Mit jelent nekünk a CSR?

Figyelő
2007-10-15 13:26
Mit is jelent a CSR, azaz a vállalatok társadalmi felelősségvállalása? A klasszikus megfogalmazás szerint ez nem más, mint egy szervezet önkéntes vállalása arra, hogy működésében figyelemmel van a környezeti, társadalmi és a tágan értelmezett gazdasági hatásokra, azokat folyamatosan tervezi és elemzi, azokról utólag nyilvánosan beszámol.
A CSR tehát a döntéshozatalnak azon új megközelítése, amelyben a pénzügyi megtérülés szempontján túl megjelennek a környezeti és társadalmi hatások. Miért döntött úgy a Figyelő Top 200 Gála két szervezője, a Figyelő és a Gundel Étterem, hogy az idei évtől ezen elvek figyelembevételével rendezi meg exkluzív eseményét? Mit jelent mindez a gyakorlatban?

Több mint zöld

A rendezvényszervezés nemzetközi gyakorlatában az utóbbi években elterjedt a fenntarthatóság szem előtt tartása. Ezen események azonban megálltak a „zöld” rendezvények szintjén – tipikusan csak a környezeti hatások minimalizálásával foglalkoztak -, így a CSR dimenziói közül csak egyet, a környezeti hatásokat hangsúlyozták. A Figyelő és a Gundel ugyanakkor hisznek abban, hogy a felelős gazdálkodásnak ez csupán az egyik szegmense. Figyelembe kell venni azt is, hogy a fenntarthatóság szélesebb értelmezésében a társadalmi fenntarthatóság is szerepel. Számunkra az egyik legnagyobb hatású tevékenység azonban magának a CSR jellegnek a kommunikációja lehet. Hatalmas lehetőségnek tartjuk, hogy a rendezvényünk során a hazai üzleti és politikai elit legprominensebb képviselőinek tudjuk a gyakorlatban megmutatni: vállalkozásunk úgy is sikeressé tehető, hogy közben a felelősségteljes működésünkkel kicsit jobbá is tesszük a körülöttünk lévő világot.

Éppen ezért tavasszal, amikor elkezdtük a szervezési munkálatokat, így fogalmaztuk meg saját CSR víziónkat: „A Figyelő Top 200 Gála 2007 szervezői elkötelezettek amellett, hogy a rendezvény káros környezeti hatásait minimalizálják, és törekszenek arra, hogy a Gála szervezésében minél több pozitív társadalmi hatással járó akciót valósítsanak meg. A Top 200 Gála szervezői ezzel egyúttal jó példát kívánnak mutatni a rendezvényszervezők és – megrendelők számára.”

Részletekben a lényeg

És hogy a gyakorlat során miben is mutatkozik meg a felelősségteljes működésünk? Nem tettünk mást, mint hogy hosszasan végigelemeztük saját tevékenységi területeinket, feltéve a kérdést: lehet-e másképp, felelősebben ellátni a lapkiadás, a rendezvényszervezés, a vendéglátás munkafázisait? Csak néhány példa, mire jutottunk: gondosan figyeltünk arra, hogy az esemény a lehető legkisebb energiafelhasználással valósuljon meg, a dekoráció során pedig ahol lehetett, újrahasznosított dekorációs elemeket, papírbútorokat, kartondobogókat használtunk. A catering során kiemelten nagy hangsúlyt helyeztünk arra, hogy bioételek és bioitalok kerüljenek felszolgálásra, az alapanyagok beszerzésénél pedig közvetlenül a helyi termelőket részesítettük előnyben. A vendégeknek emellett fair trade kávét és édességeket kínáltunk. A programelemek kiválasztásával is igyekeztünk a CSR kérdéskörére irányítani a figyelmet.

Mivel fontosnak tartjuk, hogy mindezzel példát mutassunk vendégeink számára is, a vendégútvonal mentén elhelyezett - és a weboldal képgalériájában látható - információs táblák tájékoztattak arról, hogy a hagyományos rendezvényszervezési megoldások helyett mit és miért alkalmaztunk a társadalmi felelősségvállalás jegyében.

A gazdasági vállalkozások nem légüres térben működnek. Hiszünk benne, hogy a felelősségteljes működés egyik legfontosabb eleme, lehetősége az érintettek közötti megértő kommunikáció. A média egyik legfontosabb szerepe pedig a figyelemfelhívás és a párbeszéd kezdeményezése lehet. Bízunk benne, hogy a Figyelő Top 200 Gála hozzájárul a vállalati, az állami és a civil szféra összefogásához egy szolidárisabb társadalom, a környezet megóvása, a fenntartható fejlődés érdekében.

Hagyjon Ön is nyomot a világban!

A Figyelő Top200 Gála CSR-tanácsadó partnere a Braun&Partners Network volt.