogy terveztük, 2011-ben 10
százalék felett alakul a nyereség.
– Jövőre pedig újrázhatnak? Mire alapozza derűlátását?
–
Ma már a korábbinál sokkal rugalmasabban tudunk reagálni a piaci
kereslet szélsőséges ingadozásaira. A BMW vállalati struktúrája
karcsúbb, az új modellek termelési költsége alacsonyabb, és a
típusválaszték is jelentően megújult. Emellett a gyártási folyamatokban
is gyorsan tudunk alkalmazkodni a változásokhoz: a termelés mennyisége a
rugalmas munkaidőrendszerek segítségével rövid időn belül módosítható.
Ezért állítom, a BMW még ezekben a mai zord időkben is jobban fel van
vértezve, jobban ellent tud állni a gazdasági viharoknak, mint korábban.
Luxus, négy keréken
A
nemzetközi autópiacokon a magasabb árfekvésű, prémium kivitelű autók
részaránya átlagosan mindössze 8–9 százalék, de éves értékesítési
darabszámuk a 2009-es 5 millióról 2022-re 8,5 millióig bővülhet.
A szóródás nagy: a németországi prémiumarány tavaly 28,8, a brit 22,4, az amerikai 12,2 százalék volt.
Németországban tavaly 844 ezer, ezen kívül Európában pedig több mint 1,7 millió prémiumautó talált gazdára.
A legnagyobb bővülésre Kínában számítanak: 2009-ben 457 ezer ilyen
gazdagon felszerelt négykerekűt értékesítettek, az évtized végére
azonban már 1,2 millió darabos eladásra számítanak.
A prémiumpiacot
három nagy német gyártó, a BMW, az Audi és a Mercedes uralja.
Grafikonunk a verseny állását mutatja a 2010. évi értékesítés alapján.
A szénszál ereje
Ezekben a
hónapokban kezdi felfuttatni az újfajta, szupererős, de egyúttal
szuperkönnyű autókarosszériák gyártását a BMW. Az úgynevezett
szénszállal erősített műanyagból (carbon fiber-reinforced plastic –
CFRP) készülnek majd a holnap elektromos BMW-modelljeinek felépítményei.
Az ehhez szükséges alapanyagok gyártása ősszel startolt az amerikai
Washington államban nemrég felavatott, évi 30 ezer tonna kapacitású
ultramodern gyárban. Egészen mostanáig ilyen kompozit anyagokat
jószerivel csak a harci repülőgépeknél vagy a Forma–1-es versenyautóknál
alkalmaztak. A szénszálas műanyag olyan kemény, mint a fém, viszont
feleakkora súlyú, mint az acél. Vagyis a járműbiztonság feláldozása
nélkül a CFRP lehet a legkönnyebb kocsitest-matéria. A BMW azt állítja,
hogy a 2013-ban kigördülő i3-as elektromos modellje 250–300 kilóval
könnyebb lesz, mint a hagyományos fémkarosszériával készülő
e-riválisoké, viszont gyorsabban és távolabb lehet vele száguldozni,
ráadásul rozsdaálló, szélsőséges hőmérsékletingadozás esetén sem veszít a
formájából, méretéből. „A szénszál lesz a XXI. század autóiparának
építőanyaga, megváltoztatja a járműtervezés és -gyártás teljes
technikáját” – jósolta a gyáravatáskor Norbert Reithofer.
A
bökkenő csupán az, hogy a szénszálas műanyagok gyártása manapság még
jóval drágább, mint az acélé vagy az alumíniumé – mutatnak rá az iparági
szakértők. Még azt is nehéz megmondani, hogy ma mennyibe kerül a
futurista műanyag; a költségek függenek a termelési eljárásoktól és az
innovációktól is. A BMW persze hétpecsétes titokként őrzi e
fejlesztését, csupán annyit lehet tudni, hogy a városi
plasztik-négykerekűjének ára valahol 20 ezer euró körül kezdődhet.
Vagyis az i3 sem lesz népautó, árcsökkenésre csak évekkel később, a
sorozatgyártás felfutása után lehet számítani.
Ráadásul a BMW a
szénszálas technológia versenyében sincs egyedül, a konkurensek is
lázasan készülődnek. A nagy riválisok közül a Mercedes még korábban a
McLaren-SLR típusú szuper-sportkocsiját szénszálas műanyag
karosszériával, csillagászati, darabonként 377 ezer eurós áron
vesztegette. Mintegy 2 ezer darabot adtak el belőle a gyártás 2009-es
leállításáig. A Mercedes most a japán Toray Industries céggel
együttműködve készülődik a szénszálas versengés újabb fordulójára. Ennél
meglepőbb a Volkswagen húzása: az Audi tulajdonosa ugyanabban az SGL
Carbon cégben szerzett tőkerészesedést, amelybe már előtte a BMW tetemes
tőkét, több mint 100 millió dollárt ölt. Amikor a német Focus magazin
erről faggatta Reithofert, és azt kérdezte, nem tekinti-e ipari
kémkedésnek a VW lépését, a bajor cégfőnök udvariasan hárított. Mint
mondta, ez nekik nem gond. Különben is: a know-how nagyobb része a
szénszálas alapanyagok további feldolgozásában, a karosszériagyártásban
rejlik, amelyet már a BMW saját landshuti üzemében végez.