Évi ötmillió utast láthat el a pozsonyi repülőtér új terminálja

2012-08-07 12:17
Tíz év alatt több mint négyszeresére nőt a személyforgalom a pozsonyi Milan Rastislav Stefánik repülőtéren (BTS), melynek alig egy hónapja átadott új terminálja évi 5 millió utas kiszolgálására képes.
A BTS Szlovákia legnagyobb és egyben egyetlen európai léptékkel is jelentős forgalmat bonyolító nemzetközi légikikötője. A teljes egészében állami tulajdonban lévő repülőtér új termináljának megépítéséről még 2008 januárjában döntött a szlovák kormány. A döntést részint az utasforgalom növekedése, részben pedig az indokolta, hogy az eredeti - még 1970-ben épült - terminál már nem felelt meg az utasok elvárásának. Az utasforgalom növekedése a döntést megelőző években valóban markáns volt, 2004 és 2006 között megduplázódott. 2008-ban már több, mint 2,2 millió utast kezelt a BTS, amely 2002-ben még 370 ezer utassal csak ennek a forgalomnak a töredékét bonyolította le.
A repülőtér új termináljának megépítése - a zökkenőmentes forgalom fenntartása miatt - két szakaszban zajlott le. Az első szakasz 2008 decemberében kezdődött és a az első szakaszban megépült részt 2010 júniusában adták át. Nem sokkal ezt követően megkezdődhetett az átépítés közel két évig tartó második szakasza.A több mint 13 400 négyzetméter alapterületű új terminál megépítése 120,6 millió eurós befektetést igényelt. Az új kégikikötő - a BTS tájékoztatása szerint - nem is egy olyan szolgáltatást kínál amilyennel nagyságrendekkel nagyobb repülőterek sem büszkélkedhetnek. "Az új terminál ugyan önmagában nem ok arra, hogy bárki is kiindulási pontként vagy úti célként válassza Pozsonyt, de mindenképpen ösztönző tényezőként hathat" - ismertette az MTI-nek az újítás legfőbb hozadékait Dana Madunická a BTS szóvivője.A pozsonyi Milan Rastislav Stefánik repülőtérről 13 - többnyire kisebb - személyszállítással foglalkozó légitársaság indít járatokat, közülük 7 rendszeresen. Ez utóbbiak a Danube Wings, az El Al, a Norwegian Air Shutle, a Ryanair, a Smartwings, a Travel Service illetve az UTair Aviation utasai adják a BTS forgalmának jelentős részét. Pozsonyból jelenleg 27 célállomásra indul és érkezik közvetlen, menetrendszerinti repülőjárat, charter gépek további 40 városba indulnak, Oszló, Koppenhága vagy éppen Moszkva érintésével pedig 190 célállomásba váltható repülőjegy. Ez a gyakorlatban a repülőtér forgalmát tekintve annyit jelent, hogy a BTS átlagban napi 30-40 repülőt fogad és ugyanennyit bocsát útjára.
Bár a repülőtér forgalma, a 2008-as rekordévet (2,2 millió fő) követően eltelt években folyamatosan csökkent (2011-ben 1,6 millió fő), tízéves összehasonlításban így is jelentős emelkedést mutat. A forgalom visszaesésének okaként a vállalatnál a 2008-ban beköszöntött gazdasági válságot jelölik meg, ugyanakkor úgy vélik az új - évi 5 millió fős utasforgalmat lehetővé tevő - terminál megépítésének szükségességét majd igazolja a jövő. "2008-ban még a legnagyobb kétkedők sem számítottak arra, hogy beköszönt a válság és így alakul a helyzet, ugyanakkor eleve a befektetés hosszú távú megtérülésével számoltunk és így az 5 millió fős kapacitás az előttünk álló évtizedek fejlődési lehetőségeinek enged teret" - szögezte le Dana Madunická. Rámutatott: a vállalat 2004 óta folyamatosan nyereséget termel, így állami támogatás nélkül is fenn tudja magát tartani. Hozzátette: a tavalyi évben az utaslétszám csaknem 5 százalékos csökkenése mellett is jó eredményeket értek el, hiszen 5 százalékkal sikerült csökkenteniük működési költségeiket, miközben 8 százalékkal megnövelték a légi forgalomból származó bevételeiket.
Madunická szerint, a Malév februári csődje, "a magyar légitársaság utazóközönségének összetétele miatt" sem pozitív, sem negatív kihatással nem volt a pozsonyi repülőtér forgalmára. A februári eseményekre a BTS-ről járatokat indító repülőtársaságok sem reagáltak rendkívüli járatbővítéssel Pozsonyban. A szlovák légikikötőben legnagyobb forgalmat bonyolító Ryanair (a cég adatai szerint havi átlag 100 ezer utas) ugyan júniusban járatsűrítést vezetett be, ám az intézkedés csak szezonális jellegű, a hagyományosan "erős" nyári hónapokban marad érvényben. A pozsonyi repülőtérről a jelenleg egyetlen Szlovákiában bejegyzett személyszállítással foglalkozó repülőtársaság a Danube Wings is indít járatokat. A társaság az idei év első hét hónapjában - az előző évihez képest - 99 százalékkal növelte utasainak számát. A több nyári célállomás mellett az egyetlen Pozsonyt Kassával összekötő repülőjáratot üzemeltető cég 2012-ben július végéig csaknem 82 ezer utast szállított.Szlovákia utolsó nemzeti légitársaságát, a Slovak Airlines-t 2005-ben az Austrian Airlines privatizálta. Később, 2007 februárjában a Slovak Airlines csődeljárást kért maga ellen, azóta nem üzemel.
MTI