Drágulhat az idei bor

Figyelő
2007-09-13 16:04
Az időjárás miatt drágulhat az idei bor,a briteknél pedig a kimondhatatlan nevű Cserszegi Fűszeres a legnéspzerűbb magyar bor - legalábbis a Hilltop borászat szerint.
A Hilltop Neszmély Zrt-nél már túl vannak a szüret több mint kétharmadán, és úgy látszik, hogy jó termést hoz az idei év. Azonban az uniós borreform, bár még előkészületben van, de amennyiben ebben a formában elfogadják, jelentősen növelheti majd a bortermelők költségeit, vélik a cég szakemberei.

A Hilltop 2006-ban 2,4 milliárd forintos árbevételt ért el, és továbbra is jóval több bort szállít a külföldi, mint a hazai piacokra, a tavalyi évben 6 millió palack bort exportált, a hazai forgalom pedig 700 000 palack volt – mondta Keresztúry Éva, a cég kereskedelmi igazgatója.

„Ebben az évben a korai virágzás meghosszabbította, viszont a nyári aszály és forróság lerövidítette szőlő ez évi „életét.”.– emelte kis Kamocsay Ákos, a Hilltop főborásza, majd hozzátette: „A szüret kétharmadán már túl vagyunk, így azt már most is tudjuk, hogy az év jó termést hoz, az eddigi megszokott minőség is biztosított. A magyar fajták szüretének nagy része már megtörtént, s lesznek köztük kiemelkedő minőségűek is.”

A Hilltop szakemberei szerint amennyiben várhatóan átlagban 30 százalékkal emelkedik a szőlő felvásárlási ára, a boroknál 20 százalékos árnövekedést is eredményezhet. Ugyanis 1 liter borelkészítéséhez körülbelül 1,5kg szőlőre van szükség, vagyis, ha szőlő többe kerül 30 százalékkal, akkor a bor is várhatóan 20 százalékkal emelkedik. A cég borainak kétharmada saját szőlőből készült, vagyis az önköltség csökkent.

Az uniós borreform várható hatásaival kapcsolatban Keresztury Éva kereskedelmi igazgató kifejtette:
„Még nincs kész a törvény, csak javaslat van, amelyből talán novemberben lesz konkrétum. Azonban, ha ebben a formában elfogadják, akkor jelentős önköltség növekedést jelentenek a változások, melyek a következők: a melléktermékek feldolgozásának támogatásának megszűntetése és a cukorral történő javítás tiltása, valamint a mustsűrítménnyel való javítás támogatásának eltörlése. A vita főleg Európa észak és déli országai között folyik.

Az északi országokban ugyanis minden évben szükség van javításra, hiszen a szőlő természetes érése nem tesz lehetővé olyan alkoholtartalmat a kierjedt borban, amilyenre a bor teljessége, élvezeti értéke és eltarthatósága miatt szükség van. A déli országok viszont természetes módon magas cukortartalmú szőlőket termelnek, de ott az északiakban kialakuló savak, illat- és zamatanyagok égnek el a nyári forróságban, még ha öntözik is a szőlőt.”

A Hilltop Neszmély Zrt. 2005-ben 2 milliárd forint árbevételt ért el, 2006-ban pedig mintegy 20 százalékos növekedéssel 2,4 millliárd forint volt a cég éves árbevétele. A 2006-os éves összforgalom 6,7 millió palack volt, ebből 6 000 000-t szállítottak a külföldi piacokra, legnagyobbrészt az angol piacra, a belföldi forgalom 700 000 palack volt.

A cég jelenleg 560 hektár saját szőlőterülettel gazdálkodik és az éves szőlőfeldolgozó kapacitása 100 000 mázsa. A 2007-es tervek között szerepel az éves árbevétel megtartása mellett a hazai forgalom növelése.

A cég. idén új borcsaláddal, a Hungaroval lépett a piacra, ez hat fehérborból és egy vörösből áll, melyet az amerikai piacon Craftsman néven értékesítenek. A cég borainak döntő többségét, mintegy 80 százalékot az Egyesült Királyságban értékesítik (ott már beceneve is van a legnépszerűbb Cserszegi Fűszeresenek: The unprouncable, vagyis A kimondhatatlan nevű.)

Az Egyesült Államokban azonban mindössze 50 ezer palackot adnak el, ez alig egy százaléka a teljes exportnak. Vízkeleti Lívia, a cég marketing managere szerint Magyarországon körülbelül 8-10 százalékos piaci részesedést tudnak magukénak.

Keresztúry szerint jót tenne a magyar borexportnak a beutazó turizmus növekedése. Elmondása szerint a görög boroknak is azért nőtt meg a külföldi forgalma, mert a hazatérő turisták fejében kellemes emlékeket ébresztett.