Új szupervonatot építettek a franciák
2008-02-05 13:47
Nicolas Sarkozy francia államfő jelenlétében mutatták be a francia vasutak legújabb nagysebességű vonatát, amelyet a francia Alstom gyárt majd. Az AGV-t a kelet-franciaországi La Rochelle közelében található központban mutatták be a sajtónak.
Gyorsabb, tágasabb és tisztább. Így mutatta be a 100 millió eurós költségvetéssel kifejlesztett új szuperexpresszt az Alstom, amely már nem a TGV, hanem annak utódaként az AGV (Automotrice a Grande Vitesse, nagy sebességű önmotoros) nevet kapta.
Az AGV átlag utazósebessége elérheti az óránkénti 360 kilométert, amely harminccal több, mint a 27 évvel ezelőtt forgalomba állított TGV-é. A negyedik generációs nagysebességű vonat 25 százalékkal kevesebb energiát fogyaszt elődjeinél.
A Pegazus nevű prototípus egyik legjelentősebb újítása, hogy a Siemens vonatokhoz hasonlóan minden egyes vagonját külön motor hajtja, míg a hagyományos TGV-nek csak két motorja van; a vonat elején és a végén. Az energiatakarékos motorral rendelkező vagonoknak köszönhetően az AGV egyszerre összesen 650 utast tud szállítani (7-14 vagonnal), azaz húsz százalékkal többet, mint a jelenlegi TGV-k.
Legfőbb konkurenseit, a Siemenst és a Bombardiert megelőzve az Alstom önállóan, a francia állami vasúttársaság (SNCF) közreműködése nélkül fejlesztette ki új prototípusát, amelyet elsősorban exportra szán. Az olasz magántulajdonú Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV) vasúttársaság egy harminc évre szóló szerződésben már 25 AGV-t rendelt 1,5 milliárd eurós értékben. Az első vonatok várhatóan 2011-től állnak forgalomba az olasz vasútvonalakon.