Magyar online zenebolt indul

Figyelő
2003-12-03 08:00
Jövő év elejétől indul az első hazai internetes zenei áruház – értesült a Világgazdaság. A több tíz millió forintos beruházással megvalósuló vállalkozás az alapítók szerint már egy éven belül nullszaldós lehet.
Több tíz millió forintos beruházást követően a tervek szerint 2004 januárjában indul az első magyar internetes zenei áruház – közölte Kovács Pétertől, az eMusic Kft. ügyvezető igazgatójától. A szolgáltatáshoz szükséges digitális jogkezelő rendszert és a szoftverparkot a Microsoft bocsátja a vállalkozás rendelkezésére – közölte.

A Microsoft rendszere jó lehetőséget nyújt arra, hogy meghatározzák az egyes zenei állományok felhasználási lehetőségeit, azaz hányszor lehet CD-re, hordozható lejátszóra írni, illetve másolni őket, menynyi ideig hallgathatók – mondta Kovács Péter.

Az üzemeltető eMusic Kft. tervei szerint az első magyar internetes zenei áruház a lehető legteljesebb hazai és nemzetközi zenei kínálattal várja majd a vásárlókat. Emellett viszonteladói oldalakon is megjelenik a fizetős letöltési lehetőség mint kiegészítő szolgáltatás. A vásárlók számos fizetési mód – emelt díjas SMS és telefonhívás, bankkártya, feltöltőkártya – közül választhatnak majd, árulta el Kovács Péter. Az árakról egyelőre nem nyilatkozott, de mint elmondta: amennyiben egy vásárló úgy dönt, hogy teljes albumot vásárol, és nem a legdrágább fizetési módot választja, kevesebbet fizet majd, mint ha megvenné az adott CD-t.

Az eMusic Kft. bevételei után a szerzői jogvédő irodáknak és a lemezcégeknek fizet szerződésben meghatározott százalékot, az előadók és zeneszerzők pedig ebből a két forrásból jutnak hozzá az őket megillető összeghez – válaszolta az eMusic ügyvezetője. A szolgáltatás elindítását késleltetheti, hogy a külföldi szerzői jogokról még nem álla-podtak meg a lemezcégekkel.

Az online zeneboltok iránt nagy az érdeklődés, két további társaság is tervezi hasonló szolgáltatás elindítását – tájékoztatta lapunkat Musinger Ágnes. A Magyar Hanglemezkiadók Szövetségének ügyvezető igazgatója hozzátette: az említett cégek már felvették a kapcsolatot a Mahasszal.

Nagy jelentősége lenne a hazai lemezpiac szempontjából a fizetős, online zenei boltok sikerének, hiszen a piacot évek óta erősen megtépázza a sokféle illegális felhasználási lehetőség. 2000 óta folyamatosan tart a visszaesés: 2002-ig kétmillió darabbal 5,3 millióra csökkent a piaci forgalom. Értékét tekintve pedig 16 százalékot veszített a tavaly 8 milliárd forintos piac.

Míg Magyarországon csak jövőre indul az első online zenebolt, addig egyes szakértők várakozásai szerint 2004 végére már kevesebb ilyen üzlet lesz, mint napjainkban – derül ki a The New York Times öszszeállításából. Az ok egyszerű: az internetes zeneboltok nagyon alacsony profitot termelnek. Az Apple fizetős zenei szolgáltatása, az iTunes fennállásának első 12 hónapjában hiába értékesített 100 millió dalt a világhálón keresztül, mindössze 30 millió dolláros nyereségre tett szert, amiből még lejön a reklámra és a fenntartásra fordított összeg.

Az online zeneüzletbe beszálló cégek túlnyomó többsége arra számít, hogy a fájlcserélő oldalak elleni egyre keményebb fellépésnek köszönhetően a zenerajongók növekvő számban fordulnak majd a fizetős letöltési lehetőségek felé. A szolgáltatások népszerűségét jól jelzi, hogy a Nielsen SoundScan elemző cég szerint a legnagyobb fizetős zenei oldalakról csak októberben 3,2 millió dollár értékben töltöttek le zenei állományokat a vásárlók, ami kétszerese a júliusi forgalomnak