Multi-milliárdosok

A közvetlen értékesítés sikere
Figyelő
2003-02-25 17:07
Nálunk is óriási üzlet a multilevel marketing. A közvetlen értékesítők mezőnye pár hónapja egy újabb, "sokat ígérő" versenyzővel bővült.

Dacolva a hóakadályokkal, szép számmal gyűltek össze a város minden szegletéből és sokféle társadalmi rétegéből az érdeklődők, hogy "egy remek üzleti lehetőségről" hallgassanak előadást. A barátok, ismerősök invitálására a közelmúltban újjávarázsolt egyik belvárosi szálloda különtermében összegyűlt csoport a Galvagin nevű multilevel marketing - vagy hálózati értékesítő - cég egyik kiképzett, ám kissé antipatikus előadójának okfejtését hallgathatták végig. A "rutinosabb játékosok" a hivatalos beszervező szöveg meghallgatása után egyetlen szó nélkül vették a kabátjukat, s távoztak. A cég egy tucat, már beszervezett munkatársán kívül is maradtak azonban néhányan a teremben, láthatóan hezitálva az elhangzottakon.

EGYSZERŰ KÉPLET. Kétségtelen, hogy az itteni hálózatának kiépítésébe a közelmúltban belevágó cég első hallásra kitűnő lehetőséget kínál azoknak, akik vásárolni akarnak, s azoknak is, akik ügynökként pénz akarnak keresni (a Galvaginről lásd keretes írásunkat). A képlet egyszerű: a külföldi központú társaság azt ígéri, hogy egy viszonylag szabadon kiválasztható, ám legalább 2 ezer euró értékű termékhez (illetve termékekhez) akár a teljes ár 20 százalékáért is hozzá lehet jutni. Ez persze csak abban az esetben igaz, amennyiben kellő számú vásárlót és/vagy értékesítőt szervez be "maga alá" az ember. A binárisnak titulált hálózatot nem muszáj kiépíteni, de amennyiben egy év alatt sikerül eljutni egy bizonyos szintre, úgy nem csupán kevesebbet fizetünk a termékért (például egy házimozi rendszerért), hanem még jutalékot és bónuszpontokat is kapunk az általunk beszervezettek, illetve az ő általuk beszervezettek után.

 

Piramisépítők? A puszta érzelmekre, a szinte kizárólag a haszonszerzési vágyra üzletet építő cégekkel kapcsolatban nem indokolatlanok a fenntartások. Az első szó, ami a bemutatón ülő számára beugrik, amikor a táblára kezdik rajzolni a világmegváltó szisztémát: a piramist. A rutinos beszervező ügynökök számára azonban a "piramisszerű rendszer" kifejezés felér egy késszúrással. "Nem szeretem a piramis szót, ennek a rendszernek semmi köze a piramisjátékokhoz vagy a pilótajátékokhoz; ehelyett egy olyan értékesítési modellről van szó, amelyben mindenki jól jár" - szögezi le nyomatékosan az egyik, még az első időkben beszervezett magyar Galvagin-ügynök.

"A Galvagin biztos alapokon nyugvó nemzetközi cég, központja Londonban található, s több raktára van szerte Európában. Mi internetes cég vagyunk: rendszerünk ötvözi a network marketing előnyeit az internet kínálta gyorsasággal" - ilyen és ehhez hasonló mondatok kíséretében ismerhetjük meg a céget. A bemutatón azonban a konkrét adatokkal sem fukarkodnak; kiderül, az 1995-ben alapított cég 2002 nyara óta van jelen Magyarországon, s eddig mintegy 600 szerződést kötöttek meg. A magyar csapatot nem a londoni központból, hanem Grazból irányítják, forgalmi adatokat nem közölnek, azokra csak a beszervezettek számából és a 400 eurós "belépési díjból" lehet következtetni.

"Még nem találkoztam személyesen a Galvagin rendszerével, ám a szövetség nevében annyit mondhatok, nem árt óvatosnak lenni az újonnan jött, magukat közvetlen értékesítőnek nevező cégekkel, különösen ha százezer forintos nagyságrendű kezdőtőkét igényelnek, s nem foglalkoznak saját termékekkel" - figyelmeztet Rajki Éva, az egy évtizede alapított Közvetlen Értékesítők Szövetségének (KÉSZ) főtitkára, felajánlva egyúttal a szervezet segítségét az érdeklődőknek. Mint mondja, nagy a jövés menés az ilyen jellegű cégek közt. Évről évre számtalan társulat próbálkozik Magyarországon piacot építeni, de közülük csak kevés tudja megvetni a lábát, s ezek közül sem mindegyik képes maradéktalanul teljesíteni a szövetség által megfogalmazott szigorú etikai elvárásokat. A KÉSZ ugyanakkor garanciát vállal a tagcégek piaci tevékenységéért és viselkedéséért.

Sokaknak rögtön a szekták jutnak az eszükbe, ha erről az eladási módszerről hallanak. "Én éppen azt érzem ma a szövetség egyik legfontosabb feladatának, hogy a kialakult negatív képet megváltoztassuk. Természetesen az eladás rendkívül személyes jellegéből fakadóan előfordulhatnak problémák, s mi is érzékeltünk - még nagyobb cégek körében is - szélsőséges eladási próbálkozásokat, félrevezető trükköket. Ám ilyen esetekben mi magunk figyelmeztetjük őket az etikai normáink betartására" - számol be a főtitkár.

