Dacolva a hóakadályokkal, szép számmal gyűltek össze a város minden szegletéből és sokféle társadalmi rétegéből az érdeklődők, hogy "egy remek üzleti lehetőségről" hallgassanak előadást. A barátok, ismerősök invitálására a közelmúltban újjávarázsolt egyik belvárosi szálloda különtermében összegyűlt csoport a Galvagin nevű multilevel marketing - vagy hálózati értékesítő - cég egyik kiképzett, ám kissé antipatikus előadójának okfejtését hallgathatták végig. A "rutinosabb játékosok" a hivatalos beszervező szöveg meghallgatása után egyetlen szó nélkül vették a kabátjukat, s távoztak. A cég egy tucat, már beszervezett munkatársán kívül is maradtak azonban néhányan a teremben, láthatóan hezitálva az elhangzottakon.
EGYSZERŰ KÉPLET.
Piramisépítők?
A puszta érzelmekre, a szinte kizárólag a haszonszerzési vágyra üzletet építő cégekkel kapcsolatban nem indokolatlanok a fenntartások. Az első szó, ami a bemutatón ülő számára beugrik, amikor a táblára kezdik rajzolni a világmegváltó szisztémát: a piramist. A rutinos beszervező ügynökök számára azonban a "piramisszerű rendszer" kifejezés felér egy késszúrással. "Nem szeretem a piramis szót, ennek a rendszernek semmi köze a piramisjátékokhoz vagy a pilótajátékokhoz; ehelyett egy olyan értékesítési modellről van szó, amelyben mindenki jól jár" - szögezi le nyomatékosan az egyik, még az első időkben beszervezett magyar Galvagin-ügynök.
"A Galvagin biztos alapokon nyugvó nemzetközi cég, központja Londonban található, s több raktára van szerte Európában. Mi internetes cég vagyunk: rendszerünk ötvözi a network marketing előnyeit az internet kínálta gyorsasággal" - ilyen és ehhez hasonló mondatok kíséretében ismerhetjük meg a céget. A bemutatón azonban a konkrét adatokkal sem fukarkodnak; kiderül, az 1995-ben alapított cég 2002 nyara óta van jelen Magyarországon, s eddig mintegy 600 szerződést kötöttek meg. A magyar csapatot nem a londoni központból, hanem Grazból irányítják, forgalmi adatokat nem közölnek, azokra csak a beszervezettek számából és a 400 eurós "belépési díjból" lehet következtetni.
KÁROKOZÓ ÜGYNÖKÖK.
Sokaknak rögtön a szekták jutnak az eszükbe, ha erről az eladási módszerről hallanak. "Én éppen azt érzem ma a szövetség egyik legfontosabb feladatának, hogy a kialakult negatív képet megváltoztassuk. Természetesen az eladás rendkívül személyes jellegéből fakadóan előfordulhatnak problémák, s mi is érzékeltünk - még nagyobb cégek körében is - szélsőséges eladási próbálkozásokat, félrevezető trükköket. Ám ilyen esetekben mi magunk figyelmeztetjük őket az etikai normáink betartására" - számol be a főtitkár.
A közel 400 féle saját termékükön kívül a partnereik mintegy 100 ezer árucikkét vásárolhatják meg termékforgalmazóik a webes áruházukban. "Szó sincs piramisrendszerről, hiszen mi csupán a megvásárolt, kifizetett termékek után adunk jutalékot, bónuszt. Ráadásul mögöttünk egy olyan, 40 éves világcég áll, amelynek bevétele a 2002 augusztusában lezárult pénzügyi évben 4,3 milliárd dollár volt, 10 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál" - húzza alá Gárdus Péter.
Közvetlen értékesítők
A MÓDSZER
A közvetlen vagy direkt értékesítés üzlethelyiségen kívüli személyes eladást jelent. A termékforgalmazó és a leendő vásárló személyesen találkozik az áru bemutatásakor, illetve átadásakor. A fogyasztási cikkek és szolgáltatások megismertetése a vevővel annak otthonában vagy munkahelyén, esetleg más személy otthonában szervezett bemutatón, partyn történik. A közvetlen értékesítés fogalmához szorosan kapcsolódó, de annak egy részterületét jelölő kifejezés a multilevel vagy network marketing, azaz a hálózatos értékesítés. Ebben az esetben a disztribútor nem csak termékeket ad el, hanem munkatársi csoportot is szervez, és ezért az ő forgalmuk után is részesedik. Cégenként változó, használnak-e multilevel rendszert a közvetlen értékesítés során. Az Avon például nem, az Amway igen.
KÉSZ-TAGOK
AMC Magyarország Kft.• Amway Hungária Marketing Kft.• Avon Cosmetics Hungary Kft.• Carion Rt.• Golden Neo-Life Diamite Int'l Kft.• Lux Hungária Kft.• Oriflame Hungary Cosmetics Kft.• Sunrider Hungary Kft.• Tupperware Kereskedelmi Kft.
EGYÉB ISMERTEBB CÉGEK
Forever Living Products• Galvagin• Herbalife• Zepter Int.
A piacon stabilan megtelepedett közvetlen értékesítő cégek számára mindenesetre remek üzletet jelent ez a forma. Rajki Éva elmondása szerint 2001-ben, a szövetségbe tömörült kilenc társaság nettó árbevétele 24 milliárd forint körül volt, s forgalmuk 2002-ben érezhetően tovább nőtt, a becslések szerint már 35 milliárd forint körül járt.
Végleges adatok még nincsenek, ám a területen ma is az egyik vezető cégként ismert Amway bruttó forgalmi adatai (amelyek nem feltétlenül egyeznek meg a nettó árbevételi adatokkal) sejtetni engedik a további növekedést. Gárdus Péter tájékoztatása szerint az Amway forgalma a 2001-ben elért 6 milliárd forintot követően tavaly meghaladta a 8 milliárd forintot, miközben az értékesítő munkatársak száma immár megközelíti a 30 ezer főt. "Igaz, ezeknek csak mintegy harmada aktív termékforgalmazó, olyan, aki havonta legalább egy alkalommal vásárol is termékeket" - teszi hozzá Gárdus Péter. Hasonló az Avon dinamizmusa, amely a MédiaFigyelő értesülései szerint 2001-es 18,3 milliárd után 2002-ben már elérte a 21,5 milliárd forintot.
ÚJ MEGKÖZELÍTÉS. A legtöbb racionális gondolkodású üzletember az említett új konstrukciók hallatán csak csóválja a fejét. Pedig nem csupán a "csodaszerek" vagy a "méregdrága mágikus termékek" találnak gazdára ezeken a csatornákon keresztül, hanem például több tízmilliárd forintnyi kozmetikai, háztartási cikk is. A Galvagin esete azt mutatja, hogy most a nagyobb egyedi értékű termékek vannak soron: szórakoztató elektronikai cikkek, márkás órák, háztartási gépek, konyhabútorok és hasonlók. Ez pedig újszerű közelítés, a kérdés csak az, mennyire megbízható mindez a gyakorlatban. Az efféle gyorsan növekvő cégeknél ugyanis - figyelmeztetnek a terület ismerői - még amennyiben a szándék pozitív is, s a rendszer jól működik, igencsak híján van az üzleti tapasztalat, a vezetői szaktudás.