Megbénult az LPG-biznisz az adóemelés hírére

Gáz az autógázzal
Szirmai S. Péter
2012-08-01 15:31
Tetszhalott állapotba került a gépkocsik gázüzemű átalakításának piaca a jövedékiadó-emelés hírére. A gáz elveszti versenyképességét a dízelolajjal szemben, ára az autósok szerint kiszámíthatatlanná vált.
Király Zsolt telefonja üzleti ügyben már hetek óta nem csörrent meg. Az autók gázüzemű átalakításával foglalkozó vállalkozó számára a lehető legrosszabbkor jött a pangás, mert a lengyel Agis autógáz-berendezési importőri jogát megszerezve éppen az idén kezdett nagykereskedésbe, de a lebénult piacon nem tudja teljesíteni a vállalt eladási darabszámot. „Senki sem jön három hete, pedig azelőtt még napi egy-egy autót alakítottunk át gázüzeműre” – panaszolja. Most nem tudja, mihez kezdjen. Azt tervezi, bérmunkában külföldi céges megrendelésekre folytatja az autóátalakítást. A piac hirtelen bénulását a jövőre esedékes, kétszer 50 százalékos jövedékiadó-emelés bejelentése okozta, a műhelyek azóta csak a meghibásodott gázautók alkalmi javításából vegetálnak. A gázra való átállást tervező autósoknak az adóemelés miatt a megtérülési idő meghosszabbodásával kell szembenézniük, aki pedig új jármű vételében gondolkodik, akár jobban is járhat egy dízeles autó vásárlásával. Másrészt óriási bizonytalanság uralkodott el a piacon, mert senki sem képes megjósolni, hogyan változhat az adó mértéke a jövőben, vagyis mennyi lesz az autógáz ára.

„Még nem tudjuk, hogy csak nyári pangásról van szó vagy az adóemelés hatásáról, de nagyon csökkent az érdeklődés” – erősíti meg Misurda László, a Kontor Gázautó Kft. szervizvezetője. A szokásos forgalom helyett az ügyfelek tizede keresi fel ezt a nagy múltú budapesti átalakító céget, de például a múlt héten senki sem kopogtatott a garázs ajtaján. A Kontor 20 év alatt több mint 5000 autót alakított át benzin-gáz kettős üzemre. Ezzel járult hozzá ahhoz, hogy a mintegy 2,5 milliós magyarországi autóállomány 4 százaléka, azaz mintegy 100-120 ezer jármű vált gázüzeművé. A válság évei alatt, a benzinárrobbanás óta dinamikusan nőtt az átalakított autók száma, többhetes előjegyzésre tudták csak a cégek vállalni a munkát. Érthető, hogy gázautós körökben akkora felháborodást váltott ki a bejelentést, hogy spontán tiltakozó akciókat is indítottak az érintettek.

Mondj nemet az LPG autógáz jövedéki adójának emelésére! Az Autogazklub.hu internetes portál például ezzel a felhívással indított tiltakozó kampányt, s aláírásgyűjtést kezdett az egészség- és környezettudatos autósok körében a propán-bután, azaz angol elnevezésének rövidítése alapján LPG jövedékiadó-emelése ellen. Az autógázbiznisz piaci szereplői egyébként azon döbbentek meg a legjobban, hogy éppen az egészségkárosító hatásra hivatkozva emelik januártól májusig két lépcsőben, 50-50 százalékkal a legelterjedtebb és legkönnyebben elérhető alternatív üzemanyag adóját. „Nem hagyjuk szó nélkül, hogy rosszabb helyzetbe hozzák az LPG-t a környezet- és egészségkárosító gázolajnál, miközben Európában éppen ellentétes a trend” – mondja a mozgalmat elindító, a klubot és a honlapot alapító Horváth Gábor. Más uniós országokban éppen az adózási rendszeren keresztül segítik a kevésbé káros üzemanyagok, így az LPG felhasználását. Ennek következtében például Németországban a literenként 1,67 eurós benzinárhoz képest csak 0,69 eurót kell fizetni egy liter LPG-ért.

A szerencsétlen megfogalmazás miatt a hírt sok autós félreértette. Úgy értelmezték, hogy januártól 100 százalék fogyasztóiár-emelés jön, pedig nem így lesz. Nem az LPG ára nő ennyivel, hanem a jövedéki adó emelkedik 26-ról két lépcsőben, 2013. májusra nettó 41 forinttal. A klub megtérülési kalkulátort tett ki a honlapjára, hogy a tanácstalanok autótípus alapján ki tudják számolni, az emelt adótétellel, kúttól függően 270-300 forintra emelkedő gázárakon mennyi idő alatt térül meg a gázosítás 150-220 ezer forintos beruházása. Aki még autóvásárlás előtt áll, és nem tudja, hogy ugyanolyan típusú kocsiból dízelt vagy benzinest vegyen, amit majd átalakíttat gázüzeművé, most nehéz választási helyzetbe került. Az LPG adóemelése után ugyanis dízellel valószínűleg már olcsóbb lesz az autózás, mint gázzal. Horváth szerint előfordulhat, hogy az emelés után ugyanazon típusú jármű dízelváltozata száz kilométerenként akár 300-600 forinttal is olcsóbb üzemet jelenthet a gázolaj javára, igaz, a dízelek szervizköltsége általában magasabb. Annak, aki évente nem autózik sokat és környezettudatos, így is alternatíva lehet az LPG, de ehhez most már érdemes számításba vennie azt a kockázatot is, hogy bármelyik pillanatban jöhet egy újabb adóemelés, és ez keresztülhúzza a számításait.

A bizonytalanság hosszabb távon alapvetően veszélyezteti az országszerte év eleji adat szerint 124 főállású autógázosító vállalkozás üzletét. A válság éveiben nőtt is az átalakítást vállaló műhelyek száma, mert sokan a költségcsökkentő technikában látták a túlélést, és még az agonizáló márkakereskedések egy része is az átalakítás szolgáltatásával bővítette a profilját. A létükért küzdő átalakítók elkeseredett akciókkal igyekeznek élénkíteni a keresletet, nagy árcsökkentéssel és önrész nélküli, nullaforintos induló résszel kombinált hitelre hirdetik az átszerelést, egyelőre hiába.

A Kontor Kft. gépkocsik bioetanol, azaz E85-ös üzemanyagra való átalakításával is foglalkozik, de ez iránt sincs kereslet, mert a tavalyi adóemelés után már bioetanollal sem olcsóbb az autózás. Bár a mintegy 50 ezer forintos etanolos átalakítás csak a negyede-ötöde az autógázosításnak, ma már kevesen választják ezt a megoldást. Tavaly a bimbózó bioszeszpiacot szinte lefejezte az E85-ös literenkénti 40 forintos jövedéki adójának 70-re emelése. A bioalapanyag iránti kereslet mintegy 60 százalékkal esett vissza.


Az LPG
■ Folyékony propán-bután keverék, a jelenlegi árviszonyok mellett 40-50 százalékkal olcsóbb vele az autózás, mint benzinnel.
■ Környezetkímélőbben ég, mint a benzin, mivel a nitrogén-monoxid összetevő a kipufogógázban a benzinmotorhoz képest csak mintegy 20 százalék, a szén-dioxid-kibocsátása pedig mintegy 15 százalékkal alacsonyabb.