KÁROKOZÓ ÜGYNÖKÖK. Gárdus Péter, az Amway Hungaria Marketing Kft. vezetője szerint is nagy károkat okoznak az agresszív, vagy az emberek gyengéit kihasználó ügynökök. "Folyamatosan ellenőrizzük és próbáljuk kiszűrni azokat, akik rontják a szakma hitelét" - fűzi hozzá. Az Amway egyébként a korábbiaknál nyitottabb céggé szeretne válni, hiszen ott is érzékelik a sokak által megfogalmazott kritikai hangokat. A nagyobb átláthatóság megteremtésére az internetes megjelenést találták a legalkalmasabbnak.

A közel 400 féle saját termékükön kívül a partnereik mintegy 100 ezer árucikkét vásárolhatják meg termékforgalmazóik a webes áruházukban. "Szó sincs piramisrendszerről, hiszen mi csupán a megvásárolt, kifizetett termékek után adunk jutalékot, bónuszt. Ráadásul mögöttünk egy olyan, 40 éves világcég áll, amelynek bevétele a 2002 augusztusában lezárult pénzügyi évben 4,3 milliárd dollár volt, 10 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál" - húzza alá Gárdus Péter.

 

Közvetlen értékesítők A MÓDSZER
A közvetlen vagy direkt értékesítés üzlethelyiségen kívüli személyes eladást jelent. A termékforgalmazó és a leendő vásárló személyesen találkozik az áru bemutatásakor, illetve átadásakor. A fogyasztási cikkek és szolgáltatások megismertetése a vevővel annak otthonában vagy munkahelyén, esetleg más személy otthonában szervezett bemutatón, partyn történik. A közvetlen értékesítés fogalmához szorosan kapcsolódó, de annak egy részterületét jelölő kifejezés a multilevel vagy network marketing, azaz a hálózatos értékesítés. Ebben az esetben a disztribútor nem csak termékeket ad el, hanem munkatársi csoportot is szervez, és ezért az ő forgalmuk után is részesedik. Cégenként változó, használnak-e multilevel rendszert a közvetlen értékesítés során. Az Avon például nem, az Amway igen. KÉSZ-TAGOK
AMC Magyarország Kft.• Amway Hungária Marketing Kft.• Avon Cosmetics Hungary Kft.• Carion Rt.• Golden Neo-Life Diamite Int'l Kft.• Lux Hungária Kft.• Oriflame Hungary Cosmetics Kft.• Sunrider Hungary Kft.• Tupperware Kereskedelmi Kft.

EGYÉB ISMERTEBB CÉGEK
Forever Living Products• Galvagin• Herbalife• Zepter Int.

A piacon stabilan megtelepedett közvetlen értékesítő cégek számára mindenesetre remek üzletet jelent ez a forma. Rajki Éva elmondása szerint 2001-ben, a szövetségbe tömörült kilenc társaság nettó árbevétele 24 milliárd forint körül volt, s forgalmuk 2002-ben érezhetően tovább nőtt, a becslések szerint már 35 milliárd forint körül járt.

Végleges adatok még nincsenek, ám a területen ma is az egyik vezető cégként ismert Amway bruttó forgalmi adatai (amelyek nem feltétlenül egyeznek meg a nettó árbevételi adatokkal) sejtetni engedik a további növekedést. Gárdus Péter tájékoztatása szerint az Amway forgalma a 2001-ben elért 6 milliárd forintot követően tavaly meghaladta a 8 milliárd forintot, miközben az értékesítő munkatársak száma immár megközelíti a 30 ezer főt. "Igaz, ezeknek csak mintegy harmada aktív termékforgalmazó, olyan, aki havonta legalább egy alkalommal vásárol is termékeket" - teszi hozzá Gárdus Péter. Hasonló az Avon dinamizmusa, amely a MédiaFigyelő értesülései szerint 2001-es 18,3 milliárd után 2002-ben már elérte a 21,5 milliárd forintot.

ÚJ MEGKÖZELÍTÉS. A legtöbb racionális gondolkodású üzletember az említett új konstrukciók hallatán csak csóválja a fejét. Pedig nem csupán a "csodaszerek" vagy a "méregdrága mágikus termékek" találnak gazdára ezeken a csatornákon keresztül, hanem például több tízmilliárd forintnyi kozmetikai, háztartási cikk is. A Galvagin esete azt mutatja, hogy most a nagyobb egyedi értékű termékek vannak soron: szórakoztató elektronikai cikkek, márkás órák, háztartási gépek, konyhabútorok és hasonlók. Ez pedig újszerű közelítés, a kérdés csak az, mennyire megbízható mindez a gyakorlatban. Az efféle gyorsan növekvő cégeknél ugyanis - figyelmeztetnek a terület ismerői - még amennyiben a szándék pozitív is, s a rendszer jól működik, igencsak híján van az üzleti tapasztalat, a vezetői szaktudás.